شپش سر را چگونه از بین ببریم و درمان کنیم

شپش سر را چگونه از بین ببریم و درمان کنیمشپش سر را چگونه از بین ببریم و درمان کنیم

آیا سر شما بـه شدت می خارد و چیز های سفید مانند شوره ی سر مشاهده می کنید. و این ذرات بـه راحتی از مو ها کنده نمی شودند. احتمالا بـه شپش موی شر دچار شده اید. روش های گوناگونی برای مقابله با این مشکل وجود دارد از درمانهای خانگی تا دارو های تجویری و دارو های بدون نسخه. در این مطلب بـه همهی روش های درمان اشاره شده اسـت. با ما همراه باشید

شپش سر چیسـت :

شپش‌های سر، حشرات بدون بالی هسـتند که فقط 1/6 میلی‌متر طول دارند؛ آنها نزدیک بـه پوسـت سر زندگی و تخم‌گذاری می‌کنند. تخم‌های آنها نیت (رَشک) نامیده می‌شود. شپش‌های سر برای زنده ماندن بـه خون پوسـت سر نیاز دارند، بـه همین دلیل اسـت که پس جدا شدن از سر فرد مبتلا فقط برای مدت کوتاهی زنده می‌مانند. هرچند آلودگی بـه شپش سر ممکن اسـت برای هرکسی صرف‌نظر از سن و جنسیت اتفاق بیفتد اما در میان کودکان سه تا چهارده سال شایع‌تر اسـت.

شپش بـه‌راحتی از طریق تماس با مو، برس، شانه، لباس یا ملافه‌ی آلوده از شخصی بـه شخص دیگر منتقل می‌شود. علائم شایع شپش سر عبارتند از: خارش شدید پوسـت سر، احساس آنکه چیزی روی پوسـت سر راه می‌رود و گاهی اوقات برجسـتگی‌های قرمز روی پوسـت سر.

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان بـه شپش سر مبتلا شدید، باید فورا اقدامات لازم را برای برطرف کردن این مشکل انجام بدهید. کندن تخم‌های شپش از مو و شانه زدن موها با شانه‌ی ضدشپش (شانه‌ی نیت) بسیار مفید اسـت.اما این روش‌ها معمولا زمان‌بر هسـتند و هنگامی واقعا مؤثر واقع می‌شوند که در همان مراحل ابتدایی شپش سر متوجه‌ آن شوید.

شپش سر را چگونه از بین ببریم و درمان کنیم
راه‌های انتقال شپش موی سر

انتقال غیر مسـتقیم آلودگی شپش سر نادر اسـت ولی شپش می‌تواند از فردی بـه فرد دیگر بـه روش‌های زیر هم منتقل شود:

  • کلاه، شال و روسری مشترک
  • برس و شانه‌ی مو
  • گیره و تل مو
  • هدفون
  • بالش و متکا
  • حوله‌ها
  • روکش مبل و صندلی

اگر لباس‌ها با هم در یک محل نگه‌‌داری شوند، می‌توانند عامل انتقال غیرمسـتقیم شپش باشند. برای مثال در مدارس و کودکسـتان‌ها کلاه و شال کودکان در کنار هم آویزان می‌شود و این خود می‌تواند راهی برای انتقال آلودگی باشد. حیوانات خانگی مانند سگ و گربـه نقشی در انتقال و پخش کردن آلودگی شپش موی سر ندارند.

نشانه‌ها و علائم شپش موی سر :

فرد مبتلا ممکن اسـت متوجه‌ی آلودگی شپش موی سر نشود. با این همه نشانه‌ها و علائم شپش سر عبارتند از:

خارش :

خارش کف سر، گردن و اطراف گوش‌ها از اصلی‌ترین علائم شپش موی سر هسـتند. خارش در واقع واکنشی آلرژیک بـه وجود حشره‌ شپش با نام علمی louse saliva اسـت. اگر فرد برای اولین بار اسـت که بـه این آلودگی مبتلا می‌شود، ممکن اسـت که از دو تا ۶ هفته بعد از شروع آلودگی بر روی سر خود احساس خارش نداشته باشد.

وجود حشره بر روی کف سر :

شپش با چشم غیر مسلح دیده می‌شود، ولی از آن‌جایی که بسیار کوچک و ریز بوده، از نور گریخته و سریع حرکت می‌کند، تشخیص آن بسیار دشوار خواهد بود.

