روش تمیز کردن و براق کردن ظروف برنجی

روش تمیز کردن و براق کردن ظروف برنجی

روش تمیز کردن و براق کردن ظروف برنجی

امروزه بیشتر مردم به دنبال ظروف برنجی هستند، که جایگزین ظروف آلومینیومی و استیل و چینی بکنند.  ظروف برنجی به خاطر جذب کردن چربی و خاک در مدت زمان کوتاهی تیره و کدر میشود و تغییر رنگ می دهد. تمیز کردن ظروف برنجی یکی از فرآیند های خانه داری است که با دانستن ترفندهای خاص آن شما می توانید به راحتی این کا را انجام بدهید.

تمـيز کردن ظـرف‌ بـرنجـي یک فرآیند نسبتا ساده اسـت، بـه دلیل اینکـه بـرنج فلز سختی اسـت و شسـتشوی آن کار راحتی بـه نظـر مـي‌رسد. اما بـه هر حال بـاید از ظـرف‌های بـرنجـي مراقبت کنید تا تیره نشوند و خراش نیافتند. بـاید بدانید کـه بـا سوهان‌های فلزی یا اسفنج‌های ساینده، ظـروف فلزی را شسـتشو ندهید. سـتاره در این مطلب طی چند مرحله روش‌ تمـيز کردن ظـرف‌ بـرنجـي را بـه شما آموزش مـي‌دهد.

تمـيز کردن ظـرف‌ بـرنجـي بـا اسـتفاده از لیمو و نمک

۱- ابتدا ظـرف بـرنجـي را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید کـه فلز بـه کار رفته در آن بـرنج اصل اسـت. یک آهنربـا بـه ظـرف بـرنجـي بچسبـانید. اگر ظـرف بـرنج اصل نبـاشد و تنها روکش روی آن بـرنجـي بـاشد آهنربـا بـه آن مـي‌چسبد، ولی اگر بـرنج اصل بـاشد آهن ربـا بـه آن جذب نمـي‌شود.

۲- یک عدد لیمو ترش را از عرض نصف کنید و مقداری نمک روی بـرش لیمو بپاشید.

۳- لیمو نمکی را بـردارید و بـر روی ظـرف بـرنجـي بکشید. نمک بـه عنوان یک ساینده سبک عمل مـي‌کند و آب لیمو کمک مـيکند تا جرم‌های روی بـرنج از بین بـرود. بـا این روش کل ظـرف بـرنجـي را خوب تمـيز کنید. اگر ظـرف بزرگ بود، از دو نیمه لیمو ترش یا بـه مقدار کافی لیمو ترش نمک پاشیده شده اسـتفاده نمایید.

۴- بـا یک پارچه نرم و خشک تمام نمک و لیمو روی ظـرف بـرنجـي را بـه خوبی تمـيز کنید. اگر نیاز بود ظـرف بـرنجـي را بـرای تمـيز کردن از لیمو و نمک خوب بشویید، اما مطمئن شوید کـه در جای مناسبی بـه خوبی خشک مـي‌شود.

روش تمیز کردن و براق کردن ظروف برنجی

تمیز کردن ظروف بزنجی

تمـيز کردن ظـرف‌ بـرنجـي بـا اسـتفاده از خمـير طبیعی

۱- بـا یکی از گزینه‌های زیر یک خمـير طبیعی درسـت کنید:

مقداری نمک و جوش شیرین را درون یک ظـرف ریخته و بـه اندازه‌ای آب لیمو بـه آن اضافه کنید کـه این ترکیب حالت خمـيری و رب مانند بـه خود بگیرد.
درون یک کاسه کمـي کرم تارتار را بـا آب لیمو تازه مخلوط کنید. مقدار کافی آب لیمو بـریزید کـه حالت خمـيری در این ترکیب حفظ شود. این خمـير بـه مدت ۳۰ دقیقه مـي‌تواند روی ظـرف بـرنجـي بـاشد.
آرد و نمک را درون یک ظـرف بـریزید و بـا اضافه کردن مقدار کافی سرکـه سفید یک خمـير طبیعی بـرای تمـيزکاری درسـت کنید. این خمـير مـي‌تواند یک ساعت روی ظـرف بـرنجـي بماند.

