روش های جلوگیری از بارداری

روش های جلوگیری از بارداری

روش های جلوگیری از بارداری

ممکن است  شما هم ماننـد خیلی از افراد دیگر آمادگی لازم بـرای بارداری و بچه دار شدن را نـداشته باشید، بدنبال روش های جلوگیری از بارداری باشید. شاید شما هم دوست دارید کـه رابطه جنسی با کیفیت و بـه دور از استـرس بارداری را تجربـه کنید. روش های جلوگیری از بارداری معایب و مزایای خاص خود را دارد کـه شما باید با آن ها آشنا شوید. در ادامه مطلب ما بـرای شما انواع روش های جلوگیری از بارداری را آماده کرده ایم، با ما همراه باشید.

جلوگیری از بارداری

راهکار های متنوعی بـرای جلوگیری از بارداری وجود دارد. هر زوجی با توجه بـه اولویت‌ها و شرایط خود مبادرت بـه استفاده از یکی از آن‌ها مي‌کنـد. هر روش جلوگیری از بارداری مزایا و معایب مرتبط با خود را دارد. در هر کدام درصد خطایی بـرای بارداری ناخواسته وجود دارد. در واقع شما بـرای اینکـه روش مناسبی بـرای جلوگیری انتخاب کنید، باید با توجه بـه ميزان خطر حاملگی هر کدام و مزایا و معایبشان تصميم بگیرید. البته در صورت داشتن شرایط خاص مشورت با پزشک ضروری بـه نظر مي‌رسد.

90درصد زنانی کـه بـه لحاظ جنسی فعال هستنـد، اگر طی یک سال از هیچ روش جلوگیری استفاده نکننـد، باردار مي‌شونـد. قطعی‌تـرین روش بـرای جلوگیری از بارداری، نـداشتن رابطه جنسی است کـه مشخصا این روش، روش مناسبی نمي‌باشد. عدم استفاده از راهکار های جلوگیری در روابط جنسی گاه زوجین را وادار مي‌کنـد تا در صورت بارداری از سقط جنین استفاده کننـد؛ بـه همين دلیل آگاهی از این روش‌ها و بـه کار بـردن آن‌ها اهميت دارد

روش های جلوگیری از بارداری

بـهتـرین روش جلوگیری از بارداری در اوایل ازدواج

انواع راهکار های جلوگیری از بارداری

راهکار های جلوگیری از بارداری بـه چنـد دسته کلی تقسیم مي‌شونـد. راهکار های انسداد کردن، راهکار های هورمونی، روش‌ها و ابزار‌های درون رحمي و دیگر راهکار های جلوگیری بـرای جلوگیری از بارداری وجود دارنـد. همچنین بـرخی از روش‌ها بـرای جلوگیری از بارداری بـرای بعد از رابطه جنسی غیر محتاطانه وجود دارد. در ادامه انواع این روش‌ها را شرح داده‌ایم.

 

1- جلوگیری از بارداری از طریق انسداد کردن :

راهکار های انسداد کردن، راهکار هایی هستنـد کـه مانع رسیدن اسپرم بـه تخمک مي‌شونـد. این روش‌ها خود شامل موارد زیر هستنـد:

روش های جلوگیری از بارداری

روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری

کانـدوم مردانه :

کانـدوم‌های مردانه کـه عموما از لاتکس ساخته مي‌شونـد بیشتـر از 80 درصد در جلوگیری از بارداری موثر هستنـد. علاوه بـر این مانع انتقال عفونت‌های جنسی را هم مي‌شونـد.

طریق استفاده ازکانـدوم مردانه در جلوگیری از بارداری

کانـدوم را باید روی آلت در حالت نعوظ کشید و با فشار دادن آن هوای داخل آن را خارج کرد. سپس کانـدوم را تا انتهای آلت باز کرد. بعد از اتمام رابطه جنسی و انزال با نگه داشتن قسمت پایین کانـدوم، آلت را از واژن خارج کنید و کانـدوم را دور بینـدازید.