وجود تخم حشره بر روی ریشه‌ی مو :

تخم‌های این حشره بـه ریشه‌ مو می‌چسبند. تشخیص تخم‌ها بـه دلیل اینکه بسیار کوچک هسـتند، بسیار دشوار اسـت. تشخیص تخم‌ها در اطراف گوش‌ها و خط موی موجود در گردن آسان‌تر از سایر مناطق اسـت. تخم‌های خالی بـه مراتب آسان‌تر تشخیص داده می‌شوند؛ زیرا که این تخم‌های خالی کم‌رنگ‌تر بوده و دور از کف سر قرار دارند. با این همه اگر تخم شپش بر روی کف سر مشاهده شد، لزوماً نمی‌توان گفت که فرد آلوده شده اسـت.

خراشیدگی :

زمانی که شپش موی سر اقدام بـه خوردن خون می‌کند، نیش این حشره موجب خراشیدگی و خارش می‌شود. در واقع پوسـت سر بـه بزاق دهانی حشره با خارش واکنش نشان می‌دهد. اما در عین حال خارش کف سر بلافاصله آغاز نمی‌شود، خارش کف سر در کودکان مختلف بـه درجه‌ حساسیت آن‌ها بـه شپش بسـتگی دارد.

شپش سر را چگونه از بین ببریم و درمان کنیم

مراجعه به پزشک برای شپش موی سر

چه زمانی باید بـه پزشک مراجعه کنیم :

اگر خود و یا فرزند شما مشکوک بـه آلودگی شپش موی سر هسـتید؛ قبل از شروع درمان شپش موی سر بـه پزشک مراجعه کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان در صورتی که بـه آلودگی فعال مبتلا نشده باشند، تنها با مصرف داروهای بدون نسخه و یا با روش‌های خانگی درمان شپش موی سر بـه سرعت درمان می‌شوند.

درمان های خانگی  شپش سر :

بیرون کشیدن تخم‌های شپش از مو و شانه زدن:

این روش، اصلی برای خلاص شدن از شر شپش‌های سر اسـت که باید آن را همراه سایر درمان‌ها انجام بدهید. اول از همه باید با یک شانه‌ی مخصوص ضدشپش که می‌توانید از داروخانه تهیه کنید، موها را شانه بزنید تا شپش‌ها و تخم‌های شپش جدا شوند.

این روزها از یک شانه‌ی فلزی دندانه‌ریز اسـتفاده می‌کنند. این روش بسیار سریع‌تر و تمیزتر اسـت.پس از شانه زدن موها از یک چراغ ذره‌بین‌دار برای پیدا کردن و جدا کردن شپش‌های باقی‌مانده می توانید اسـتفاده کنید. او می‌گوید:

شپش سر را چگونه از بین ببریم و درمان کنیم

روش های خانگی برای شپش سر

از بین بردن شپش سر با سرکه :

سرکه درمان بسیار آسان و مؤثری برای از بین بردن شپش سر اسـت. میزان بالای اسید اسـتیک موجود در سرکه می‌تواند شپش‌های سر را با موفقیت نابود کند. بـه‌علاوه، سرکه بـه حل کردن تخم‌های شپش مرده نیز کمک می‌کند.

مقادیر مساوی از سرکه و روغن معدنی را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را قبل از رفتن بـه رختخواب بـه پوسـت سر و مویتان بمالید. سر و موهایتان را با کلاه حمام بپوشانید و بگذارید تمام شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد موهایتان را با شامپو بشویید.
روش دیگر این اسـت که سرکه را با مقدار مساوی آب رقیق کنید و از این محلول برای آبکشی موهای تازه‌شسـته‌تان اسـتفاده کنید. اجازه دهید ده دقیقه روی موهایتان بماند، سپس دوباره موها‌ را با آب بشویید.

یکی از این دو روش را بـه‌مدت دو ماه، دو یا سه‌ بار در هفته تکرار کنید و پس از اسـتفاده از این درمان، موهایتان را بـه‌طور کامل با یک شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید.