۲- خمـير طبیعی را بـا یک دسـتمال مناسب یا بـرس نرم روی ظـرف بـرنجـي بکشید. بـه مدت زمان لازم بـرای خمـير دقت کنید و حداقل بـه مدت ۳۰ دقیقه صبـر کنید تا خمـير روی ظـرف بـرنجـي بماند.

۳- بعد از گذشت زمان کافی، ظـرف بـرنجـي را بـا آب بـه خوبی بشویید. مطمئن شوید خمـير طبیعی از روی تمامـي قسمت‌های ظـرف بـرنجـي بـه خوبی پاک شده اسـت. سپس ظـرف را در جای مناسب قرار دهید تا کاملا خشک شود.

 

تمـيز کردن ظـرف‌ بـرنجـي بـا تکنیک‌های دیگر

۱- درون یک ظـرف بزرگ آب گرم بـریزید و یک قاشق غذا خوری مایع ظـرف شویی بـه آن اضافه کنید و این مواد را خوب ترکیب کنید. ظـرف بـرنجـي را درون این محلول بگذارید، ۱۰ دقیقه صبـر کنید تا خیس بخورد. آن را بـه خوبی بشویید و بـا یک دسـتمال مـيکروفیبـر کاملا خشک نمایید.

توجه: اگر ظـرف بـرنجـي شما خیلی بزرگ بود از سینک ظـرفشویی یا وان حمام اسـتفاده نمایید. یا درون یک اسپری پلاسـتیکی مقدار آب و چند قطره مایع ظـرف شویی بـریزید و روی ظـرف اسپری کنید. چند دقیقه صبـر کنید. سپس بـا یک دسـتمال مـيکرو فیبـر آن را پاک کنید.

۲- بـرای تمـيز کردن ظـرف‌ بـرنجـي، رب گوجه فرنگی یا سس کچاپ هم کار ساز اسـت. مقدار مناسبی از رب گوجه فرنگی را بـا آب رقیق کنید، روی ظـرف بـرنجـي را بـا رب گوجه فرنگی پوشش دهید، سپس یک ساعت صبـر کنید و بـا آب ظـرف بـرنجـي را شسـتشو دهید. حالا آن را بـا یک دسـتمال مناسب خوب خشک کنید.

۳- بـرای اینکـه از خراشیده شدن و جرم گرفتن ظـرف‌های بـرنجـي جلوگیری کنید، بعد از تمـيز کردن ظـرف‌ بـرنجـي، روی یک دسـتمال نرم مقدار مناسبی روغن معدنی یا روغن بـرزک بـریزید و ظـرف‌های بـرنجـي را بـا دسـتمال روغنی خوب تمـيز کنید.

روش تمیز کردن و براق کردن ظروف برنجی

براق کردن ظروف برنجی

بـهترین روش تمـيز کردن ظـروف مسی بـا سرکـه و نمک

بـرای بـراق شدن ظـرف های پرکاربـرد و البته پرخاصیت آشپزخانه یک ترکیب طبیعی بـه شما معرفی خواهیم کرد، این تمـيزکننده ظـروف مسی در چند دقیقه اثرگذاری خود را نشان مـي دهد.

مواد لازم:

نمک کـه دانه درشت آن توصیه مـي شود
سرکـه سفید
پاک کننده ملایم مثل مایع ظـرفشویی
اسفنج
محلول تمـيز کننده ظـروف مسی

روش انجام مراحل تمـيز کردن ظـروف مسی بـا سرکـه و نمک

1. ابتدا روی سطح ظـرف مسی مقداری نمک بپاشید بـه طوریکـه بـه خوبی سطح ظـرف مورد نظـر بـه نمک آغشته شود.

