روش ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات

روش ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات

روش ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات

 

ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات یکی از مهم ترین کارهایی است کـه قبل از مصرف آنها حتما باید انجام بدهیم، زیرا بـه سلامتی مربوط می شود. میزان زیادی تز پروتئین های بدن از میوه ها و سبزیجات تامین می شود کـه بـرای ایمنی بدن لازم هستند. ضدعفونی کردن یک کار مهم هست چ.ن میکروب ها را ازبین می بـرد و از انتقال بیماری ها جبوگیری می کند. بـرای دانستن روش درست ضدعفونی کردن میوه ها و سبزیجات در این مطلب با ما همراه باشید.

روش ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات

ضدعفونی کردن سبزیجات

متاسفانه این روزها کرونا نه تنها در کشور بلکـه در سایر نقاط ایران شیوع پیدا کرده است. در این شرایط بـهترین و موثرترین راه در خانه ماندن و تقویت سیستم ایمنی بدن است. یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده از میوه و سبزیجات است کـه ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

این نکته را نیز باید توجه کنید کـه تنها با تقویت سیستم ایمنی بدن کافی نیست و در شرایط ویژه‌ای مثل این روزها کـه حتی جامعه جهانی با شیوع گسترده کرونا دست بـه گریبان است باید در خانه بمانیم و باعث قطع زنجیره انتقال کرونا شویم.

ضدعفونی کردن سبزیجات بخش مهمی است کـه اگر بـه درستی انجام نشوند، این مواد غذایی با ارزش نه تنها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نمی‌شوند، بلکـه تبدیل بـه یک ماده پر خطر بـرای بدن خواهند شد.

 

مراحل شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها

 

پاک کردن قبل از ضدعفونی کردن سبزیجات

قبل از ضدعفونی کردن سبزیجات باید سبزی‌ها پاک شوند. بـرگ‌های زرد و گندیده شده را جدا کنید، چوب و گل و لای را از سبزیجان جدا کنید. روی سبزیجان پاک شده آب بگیرید و تا گل و لای سطحی از روی آنها پاک شود و بعد بـه سراغ مرحله دوم ضدعفونی کردن سبزیجات بـرویم.

روش ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات

انگل زدایی سبزیجات مرحله دوم ضدعفونی کردن

خیلی از افراد در این مرحله بـرای ضدعفونی کردن سبزیجات از نمک استفاده می‌کنند. استفاده از نمک باعث انگل زدایی سبزیجات نمی‌شود و تنها سموم و آفت کش‌ها را از سطح سبزیجان پاک می‌کند. اما مرحله مهم در ضدعفونی کردن سبزیجات انگل‌زدایی سبزیجات و میکروب زدایی از آنها است.

بعضی از افراد نیز بـرای ضدعفونی کردن سبزیجات بـه سراغ بـه مواد طبیعی مثل سرکـه و آبلیمو می‌روند، اما در شرایط شیوع کرونا بـهترین روش بـرای ضدعفونی کردن سبزیجات استفاده از مواد ضدعفونی مخصوص سبزیجات است. اگر مواد ضدعفونی در دسترس شما نبود، می‌توانید از بـرای انگل زدایی سبزیجات از مایع ظرفشویی استفاده کنید. کرونا از دسته ویروس‌هایی است کـه با مواد شیمایی از بین می‌رود پس بـهتر است در این مدت از مواد شیمایی بـرای ضدعفونی سبزیجات استفاده کنید.

ضدعفونی کردن سبزیجات بخش مهمی است کـه اگر بـه درستی انجام نشوند، این مواد غذایی با ارزش نه تنها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نمی‌شوند، بلکـه تبدیل بـه یک ماده پر خطر بـرای بدن خواهند شد.