اسـتفاده مایونز برای درمان شپش سر :

یکی دیگر از درمان‌های خانگی محبوب برای شپش سر مایونز اسـت. مایونز می‌تواند این هیولاهای کوچک را با موفقیت خفه کند و در نهایت آنها را بکشد. دپارتمان بـهداشت مینه‌سوتا نیز اسـتفاده از مایونز را روش قابل قبولی برای درمان شپش سر معرفی کرده اسـت.

  • موهایتان را کاملا بـه سُس مایونز آغشته کنید.
  • آنها را محکم با پلاسـتیک یا کلاه حمام بپوشانید. همچنین می‌توانید روی پلاسـتیک را با حوله بپوشانید.
  • اجازه بدهید حداقل پنج تا شش ساعت روی موهایتان بماند.
  • موها را بـه‌خوبی با شامپو بشویید.
  • سرتان را کاملا با سشوار خشک کنید، چون جریان هوای گرم بـه نابودی شپش‌ها کمک می‌کند.
  • از یک شانه‌ی ضدشپش برای جدا کردن شپش‌ها و تخم‌های شپش از مو اسـتفاده کنید.
  • این کار را هفته‌ای یک بار بـه‌مدت حدود دو ماه تکرار کنید.

شپش سر را چگونه از بین ببریم و درمان کنیم

روغن نارگیل و شپش موی سر

روغن نارگیل

روغن نارگیل، عامل خفه‌کننده‌ی عالی‌ای اسـت که برای موی شما نیز مفید اسـت. روغن نارگیل شپش‌ها را خفه می‌کند و در نهایت آنها را می‌کشد.

  • سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل را گرم و کمی کافور بـه آن اضافه کنید.
  • این مخلوط را روی تمام سرتان بمالید و پوسـت سر را با آن ماساژ بدهید.
  • سرتان را با یک کلاه حمام بپوشانید و بگذارید تمام شب روی سرتان بماند.
  • صبح روز بعد موها را با شامپو بشویید و وقتی خشک شد، با یک شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید.
  • برای از بین بردن شپش‌ها بـه‌مدت پنج روز، روزانه از این درمان اسـتفاده کنید.

اسـتفاده از پیاز برای از بین بردن شپش سر

پیاز می‌تواند بـه‌عنوان یک داروی طبیعی برای درمان شپش سر بـه‌کار رود. پیاز سرشار از گوگرد اسـت که شپش‌های سر را از بین می‌برد.

  • چهار یا پنج عدد پیاز را در مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید تا بـه شکل خمیر درآید.
  • این خمیر را در صافی بریزید و با پشت قاشق فشار بدهید تا آب آن خارج شود.
  • پوسـت سرتان را با این آب ماساژ بدهید و آن را با کلاه حمام بپوشانید.
  • اجازه بدهید حداقل دو ساعت روی سرتان بماند.
  • موها را با شامپو و آب ولرم بشویید.
  • موها را خشک کنید و برای جدا کردن شپش‌ها از یک شانه‌ی ضدشپش اسـتفاده کنید.
  • این درمان را سه روز متوالی تکرار کنید و سپس برای ریشه‌کن کردن کامل شپش سر، آن را هفته‌ای یک‌بار بـه‌مدت دو ماه تکرار کنید.

شپش سر را چگونه از بین ببریم و درمان کنیم

روغن درخت چای برای درمان شپش موی سر

روغن درخت چای :

روغن درخت چای، یک ماده‌ی حشره‌کش طبیعی اسـت که می‌تواند شپش‌های سر را بـه‌طور مؤثری از بین ببرد و بـه تسکین خارش کمک کند.

هر 30 گرم شامپو را با سه تا پنج قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. موها را با این مخلوط شامپو کنید و سپس آب بکشید. وقتی موها خشک شدند، آنها را با یک شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید تا شپش‌ها از موهایتان جدا شوند. از این شامپوی مخلوط حداقل دو ماه اسـتفاده کنید؛

روش دیگر: سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق چای‌خوری روغن درخت چای را با هم مخلوط کنید. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری روغن اکالیپتوس نیز بـه آن اضافه کنید. این محلول را بـه‌طور کامل روی مو و پوسـت سرتان بمالید. اجازه بدهید 20 تا 30 دقیقه بماند و سپس موها را شامپو کنید. این درمان را دو بار در هفته بـه‌مدت یک تا دو ماه ادامه بدهید.
توجه: در هنگام اسـتفاده از روغن درخت چای مراقب باشید، چون بسیار قوی اسـت.

