روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

 

یکی از گل های آپارتمانی پر طرفدار کـه در بیشتر خانه ها دیده می شود گیاه گل گندمی یا عنکبوتی است. این گیاه ارزان و بسیار مقاوم است. اکثر افرادی کـه بـه دنبال پرورش و رشد گیاهان در منزل خود هستند معمولا یکی از گزینه های اصلی آنها در انتخاب گیاهانی کـه می خواهند پرورش دهند، گیاه گل گندمی است. در این مطلب ما اینگیه را معرفی کرده ایم و راه تکثیر و مشکلات گیاه گل گندمی را بـرای شما عزیزان آماده کرده ایم، با ما همراه باشید.

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

نگهداری گل گندمی در منزل

معرفی گل گندمی

گیاه گندمی با نام علمی comosu chlorophytum و نام انگلیسی spider plant جز گیاهان پایا محسوب می‌شود. این گیاه بومی مناطق استوایی و جنوب آفریقا است، ولی امروزه در سراسر جهان پرورش پیدا می‌کند.

گیاه گندمی یا عنکبوتی حدود ۲۱۵ گونه متنوع دارد. در صورت شرایط محیطی مناسب، بسیار سریع رشد می‌کند. از مشخصات آن بـرگ‌های کشیده و سوزنی گیاه است. ریشه‌های گیاه مثل غده‌های گوشتی و کرم رنگ هستند. گل‌های آن بـه همراه گیاهچه‌هایی بـر سر شاخه‌های طویل کـه از وسط گیاه بـه پایین آویزان است، مشاهده می‌شوند.

در حالت معمول ارتفاع این گیاه در حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر می‌رسد. گیاه گندمی بـه علت نوع حالت بـرگ‌ها و گیاهچه‌های آویزان؛ غالبا در گلدان‌های آویزی نگهداری می‌شود.

سه نمونه از این گیاه در ایران بسیار محبوب است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌ای کـه بـرگ‌هایش کاملا سبز است و دیگری میان بـرگ سفید و حاشیه سبز است، نمونه دیگر حاشیه بـرگ سفید و میان آن سبز است. راه‌های نگهداری از این گیاه دشوار نیست و بـرای افرادی کـه با شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی نا آشنا هستند، گندمی گیاهی مناسب است.

 

پرورش و نگهداری از گیاه گندمی یا عنکبوتی

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

خواص گل گندمی

نور

نور خورشید بـرای این گیاه مثل گیاه بـرگ انجیری باید بـه شکل غیر مستقیم و فیلتر شده باشد. این گیاه بـه نور متوسط بـرای رشد نیاز دارد. پنجره‌های جنوبی آپارتمان‌ها، مکان مناسبی بـرای نگهداری از گیاه گندمی است. اگر بـرگ‌های گندمی بسیار طویل و شکننده شده، یعنی از نظر نور تامین نمی‌شود.

دما

بـهترین دما بـرای پرورش گیاه گندمی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. اما این گیاه بـه تغییرات دما مقاوم است و تا دمای ۵ درجه را تحمل می‌کند. دمای بالای ۳۰ درجه گیاه پژمرده می‌شود. همچنین بـرگ‌ها زمانیکـه هوا گرم است یا نور بیش از اندازه می‌تابد، رنگ پریده می‌شوند.

آبیاری

با توجه بـه دمای محیط و میزان نور، آبیاری انجام شود. گاهی خاک گلدان زهکش مناسب را ندارد، در این صورت آب دادن بیش از حد بـه گیاه موجب پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گندمی می‌شود. بـهترین قانون آبیاری گیاه گندمی، زمانی است کـه خاک سطح گلدان خشک می‌باشد. زمانی کـه هوای محیط گرم است گیاه را غبارپاشی کنید، در این صورت رطوبت لازم بـرای گندمی فراهم می‌شود.