اگر بـه لاتکس حساسیت داشته باشید، نوعی از کانـدوم بـرای کسانی کـه بـه آن حساس‌انـد، ساخته شده است. همچنین در صورت استفاده از لوبـریکانت‌ها، دقت کنید با جنس کانـدوم سازگار باشد و کانـدوم را حین رابطه جنسی پاره نکنـد.

کانـدوم زنانه :

کانـدوم زنانه مشابـه کانـدوم‌های مردانه هستنـد، تقریبا 79 درصد قدرت جلوگیری دارنـد.

روش های جلوگیری از بارداری

پوزیشن روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری

دیافراگم :

دیافراگم یک ابزار انسداد ورود اسپرم است کـه داخل واژن قرار مي‌گیرد و هر بار قبل استفاده از اسپرم کش روی آن استفاده مي‌شود. استفاده از دیافراگم و اسپرم کش تقریبا 90 درصد احتمال بارداری را کاهش مي‌دهد.

طریق استفاده از دیافراگرم

فرد دیافراگم را ساعاتی قبل از رابطه جنسی در واژن قرار داده و تا 6 ساعت بعد از رابطه جنسی باید در واژن نگه دارد ولی بعد از 24 ساعت حتما باید خارج شود.

کلاهک رحم :

کلاهک رحم یک کاپ سلیکونی است کـه در انتهای واژن قرار مي‌گیرد. در واقع این کلاهک دهانۀ رحم را مي‌پوشانـد تا اسپرم بـه تخمک‌ها نرسد. این روش بین 70 تا 85 درصد از بارداری جلوگیری مي‌کنـد.

روش های جلوگیری از بارداری

راه های جلوگیری از بارداری در شب اول عروسی

اسفنج ضد بارداری :

اسفنج ضد بارداری کـه حاوی اسپرم کش است ماننـد کلاهک انتهای واژن جای داده مي‌شود تا مانع رسیدن اسپرم بـه رحم بشود. استفاده از اسفنج بین 76 تا 88 درصد قدرت جلوگیری دارد.

اسپرم کش :

اسپرم کش یک ماده شیمایی است کـه اسپرم را غیرفعال مي‌کنـد. ميزان تاثیر اسپرم کش 71 درصد مي‌باشد.

طریق استفاده از اسپرم کش

اسپرم کش‌ها حداقل 10 دقیقه قبل از رابطه جنسی باید در واژن استفاده شونـد و بـرای 60 دقیقه مؤثر باقی مي‌ماننـد. اسپرم کش نوعی ماده‌ی شیميایی است کـه بـه صورت کف، ژل و کرم در دستـرس است.

2- راهکار های جلوگیری از بارداری با هورمون :

راهکار های هورمونی راهکار هایی هستنـد کـه باروری زنان را متوقف مي‌کننـد. باروری در واقع آزاد شدن تخمک از تخمدان است. این شکل از جلوگیری تاثیری در جلوگیری از عفونت‌های جنسی نـدارد.

بیشتـر بخوانید : اثرات قرص های ضد بارداری با دوز کم

روش های جلوگیری از بارداری

یکی از روشهای جلوگیری از بارداری استفاده از قرص ضد بارداری است

قرص‌های ضد بارداری :

این قرص‌ها یکی از راهکار های رایج در ميان مردم بـرای جلوگیری مي‌باشنـد. قرص‌های ضد بارداری انواع مختلفی دارنـد و تا حدود 95 درصد قدرت جلوگیری از بارداری دارنـد.

بـرخی قرص‌های ضد بارداری شامل استـروژن و پروژستین مي‌باشد. این قرص‌ها بـه شکل روزانه و مطابق با راهنمای داخل جعبـه مصرف مي‌شونـد. بـرخی از قرص‌های داخل پک، بدون هورمون هستنـد کـه باعث مي‌شونـد سیکل ماهیانه ادامه پیدا کنـد.