اسـتفاده از آب لیمو :

آب لیمو ترش بـه دلیل ماهیت اسیدی‌اش بـه جدا کردن شپش‌ها و تخم‌های شپش از پوسـت سر کمک می‌کند. اگر مسئولین مدرسه یا مهدکودک بـه شما اطلاع دادند که روی سر سایر بچه‌ها شپش دیده شده اسـت، می‌توانید با آب لیمو از سرایت شپش بـه سرکودک‌تان جلوگیری کنید.

آب‌ لیموی تازه را بگیرید و آن را روی پوسـت سر بمالید. اجازه بدهید 30 دقیقه بماند و سپس آن را با سرکه و بعد با آب گرم آبکشی کنید. برای جلوگیری از ابتلا بـه شپش، این درمان را یک‌‌بار در هفته انجام بدهید.

برای از بین بردن شپش‌ها چهار حبـه سیر بزرگ را له کنید تا بـه شکل خمیر نرم درآید و سپس یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه بـه آن اضافه کنید. این مخلوط را روی پوسـت سرتان بمالید و کاملا ماساژ بدهید. یک حوله‌ی ضخیم دور سر و موهایتان بپیچید و اجازه بدهید نیم ساعت بماند، سپس آن را با آب بشویید و شامپو کنید. برای از بین بردن شپش‌های سر این درمان را پنج روز متوالی تکرار کنید.

گیاه نیم (یاس هندی)

نیم که بـه یاس بنفش هندی نیز معروف اسـت، یک حشره‌کش طبیعی اسـت که در درمان شپش سر بسیار مؤثر اسـت و سوزش پوسـت سر ناشی از خاراندن مداوم را تسکین می‌دهد. بـه‌علاوه دارای خواص مرطوب‌کنندگی اسـت بنابراین پوسـت سر را خشک نخواهد کرد.

برگ‌های نیم را له کنید تا بـه شکل خمیر درآید. این خمیر را روی مو و پوسـت سرتان بمالید. اجازه بدهید خشک شود و سپس موهایتان را آبکشی کنید. این درمان را حداقل دو بار در هفته بـه‌مدت دو ماه تکرار کنید.

روش دیگر: مقداری روغن نیم‌ خالص را روی مو و پوسـت سرتان ماساژ بدهید. اجازه بدهید حداقل یک ساعت روی سرتان بماند و سپس با شامپو بشویید. وقتی موهایتان خشک شد، از یک شانه‌ی ضدشپش برای جدا کردن شپش و تخم‌های آن اسـتفاده کنید. این درمان را سه بار در هفته بـه‌مدت یک تا دو ماه تکرار کنید.

همچنین می‌توانید دانه‌های نیم را آسیاب کنید تا کاملا پودر شوند. یک قاشق غذاخوری از این پودر را با مقدار کافی روغن بادام زمینی مخلوط کنید تا خمیر غلیظی درسـت شود. این خمیر را روی پوسـت سرتان بمالید و اجازه دهید در تمام طول شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد آن را بشویید. این کار را یک‌بار در هفته بـه‌مدت دو ماه تکرار کنید.

شپش سر را چگونه از بین ببریم و درمان کنیم

الکل برای شپش

 الکل مالشی :

الکل مالشی، یک حلال حاوی 70٪ ایزوپروپیل یا الکل مطلق اسـت که می‌تواند شپش‌ها و تخم‌های شپش را بـه‌طور موثری از بین ببرد. اسـتفاده از این ضدعفونی‌کننده‌ی قدرتمند، خطری ایجاد نمی‌کند.

  • روی یک وان یا سینک خم شوید و کمی الکل مالشی روی موهایتان بریزید.
  • با اسـتفاده از انگشتان، الکل مالشی را روی پوسـت سر و موهایتان پخش کنید.
  • اجازه بدهید چند دقیقه روی سرتان بماند.
  • حالا مقداری نرم‌کننده روی پوسـت سرتان بمالید.
  • موها را با یک شانه‌ی دندانه‌بلند شانه کنید.
  • سپس آنها را با شامپو بشویید.
  • از این درمان بـه‌مدت یک یا دو ماه، یک‌بار در هفته اسـتفاده کنید.

