سرم ویتامین C، بهترین محصولات، مزایا و عوارض جانبی

سرم ویتامین C، بهترین محصولات، مزایا و عوارض جانبیسرم ویتامین C

شما وقتی احساس سرماخوردگی می کنید سراغ ویتامین C می روید، اما آیا می دانید که در ارائه چهره ای صاف و درخشان نیز نقش دارد؟ سرم ویتامین C یک جام مقدس برای کسانی که به پوستشان بسیار اهمیت می دهند در سالهای اخیر است.

نازنین ساعدی، پزشک متخصص پوست و مو در دانشگاه جفرسون در فیلادلفیا می گوید: ویتامین C یک موضوع داغ و بسیار شفاف است زیرا فواید بسیار زیادی در جلوگیری از صدمات به پوست و همچنین حفظ پوست دارد.

در این مقاله به مواردی که باید در مورد سرم های ویتامین C بدانید پرداخته ایم، از جمله دلیل استفاده، نحوه استفاده و آنچه باید در موردش مراقب باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

سرم ویتامین C، بهترین محصولات، مزایا و عوارض جانبی

سرم ویتامین سی 

سرم ویتامین C دقیقا چیست و چه چیزی در آن وجود دارد؟

سرم ویتامین C محصولی برای مراقبت از پوست است که با ویتامین C همراه است و از قوام مایع یا ژل برخوردار است و بصورت موضعی روی پوست اعمال می شود. این سرم ها را در هر کجا که به طور عادی محصولات مراقبت از پوست را خریداری می کنید، پیدا خواهید کرد، در فروشگاه های بزرگ، فروشگاه های زیبایی و داروخانه ها. روی بسته بندی، به احتمال زیاد کلماتی را می خوانید که از مزایای پوست مانند: سفت شدن، روشن تر و تقویت کلاژن استفاده می کنند. بهره مند شدن از این مزایا دلیل اصلی آن افزودن سرم ویتامین C به روال مراقبت از پوست است.

نازنین ساعدی می گوید: فایده ویتامین C خواص آنتی اکسیدانی آن است، بنابراین به جلوگیری از تشکیل رادیکالهای آزاد که منجر به تجزیه کلاژن و الاستین می شوند، کمک می کند. به گفته او  نتیجه آن پوست درخشان و جوان است.

سرم ویتامین C، بهترین محصولات، مزایا و عوارض جانبی

تحقیقات پشت سرم ویتامین C و ویتامین C :

البته می توانید ویتامین C را از طریق غذاها، یعنی میوه ها و سبزیجاتی مانند : طالبی، پرتقال، آناناس، کلم بروکلی و جوانه بروکسل تهیه کنید. مصرف این ماده مغذی مهم است زیرا برای رشد و نمو ضروری است. ویتامین C در شکل گیری و ترمیم بافت بدن و تحویل آنتی اکسیدان ها به منظور کاهش رادیکال های آزاد خطرناک نقش مهمی ایفا می کند.

براساس مطالعه‌ای که در آگوست 2017 در ژورنال Nutrients منتشر شد، ویتامین C به طور طبیعی در پوست وجود دارد، که به ارتقاء کلاژن و آنتی اکسیدان کمک کرده و از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. ممکن است در فکر چگونگی افزایش ویتامین C در رژیم غذایی خود باشید تا از این مزایا استفاده کنید. متأسفانه، خوردن بیشتر پرتقال و طالبی کمک نمی کند. زیرا اپیدرم، بیرونی ترین لایه پوست، رگ های خونی برای ارسال مواد مغذی به سلول های پوست ندارد.

با این حال، ویتامین C می تواند به صورت موضعی استفاده شود  و این جایی است که سرم های ویتامین C وارد می شوند. ویتامین C به دلیل داشتن توانایی خنثی کردن رادیکال های آزاد و بهبود پیری پوست، بیشتر شناخته شده است. همچنین می تواند سنتز کلاژن و الاستین را بهبود ببخشد  که می تواند ظاهر خطوط و چین و چروک ها را بهبود بخشد. به کاهش التهاب، لایه برداری طبیعی کمک می کند. و پوست را روشن تر می کند.

