شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

شرایط نگهداری از آگلونما در آپارتمان

امروزه همه افراد به نگه داشتن گیاه علاقه بسیاری نشان می دهند و حداقل یک گلدان را در منزل خود دارند. یکی از گیاهانی که به راحتی در همه منازل می شود از آن مراقبت کرد گیاه آگلونما هست. آگلونما یک گیاه زینتی چشمگیر هست که در دکوراسیون منزل بسیار کاربرد دارد. این گیاه علاوه بر زیبایی باعث تسویه هوا نیز می شود. برای اینکه گیاه آگلونما را در خانه تان به راحتی پرورش دهید بهتر است این مطلب را که درباره شرایط نگهداری از گل آگلونما هست را بخوانید، با ما باشید.

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

معرفی گیاه آگلونما (Aglaonema) :

گیاه آگلونما (Aglaonema) با نام علمی Aglonema Commutatum جزو خانواده شیپوریان (Araceae) می باشد. گیاه آپارتمانی آگلونما بومی جنگل های گرمسیری و نیمه گرمسیری شرق و جنوب شرقی آسیا است. گلدان آپارتمانی آگلونما با نام گیاه همیشه سبز چینی (Chinese Evergreens) نیز شناخته می شود. این گیاه در کشور چین نشانه خوش شانسی است و محبوبیت زیادی دارد.آگلونما دارای واریته ها و رنگ های متنوعی است ودر حدود چهل گونه گیاه علفی دارد. هرچند تعداد دقیق آن‌ها بسته به ثبت گیاهی متفاوت است؛ اما صدها رقم زراعی مختلف با رنگ‌بندی‌های گوناگون برگ‌ها وجود دارد که یکی از این گونه ها که بیشتر به عنوان گیاه آپارتمانی شناخته می شود گیاه آگلونما برفی می باشد.

برگ های آگلونما بیضی شکل، باریک و براق هستند. این برگ ‌ها دارای ساقه های کوتاه هستند و به صورت نیزه ای شکل و خم شده به طرف پایین از غلاف بیرون می‌آیند. اندازه برگها بر حسب گونه بطول ۲۵ سانتیمتر و پهنای ۱۲ سانتیمتر می‌باشد.ارتفاع گیاه برحسب گونه تقریباً بین ۲۰تا ۴۰ سانتیمتر در سطح فوقانی خود تغییر می‌کند. رنگ برگ‌های آگلونما ابلق می باشد و از سبز تیره به نقره ای تغییر رنگ می دهد.

 

این گیاه در فصل رشد،یعنی بهار و تابستان، به گل می نشیند. البته آگلونما به ندرت در آپارتمان گل می دهد. اگر این گل‌ها بمانند و خشک شوند دانه‌هایی از انتهای گل رشد می‌کند که در صورت چیده نشدن بزرگ شده و قرمز رنگ می‌شود که در داخل آن بذر گیاه می‌باشد. لازم به ذکر است اگر نیازی به تولید بذر ندارید می‌توان گل‌های این گیاه را جدا کرد چون در رشد و عمل‌کرد گیاه اثر منفی می‌گذارد.

 

گلدان آپارتمانی آگلونما جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم و کم رشد به شمار می رود و مقاومت خوبی در برابر سایه و خشکی دارد و از همه مهم تر، نیازمند نور کامل خورشید نیست، پس برای داخل خانه مناسب است به ویژه اگر نور در خانه شما محدود باشد. خرید گلدان آپارتمانی آگلونما به آن دسته از افرادی که تجربه کمی در مراقبت و نگهداری گل و گیاه دارند یا فرصت کافی برای رسیدگی به گیاهانشان را ندارند توصیه می شود. همچنین گل آگلونما گیاهی بسیار مناسب برای ادارجات، دفاتر خدماتی، بانک ها، منازل، رستوران‌ها و کلیه نقاط تاریک و شرایط سخت می‌باشد.

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

 گیاه آپارتمانی آگلونما یک تسویه کننده هوا منزل:

با وجود آلودگی‌ هوا داشتن گیاهی که بتواند هوای محیط پیرامون را برای تنفس پاکیزه کند، بسیار ارزشمند است. این گل آپارتمانی ضامن سلامتی شماست. این گیاه سودمند طبق تحقیقات ناسا در مورد گیاهان آپارتمانی، جزو گیاهانی است که نقش بسزایی در تصفیه هوا و جذب موادی که موجب آلودگی هوا می‌شوند، دارد. گیاه آگلونما در صدر فهرست ده گیاه برتر پاک‌کننده‌ی هوا قرار داده شده است زیرا به طور طبیعی این گیاه توانایی پاکسازی هوای اطرافش را دارد.