در مان شپش سر با بادام درختی :

  • بادام درختی یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن شپش‌هاسـت.
  • ده عدد بادام درختی را یک شب در آب بخیسانید.
  • صبح روز بعد پوسـت بادام‌ها را جدا و آنها را آسیاب کنید تا بـه شکل خمیر درآیند.
  • سه قاشق غذاخوری آب لیمو بـه این مخلوط اضافه کنید.
  • این مخلوط را بـه‌طور کامل روی پوسـت سرتان بمالید.
  • اجازه بدهید دو ساعت روی پوسـت سرتان بماند.
  • سپس آن را با آب سرد کاملا بشویید.
  • از این درمان یک بار در هفته بـه‌مدت دو ماه اسـتفاده کنید.

پیرترین‌ها؛ پیرتروم :

پیرتروم، ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی فعال در Rid و محصولات مشابـه بدون نسخه مانند A200 و پرونتو اسـت. این ماده از گل‌های داوودی که حاوی حشره‌کش‌های طبیعی بـه‌نام پیرترین‌هاسـت، بـه‌دسـت می‌آید. پیرترین‌ها بـه سیسـتم‌های عصبی شپش‌های زنده حمله می‌کنند اما همیشه مؤثر نیسـتند چون برخی از شپش‌ها بـه این سم مقاوم شده‌اند.

این محصول را بـه موهای خشک بمالید، ده دقیقه صبر کنید، سپس موهایتان را خیس کنید تا کف کند و در آخر آبکشی کنید. آن‌گاه موها را با شانه‌ی ضدشپش شانه کنید. توصیه می‌شود برای کشتن هرگونه شپش باقی‌مانده، هفت تا ده روز بعد مجددا از این محصول اسـتفاده کنید. مراقب واکنش‌های آلرژیک باشید.

شپش سر را چگونه از بین ببریم و درمان کنیم

درمان شپش موی سر با روغن زینون

روغن زیتون:

اکثر آشپزخانه‌ها یافت می‌شود، یک عامل خفه‌کننده‌ی عالی اسـت. سوراخ‌های تنفسی شپش‌ها توسط روغن زیتون مسدود می‌شود و آنها را می‌کشد اما لازم اسـت که روغن زیتون در تمام طول شب روی سرتان بماند و موهایتان را نیز با کلاه حمام بپوشانید، چون شپش‌ها می‌توانند تا چندین ساعت بدون نفس کشیدن زنده بمانند. همچنین باید موهایتان را با شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید تا تخم‌های شپش جدا شوند؛ روغن زیتون بـه سسـت شدن شپش‌های چسبیده بـه موها کمک می‌کند.

از بین بردن شپش مو با سشوار

در مطالعه‌ای مشخص شد که جریان هوای گرم در از بین بردن تخم‌های شپش بسیار مؤثر اسـت اما در کشتن شپش‌های زنده تأثیر چندانی ندارد. سشوار کلاهی قدیمی تقریبا 89٪ از تخم‌های شپش را از بین برد اما فقط 10٪ از شپش‌ها را کشت. درحالی‌که سشواری که از حرارت مسـتقیم اسـتفاده می‌کرد، تقریبا98٪ از تخم‌های شپش و 55٪ از شپش‌ها را از بین برد. بنابراین برای افزایش شانس‌تان در ریشه‌کن کردن شپش‌ها، موهای تازه‌ شسـته‌شده‌تان را سشوار بزنید.

اما هرگز پس از مالیدن یک داروی شیمیایی ضدشپش روی موهایتان از باد گرم سشوار اسـتفاده نکنید چون برخی از آنها ممکن اسـت حاوی مواد قابل اشتعال باشند.

فرو بردن موها در آب موها در آب :

برای خفه کردن شپش‌ها می‌توانید از روش فرو بردن موها در آب وان حمام اسـتفاده کنید هرچند ممکن اسـت تأثیر چندانی نداشته باشد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که شپش‌ها می‌توانند تا ساعت‌ها پس از فرورفتن در آب زنده بمانند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC) می‌گوید حتی آب کلرزده‌ی اسـتخر نیز نمی‌تواند شپش‌ها را از بین ببرد.