تحقیقات همچنین اثربخشی کاربرد موضعی را نشان داده است. مطالعه ای که در سپتامبر 2015 در کلینیک تحقیقات پوست و وسایل آرایشی و بهداشتی انجام شد، نشان داد که ویتامین C تولید کلاژن را بطور موضعی در بین شرکت کنندگان در همه گروه های سنی افزایش داده است. شرکت کنندگان در مطالعه متوجه اثرات بعد از 40 روز درمان شدند و نشانه ها در 60 روز برجسته تر بودند.

همچنین می تواند به هایپرپیگمانسیون بعد از التهاب و ملاسما کمک کند. طبق یک مطالعه ژانویه 2013 که در ژورنال داروها و پوست منتشر شده است، شرکت کنندگان در این مطالعه به طور متوسط 73 درصد از بهبود رنگدانه های پوستی در نتیجه استفاده از ویتامین C بر روی صورت را مشاهده کردند.

سرم ویتامین C، بهترین محصولات، مزایا و عوارض جانبی

خواص سرم ویتامین سی C

چه کسی باید از سرم ویتامین C بر روی پوست خود استفاده کند؟

طبق مطالعه موجود ویتامین C می تواند به محافظت از پوست در برابر بسیاری از مشکلات از جمله آفتاب سوختگی ،هایپرپیگمانسیون، چین و چروک، افتادگی و آویزان شدن، خشکی و پوست ناهموار کمک کند. هرکسی که با این مشکلات پوستی درگیر است ممکن است بخواهد اضافه کردن یک سرم ویتامین C به روال مراقبت از پوست خود را در نظر بگیرد. اما این ایده خوبی است که حتی اگر این مسائل به وجود نیامده اند، شروع به کار کنیم. اگرچه سرم ویتامین C اغلب به عنوان یک ماده ضد پیری معرفی می شود، بهترین زمان برای جلوگیری از پیری قبل از وقوع است.

متخصصان پوست استفاده از سرم ویتامین C را برای افراد در هر سنی توصیه می کند زیرا تقریبا همه در معرض آسیب آفتاب هستند و با سرم های ویتامین C میزان آسیب های نور خورشید را به حداقل می رسانیم. این وظیفه مضاعف است که هم از پوست محافظت می کند و هم به بهبودی مناطق کمک می کند.  از این جهت که از آسیب ناشی آفتاب و علائم پیری مانند چین و چروک از پوست محافظت می کند و همچنین به افزایش کلاژن و تقویت شکل گیری کلاژن طبیعی کمک می کند.

سرم ویتامین C، بهترین محصولات، مزایا و عوارض جانبی

انتخاب و خرید بهترین سرم ویتامین C

نکات تخصصی در مورد انتخاب سرم ویتامین C با کیفیت بالا :

ویتامین C را به چند شکل مختلف، از جمله L- آسکوربیک اسید، آسکوربیل 6-پالمیتات و آسکوربیل فسفات منیزیم پیدا خواهید کرد، طبق یک مطالعه 2017 در ژورنال بالینی و زیبایی شناسی پوست. طبق گفته نویسندگان این مطالعه، L- آسکوربیک اسید بیشترین تحقیق را دارد و  از نظر بیولوژیکی بیشتر فعال است.

قیمت این سرمها می تواند تا حد زیادی متفاوت باشد، به غلظت ویتامین C توجه کنید (که معمولاً به آن L- آسکوربیک اسید یا اسکوربیک اسید گفته می شود). برخی ممکن است 10 درصد، در حالی که برخی دیگر 15 یا 20 درصد دارند. به دنبال یک مورد با غلظت بالاتر از 8 درصد باشید، که مطالعه ژنتیکی پوست و مو زیبایی شناسی می گوید حداقل مقداری است که از نظر بیولوژیکی قابل توجه است.

طبق مطالعه ای که در آوریل تا ژوئن 2013 در مجله آنلاین پوستی هند منتشر شد، غلظت هرچه بالاتر باشد، سرم قوی تر است و بیست درصد جایی است که بیشینه است. همچنین نازنین ساعدی می گوید: بیست درصد جایی است که بیش از حد است – شما چیزی قدرتمندتر از این نیاز ندارید.