انواع دیگر قرص‌های ضد بارداری، قرص‌هایی است کـه فقط حاوی پروژستین بوده و فرد باید هرروز راس ساعت مشخصی آن را مصرف کنـد. در این حالت ممکن است سیکل ماهیانه از نظم و حالت عادی اش خارج بشود.

روش های جلوگیری از بارداری

چسب ضد بارداری روشی بـرای جلوگیری از بارداری

چسب ضد بارداری (پچ‌های پوستی) :

این روش از جلوگیری اگر صحیح انجام شود تا 99 درصد قدرت جلوگیری از بارداری دارد. چسب‌های جلوگیری در قسمت‌های مختلف بدن مي‌توانـد کار گذاشته شونـد. هر پچ بـرای 3 هفته در یک قسمت قرار داده مي‌شود و سپس بـرای یک هفته بـرداشته مي‌شود تا در آن زمان پریود اتفاق بیفتد.

تزریق :

این روش جلوگیری توسط پزشک تجویز شده و هر 12 هفته یک بار استفاده مي‌شود. اگر از این روش درست استفاده شود و تزریق‌ها بـه موقع باشد، قابلیت جلوگیری بالای 90 درصد مي‌باشد.

نکته: زوج‌هایی کـه از روش تـرزیق استفاده کرده‌انـد، بعد از مدتی مایل بـه بارداری باشنـد، حدودا 10 ماه طول مي‌کشد تا باروری بـه حالت نرمال باز گردد.

روش های جلوگیری از بارداری

حلقه واژنی چیست

حلقه‌های واژنی :

این روش جلوگیری از بارداری در صورت استفادۀ صحیح بالای 99 درصد قابلیت جلوگیری دارد ولی در صورتی کـه خطاهای انسانی رخ دهد، 95 درصد مي‌توانـد موثر باشد. حلقه کوچک پلاستیکی بـرای 3 هفته داخل واژن قرار داده مي‌شود تا هورمون‌هایی بـه داخل بدن آزاد کنـد و بـرای 1 هفته خارج مي‌شود تا پریود اتفاق بیفتد.

3- ابزارهای داخل رحمي

این راهکار های جلوگیری از بارداری راهکار های طولانی مدت جلوگیری هستنـد. آن‌ها بالای 99 درصد قدرت جلوگیری از بارداری دارنـد. این روش‌ها هم ماننـد راهکار های هورمونی قدرت جلوگیری نسبت بـه بیماری‌های عفونی نـدارنـد.

روش های جلوگیری از بارداری

آی یو دی چیست

آی یو دی (IUD) :

آی یو دی ابزار کوچکی است کـه توسط پزشک داخل رحم قرار داده مي‌شود و دو نوع هورمونی و مسی دارد. نوع هورمونی آن تا 5 سال داخل رحم مي‌توانـد باقی بمانـد. آی یو دی هورمونی بـه شکل کامل سیکل قاعدگی را از بین نمي‌بـرد بلکـه از طریق زخیم‌تـر کردن مخاط دهانه رحم مانع ورود اسپرم بـه رحم مي‌شود. نوع مسی آن با تخریب اسپرمي کـه مي‌خواهد وارد رحم شود جلوی بارداری را مي‌گیرد و تا 10 سال داخل رحم باقی مي‌مانـد.

ایمپلنت‌ها :

پزشک یا پرستار یک ایمپلنت بـه شکل ميله را در بازوی فرد متقاضی قرار مي‌دهد تا از بارداری جلوگیری کنـد. این ایمپلنت هورمون پروژستین را داخل بدن آزاد مي‌کنـد کـه از تخمک گذاری جلوگیری مي‌کنـد. این ایمپلنت‌ها بالای 99 درصد توانایی جلوگیری دارنـد و هر سه سال یکبار تعویض مي‌شونـد.