در این تحقیق نشان داده شده است که گیاه آگلونما، بنزن و فرمالدئید را از هوا می‌زداید و آن را برای تنفس بی‌خطرتر می‌سازد. این گیاه علاوه بر جذابیت حیرت انگیزی که دارد، هوا را نیز تصفیه می کند. اکنون به راحتی می‌شود فهمید چرا این گیاهان اینقدر محبوب هستند! اگر تا کنون از داشتن این گیاه لذت می‌بردید بیشتر به آن توجه کنید و اگر تا بحال از داشتن آگلونما بهره نمی‌برید، از وجود آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : نقش گیاهان خانگی در کاهش آلودگی هوا

 

روش نگهداری از گیاه آگلونما :

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

نور مورد نیاز گیاه آگلونما  :

گلدان خانگی آگلونما نیاز نوری کمی دارد و در بین گیاهانی که تقریبا بدون نور زنده می‌مانند، در رتبه‌های اول قرار دارد. بهترین مکان برای آن، جایی در پشت پنجره شمالی با نور غیر مستقیم است. توجه کنید که این گیاه را در معرض نور زیاد و مستقیم قرار ندهید، چرا که برگهای آن دچار آسیب و افتادگی می‌شوند. اگر نور گیاه خیلی کم باشد برگ‌های آن خیلی کشیده و باریک می‌شود و باید گیاه را جا به جا کرده و به جایی منتقل کنید که نور بیشتری را برای گیاه تأمین کند.همواره این نکته را در نظر داشته باشید که گونه های رنگی و ابلق به نور بیشتری نیاز دارند و کمبود نور باعث کم رنگ شدن رنگ برگ‌ها و از بین رفتن زیبایی آن ها می شود.

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

آبیاری گل سایه دوست آگلونما :

گلدان آپارتمانی آگلونما در مقابل کم آبی مقاوم می‌باشد. گونه های مختلف آین گیاه به آبیاری نسبتاً مشابهی نیاز دارند و باید زمانی اقدام به آبیاری کنید که رویه‌ی خاک کاملا خشک شده باشد. آبیاری زیاد برگهای این گیاه را خراب کرده و گیاه را دچار بیماری پوسیدگی ریشه می‌کند اگر چه این گیاه خاکی با رطوبت دائمی را دوست دارد اما برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه بهتر است اجازه دهید بین آبیاری خاک این گیاه کمی خشک شود. به طور معمول در تابستان هفته ای دوباره و در زمستان هفته ای یکبار آبیاری کافی می باشد.

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

دمای مناسب برای رشد بهتر آگلونما :

بهترین دما برای رشد آگلونما بین ۱۸ تا ۲۵ درجه است. بهترین دما برای گیاه آگلونما در زمستان بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد و در تابستان بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این گیاه در فصل سرما و زمستان باید حتما در خانه نگهداری شود زیرا سردی هوا باعث افتادگی برگ‌های گیاه و موجب مرگ گیاه می شود می‌شود. همچنین باید بدانید که قرار گرفتن این گیاه در نزدیکی وسایل سرمایشی و یا گرمایشی هم منجر به از بین رفتن گیاه می شود.

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

رطوبت مورد نیاز گیاه آگلونما :

این گیاه به دلیل بودن در زادگاهی گرم و مرطوب، به رطوبت نیاز دارد. با استفاده از راههای تامین رطوبت گیاهان، می‌توانید رطوبت این گیاه را تامین کنید. ایجاد جزیره و قرار دادن یک ظرف آب در کنار آن، می تواند برای آن کافی باشد. همچنین بهتر است در تابستان حداقل روزی یکبار غبار پاشی با آب جوشیده‌ی سرد شده بر روی برگها صورت بگیرد. جالب است بدانید که علاقه این گیاه به رطوبت، آن را به یک گیاه مناسب در حمام و سرویس بهداشتی تبدیل کرده است.

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

خاک مناسب آگلونما :

خاکی که آب را درون خودش نگه دارد برای این گیاه مناسب نبوده و موجب پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود، بنابراین خاکی مناسب است که زهکشی خوبی داشته باشد و همچنین سبک باشد. برای به دست آوردن خاک دلخواه آگلونما باید از ترکیب خاک‌برگ‌،‌ پیت‌ماس، خاک باغچه یا پیت‌ماس و پِرلیت یا مخلوط کوکوپیت و پِرلیت به صورت ۷۰ درصد کوکوپیت و ۳۰ درصد پِرلیت استفاده گردد. به طور کلی خاک غنی از مواد آلی مثل خاک‌برگ و خاکِ اسیدی برای این گیاه مناسب است.

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

زمان مناسب تعویض گلدان آگلونما :

اصولا هر گاه احساس کردید که رشد گیاه متوقف شده و یا مشاهده کردید که ریشه های گیاه گلدان را پر کرده یا از زیر گلدان بیرون زده، باید اقدام به تعویض گلدان گیاه کنید. اما به طور معمول هر ۱ یا ۲ سال یکبار، آگلونما نیاز به تعویض گلدان خواهد داشت.

کود‌دهی و تغذیه آگلونما :

این نوع گیاهان نیاز زیادی به تغذیه مصنوعی ندارد اما برای رشد بهتر میتوانید در فصل رشد گیاه یعنی بهار و تابستان که رشد آگلونما بیشتر می‌شود، می‌توان هر دو هفته یک‌بار از کود‌های قابل حل در آب (جامد یا مایع) مخصوص گیاهان آپارتمانی و زینتی هستند، به مقدار توصیه شده استفاده کرد.