همانطور کـه اشاره کردیم بـرای انگل زدایی سبزیجات از مواد ضدعفونی سبزیجات استفاده کنید اما اگر در دسترس نبود، ۳ الی ۵ قطره، بسته بـه میزان سبزیجات در ظرف آب بـریزید و بـهم بزنید تا کف ساخت شود. سبزیجات را ۵ دقیقه در محلول قرار دهید و بعد آبکشی کنید. بـه این ترتیب تخم و کیست انگل‌ها روی سطح ظرف آب قرار می‌گیرد و باید بـه آرامی محلول را از ظرف خالی کنید.

زمان آبکشی دقت کنید تا هیچ کف و مایع ضدعفونی و یا ظرفشویی روی سبزیجات باقی نماند. چند مرحله آب روی سبزیجات بگیرید و سپس خالی کنید.

شایعاتی نیز وجود دارد کـه شستن سبزیجات با مایع ظرفشویی باعث سرطان می‌شود کـه هیچ منبع علمی این موضوع را ثابت نکرده است. تنها باید بـه اندازه مایع ظرفشویی را بـرای ضدعفونی کردن سبزیجات در مرحله انگل زدایی استفاده و بعد با دقت آبکشی کنید.

روش ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات

میکروب زدایی و گندزدایی سبزیجات

بعد از انگل زدایی از سبزیجات نوبت بـه میکروب زدایی و گندزدایی سبزیجات می‌رسد. بـرای گندزدایی از سبزیجات می‌توانید از پودر پرکلین استفاده کرد. پودر پرکلین در همه داروخانه‌ها موجود است و یک ماده موثر بـرای گندزدایی سبزیجات است. بـرای گندزدایی سبزیجات باید نصف قاشق چای خوری پودر پرکلین ۷۰ درصد را در ۵ لیتر آب حل کنید. سبزیجاتی را کـه در مرحله قبل انگل زدایی کرده‌اید را بـه مدت ۵ دقیقه در محلول گندزدایی پرکلین قرار دهید و بعد با دقت آبکشی کنید. با این روش سبزیجات گندزدایی و میکروب زدایی خواهد شد.

قبل از شیوع گسترده کرونا افراد بـرای ضدعفونی کردن سبزیجات از از محلول‌های خانگی مثل سرکـه، نمک و آبلیمو استفاده می‌کردند. این روش بـرای ضدعفونی کردن سبزیجات موثر است اما در شرایط ویژه‌ای مثل حالا کـه کرونا بـه صورت گسترده در حال شیوع است، بـهتر است علاوه بـر محلول‌های خانگی مثل سرکـه و آبلیمو سبزیجات را با مواد ضدعفونی و یا مایع ظرفشویی بشویید و بعد با سرکـه، آبلیمو و نمک سبزیجات را ضدعفونی کنید.

انگل زادیی سبزیجات را هرگز نادیده نگیرید و بـه شستن و ضدعفونی کردن سبزیجات با محلول‌های خانگی اکتفا نکنید. بعد از مرحله انگل زدایی بـرای گندزدایی سبزیجات می‌توانید از محلول‌های خانگی مثل سرکـه، آبلیمو و نمک استفاده کنید.

روش ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات

ضد عفونی کردن سبزیجات بـه روش خانگی

_ بـرای ضدعفونی کردن سبزیجات و گندزدایی از آنها با نمک باید دو قاشق نمک را در آب حل کنید، سپس سبزیجاتی را کـه انگل زدایی کرده‌اید بـه مدت نیم ساعت در محلول قرار دهید و بعد آبکشی کنید. نمک حالت قطبی آب را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود کـه سموم و آفت کش‌ها از روی سبزیجات خارج شود.

_ بـرای ضدعفونی کردن سبزیجات با سرکـه نیز باید دو قاشق غذاخوری سرکـه سفید را در آب حل کنید و سبزیجات را بـه مدت نیم ساعت در محلول آب و سرکـه قرار دهید.

_ آبلیمو یکی دیگر از مواد طبیعی است کـه بـرای ضدعفونی کردن سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. بـرای این روش کار نسبت مساوی آبلیمو را در آب حل کنید و سبزیجات را بـه مدت دقیقه در محلول قرار دهید و سپس آبکشی کنید.

