روش شستن لباس مشکی و تیره

روش شستن لباس مشکی و تیره

روش شستن لباس مشکی و تیره

 

شستن لباس مشکی یکی از کارهای سخت لباس شستن است، زیرا اگر نکات ریز شستن لباس مشکی را ندانیم رنگ آن می رود و بور رنگ می شود و کـهنه بنظر می رسد. چکاری باید انجام دهیم کـه این اتفاق بـرای لباس هایمان نیفتد؟ در این مطلب ما نکات شستن لباس های مشکی را بـرای شما عزیزان آماده کرده ایم، با ما همراه باشید.

روش شستن لباس مشکی و تیره

رفع بوری لباس مشکی

لباس های مشکی خود را کمتر بشویید

اگر با هر بار استفاده لباس های مشکی خود را می شویید باید بدانید کـه رنگ لباستان بور خواهد شد. بـرای جلوگیری از بور شدن لباس های مشکی تان آنها را فقط در صورت نیاز بشویید و بـرای از بین بـردن بوی عرق از اسفنج خیس استفاده کنید و در صورت لک شدن قسمت هایی از لباس آنها را لکـه گیری کرده و کامل نشویید.

لباس‌های کثیف را دسته بندی کنید

روش شستن لباس مشکی و تیره

جلوگیری از بور شدن لباس مشکی

خواندن لیبل لباس‌ قبل از شستن

این کـه بدانید چه نوع پارچه‌ای را قرار است بشویید و آیا این لباس قابل شستشو در ماشین لباسشویی است یا نه، همیشه مهم است چون خیلی از لباس‌ها را نمی‌توان در ماشین لباسشویی شست. بـرخی از لباس‌های گران قیمت ممکن است نیاز بـه خشک‌شویی داشته باشند؛ مثل پیراهن رسمی مشکی یا کت شلوار مشکی. لباس‌های دیگر مثل لباس‌های پشمی هم اکثرا فقط باید با دست شسته شوند. لباس‌های بافتنی را باید با دست در سینک یا تشت بشویید و بـرای خشک شدن روی سطح تخت پهن کنید و آویزان‌شان نکنید.

روش شستن لباس مشکی و تیره

نحوه شستن لباس مشکی و تیره

تفکیک لباس‌ها بـر اساس جنس

چون همه لباس‌های شما مشکی هستند دلیل نمی‌شود کـه آن‌ها را باهم بشویید. جنس‌های مختلف لباس نیازهای متفاوتی از نظر نوع شست‌شو دارند. لباس‌ مشکی‌ ضخیم‌تر مثل شلوار جین مشکی باید جداگانه از لباس‌های نازکتر مثل تی‌شرت و لباس زیر شسته شود. لباس‌های نازک و ظریف مثل لباس زیر باید با نوع خودشان و بـه صورت جداگانه شسته شوند.

جدا کردن لباس‌ها بـر اساس رنگ

در مراقبت از لباس مشکی قطعا نباید لباس‌های تیره را همراه با لباس‌های روشن در ماشین لباس‌شویی بیاندازید. لباس‌های تیره خصوصا لباس مشکی می‌تواند بـه لباس‌های روشن رنگ بدهد. لباس‌های کثیف را از هم جدا کنید و همه را یک جا نشویید. طوری کـه یک دسته لباس‌ با رنگ تیره و یک دسته لباس با رنگ روشن داشته باشید. حالا دقت کنید کـه هرکدام از لباس‌های مشکی و تیره چقدر کثیف هستند، چون لازم نیست کـه لباس‌ خیلی کثیف بـه همراه لباسی کـه فقط یک شست‌شوی ساده نیاز دارد، شسته شود.

روش شستن لباس مشکی و تیره

مراقبت از لباس های مشکی

پشت و رو کردن لباس مشکی و تیره بـه هنگام شستن

چرخش‌های ماشین لباس‌شویی حین شست‌وشو، بـه مرور می‌توانند بـه بافت پارچه آسیب بزنند و این باعث روشن شدن رنگ لباس مشکی یا بـه اصطلاح بور شدن لباس شود. شما می‌توانید با پشت‌ورو کردن لباس‌های مشکی قبل از شستن، عمر آن‌ها را طولانی‌تر می‌کند.