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

مراقبت از برگ های گل آگلونما :

امکان دارد با رشد زیاد گیاه برگ‌های آن بیش از حد آویزان شود، برای رفع این حالت آن‌ها را دسته کنید و دور آن‌ها روزنامه بپیچید تا بعد از گذشت چند روز به حالت قبل برگردند و شکل ایستاده به خود بگیرند. همچنین برای تمیز کردن برگ‌های آگلونما از آب ولرم و بدون املاح و دستمال نرم و یا اسفنج استفاده کنید.در صورتی که لکه های روی برگها با آب پاک نشوند، می‌توانید از محلول شیر ( به مقدار کم ) و آب استفاده کرده و لکه هارا پاک کنید. این محلول برای برگها یک ماده‌ی مفید نیز محسوب می‌شود. استفاده از مواد شیمیاییِ نامرغوب برای تمیز کردن توصیه نمی‌شود زیرا باعث مختل شدن تنفس گیاه می‌شود.

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

روش تکثیر گیاه آگلونما :

تکثیر این گیاه در تابستان و به ۴ روش زیر صورت می گیرد:

 

قلمه زدن: می‌توان قسمتی از ساقه برگ‌دار آگلونما (قلمه برگ‌دار) را در ماسه کاشت. دمای مناسب برای قلمه‌ها ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

 

تکثیر در آب: تمامی مراحل تکثیر آگلونما در آب مانند حالت قبل است با این تفاوت که قلمه ها را تا زمان ریشه دار شدن در آب نگهداری می کنند. در این روش باید هر چند وقت یکبار آب گلدان را تعویض کنید و به طور کلی این روش توصیه نمی شود و قلمه آگلونما در آب موجب ضعیف شدن ریشه ها می شود.

 

تکثیر از طریق تقسیم بوته: می‌توان از پاجوش‌های بیرون آمده از دل خاک، در فصل بهار، برای تکثیر استفاده کرد. در این روش باید مراقب بود که ریشه‌های گیاه به مدت طولانی در مجاورت هوا قرار نگیرد.

 

کاشت بذر: برای تکثیر از طریق بذر، می‌توان دانه‌هایِ میوه‌هایِ قرمزِ خشک آگلونما را که پس از گل دادن بر روی گیاه ظاهر می‌شود و هیچ زیبایی ندارد، در دمای حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد و در فصل بهار کاشت.

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

بیماری ها و درمان گل آگلونما :

افتادگی و بی حالی برگ ها: گیاه در معرض هوای سرد است و یا گلدان آن کوچک شده است. حتی آبیاری کم نیز ممکن است باعث بروز این حالت بشود. گیاه را به مکان گرمتری ببرید و آبیاری آنرا به تعویق نیندازید.

 

موجودات ریز، سفید و پنبه‌ای مانند در زیر برگها و محل رویش آنها وجود دارد: این حشرات به شپشک‌های آرد آلود معروفند و بهتر است برای از بین بردن آنها، قبل از استفاده از سموم شیمیایی، از محلول رقیق آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

 

زرد شدن برگها: آبیاری بیش از انداره و یا کمتر از نیاز گیاه، باعث بروز این مشکل می‌شود. هرگز در آبیاری گیاه تعویق نیاندازید.

 

ریز و کوچک بودن برگهای جدید: کوچک بودن گلدان، ضعیف شدن گیاه و بسیار تاریک بودن محل قرار گیری گیاه، می‌تواند عامل این مشکل باشد. بهتر است که گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

شرایط نگهداری آگلونما در آپارتمان

مشکلات دیگر :

اگر برگ، پیچ خورده یا حاشیه آن قهوه ای است: هوا خیلی سرد یا سرد بی رطوبت است.

 

اگر برگ، پژمرده یا نوک آن قهوه ای است: هوا خیلی خشک (کم رطوبت) است.

 

حشرات: شپشک نرم تن (آرد آلود) در محل اتصال برگ به ساقه مشکل زاست و اگر نور زیاد باشد، کنه عنکبوتی قرمز نیز به این گیاه حمله می کند.

کلام آخر : 

امیدواریم مطالب بالا برای شما عزیزان در نگهداری از گیاه آگلونما مفید بوده باشد. برای اینکه گیاه رشد خوبی داشته باشد به میزان آب و رطوبت خاک، نور و … گیاه توجه کنید تا گیاه زیبایی را در منزل خود داشته باشید. گلدان آگلونما را درجایی قرار دهید که دود و هوای خشک نباشد تا بهتر رشد کند. البته گفتنی است که رشد این گیاه در زمستان کند است.

 

مطالب بیشتر :

نگهداری گیاه پتوس در خانه

گل های آپارتمانی سایه دوست مقاوم و زیبا

معرفی گل های آپارتمانی با برگهای رنگی زیبا

روش مناسب نگهداری از سانسوریا

ایده های باغبانی در منزل و آپارتمان

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

ساخت باغچه در آپارتمان، باغچه های کوچک آپارتمانی

5/5 - (5 امتیاز)