روش استفاده از کاندوم

روش استفاده از کاندوم

کاندوم چیست؟

مهمترین جنبه رابطه جنسی کم خطر استفاده درست از کاندوم‌های مردانه یا زنانه است. برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که چنانچه از قرص‌ها یا روش‌های دیگر ضد بارداری استفاده کنند، دیگر نیازی به استفاده از کاندوم نیست.

درست است که قرص‌های ضد بارداری در پیشگیری از حاملگی موثر هستند، اما از بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز پیشگیری نمی‌کنند. کاندوم نه تنها می تواند از بارداری جلوگیری کند (اگر درست استفاده شود)، بلکه یکی از موثرترین ابزارهایی است که می تواند جلوی انتقال بیماری‌هایی مثل ایدز، سیفلیس، سوزاک، و تا حدی تبخال جنسی و زگیل‌های تناسلی را بگیرد.

برخی خانم‌ها یا آقایان خجالت می‌کشند مبحث کاندوم را پیش بکشند. زیرا در درجه اول ممکن است تا به حال کاندوم ندیده باشند یا از آن استفاده نکرده باشند و در وهله دوم مطرح کردن آن را شایسته ندانند.

این مساله به راحتی قابل حل است. برای شروع می توانید یک بسته کاندوم بخرید و در خلوت آن را باز کنید و روی میوه‌هایی مثل خیار یا موز تمرین کنید تا اساسا یاد بگیرید که از آن چگونه باید استفاده شود.

مرحله بعد این است که بتوانید راجع به آن به راحتی حرف بزنید و خواسته خود را با اعتماد به نفس بگویید. در واقع کاندوم مردانه یکی از محبوب ترین روش های کنترل تولد است. البته هر دو کاندوم زن و مرد از بارداری جلوگیری می کنند. در طول مقاربت، کاندوم مانع ورود اسپرم به مهبل (واژن) می شود.

مردان می توانند با استفاده از کاندوم و وازکتومی از بارور کردن تخمک جلوگیری کنند، که کاندوم نوعی پیشگیری از بارداری برگشت پذیر است و وازکتومی گاهی اوقات قابل برگشت است، اما دائمی تلقی می شود.

 

انواع کاندوم

روش استفاده از کاندوم

طریقه استفاده از کاندوم مردانه با عکس

دو نوع اصلی از کاندوم وجود دارد که شامل کاندوم مردانه و کاندوم زنانه می باشد. کاندوم مردانه به صورت غلاف است که آلت تناسلی را می پوشاند.

کاندوم در صورت استفاده درست می‌تواند تا 86–95 درصد از بارداری ناخواسته و انتقال ایدز و هپاتیت C و دیگر بیماری‌های آمیزشی جلوگیری کند. کاندوم مردانه در درمان انزال زودرس مردان نیز کاربرد دارد و برای بهبود توان نعوظ در مردان پیر یا کم‌توان نیز به کار می‌رود.

کاندوم زنانه نیز به صورتی است که داخل واژن وارد می شود. در صورت استفاده صحیح، پزشکان این کاندوم را یک وسیله مناسب و کاملاً مؤثر در پیش‌گیری از بارداری و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی می‌شناسند و توصیه می‌کنند.

کاندوم زنانه بلندتر از کاندوم مردانه بوده و دارای دو حلقه می‌باشد. قیمت آن از کاندوم مردانه گرانتر و کاربرد آن نیز دشوارتر است. کارایی کاندوم‌های زنانه 75 درصد است و برای زنانی مناسب است که نمی‌توانند شریک جنسی خود را متقاعد به پوشیدن کاندوم مردانه بکنند.

بیشتر کاندوم ها از جنس لاتکس، پلی اورتان و پلی استایرن (نوع مصنوعی از لاتکس) است. همچنین به دو نوع روانکاری شده و بدون روان کننده تقسیم می شود.

برخی از کاندومهای روانکار حاوی اسپرم کش هستند. این ماده غالباً حاوی ماده شیمیایی غیروکسینول 9 است که باعث از بین رفتن اسپرم می شود. اکثر پزشکان توصیه می کنند از کاندومهایی استفاده کنید که حاوی اسپرم کش نیستند.