شستن لباس‌ها

شستن لباس‌‌های تیره با آب سرد

لباس‌های مشکی معمولا در حین شست‌وشو با آب گرم رنگ خود را از دست می‌دهند، اما آب سرد کمک می‌کند کـه پارچه سالم بماند. بـرای شستن لباس مشکی دمای آب ماشین لباس‌شویی خود را روی سردترین حالت خود قرار دهید و میزان کمی لباس در آن بـریزید. همیشه کوتاه‌ترین بـرنامه شست‌وشو را انتخاب کنید چون هرچه لباس‌های مشکی کمتر در آب بمانند بـهتر است.

انتخاب شوینده لباس مناسب

بـرای محفاطت از لباس‌های مشکی، بـهتر است از مایع لباسشویی مخصوص لباس‌های مشکی و تیره استفاده کنید. مایع‌های مشکین‌شوی از رنگ لباس محافظت می‌کنند و اگر از محصولات با کیفیت استفاده کنید، لباس شما دچار رنگ‌پریدگی نمی‌شود. بـه جای پودر از شوینده مایع استفاده کنید تا تکـه‌های حل نشده پودر روی لباس نماند و موجب بدحالت شدن لباس نشود.

روش شستن لباس مشکی و تیره

شوینده لباس های مشکی

استفاده بـه اندازه ازشوینده

همیشه روی بسته‌بندی را بخوانید تا بدانید کـه بـه چه اندازه از شوینده باید استفاده کنید. ممکن است میزان استفاده هر نوع شوینده لباس باهم متفاوت باشد. هرچند همیشه بـرای لباس‌‌‌هایی کـه خیلی کثیف هستند، می‌توان کمی بیشتر از مایع لباس‌شویی مخصوص لباس‌های مشکی استفاده کرد.

دقت بیشتردر شستن لباس‌های ظریف

بـرای شستن لباس‌های مشکی با پارچه‌های ظریف، باید از شست‌وشوی ملایم استفاده کرد. هنگام شستن این لباس‌ها درجه ماشین لباس‌شویی را روی شست‌وشوی ملایم قرار دهید. هر چه گردش ماشین ملایم‌تر باشد، بافت پارچه کمتر آسیب می‌بیند درنتیجه کمتر فرسوده و رنگ رفته بـه نظر می‌رسد. حتما روی بـرچسب علائم لباس را بخوانید. بسیاری از لباس‌های مشکی با پارچه ظریف، فقط باید با دست شسته شوند و بـه ماده شوینده زیادی احتیاج ندارند.

روش شستن لباس مشکی و تیره

سفیدک زدن لباس مشکی در ماشین لباسشویی

آویزان کردن لباس‌ها بـرای خشک شدن

استفاده از خشک کن ماشین لباس‌شویی بـرای لباس‌ مشکی فکر خوبی نیست و باعث بور شدن رنگ مشکی می‌شود. خیلی بـهتر است کـه بس از پایان شست‌وشو، لباس‌ها را آویزان کنید تا خشک شوند. اگر می‌خواهید کـه جای گیره یا طناب روی لباس مشکی‌تان نماند، می‌توانید از چوب لباسی فلزی یا پلاستیکی بـرای خشک کردن لباس‌هایتان استفاده کنید و چوب لباسی را بـه طناب رخت، یا رخت‌آویز خود آویزان کنید.

پلیور و لباس‌های بافتنی را بـه هیچ عنوان بـرای خشک شدن آویزان نکنید و آن ها را روی سطح تخت پهن کنید، چرا کـه آویزان کردن لباس بافتنی باعث گشاد شدن آن می‌شود. یادتان باشد کـه لباس‌ها را جلوی نور مستقیم خورشید آویزان نکنید و آن‌ها را در سایه پهن کنید. نور شدید خورشید هم می‌تواند رنگ لباس مشکی را روشن کند.