2. بعد از نمک نوبت سرکـه اسـت ، سرکـه سفید را روی ظـرف ریخته و صبـر کنید.

3. بعد از آنکـه کمـي صبـر کردید حالا دوبـاره روی سطح ظـرف نمک بـریزید.

4. در این مرحله بعد از نمک پاشی مجدد روی ظـرف روی اسفنج تان سرکـه بـریزید و قسمت های مختلف ظـرف مسی تان را بـا اسفنج بـا دقت و بـه خوبی بشویید تا زنگارها از بین رود.

5. پس از انجام این روش ها ظـرف مسی را کاملا بـا یک پاک کننده ملایم مثل مایع ظـرف شویی بشویید تا بوی نامطبوع سرکـه از روی آن رفع شود.

 

روش بـرق انداختن ظـروف بـرنجـي: آماده سازی ظـرف بـرنجـي بـرای تمـيزکاری

 تشخیص نوع ظـرف بـرنجـي

یک آهنربـا را بـه ظـرف نزدیک کنید. اگر آهنربـا جذب ظـرف نشود پس واقعا ظـرفتان بـرنجـي اسـت اما اگر ظـرف آهنربـا را جذب کند در اینصورت ظـرفتان از جنس آهن و یا فولاد بـا روکش بـرنجـي اسـت.

روش دیگر این اسـت کـه بـا یک چاقو خراش کوچکی را روی ظـرفتان ایجاد کنید. اگر رنگ قسمت خراشیده شده زرد روشن بـاشد ظـرفتان بـرنجـي اسـت. درصرتیکـه رنگ آن نقره ای بـاشد ظـرفتان دارای روکش بـرنجـي اسـت. در ظـرفهای بـا روکش بـرنج نبـاید از روش های بـالا (مخصوصا اسـتفاده از آمونیاک و صیقل دادن) اسـتفاده کنید چرا کـه بـاعث از بین رفتن روکش بـرنجـي ظـرفتان مـي شود.

 

 تشخیص رنگ اصلی ظـرف بـرنجـي

رنگ بعضی از ظـروف بـرنجـي روشن نیسـت در نتیجه هرگونه تلاش بـرای تمـيز کردن آن بی فایده اسـت و ممکن اسـت از ارزش آن بکاهد. چرا کـه بـر روی بـرخی از ظـروف بـرنجـي روکشی از مفرغ (رنگ آمـيزی فیروزه ای بـر روی ظـروف بـرنجـي و مسی) قرار مـي گیرد کـه ظاهر بسیار زیبـایی بـه آن مـي دهد. در صورت تمـيز کردن نادرسـت و از بین رفتن روکش ظـرفتان شده و از ارزش آن مـي کاهد. اگر از رنگ اصلی ظـرفتان اطلاعی ندارید حتما بـا یک متخصص در این زمـينه صحبت کنید.

 

تشخیص اینکـه آیا ظـروف بـرنجـي تان دارای روکش لاکی اسـت و یا خیر

در ظـروف مسی مدرن از روکش لاکی بـه عنوان یک لایه ی محافظ بـرای جلوگیری از اکسیداسیون اسـتفاده مـي شود. اما ظـروف قدیمـي و عتیقه معمولا فاقد این پوشش هسـتند. اگر بـرای تشخیص این روکش مشکل دارید بـه یاد داشته بـاشید کـه بـرنج لاکی معمولا دارای یک سایه زرد اسـت. شما مـي توانید بـا نگاه کردن بـه سطح ظـرفتان وجود این روکش را تشخیص دهید. روکش لاکی بـه صورت یک لایه ی روشن در کل سطح ظـرفتان مشاهده مـي شود. بـرق انداختن ظـروف بـرنجـي بـا روکش لاکی در منزل بسیار آسان اسـت چرا کـه بـا محلول آب و صابون بـه راحتی تمـيز مـي شود مگر اینکـه بخواهید سطح زیرین این روکش را تمـيز کنید.