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

پرورش گل گندمی در آپارتمان

خاک

این گیاه در خاک‌های متفاوتی کاشته می‌شود؛ بنابـراین وجود عنصر خاک بـرای نگهداری گیاه عنکبوتی مهم نیست. تنها نکته‌ای کـه بـرای خاک گیاه اهمیت دارد، دارای زهکش مناسب باشد. مخلوطی از ۵۰ درصد خاک باغچه و ۵۰ درصد ماسه بـهترین نمونه از خاک گلدان گیاه عنکبوتی است. بـرای زهکش بـهتر کمی شن بـه آن اضافه کنید. خاک قلیایی بـرای رشد گیاه عنکبوتی مناسب است.

کوددهی

بـرای کوددهی این گیاه از نمونه کود مایع در نوع رقیق استفاده کنید. میزان آن باید ۲ گرم در هر لیتر باشد. فصول رشد زمان مناسبی بـرای کود دادن بـه گیاه است. از فروردین تا مهر هفته‌ای یکبار کود دادن بـه گیاه انجام شود.

تعویض گلدان

بـرای تعویض گلدان هر سال اقدام کنید. زیرا این گیاه رشد قابل توجهی دارد و ریشه‌های آن مکان زیادی را اشغال می‌کنند. بـرای انجام این کار مراقب ریشه‌ها باشید. بـهترین زمان تعویض گلدان فصل بـهار است. در این زمان علاوه بـر انتقال گیاه بـه گلدان بزرگ‌تر می‌توان عمل تکثیر را انجام داد.

 

نحوه تکثیر گیاه گندمی یا عنکبوتی

تکثیر این گیاه بـه دو راه صورت می‌گیرد:

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

روش تکثیر گل گندمی

۱. تکثیر از طریق بوته

بـرای تقسیم بوته گیاه مادری مورد نظر بایستی سالم، بدون آفت و دارای ساقه‌های بلند باشد کـه گیاهچه‌هایی را همراه خود دارد. با جدا کردن این گیاهچه‌های کوچک از گیاه مادری و قرار دادن آن‌ها در خاک حاصلخیز و یا آب، ریشه دار می‌شوند. پیشنهاد می‌شود، بـرای موفقیت بیشتر، گیاهچه را روی سطح خاک، در گلدانی با قطر ۹ سانتی متر حاوی کمپوست یا پیت بخوابانید و بـه آرامی فشار دهید. این راه را می‌توانید با اتصال گیاهچه‌ها بـه گیاه مادر و بدون جدا کردن آن‌ها انجام دهید.

زمانی کـه ریشه دهی بـه اندازه کافی انجام شد و گیاه توسعه یافت، می‌توان ارتباط ساقه را با پایه مادری قطع کرد. این گیاهچه‌ها در آب نیز ریشه دار می‌شوند. از آب جوشیده سرد شده بـرای این راه استفاده کنید. همچنین بـرای تسریع در روند ریشه دهی می‌توان انتهای گیاهچه را با پودر هورمون ریشه زا آغشته کرد.

۲. تکثیر از طریق بذر

بذر را در فصل پاییز از گیاه بـردارید و آن را بـرای کشت در بـهار سال بعد نگهداری کنید. بذر گیاه گندمی را در گلدان دارای خاک مناسب و در لایه سطحی خاک بکارید. بـر روی سطح گلدان با پلاستیک شفاف بپوشانید و چند سوراخ بـرای تهویه در آن ایجاد کنید. در طول دوره جوانه زنی لازم است خاک گلدان همواره مرطوب باشد. دمای مناسب ۱۸ تا ۲۲ درجه می‌باشد. در شرایط مساعد، ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا بذر‌ها جوانه بزنند.

 

مشکلات و بیماری های گل گندمی

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

علت سوختگی برگ گل گندمی

سوختگی بـرگ گل گندمی

دو عامل باعث سوختگی این گیاه میتونه باشه کـه عبارت اند از تشنگی و نور زیاد در محیط، کـه در تابستان هفته ای 3 مرتبـه و در زمستان هفته ای یکبار آبیاری کنید. البته میتوند خودتون با تست خاک گلدان زمان آبیاری را مشخص کنید زمان های اعلامی حدودی هستش.