روش شستن لباس مشکی و تیره

شستن تی شرت مشکی

پرهیز از اشتباهات رایج

نباید لباس‌ مشکی را بیش از حد شست. هر بار کـه شما لباس مشکی را می‌شویید رنگ آن‌ها کمتر می‌شود. یک مایع‌های لباس‌شویی خوب روشن شدن رنگ لباس ‌مشکی را خیلی کاهش می‌دهد اما کاملا متوقف نمی‌کند.

بـرای شستن و پاک کردن لکـه از روی لباس مشکی، لازم نیست آن را در ماشین لباس‌شویی بیاندازید یا با دست بشویید. راه صحیح بـرای پاک کردن لک از روی لباس مشکی، لکـه گیری با استفاده از یک دستمال سفید و کمی مایع لباس‌ شویی است. نصف یک لیوان آب را با یک قاشق چای‌خوری مایع لباس‌شویی مخلوط کنید و با پارچه روی لکـه بکشید. بعد از پاک شدن لکـه از روی لباس، آن قسمت لباس را در آب خالی فرو ببـرید و آبکشی کنید. بـه یاد داشته باشد کـه بـرای از بین بـردن لکـه لباس مشکی از مایع لکـه‌بـر استفاده نکنید.

اما بـرای شستن لباس‌های مشکی، بـهتر است از مایع لباسشویی مخصوص لباس‌های مشکی و تیره استفاده کنید. مایع‌های مشکین‌شوی از رنگ لباس محافظت می‌کنند و اگر از محصولات با کیفیت استفاده کنید، لباس شما دچار رنگ‌پریدگی نمی‌شود.

روش شستن لباس مشکی و تیره

نکات شستشوی لباس

راهکارهایی بـرای ثابت ماندن رنگ لباس مشکی

 شستشو با سرکـه: در یک تشت حاوی آب، یک فنجان سرکـه سفید ونیز مایع شستشو بـریزید. بگذارید لباس حدود نیم ساعت در آب سرد و مواد بماند. بـه آرامی شسته و آبکشی نمایید. این کار و استفاده از سرکـه سفید باعث بـراق شدن لباس و مانع رفتن رنگ آن می‌شود.

استفاده از نمک: درون تشت مقداری نک ریخته و با آب حل کنید. لباس را 5دقیقه در آب نمک بخیسانید. سپس آبکشی کنید.

جلوگیری ازبور شدن لباس های مشکی

_ شستشو با آب اسفناج: بـرای ثابت ماند رنگ لباس مشکی از آب اسفناج استفاده کنید. در قدیم از این کار استفاده می‌کردند. بعد از آن لباس را آبکشی کنید.

_ شستشو با قهوه یا چای: دو فنجان چای یا قهوه دم کرده را هنگام شستن لباسها و آبکشی اضافه کنید. رنکطبیعی آنها باعث پر رنگ تر شدن رنگ لباس می‌شود.

_ استفاده از فلفل سیاه: بـرای جلوگیری از رنگ و رو رفتن لباس مشکی استفاده از فلفل سیاه مؤثر است.

روش شستن لباس مشکی و تیره

تثبیت رنگ لباس مشکی

 کلام آخر:

با رعایت نکاتی کـه در بالا ذکر شده است دیگر نگران بور شدن لباس های مشکی تان نباشید. بارها می توانید استایل مشکی خود را استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید کـه هنگام شستن لباس حتما بـه لیبل لباس دقت کنید، از شوینده مناسب بـه میزان مناسب استفاده کنید و لباس مشکی را در زیر نور مستقیم خورشید زیاد خشک نکنید. با رعایت این نکات طول عمر لباس شما افزایش پیدا می کند.

 

مطالب بیشتر:

روش شست وشو و نگهداری لباس جین

بـرای مراسم عروسی دوستم چی بپوشم

 

4.8/5 - (5 امتیاز)