با توجه به مطالعه موجود در Nutrients، هنگام انتخاب محصول به دنبال آن باشید که حاوی ویتامین E باشد زیرا که ویتامین C را مؤثرتر می کند. براساس این مطالعه، اسید فرولیک نیز یک ماده خوب محسوب می شود و به ثبات ویتامین C کمک می کند و باعث تحریک کمتر پوست می شود. هنگامی که ویتامین C و E با هم ترکیب شدند ، آنها با هم همکاری می کنند تا محافظت بسیار قدرتمند آنتی اکسیدانی ایجاد کنند. وقتی که این ویتامین ها با هم کار می کنند، ثبات یکدیگر را تقویت می کنند تا حداکثر مزایا حاصل شود.

سرم ویتامین C، بهترین محصولات، مزایا و عوارض جانبی

طرز استفاده از سرم ویتامین سی C

نحوه استفاده سرم ویتامین C و بهره مند شدن از مزایای آن :

بعد از شستشو و خشک کردن صورت، چند قطره سرم را بر روی آن بمالید. کمی طول می کشد یک راه واقعا طولانی است. توصیه می شود که هر روز صبح، در تمام طول سال از سرم ویتامین C استفاده کنید این کار همچنین برای محافظت پوست در برابر اشعه های آفتاب دارای مزایایی است کمک می کند تا صبح به عنوان اولین لایه محافظت کننده استفاده شود. سپس مرطوب کننده و ضد آفتاب را بزنید. سرم ها بهتر از اضافه کردن قطره های تقویت کننده ویتامین C به مرطوب کننده هستند. آنها ممکن است به اندازه خود سرم ها قدرتمند نباشند و مخلوط کردن آنها با مرطوب کننده ممکن است اثراش را کم کند.

سرم ویتامین C را در مکانی خنک و تاریک و دور از گرمای شدید نگهداری کنید. ذخیره صحیح سرم ویتامین C برای موفقیت آن ضروری است. سرمی راکه شش ماه از باز شدن در آن می گذرد استفاده نکنید. اگر طبق دستورالعمل از آن استفاده می کنید، احتمالاً شش ماه دیگر تمام شده است.

سرم ویتامین C، بهترین محصولات، مزایا و عوارض جانبی

سرم ویتامین سی برای پوست حساس

عوارض جانبی احتمالی و خطرات سرم ویتامین C :

ویتامین C یک ماده بی خطر و به طور کلی قابل تحمل است.تنها خطر این است که برخی از این سرم ها مواد مختلف زیادی در آنها وجود داشته باشد. این مواد اضافی ممکن است برای بعضی از افراد واکنش آلرژیک ایجاد کند.

بیشتر مطالعات ذکر شده حاکی از آن است که افراد مورد مطالعه هیچ تحریک و واکنش منفی ندارند. تنها استثناء، آنهایی با پوست حساس است. مطالعه 2015 که در کلینیک تحقیقات پوست و وسایل آرایشی و بهداشتی انجام شد، نشان داد که 6 درصد از شرکت کنندگان در این مطالعه خارش را تجربه کرده اند، که محققان گفته اند احتمالاً به دلیل اسیدیته ویتامین C است. افرادی که پوست بسیار حساس دارند قبل از استفاده باید با متخصص پوست مشورت کنند. اشکال قوی ویتامین C بعضی اوقات باعث تحریک پوست حساس می شود.

طبق مطالعه اینترنتی Dermatology هند، سرم ویتامین C ممکن است منجر به زرد شدن پوست یا لباس، لک و خشکی شود، اگرچه این اثرات نادر است. محققان توصیه می کنند افراد هنگام استفاده از اطراف چشم احتیاط کنند.

مطالب مرتبط :

نکات مهم اپیلاسیون در خانه، استفاده از موم برای اپیلاسیون در خانه

تفاوت ضد آفتاب های شیمیایی و مینرال(معدنی،فیزیکی)

 

5/5 - (3 امتیاز)