طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به سبک رستوران

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به سبک رستوران

طرز تهیه زرشک پلو به سبک رستوران ها

در این مقاله می خواهیم از اسرار زرشک پلو با مرغ پرده برداریم. زرشک پلو با مرغی که در رستوران تهیه می شود، کاملا با نمونه خانگی آن متفاوت است. زرشک پلو با مرغی که در رستوران تهیه می شود، با سسی که آماده می کنیم پخته می شود.

طرز تهیه برنج، تقریبا به یک سبک است و ما در اینجا فقط طرز تهیه مرغ با سس را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد. مهم ترین نکته در تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی نیز، همین مرغ و سس آن است. پس اگر می خواهید با روش تهیه زرشک پلو با مرغ به سبک رستورانها آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ به سبک رستورانی

نمک: به میزان لازم

فلفل سفید: به میزان لازم

پیاز: 4 عدد ریز

فلفل دلمه: 1/2 آن

سبزی جعفری: 100 گرم

هویج: 2 عدد متوسط

شکر: به میزان لازم

رب گوجه فرنگی: 3 تا 4 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده: به میزان لازم

مرغ: 2 عدد ران

 

طرز تهیه:

1- در ابتدا به سراغ مرغ ها می رویم. بسیاری از افراد، زمانی که زرشک پلو با مرغ را با سس درست می کنند، به یک مشکل برمی خورند و آن هم این است که وقتی مرغ را باز می کنید، می بینید که قسمت رویی مرغ قرمز شده و سس نیز به داخل مرغ رفته است. ولی این سس تا انتهای مرغ نرسیده است. یعنی در مغز مرغ نفوذ نکرده است.

خب، نگران نباشید ما روشی را پیشنهاد می دهیم که این مشکل برطرف شود. برای همین، ابتدا بر روی ران مرغ، برش هایی رو به صورت موازی ایجاد می کنیم. این کار علاوه بر زیباتر شدن آن، باعث می شود که سس در داخل مرغ بصورت کامل نفوذ کند.

می توانید 3 تا 4 برش بر روی ران و 2 برش نیز در زیر آن ایجاد کنید. البته سعی کنید که برش ها به یک اندازه باشند تا زیبایی خود را از دست ندهد.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به سبک رستوران

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

2- بعد از برش زدن، داخل ماهیتابه، مقداری روغن می ریزیم و روی شعله کم قرار وی دهیم تا روغن کمی داغ شود. سپس مرغ ها را داخل آن می گذاریم و شعله را کمی زیاد می کنیم تا سرخ شود.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به سبک رستوران

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ به سبک رستورانی

3- تا زمان سرخ شدن مرغ به سراغ مرحله بعدی می رویم. در این مرحله پیازها را خرد می کنیم. پس از آن نوبت به فلفل دلمه می رسد و آن را هم مقداری درشت تر، خرد می کنیم. فلفل دلمه طعم خوبی به غذای ما می دهد، پس حتما استفاده کنید.

سپس به سراغ هویج ها می آییم و آنها را هم بصورت خلالی خرد می کنیم. البته به سلیقه خودتان هم می توانید، به شکل های مختلفی آنها را خرد کنید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به سبک رستوران

روش تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

در این میان حواستان به مرغ ها نیز باشد تا کاملا سرخ شود. علت سرخ کردن مرغ ها این است که اولا، در زمان پختن، از هم باز نشود و ثانیا، باعث اسفنجی شدن آن می شود و می تواند سس را بطور کامل جذب خود کند.

اگر بیش از حد نیز آن را برشته کنید، ممکن است سس را به اندازه کافی جذب نکند. مرغ را به اندازه ای سرخ کنید تا به رنگ زرد زعفرانی درآید.

زمانی که دو طرف مرغ کاملا سرخ شد، شعله را خاموش می کنیم و آن را کنار می گذاریم.

نکته: از روغنی که مرغ در آن سرخ شده است، به هیچ عنوان برای تهیه سس استفاده نکنید. زیرا در زمان سرخ شدن مرغ، روغن بوی زخم می گیرد.


حتما بخوانید: راز خوشمزه شدن لوبیا پلو، طرز تهیه لوبیا پلو


4- در این مرحله به سراغ تهیه سس می رویم که تمام طعم و خوشمزگی زرشک پلو با مرغ رستورانی، به این سس بستگی دارد.