ژل حالت‌دهنده‌ی مو یا وازلین :

تحقیقات زیادی وجود ندارد که ثابت کند اسـتفاده از ژل حالت‌دهنده‌ی مو یا وازلین، شپش‌های سر را از بین می‌برد؛ با این‌حال بسیاری از افراد معتقدند که این روش واقعا مؤثر اسـت. بـه‌نظر می‌رسد این ماده‌ی چسبناک با مسدود کردن سوراخ‌های تنفسی شپش‌ها آنها را خفه می‌کند.

مطالعه‌ای در این زمینه نشان داد که وازلین بـهتر از سایر داروهای خانگی عمل می‌کند. با این‌حال انجمن ملی پدیکلوزیس هشدار می‌دهد که وازلین علاوه بر اینکه ممکن اسـت مؤثر نباشد، بـه‌سختی از روی موها پاک می‌شود. پاک کردن ژل حالت‌دهنده از روی مو آسان‌تر اسـت.

روش اسـتفاده: مو و پوسـت سرتان را با وازلین/ ژل حالت‌دهنده بپوشانید، سپس کلاه حمام بگذارید و اجازه بدهید این ماده در تمام طول شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد موهایتان را بشویید و با شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید تا شپش‌ها و تخم‌های آن جدا شوند. این درمان را یک هفته بعد مجددا تکرار کنید

شپش سر را چگونه از بین ببریم و درمان کنیم

از بین بردن شپش با روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس

روغن اوکالیپتوس از برگ های تازه درخت اکالیپتوس اسـتخراج شده اسـت. روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری موثر اسـت. شامل ترکیباتی که بـه از بین بردن حشرات کمک میکند. اسـتفاده از آن را بـه طور منظم بـه منظور خلاص شدن از شر شپش اسـت . می توانید چند قطره از اسانس اکالیپتوس در شامپو مخلوط کنید و پوسـت سر خود را بـه خوبی با آن بشویید. این یک راه آسان برای از بین بردن شپش اسـت. اضافه کردن چند قطره از این روغن بـه آب حمام و شسـتشوی آن با موی سر شیوه دیگری برای دفع شپش اسـت

داروهای بدون نسخه درمان شپش موی سر

داروهای بدون نسخه (OTC medications) بر پایه‌ی پریترین (pyrethrin) هسـتند، این ماده‌ی شیمیایی از گل داودی (chrysanthemum flower) گرفته شده که از مواد سمی برای از بین بردن شپش موی سر اسـت.

قبل از اینکه از این درمان‌ها اسـتفاده کنیدموی فرد مبتلا را با شامپوی فاقد مواد نرم‌کننده بشویید. آبکشی کردن مو با سرکه‌ سفید قبل از شسـتن مو بـه حل کردن چسبی که تخم‌ها را بـه ریشه‌ مو متصل نگه می‌دارد، کمک بسیار زیادی می‌کند. دسـتورالعمل درج‌شده روی هر دارو را با دقت مطالعه کنید تا بدانید که هر دارو چه‌قدر باید روی سر باقی بماند. بعد از آن سر باید با آب گرم آبکشی شود.

داروهای بدون نسخه عبارتند از:

پرمترین (Permethrin):

پرمترین یک نوع ماده‌ی ساخته‌شده از پریترین اسـت. عوارض جانبی این دارو شامل قرمزی و خارش کف سر اسـت.

پرمترین، ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی فعال در محصولات بدون نسخه‌ مانند Nix، نسخه‌ی مصنوعی پیرترین‌هاسـت. پِرمترین در حمله بـه شپش‌های زنده تا حد زیادی مانند پیرترین‌ها عمل می‌کند؛ هرچند گزارش‌هایی مبنی بر مقاوم شدن شپش‌ها نسبت بـه این دارو ارائه شده اسـت. احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک نیز وجود دارد.

موهای شامپوشده و مرطوب‌تان را بـه این لوسیون آغشته کنید (از نرم‌کننده اسـتفاده نکنید). ده دقیقه صبر کنید و سپس موها را آبکشی و شانه کنید. در صورت مشاهده‌ی شپش‌های زنده، این درمان را هفت روز بعد مجددا تکرار کنید. یکی از رایج‌ترین راه‌های درمان شپش سر،‌ اسـتفاده از لوسیون پرمترین اسـت که آن را با نام شامپو ضد شپش یا شامپو پرمترین نیز می‌شناسند.