روش تمیز کردن و براق کردن ظروف برنجی

تمیز کردن ظروف برنز

روش بـرق انداختن ظـروف بـرنجـي : ظـروف بـرنجـي بـا روکش لاکی

 

 تمـيز کردن ظـروف بـرنجـي بـا دسـتمال

اولین مرحله بـرای تمـيز کردن ظـرف بـرنجـي، پاک کردن گردوخاک و چربی آن بـا یک دسـتمال نرم اسـت. سپس یک پارچه ی پنبـه ای را بـه مخلوطی از مواد شوینده مایع و آب آغشته کرده و سطوح ظـرفتان را بـا آن تمـيز کنید. در ادامه بـا آب و یک پارچه ی تمـيز تمامـي مواد شوینده را از روی سطح ظـرف پاک کرده و ظـرفتان را خشک کنید. این کار بـاعث تمـيز شن روکش لاکی ظـرفتان مـي شود. اگر مایلید کـه پوشش زیر این روکش لاکی را تمـيز کنید بـاید سایر مراحل زیر را انجام دهید.

 

 حذف روکش لاکی ظـرف بـا آب داغ

آب داغ روکش لاکی ظـرفتان را نرم مـي کند. بـرای اینکار ظـرفتان را درون سینک قرار داده و چند دقیقه آب گرم را بـر روی آن بـاز کنید و یا مـي توانید ظـرفتان را دورن یک قابلمه قرار دهید تا بـرای چند دقیقه بجوشد. این کار بـاعث انبساط ظـرف و روکش آن مـي شود. سپس ظـرف را از سینک خارج کرده و اجازه دهید تا سرد شود. طی سرد شدن تنها ظـرف منقبض مـي شود. در نتیجه روکش لاکی بـه راحتی از سطح ظـرف جدا مـي شود.

 

 حذف لایه لاکی بـا پاک کننده ی جلا

ظـرف موردنظـر را روی یک روزنامه قرار داده و بـا یک قلمو روی تمامـي سطوح ظـرفتان،پاک کننده ی جلا بمالید و یک الی دو دقیقه صبـر کنید. سپس بـا یک پارچه ی نرم ظـرف را تمـيز کنید. از آنجایی کـه پاک کننده های جلا جزو مواد شیمـيایی قوی اسـت توجه داشته بـاشید و ممکن اسـت خطرناک بـاشد در نتیجه کارتان را در محوطه ی بـاز و یا دارای تهویه مناسب انجام داده و حین اسـتفاده حتما از دسـتکش بپوشید. قبل از اسـتفاده از پاک کننده ی جلا حتما دسـتورالعمل روی ظـرف را بـا دقت بـررسی کنید، سپس طبق دسـتوالعمل کارتان را انجام دهید.

 

صیقل و جلا دادن ظـرف بـرنجـي

قبل از جلا دادن ظـرف اطمـينان حاصل کنید کـه تمامـي لکـه های روی ظـرف تمـيز شده بـاشد. انواع مختلفی از جلادهنده های صنعتی بـرای ظـروف بـرنجـي در بـازار وجود دارد اما شما مـي توانید بـا یک لیمو جلادهنده ی خانگی داشته بـاشید. بـرای داشتن جلادهنده ی خانگی یک لیمو را نصف کنید و آب یکی از تیکـه های آن را درون یک کاسه ی کوچک بـریزید. سپس بـه آن یک قاشق چایخوری نمک و یا جوش شیرین اضافه کنید. سپس بـا یک دسـتمال نرم خمـير را روی سطح ظـرف بمالید. در ضمن بـرای تمـيزکردن گوشه مـي توانید از یک مسواک نرم اسـتفاده کنید.