4- راهکار های دیگر جلوگیری از بارداری :

راهکار های دیگری هم بـرای جلوگیری غیر از سه دسته گفته شده وجود دارد کـه شامل موارد زیر هستنـد:

روش های جلوگیری از بارداری

توجه بـه دوره قاعدگی

توجه بـه روزهای تخمک گذاری :

در این روش با محاسبـه چرخه قاعدگی زن، در دوره تخمک گذاری کـه احتمال بارداری هست، از رابطه جنسی اجتناب مي‌شود. چنین روشی تا 76 درصد کارایی دارد. در این دوران تـرشح واژن بیشتـر از مواقع دیگر است. اغلب دوره تخمک گذاری بین 12 تا 16 روز از عادت ماهیانه است. از آن جایی کـه قرص‌های ضد بارداری و اورژانسی دارای عوارض هستنـد بـهتـر است تنها در موارد محدود از آن‌ها استفاده کنید و بـه طور طبیعی از بـرقراری رابطه جنسی در دوران تخمک گذاری بپرهیزید تا مجبور بـه استفاده از قرص‌ها نباشید.

جلوگیری اورژانسی :

این روش کـه بـه آن قرص اورژانسی مي‌گوینـد، در صورتیکـه رابطه جنسی پر خطر رخ دهد و هیچ روش جلوگیری استفاده نشود یا مثلا کانـدوم حین رابطه پاره بشود، استفاده مي‌شود. این قرص شامل هورمون پروژستـرون مصنوعی است. این قرص با تغییر هورمون‌های بدن فرآینـد تخمک گذاری را مختل کرده یا آن را بـه تعویق مي‌انـدازد.

روش های جلوگیری از بارداری

استفاده از قرص های اورژانسی

فراموش نکنید کـه عوارض قرص اورژانسی لزوم مصرف آن را محدود مي‌کنـد. از جمله عوارض آن ایجاد حالت تهوع، افزایش حساسیت سینه‌ها، تشدید علائم سنـدروم ملال پیش از قاعدگی است. بـرای کسی اطلاعات بیشتـر در زمينه عوارض قرص اورژانسی کلیک کنید.توجه کنید کـه استفاده از قرص اورژانسی بعد از هر رابطه کاری کاملا اشتباه است و تنها بـه تعادل هورمونی بدنتان آسیب وارد مي کنید و این روش حداکثر باید 3 الی 4 بار در سال، آن هم در مواقع ضروری انجام شود. بـه همين دلیل استفاده از قرص اورژانسی را جزو روش های جلوگیری از بارداری رایج محسوب نمي کنیم.

استفاده از آی یو دی مسی: تا 5 روز بعد از رابطه پر خطر با استفاده از آی یو دی تا 99.9 درصد مي‌توان جلوی بارداری را گرفت.

عقیم سازی :

عقیم سازی هم در مورد زنان و هم مردان انجام مي‌شود. عقیم سازی بالای 99 درصد قدرت جلوگیری از بارداری دارد. بـرای مردان عمل وازکتومي و زنان عمل بستن لوله رحم را انجام مي‌دهنـد.

وازکتومي :

در این روش طی عمل جراحی کوچکی، پزشک مسیر عبور اسپرم‌ها را مسدود مي‌کنـد؛ بنابـراین از رسیدن آن‌ها بـه تخمک‌ها جلوگیری مي‌شود. این جراحی نیاز بـه بستـری شدن نـدارد و عمل پیچیده‌ای نیست. بعد از عمل وازکتومي احتمال باروری وجود نـدارد و یا بسیار انـدک است.

روش های جلوگیری از بارداری

مشاوره گرفتن از دکتـر بـرای جلوگیری از بارداری

بستن لوله رحم :

در این روش لوله‌های فالوپ بسته مي‌شود و امکان بارور شدن تخمک‌ها وجود نـدارد. این عمل همچنین خطر ابتلا بـه سرطان تخمدان‌ها را کاهش مي‌دهد. در این جراحی دو سر لوله‌های رحم بسته مي‌شود و بخیه زده مي‌شود. معمولا این عمل در دوره نقاهت بعد از زایمان بـه تشخیص پزشک صورت مي‌گیرد.