روش ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات

بـه نکات زیر دقت کنید:

سرکـه حدود ۹۰ درصد باکتری‌ها را از بین می‌بـرد. اما دقت کنید کـه انواع ویروس‌ها بـه خصوص کرونا تنها با مواد ضدعفونی کننده و مایع ظرفشویی از بین خواهد رفت. بنابـراین قبل از ضدعفونی با سرکـه، نمک و آبلیمو باید با مواد ضدعفونی سبزیجات و یا مایع ظرفشویی شسته شوند.

در این روزهای اخیر کـه کرونا بـه صورت گسترده در کشور در حال شیوع است، بازار شایعات نیز بـه همان نسبت داغ شده. بسیاری از بـرای ضدعفونی کردن مواد و وسایل محلول‌هایی را معرفی می‌کنند کـه احتمال دارد باعث مسمومیت شود. بـه عنوان مثال احتمال دارد راه‌حل مناسب ضدعفونی کردن سبزیجات را استفاده از الکل و یا وایتکس معرفی کنند. هیچ یک از این دو محلول بـرای شستن حتی ضدعفونی سبزیجات مناسب نیستند. بـرای ضدعفونی کردن سبزیجات طبق مراحل بالا عمل کنید.

بسیاری از بـرای ضدعفونی کردن مواد و وسایل محلول‌هایی را معرفی می‌کنند کـه احتمال دارد باعث مسمومیت شود. بـه عنوان مثال احتمال دارد راه‌حل مناسب ضدعفونی کردن سبزیجات را استفاده از الکل و یا وایتکس معرفی کنند. هیچ یک از این دو محلول بـرای شستن حتی ضدعفونی سبزیجات مناسب نیستند.

روش ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات

شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها

در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم کـه یکی از روش‌های مقابله با کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن است و یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف سبزیجات و میوه‌ها است. البته یادمان نرود کـه روش موثر بـرای جلوگیری از شیوع گسترده‌تر کرونا ئ قطع زنجیره اانتقال این است کـه در خانه بمانیم.

شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها چه در زمان اپیدمی بیماری‌هایی مثل کرونا و چه در مواقعی کـه شرایط ترمال است باید با دقت انجام شود. چون در صورتی کـه شستن و ضدعفونی کردن میوه‌‌ها بـه درستی اتجام نشود نه تنها ویتامینی بـه بدن نمی‌رسانند و بلکـه باعث بیماری و مسمومیت نیز می‌شوند.

در حال حاضر نیز باید سعی شود کـه کمتر بـه مراکز درمانی مثل بیمارستان‌ها مراجعه شود، این مراکز آلوده هستند و باعث انتقال ویروس کرونا بـه افراد می‌شود. بنابـراین باید نهایت دقت را در پیشگیری از انواع بیماری‌ها و مسمومیت‌ها بـه کار بـرد.

 

بـرای شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها نیز باید از مواد ضدعفونی مخصوص و یا مایع ظرفشویی استفاده کرد. بـرای شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها ابتدا میوه‌ها را با آب خالی بشویید، سپس در یک ظرف آب محلول ضدعفونی و یا مایع ظرفشویی بـریزید و میوه‌‌‌ها را بـه مدت نیم ساعت در محلول قرار دهید. سپس با فرچه مخصوص شستشوی میوه‌ها، روی میوه‌‌ها بکشید، دقت کنید کـه فشار زیادی بـه میوه‌ها وارد نکنید تا باعث له شدن آنها شود.

میوه‌هایی مثل پرتقال کـه روی سطح پوست آنها خلل و فرج وجو دارد باید دقت کنید کـه بـه خوبی تمیز و ضدعفونی شوند، همچنین میوه‌هایی مثل سیب و صیفی‌جاتی مثل خیار و هویج کـه احتمال دارد با پوست مصرف شوند نیز باید با دقت شست و ضدعفونی کرد. بـرای شستن و ضدعفونی کردن میوه می‌توانید از یک اسکاچ تمیز تیز استفاده کنید.