کود مناسب گندمی

شما میتوانید از کودهای مخصوص گیاهان زینتی محلول در آب بـه میزان 2 گرم در یک لیتر آب، هر هفته یکبار از فروردین ماه تا مهر ماه بـرای گیاه خود استفاده کنید.

تکثیر گیاه و شبیه نبودن بـه گیاه مادر

اگر شما هم از گیاه گندمی تکثیر کرده اید ولی حس میکنید اون شادابی گیاه مادر رو نداره و همچنین رشد چندانی نداره بـه علت کبود نور هستشف گیاه خودتون رو بـه محیط پر نور ولی بـه دور از نور مستقیم خورشید منتقل کنید. اگر در محیط کار و یا محل زندگی نور طبیعی کمه از نور مصنوعی هم میتونید استفاده کنید.

بـهترین راه تکثیر گل گندمی

خیلی از دوستان از راه قرار دادن قلمه در آب بـرای تکثیر هر گیاهی استفاده میکنند ولی بـرای گل گندمی این راه راه مناسبی نیست، چرا کـه پس از انتقال بـه خاک گلدان احتمال از بین رفتن گیاه زیاد هست.

ولی بـهتر هست کـه گیاهچه ها را در خاکی از مخلوط ماسه و خاک بـرگ بکارید و آبیاری را بـه صورت منظم انجام بدید تا گیاه ریشه دار بشه، آبیاری منظم بـه این صورت است کـه تا زمان ریشه دار شدن گیاه همیشه سطح خاک را مرطوب نگهداری کنید و پس از ریشه دار شدن آبیاری را کم کنید.

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

مشکلات گل گندمی

ریشه دل کردن پاجوش

اگر گیاه شما دارای پاجوش هست آنها را از گیاه خود جدا کنید و سپس در آب قرار بدهید مدت زمانی کـه طول میکشه تا پا جوش ها ریشه بدن حدود 5 تا 6 روز است ولی در مواقعی تا یک ماه هم این زمان شاید طول بکشید سپس اجازه بدهید تا پاجوش ها در آب 4 تا 5 سانتی متر ریشه دار شوند و سپس آن را در خاک مخصوص بکارید. حتما قلمه های تازه ریشه دار شده را در گلدان کوچکی بکارید و با بزرگ شدن آن تدریجا آنرا بـه گلدانهای بزرگ منتقل کنید.

قهوه ای شدن بـرگ ها گندمی بعد از انتقال بـه خانه

زمانی کـه گیاه را از حساط یا بالکن در فصل های سرد سال بـه داخل خانه منتقل میکنید بـه علت عدم وجود هوای تازه و نور کم اکثرا گیاه دچار چنین مشکلی خواهد شد، در مواردی رشد گیاه کاملا متوقف خواهد شد. اسن فصل فصل استراجت گیاه هست و آبیاری را بـه حداقل بـرسانید تا رسیدن فصل بـهار آبیاری را افزایش دهید.

وجود پشه های ریز در خاک گلدان

اگر زمانی کـه گیاه خودتون رو آبیاری میکنید مشاهده کردید کـه پشه های ریزی از خاک گلدان بلند شده و در محیط خانه شما پرواز می کنند حتما بـرای درمان آن اقدام کنید.

بـرای حل این مشکل چون استفاده از سم بـرای داخل منزل مناسب نیست بـهتر است شما گیاهتان را ابتدا با محلول رقیق آب و صابون بدون عطر (البته از مایع ظرفشویی هم میتواند استفاده کرد) یا حشره کش های خانگی با فاصله سمپاشی کنید. سعی کنید همه جای گیاه و گلدان را سمپاشی کنید، این عمل را بـه مدت 2 الی 3 مرتبـه با فاصله زمانی 3 روز تکرار کنید. در صورت حل نشدن مشکل باید از سم های مخصوص استفاده شود.

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

تکثیر گل گندمی در آب

خشک شدن قلمه و ضدعفونی کردن خاک قلمه

بـرخی از دوستان پس از انتقال قلمه ها بـه خاک با مشکل خشک شدن مواجه میشن کـه بـه نظر من از اول باید قلمه را در خاک کاشت، ولی خشک شدن میتونه بـه عواملی چون زهکشی نامناسب، آبیاری زیاد، و آلوده بودن خاک مربوط باشه.