نکته: هرگز نباید کاندوم زنانه و مردانه را همزمان استفاده کرد، زیرا احتمال پارگی کاندوم و انتقال ترشحات بالا می‌رود.

حتما بخوانید:
 درمان انزال زودرس، راه های درمان زود انزالی

روش استفاده از کاندوم

روش استفاده از کاندوم

طریقه استفاده از انواع کاندوم

استفاده از کاندوم های مردانه نسبتاً ساده هستند. فقط کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

1. صبر کنید تا آلت تناسلی شما به طور کامل در حالت نعوظ قرار بگیرد.

2. با دقت پارکت کاندوم را باز کنید.

3. کاندوم را حدود 3 سانتی متر باز کنید.

4. هنگامی که می خواهید کاندوم را بر روی آلت تناسلی خود قرار دهید، نوک کاندوم را فشار دهید تا هوا خارج شود و فضای لازم برای مایع منی باقی بماند. این مرحله بسیار مهم است و از پاره شدن کاندوم جلوگیری می کند.

5. مطمئن شوید لبه لوله شده کاندوم به طرف بیرون است. سپس کاندوم را روی تمام آلت بکشید تا از لیز خوردن و بیرون آمدن در حین آمیزش جلوگیری شود.

حتما بخوانید:
 نحوه استفاده از ژل تاخیری

نحوه برداشتن کاندوم

بعد از انزال کاندوم را از آلت تناسلی خود بردارید. هنگام خارج کردن آلت تناسلی از واژن، مقعد یا دهان، پایه کاندوم را نگه دارید و با احتیاط کاندوم را بکشید. البته این کار را در حالت نعوظ بودن آلت انجام دهید.

دقت کنید که منی از کاندوم ترشح نکند. سپس کاندوم را گره زده و در سطل زباله بریزید. این کار نمی گذارد منی بیرون بریزد.

 

تاریخ انقضا را بررسی کنید

مهم است قبل از استفاده کاندوم، تاریخ انقضا روی بسته کاندوم را بررسی کنید. از مصرف کاندوم هایی که منقضی شده یا آسیب دیده اند، خودداری کنید.

 

کاندوم مردانه چقدر مؤثر است؟

روش استفاده از کاندوم

انواع کاندوم

اگر از کاندوم های مردانه بطور صحیح استفاده شود، نوعی کنترل مؤثر در تولد هستند. به گونه ای که ​​در صورت استفاده کامل از آنها، 98 درصد در جلوگیری از بارداری موثر هستند.

اما اکثر افراد از آنها در هر زمان و بطور کامل استفاده نمی کنند. در واقع حدود 18 زن از 100 زنی که همسرشان از کاندوم های مردانه استفاده می کنند، هر ساله باردار می شوند.

برای مؤثرتر شدن کاندوم می توانید از نکات زیر پیروی کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که شما یا شریک زندگی تان کاندوم را به درستی قرار داده اید.
  • اگر کاندوم را اشتباهی و وارونه قرار دادید، از یک کاندوم جدید استفاده کنید.
  • هرگز از یک کاندوم، دو بار استفاده نکنید.
  • از کاندوم مردانه و زنانه به طور همزمان استفاده نکنید. این می تواند به کاندوم آسیب برساند و کارآیی آنها را کاهش دهد.
  • می توانید از محصولات روغنی با کاندوم های مصنوعی مانند کاندوم های پلی اورتان استفاده کنید.
  • شما می توانید با ترکیب کاندوم با سایر روشهای کنترل بارداری، مانند کنترل تولد هورمونی، خطر بارداری خود را حتی بیشتر کاهش دهید.

برخی از کاندوم ها حاوی یک اسپرم کش به نام nonoxynol-9 هستند. اکثر پزشکان توصیه می کنند که از کاندوم های حاوی اسپرم کش استفاده نکنید. زیرا هزینه بیشتری دارند، دوام زیادی ندارند و می توانند خطرات سلامتی مانند عفونت ادراری ایجاد کنند.

اگر می خواهید از اسپرم کش به عنوان پشتیبان استفاده کنید، به جای کاندوم هایی که از قبل با اسپرم کش ترکیب شده اند، از اسپرم کش واژینال استفاده کنید.