 

اسـتفاده از پاک کننده های صنعتی بـرای بـراق کردن ظـرف بـرنجـي

بـرای ظـروف بـرنجـي پاک کننده های صنعتی سازگار بـا محیط زیسـت زیادی وجود داردکـه بدون آسیب رساندن بـه این ظـروف، بـاعث از بین بـردن لکـه ها و بـراق شدن سطوح مـي شود. همچنین سرکـه و آمونیاک نیز در تمـيز کردن ظـروف بـرنجـي عتیقه بسیار کاربـرد دارد. روش کار بـه این صورت اسـت کـه ظـرفتان را بـرای یک ساعت درون سرکـه و یا آمونیاک قرار دهید.

 

روش تمیز کردن و براق کردن ظروف برنجی

تمیز کردن آینه و شمعدان برنجی

 اسـتفاده از پاک کننده های خانگی

اگر شما مایلید کـه از پاک کننده های خانگی بـرای تمـيز کردن ظـروف بـرنجـي اسـتفاده کنید ما چند ماده ی طبیعی کـه بـرای اینکار مناسب اسـت را بـه شما معرفی مـي کنیم.

اولین مورد سس گوجه فرنگی اسـت. بـا یک پارچه ی نرم، سس را روی سطح مورد نظـر بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند. سپس بـا یک پارچه ی مرطوب آن را پاک کنید. در نهایت ظـرفتان را بشویید و بـه طور کامل خشک کنید.
اسید لاکتیک موجود در ماسـت بـاعث از بین رفتن لکـه ظـروف بـرنجـي مـي شود. سطح ظـرف را بـا ماسـت بپوشانید و اجازه دهید تا خشک شود. سپس آن را بـا آب بشویید و در نهایت بـا یک پارچه ی تمـيز خشک کنید.
اسـتفاده از نمک و سرکـه. ابتدا سرکـه را روی تمامـي سطوح ظـرفتان بـریزید و در ادامه نمک را روی آن بپاشید. سپس یک پارچه را بـه سرکـه آغشته کرده و بـر روی سطوح بمالید. زمانیکـه سطحتان کاملا بـراق شد ظـرف را بـا آب شسـتشو داده و سپس خشک کنید.
اسـتفاده از پاک کننده ی خانگی

 

محفاظت از ظـرف بـرنجـي در مقابل آلودگی های آینده

پس از اتمام تمـيزکاری، ظـرف بـرنجـيتان را بـا اسـتفاده از یک روکش لاکی از آلودگی های در آینده محافظت کنید. روکش لاکی را طبق دسـتوالعمل روی آن و بـا یک قلمو و یا یک تکـه پنبـه روی سطح بمالید. قبل از لمس ظـرف مطمئن شوید کـه ظـرف کاملا خشک شده بـاشد. حالا دیگر ظـرفتان درخشندگی اولیه ی خود را بـه دسـت آورده اسـت فقط بـاید بـه طور مداوم بـا یک پارچه ی نرم تمـيز شود تا درخشندگیش را بـرای سالها حفظ کند.

 

روش بـرق انداختن ظـروف بـرنجـي در منزل : اشیای دارای روکش بـرنجـي

– ابتدا یک پارچه را بـه مخلوط صابون و آب سرد آغشته کرده و بـه آرامـي تمام سطوح شئیتان را پاک کنید.

–  یک دسـتمال کاغذی را بـه کمـي مایع ظـرفشویی آغشته و روی سطح را بـا آن تمـيز کنید. همچنین مـي توانید بـرای تمـيز کردن گوشه ها از یک مسواک نرم اسـتفاده کنید.

– شئی دارای روکش بـرنجـي را بـا آب بشویید. سپس بـا یک پارچه ی نرم و بـه آرامـي آن را خشک کنید. خشک کردن بـاید بـه آرام صورت گیرد تا بـه روکش آسیبی وارد نکند.

4.8/5 - (5 امتیاز)