ابتدا در یک ماهیتابه مقداری روغن می ریزیم و روی شعله کم می گذاریم تا کمی داغ شود.

در اولین مرحله پیاز را داخل ماهیتابه می ریزیم. ولی نمی گذاریم که پیاز طلایی شود. زیرا اگر پیاز، طلایی شود، قدرت زخم گیری خود را از دست می دهد.

پیاز داغ را برای زمانی و در غذاهایی استفاده می کنیم که که پیاز داغ درون آنها استفاده می شود. پس پیاز را در حدی سرخ می کنیم که نرم شود و رنگش مقداری تغییر کند.

سپس فلفل دلمه و هویج را به آن اضافه می کنیم. کمی که نرم شد، رب را به آن اضافه می کنیم و تا زمانی که رب کاملا در داخل روغن حل نشده باشد، می گذاریم تفت بخورد. سعی کنید که دائما آن را هم بزنید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به سبک رستوران

5- رنگ رب که کاملا باز و در داخل روغن حل شد، آب جوشی را که از قبل آماده کرده ایم را داخل آن می ریزیم.

نکته: در این مرحله به هیچ عنوان از آب سرد استفاده نکنید و آب حتما باید جوش باشد.

حالا شعله را کم می کنیم و نمک، فلفل سفید و سبزی جعفری را به آن اضافه می کنیم. سبزی جعفری را در گوشه ای از سس قرار می دهیم و می گذاریم همانجا بماند. جعفری تمام بوی زخم را می گیرد.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به سبک رستوران

6- بعد از آماده شدن سس، مرغ ها را رو به پشت داخل آن قرار می دهیم تا داخل مرغ و برش هایی که ایجاد کرده ایم، نفوذ کند.

اگر سس، مرغ ها را کامل نپوشاند، می توانید به آن کمی آب جوش اضافه کنید تا تمام سطح مرغ را بپوشاند. یا اینکه اگر نمی خواهید آب جوش اضافه کنید، باید بعد از 20 تا 30 دقیقه، مرغ ها را بچرخانید تا طرف دیگر مرغ هم، سسی شود.

پس از اضافه کردن مرغ، زعفران را نیز با آن اضافه می کنیم. دقت کنید که شعله کم باشد و پس از آن درب قابلمه را می گذاریم.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به سبک رستوران

7- حالا به سراغ زرشک می رویم. ابتدا مقداری روغن را در داخل یک ماهیتابه می ریزیم. دقت کنید که نباید روغن را زیاد بریزید. زیرا در آخر می خواهیم، زرشک را از روغن جدا کنیم.

کمی که روغن گرم شد، زرشک را داخل آن می ریزیم. زرشک که کمی گرم شد، شکر را به آن اضافه می کنیم. وقتی زرشک کمی تغییر رنگ و حالت داد، شعله را کم می کنیم.

فقط حواستان باشد که زرشک نسوزد. زمانی که شکر کاملا آب شد و زرشک نیز باد کرد، آن را از روی شعله برمی داریم و کنار می گذاریم.

نکته: کسانی که دوست ندارند، زرشک شیرین باشد، می توانند در این مرحله از شکر استفاده نکنند.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به سبک رستوران

8- زرشک را که آماده کردیم، به سراغ مرغ ها و سس مان می رویم. بعد از نیم ساعت، مرغ را می چرخانیم و طرف دیگر آن را نیز می گذاریم تا در سس به مدت نیم ساعت بماند.

پس از گذشت نیم ساعت، مرغ و سس را از روی حرارت بر می داریم و آماده سرو شدن است.

مقداری از برنجی را که آماده کرده ایم را در داخل یک ظرف می ریزیم و به آن مقداری زعفران اضافه می کنیم تا طلایی و زرد شود. سپس زرشک را نیز اضافه می کنیم و با یک قاشق هم می زنیم.

حالا برنج را در یک دیس بکشید و روی آن را با زرشک و مرغ تزیین کنید. سس را نیز می توانید در کنار غذا سرو کنید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به سبک رستوران

امیدوارم این مطلب برای شما عزیزان مفید باشد. نوش جانتان

 

3.8/5 - (37 امتیاز)