حتما بخوانید:
 نشانه های تحریک شدن مرد

مزایای استفاده از کاندوم مردانه

روش استفاده از کاندوم

روش استفاده از کاندوم برای جلوگیری از بارداری

محبوبیت کاندوم های مردانه به عنوان یک روش کنترل تولد، نشان دهنده راحتی آنها است. برخی از مزایای استفاده از کاندوم مردانه شامل موارد زیر است:

  • مقرون به صرفه
  • دسترسی آسان
  • در صورت استفاده صحیح در جلوگیری از بارداری موثر است
  • در صورت استفاده صحیح در جلوگیری از STIs موثر است
  • برای جلوگیری از انزال زودرس در برخی از مردان مفید است
  • خطرات و عوارض جانبی استفاده از کاندوم کم است.
  • در همه مردان و در تمامی سنین و تمامی سایزهای آلت قابل استفاده می باشد.

 

مضرات استفاده از کاندوم مردانه

استفاده از کاندوم مردانه خطرات و معایبی نیز دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  • میزان عدم موفقیت نسبتاً بالا هنگام استفاده نادرست یا متناقض
  • پتانسیل کاهش احساس
  • سوزش پوست مانند درماتیت تماسی به دلیل حساسیت به لاتکس
  • واکنش آلرژیک به اسپرم کش ها، لوب ها، بوها و سایر مواد شیمیایی موجود در کاندوم
  • کاندوم یکبار مصرف است.
  • برای درست استفاده کردن از کاندوم باید تجربه داشته تا از آن خارج نشود.
  • احتمال پاره شدن کاندوم در حین استفاده و مقاربت وجود دارد.
حتما بخوانید: 
انزال زنانه چیست؟

انتخاب کاندوم

روش استفاده از کاندوم

روش استفاده صحیح کاندوم

کاندوم یک وسیله بهداشتی به ‌شمار می‌رود و انتخاب کاندوم مناسب و استاندارد با سلامتی جنسی کوتاه مدت و دراز مدت شرکای جنسی ارتباط مستقیم دارد. بنا بر توصیه‌های FDA، در هنگام خرید باید به موارد زیر توجه کرد:

  • کاندوم از جنس لاتکس باشد.
  • کاندوم در بسته‌بندی مناسب باشد و به هیچ عنوان باز، درز دار، سوراخ، یا خراش دار نباشد. همچنین به تاریخ انقضاء دقت شود.
  • کاندوم باید روی آلت جنسی را کامل بپوشاند.
  • در صورت استفاده از روان‌کننده‌ها (Lubricant)، تنها از نوع آبی (water-based lubricant) باشد.
  • از استفاده از مواد زائد، به ویژه کرم‌های مجزای ضمیمه شده، به شدت بپرهیزید. بسیاری از محلول‌های شیمیایی استفاده شده باعث آسیب‌های جنسی کوتاه مدت و دراز مدت می‌شوند.

نکات دیگری که می‌تواند در شناسایی برند کاندوم کمک کنند:

داشتن استانداردهای بین‌المللی مانند FDA، می‌توانند کمک خوبی در انتخاب کاندوم باشند. هرچند داشتن گواهی FDA برای فروش کاندوم‌ها در ایران الزامی نیست، اما داشتن گواهینامه FDA نشان دهنده تأیید و آزمایش برند با دقت 99.6 درصد توسط وزارت بهداشت آمریکا، و تأیید سالم بودن برند توسط FDA است.

کاندوم‌های مورد تأیید FDA (وزارت بهداشت آمریکا) در تنها سایت رسمی این نهاد، FDA (بخش تجهیزات پزشکی) لیست شده‌اند؛ بنابراین صرف اینکه سازنده کاندوم نشان FDA را بر روی محصولش درج کند نشان دهندهٔ تأیید توسط FDA نیست.

 

سخن پایانی:

کاندوم فقط زندگی جنسی شما را ایمن تر نمی کند، بلکه می توانند آن را بهتر کنند. زیرا زمانی که می دانید خود را از بارداری و بیماری های مقاربتی محافظت می کنید، باعث آرامش خاطر شما می شود.

منبع: healthline

3/5 - (2 امتیاز)