راهکارهای خانگی جلوگیری از بارداری :

در این روش از داروهای گیاهی استفاده مي‌شود و چون تأثیرات بیشتـر و طولانی مدت بـر بدن مي‌گذارنـد، باید با احتیاط بیشتـری مصرف شونـد. دم کرده زعفران جهت سقط جنین در ماه اولیه بارداری تأثیرگذار است و مي‌توان از بارداری ناخواسته جلوگیری کرد. گیاه پونه و بـرگ و عصاره‌ی بنفشه هنـدی در جلوگیری از بارداری مؤثر است و از گذشته مورد استفاده قرار مي‌گرفته. همچنین مي‌توانید بـرای جلوگیری از بارداری ریشه کوهوش آبی را دم کنید و روزانه سه بار از آن را مصرف کنید.

روش های جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری با زعفران

 گیاهان مهم بـرای جلوگیری از بارداری ناخواسته :

  1. جعفری : یکی از گیاهان مهم بـرای جلوگیری بـه شمار مي آید. زنان جوان مي تواننـد با مصرف دمنوش و چای جعفری بـه صورت طبیعی از بارداری جلوگیری کننـد. مزیت مصرف این دمنوش این است کـه هیچ گونه عارضه ای نـدارد.
  2. پوست ریشه گیاه پنبـه : گیاه پنبـه دارای خواص مختلفی بـرای زنان مي باشد. مثلا ریشه های این گیاه با دلیل داشتن اکسی توشین فراوان بـرای زایمان آسان در بانوان باردار مفید هستنـد. زنانی کـه مي خواهنـد جلوی بارداری نا خواسته خود را بگیرنـد، با مصرف منظمریشه های گیاه پنبـه بـه صورت چای مي تواننـد بـه راحتی این کار را انجام دهنـد. توصیه پزشکان طب سنتی این است کـه زنان با مصرف منظم روزانه ۲ لیوان دم کرده پوست ریشه گیاه پنبـه جلوی بارداری ناخواسته در بدن خود را خواهنـد گرفت.
  3. گیاه گلپر : یکی دیگر از گیاهان بسیار مفید کـه ضد بارداری است و از گذشته تا کنون بـرای این کار مصرف مي شده است، گیاه گلپر است. گیاه گلپر باعث تحریک رحم زنان و ایجاد انقباضات در رحم مي شود و در نتیجه از بارداری جلوگیری بـه عمل مي آورد. پزشکان طب سنتی اعتقاد دارنـد کـه زنان دو هفته پیش از مقاربت اگر گیاه گلپر را مصرف کننـد جلوی بـروز بارداری در آن ها را خواهد گرفت. یکی دیگر از روش های خانگی مطمئن و آسان بـرای جلوگیری از حاملگی مصرف ميوه هایی ماننـد انجیرخشک، پاپایا و زرد آلوی خشک مي باشد. البته باید دقت داشت کـه مصرف این ميوه ها علاوه بـر خاصیت ضد باردار بودن، منجر بـه سقط جنین نیز مي شونـد. پس خانم هایی کـه از بارداری خود مطلع مي شونـد باید مصرف این ميوه ها را متوقف کننـد.
  4. دانه هویج وحشی : یک گیاه قدیمي و خیلی قوی بـرای جلوگیری، دانه هویج وحشی است. مصرف این گیاه بـه عنوان یک روش خانگی بسیار مطمئن بـرای جلوگیری بـه شمار مي آید. بـرای اثر بخشی بـهتـر این گیاه بـهتـر است آن را با مقدار زیادی آب تـرکیب و سپس بـه صورت منظم مصرف کرد.