بعد از شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات میوه‌ها را خشک کنید و بعد در یخچال قرار دهید.

سرکـه حدود ۹۰ درصد باکتری‌ها را از بین می‌بـرد. اما دقت کنید کـه انواع ویروس‌ها بـه خصوص کرونا تنها با مواد ضدعفونی کننده و مایع ظرفشویی از بین خواهد رفت. بنابـراین قبل از ضدعفونی با سرکـه، نمک و آبلیمو باید با مواد ضدعفونی سبزیجات و یا مایع ظرفشویی شسته شوند.

روش ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات

نکات مهم ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه‌ها

احتمال دارد شما قبل‌تر میوه‌ها و سبزیجات را نشسته در یخچال نگهداری می‌کردید. اما در شرایط ویژه‌ای مثل حال حاضر کـه کرونا در حال شیوع است و احتمال دارد ویروس در همه سطوح وجود داشته باشد. بنابـراین شستن سبزیجات و میوه‌ها قبل از قرار دادن آنها در یخچال مهم و ضروری است.

خیلی از افراد زمان خرید میوه‌ها و سبزیجات از کیسه ‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنند، در این روزها بعد از هر بار خرید کیسه را بشویید و ضدعفونی کنید. افراد زیادی نیز کیسه‌های خرید پلاستیکی را نگهداری می‌کنند و در خریده‌های بعدی از آنها استفاده کنند. اما متاسفانه بـه علت شیوع کرونا باید کیسه‌های پلاستیکی خرید را دور انداخته شوند.

متاسفانه مصرف شوینده و پلاستک این روزها افرایش چشمگیری داشته پس زمان آن رسیده کـه کیسه‌های پارچه‌ای را جایگرین کیسه‌های پلاستیکی کنید، تا این روزها آسیب کمتری بـه طبیعت وارد کنیم.

 

روش ضدعفونی کردن با جوش شیرین

1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را در 1 لیتر آب همراه 2-4 قطره مایع ظرفشویی اضافه کرده و کاملا حل کنید، زمانی کـه محلول آماده شد میوه ها و سبزی ها را داخل آن بـریزید بـرای سبزی ها 3 دقیقه و بـرای میوه ها 5 دقیقه مناسب است. بـرای از بین بـردن باقیمانده ی اثر مواد شیمیایی سبزی ها و میوه ها را داخل آب ریخته و آبکشی نمایید. تا کاملا تمیز شوند.

روشی دیگر بـرای استفاده از آب گرم در این روش بـرای شستشوی میوه ها بـه خصوص مرکبات موز، کیوی و سیب می توان استفاده کرد. دقت انجام درستکار بسیار مهم است.

ابتدا ظرف را با 1 لیتر آب گرم 55 تا 60 درجه سانتیگراد بـه همراه 2-4 قطره مایع ظرفشویی پر کنید و حل کنید. سپس میوه را بـه مدت 1 دقیقه تا 45 ثانیه داخل آن قرار بدهید. سپس سریعا با آب سرد آبکشی نمایید.

مدت بیشتر باعث کاهش کیفیت میوه ها و ماندگاری کمتر خواهد شد.

روش ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات

کلام آخر:

با رعایت نکاتی کـه در بالا ذکر شد شما می توانید از بـهداشت و ضدعفونی شدن میوه ها و سبزیحات خیالتان راحت شود و دیگر نگران انتقال بیماری و میکروب ها نباشید. بـرای شستن و ضدعفونی کردن میوه‌ و سبزیجات نباید تنها بـه مواد طبیعی مثل سرکـه، نمک و آبلیمو اکتفا کرد. لازم است حتماً از مواد ضدعفونی و یا مایع ظرفشویی استفاده شود.

 

مطالب بیشتر:

تمیز کردن سینی فر با روش های آسان

چگونه بدون آرایش زیبا باشیم، ترفند های زیبایی بدون آرایش

این مطلب چقدر مفید بود ؟