بـرای ضدعقونی کردن خاک قلمه اول خاک قلمه را در قابلمه ریخته و بـه مدت 20 دقیقه در دمای 80 درجه حرارت بدید و یا در خاک را فر قرار داده و روی خاک را با فویل بپوشانید و دما را بـر روی 80 تا 90 درجه سانتیگراد بـه مدت 20 دقیقه تنظیم کنید تا خاک کاملا ضدعفونی بشه.

رشد نکردن گندمی در فصل های سرد

باید بدونید کـه در فصل های سرد سال خودشم در زمستان خیلی از گیاهان آپارتمانی یا رشد نمیکنند و یا رشد اونها کند میشه، چون دمای بـرخی از خونه ها در شب از دمای روز هم بیشتر میشه و این دمای زیاد باعث میشه کـه گیاه انرژی کـه در روز بـه دست آورده شب بـرای تنقس و تعرق از دست بده و انرژی اضافه ای بـرای رشد باقی نمونه. این شرایط در طبیعیت چون دمای شب از دمای روز بـه مراتب کمتر هست و اختلاف دمای متناسب با رشد گیاه وجود دارد گیاه بـهتر رشد میکند.

گلهای گیاه زرد میشوند(کنار رادیاتور بوده)

حتما توجه داشته باشید کـه گلدان خودتون رو با وسایل گرامیشی در فاصله مناسبی قرار بدین کـه این فاصله حداقل 2-3 متر هستش، همچنین این فاصله از پنجره بـرای گل گندمی حداقل 1 متر هست.

خب انتظار نداشته باشید کـه بـه علت شرایط نامناسب اگر مشکلی در گیاه شما بـه وجود آمد گیاه خیلی زود خوب بشه تا بـهبود کامل مدتی زمانی لازم هست و بـرگ های زرد و قهوه ای کـه در اثر چنین مشکلاتی بـه وجود آمده باشند مجددا رشد نحواهند کرد. شما باید مراقبت از گیاه خود را در محیط و شرایط مناسب انجام دهید تا بـرگ های جدید رشد خوبی داشته باشند.

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

گل گندمی تیغ دار

بـرگ های گل گندمی

نور کم و یا زیاد و دمای بالا باعث زردی بـرگ ها این گیاه میشوند کـه بـهترین نور دریافتی بـرای این گیاه متوسط و غیر مستقیم هست. اگر بـرگهای گیاه ضعیف و لاغر و طویل و کم و بیش خشک شدند و رنگ خود را از دست دادند یعنی درجه حرارت محیط نگهداری خیلی بالاست.میتونید بـرای جبـران، گلدان را بـه محل خنک تر منتقل کنید و 15 دقیقه درون تشت قرار دهید. محیط تاریک می تواند نوار سفید بـرگ را محو کند. سعی کنید با تغذیه مصنوعی مناسب جلوی ضعف و پژمردگی گیاه را بگیرید

نور زیاد باعث افزایش کلرفیل بـرگ میشه و رنگ بـرگ ها سبز راهن خواهد شد وقتی گیاه روبـه مکانه سایه انتقال بدین سبز پر رنگ تر میشه. البته کمی طول میکشه تا رنگش بـرگرده. بـه طور کلی گندمی نور متوسط و بـه دور از اشعه مستقیم آفتاب نیاز دارد .

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

دلیل قهوه ای شدن برگهای گل گندمی

کلام آخر:

امیدواریم با رعایت نکات بالا بتوانید بـه راحتی گیاه خود را پرورش دهید و با دیدن علائمی کـه ذکر شد اگر بـرای گیاه تان مشکلی پیش آمد سریعا آن را بـرطرف کنید. نگه داری گیاهان علاوه بـر زیبایی باعث تصفیه هوا و ایجاد انرژی های مثبت در شما می شود.

 

مطالب بیشتر:

راه نگهداری از کاکتوس در خانه

راه ضد عفونی کردن میوه ها و سبزیجات

 

4.6/5 - (17 امتیاز)