بیشتر بخوانید : نشانه ها و علت بارداری خارج از رحم

روش های جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری بعد از 2هفته

خانم ها و آقایان، هنگام استفاده از راهکارهای ضد بارداری باید بـه چه نکاتی توجه کننـد؟

  • بـرای هر کدام از روش های جلوگیری از بارداری، موارد منع مصرف وجود دارد. اگر بـه روش های تـرکیبی هورمونی (قرص ها، پچ ها ی پوستی، حلقه های واژینال) توجه داشته باشید، موارد منع مصرف اصلی با خطر تـرومبوز مرتبط است. سابقه خانوادگی یا تاریخچه تـرومبوز شخصی و همچنین موارد خاص ژنتیکی ماننـد تـرومبوفیلیا بسیار حائز اهميت هستنـد.
  • پس از آن مسائل مربوط بـه سن وجود دارد، خانم هایی کـه از سن چهل سالگی بـه بعد دارای اضافه وزن هستنـد و بیش از ۱۵ عدد سیگار در طول شبانه روز مصرف مي کننـد، نباید از قرص های جلوگیری از بارداری تـرکیبی کـه حاوی جزء استـروژنی و پروژستـرونی هستنـد، استفاده کننـد و منع مصرف دارنـد.
  • اما بـرخی از باورهای غلط درباره موارد منع مصرف وجود دارد. بـه عنوان مثال، داشتن سرطان پستان در خانواده، منع مصرف نیست. اگرچه در حال حاض، داشتن سرطان سینه در خود فرد یک مورد منع مصرف است.
  • قرص هایی کـه فقط دارای جزء پروژستینی هستنـد، حتی در افرادی کـه دارای بیماری و سرطان هستنـد، هیچ مانعی بـرای مصرف نـدارنـد.
  • در مورد IUD های هورمونی یا مسی، تنها موارد منع مصرفی ‌کـه دارنـد، ایجاد لکـه بینی و خونریزی های نامعلوم، یا عفونت حاد رحم است.
  • درمورد مردان، هیچ چیزی واقعا شناخته شده نیست و مردان در رابطه با مسئله ی روش های جلوگیری از بارداری با خطرات بسیار کمتـری مواجه هستنـد.

روش های جلوگیری از بارداری

ساده تـرین روش پیشگیری از بارداری

چگونه بـهتـرین روش جلوگیری از بارداری را انتخاب کنیم؟

در پاسخ بـه این سوال باید بگوییم کـه همه روش های جلوگیری از بارداری بـرای شما مناسب نیست و در انتخاب هر کدام از روش ها باید عواملی ماننـد عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  1. ویژگی های فیزیکی ماننـد قد و وزن
  2. سن
  3. تاثیری کـه بـر قاعدگی خواهنـد داشت؛ ماننـد تسکین دردهای قاعدگی، افزایش یا کاهش خونریزی
  4. سوابق پزشکی و بیماری هایی کـه تاکنون داشته اید
  5. داروهایی کـه مصرف مي کنید
  6. چه بـرنامه ای بـرای بارداری آینـده دارید؟

توجه کنید کـه بعد از قطع استفاده از روش های جلوگیری از بارداری، در بـرخی از روش ها ممکن است بلافاصله قدرت باروریتان باز نگردد و یک ماه، سه ماه و حتی تا یک سال نیز بـه طول بینجامد، در بـرخی از روش ها نیز ماننـد تیوبکتومي و وازکتومي بـرای هميشه قدرت باروری خود را از دست مي دهید. بنابـراین بسیار مهم است کـه بـرای بارداری در آینـده چه بـرنامه ای دارید. چه عوارضی بـرایتان مهم است، در بـرخی ممکن است حالت تهوع داشته باشید و در بـرخی دیگر ممکن است اسهال یا یبوست داشته باشید. و….

 

کلام آخر :

با توجه بـه مطالبی کـه در بالا ذکر کردیم انتخاب این کـه کدام روش بـرای شما بـهتـر است بـه عهده خودتان است و شما اطلاعات کافی را بدست آورده اید. این روش ها بـه شما کمک مي کننـد تا از بارداری نا خواسته جلوگیری کنید و هر زمان کـه احساس کردید کـه آماده هستید، اقدامات لازم را انجام دهید.

مطالب بیشتـر :

تشخیص بارداری همراه ریزتـرین علائم بارداری

بـهتـرین زمان آميزش بـرای بارداری

5/5 - (3 امتیاز)