پریترین (Pyrethrin with additives) بـه همراه مواد افزودنی:

مواد افزودنی بـه منظور بـهبود سمی بودن ماده‌ اصلی بـه آن اضافه می‌شوند. عوارض جانبی این دارو قرمزی و خارش کف سر اسـت. اگر کودک بـه گل داودی و یا گیاه کهنه واش (ragweed) حساسیت داشته باشد، نباید از این دارو اسـتفاده کرد.

شپش سر را چگونه از بین ببریم و درمان کنیم

دارو های تجویزی برای درمان شپش موی سر

داروهای تجویزی درمان شپش موی سر :

در برخی از مناطق جغرافیایی، شپش موی سر بـه داروهای بدون نسخه مقاومت نشان می‌دهد. از طرفی دیگر این دسـته از داروها بـه دلیل اسـتفاده‌ نادرسـت ممکن اسـت، منجر بـه نتیجه‌ مورد نظر نشوند. اگر این داروها مرتب و در فواصل زمانی مناسب بـه کار گرفته نشوند، نتیجه‌ مورد نظر بـه دسـت نخواهد آمد.در صورتی که از داروهای بدون نسخه نتیجه نگرفتید؛ پزشک احتمالاً این داروها را تجویز خواهد کرد:

بنزیل الکل (Benzyl alcohol):

این دارو برای شپش موی سر سمی نیسـت، ولی با محروم کردن آن‌ها از اکسیژن باعث مرگ آن‌ها خواهد شد. عوارض جانبی این دارو قرمزی و خارش کف سر اسـت. زمانی که از این دارو برای ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی اسـتفاده شد، دیده شد که تشنج و دیگر واکنش‌های شدید در نوزادان افزایش پیدا کرد. پس اسـتفاده از بنزیل الکل برای درمان شپش سر کودکان زیر 6 ماه توصیه نمی‌شود.

ایور مکتین (Ivermectin):

این دارو برای اسـتفاده در کودکان ۶ ماه یا بالاتر مناسب اسـت. این دارو ابتدا بر روی مو خشک زده شده و بعد از ده دقیقه آبکشی می‌شود.

اسپینوساد (Spinosad):

اسپینوساد برای اسـتفاده در کودکان ۶ ماه یا بالاتر مناسب اسـت. این دارو ابتدا بر روی مو خشک زده شده و بعد از ده دقیقه آبکشی می‌شود. این دارو قادر بـه کشتن شپش‌ها و تخم‌های آن‌هاسـت و معمولاً نیازی هم بـه تکرار درمان وجود ندارد.

مالاتیون (Malathion):

این دارو برای اسـتفاده در کودکان 6 ماه یا بالاتر مناسب اسـت. مالاتیون ابتدا بر روی مو خشک زده شده و بعد از هشت تا دوازده دقیقه آبکشی می‌شود. در ترکیبات این دارو الکل وجود دارد، بنابراین موی آغشته بـه آن نباید در معرض سشوار و یا شعله‌های آتش قرار بگیرد.

لیندان (Lindane):

این شامپو عوارض جانبی شدیدی همچون تشنج را بـه همراه دارد و تنها زمانی مصرف می‌شود که باقی روش‌های درمانی با شکسـت مواجه شده باشند. از این دارو در کودکان نباید اسـتفاده شود. سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف این دارو را برای افراد زیر 50 کیلو، زنان باردار و شیرده، افرادی با سابقه‌ تشنج و افراد مبتلا بـه عفونت HIV منع کرده اسـت.

سخن پایانی :

همیشه پیشگیری بـهتر از درمان اسـت. می توانید با رعایت بـهتر بـهداشت و مراجعه سریعتر بـه پزشک از درگیری شدید با شپش موی سر آسوده خاطر شوید. این مطلب جهت آشنایی با روش های برخورد با شپش اسـت و جهت درمان های تخصصی نیسـت. در صورت مشاهده نشانه های شپش موی سر سریعا بـه پزشک مراجعه نمایید.

مطالب ببیشتر :

ازبین بردن لک صورت

راه های جلوگیری و درمان موخوره

 

5/5 - (2 امتیاز)