طرز تهیه مربای به، خواص مربای به

طرز تهیه مربای به، خواص مربای به

طرز تهیه مربای به، خانگی، خوشمزه

باز هم به خانه هایتان آمدیم، تا این بار هم به شما عزیزان طرز تهیه یک مربای ساده، زیبا و خوشمزه را آموزش دهیم. مربا جزء جدا نشدنی از صبحانه اکثر افراد است و به ذائقه هر فردی می نشیند؛ آن هم یک مربای خانگی که بسیار خوشمزه و لذیذ است.

تهیه مربا در خانه کار دشواری نیست ولی با رعایت برخی اصول و چند فن ساده به راحتی می توانید بهترین و خوشمزه ترین مربای زندگی تان را تهیه کنید. در این مقاله ما سعی داریم به شما عزیزان طرز تهیه مربای به را آموزش دهیم. ولی بگذارید قبل از هر چیزی، خیلی مختصر خواص مربای به را معرفی کنیم.

 

خواص مربای به

طرز تهیه مربای به، خواص مربای به

طرز تهیه ی مربای به خانگی

میوه ها خواص فراوانی دارند که هر کدام از آنها برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. ولی برخی میوه ها خاصیتشان بسیار بیشتر از بقیه میوه هاست. میوه به از این جمله است. میوه “به” حاوی قند، فیبر، پروتئین، پکتین و مواد معدنی مانند منیزیم، آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم و انواع ویتامین‌های A ، C ، D و گروه ویتامین‎‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ و B۱۲ است.

مربای به، از جمله خوشمزه ترین مربا ها است که بخشی از شیرینی آن مربوط به خود میوه است. با میوه به می توان خورش و مربا و بسیاری از مواد غذایی متنوع را تهیه کرد.

مربای به، بدلیل پختن و مخلوط شدن با شکر یا عسل، ضررهای استفاده از «به» خام را ندارد و نفخ تولید نمی‌کند. ضمن اینکه مصرف مربای “به”، سبب تقویت معده می‌شود و می‌تواند جلوی ریفلاکس یا همان برگشت محتویات معده به مری را بگیرد.

مصرف مربای به تاثیر زیادی در تقویت قوه بینایی دارد؛ شادی و نشاط را در افراد به همراه داشته و برای اشخاصی که دچار ترس می‌شوند، مناسب است. مصرف این مربا ورم روده را از بین برده، اعصاب را تقویت می‌کند و سبب ایجاد تعادل در افراد می‌شود.

همچنین مصرف مربای به، برای زنان باردار در مدت زمان بارداری بسیار مفید است و سبب زیبایی چهره نوزاد می‌شود؛ همچنین مصرف این مربا سبب تقویت رحم شده و از سقط جنین جلوگیری می کند.

 

موارد منع مصرف مربای به

طرز تهیه مربای به، خواص مربای به

طرز تهیه ی مربای به رنده شده

همانطور که خواص مربای به را شرح دادیم؛ در ادامه می توانید موارد منع مربای به را نیز مطالعه کنید.

افرادی که مزاجی گرم دارند، به ویژه اشخاص صفراوی (گرم و خشک) باید در مصرف مربای به احتیاط کنند؛ این افراد در صورت غلبه گرمی پس از مصرف این مربا باید یک استکان از ترکیب عرق شاه تره و کاسنی را میل کنند؛ مرباهای تمشک و آلبالو از جمله مرباهای مناسب برای افراد صفراوی مزاج است.

 

طرز تهیه مربای به، کاملا خوشمزه

طرز تهیه مربای به، خواص مربای به

طرز تهیه ی مربای به

حالا که با خواص مربای به آشنا شدید، در ادامه می خواهیم شما را با طرز تهیه این مربای خوشمزه و مفید، آشنا کنیم. پس اگر می خواهید طرز تهیه مربای به را یاد بگیرید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه مربای به

طرز تهیه مربای به، خواص مربای به

خواص مربای به

به: یک کیلوگرم

شکر: یک کیلوگرم

هل: 4 عدد

گلاب: 2 قاشق غذاخوری

آبلیمو: مقداری

 

طرز تهیه مربای به

طرز تهیه مربای به، خواص مربای به

طرز تهیه مربای به خوشمزه خانگی

1. ابتدا میوه به را بشویید. پس از شستن آن را با پوست تکه تکه کنید (می توانید به سلیقه خودتان به هر اندازه ای که می خواهید، خرد کنید). به “به” خرد شده، مقداری آبلیمو اضافه کنید تا رنگش تغییر نکند.

2. درون یک قابلمه، 7 لیوان آب بریزید و به های خرد شده را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا به ها بپزند و کمی نرم شوند (دقت کنید به ها له نشوند). این مرحله تقریبا نیم ساعت طول می کشد.

3. بعد از اینکه به ها کمی نرم شدند شکر و دانه های هل را اضافه کنید (دانه های هل را از پوست آن خارج کنید و استفاده نمایید). با شعله کم حدوداً 4 الی 5 ساعت زمان پخت درنظر می گیریم تا مربا قرمز رنگ شود و شهد آن قوام پیدا کند.

4. وقتی شهد مربا غلیظ شد و رنگ دلخواه را بدست آوردید، آبلیمو و گلاب را اضافه کرده و اجازه بدهید تا چند جوش دیگر بخورد. (حدود 5 دقیقه). سپس آن را از روی حرارت بردارید و منتظر بمانید تا سرد شود .

5. مربا های آماده شده را می توانید در ظرف های مورد نظر بریزید و در آن را محکم ببندید و در یخچال یا جای خنک نگهداری کنید.

 

نکاتی برای پخت بهتر مربا به

طرز تهیه مربای به، خواص مربای به

زرشکی شدن مربای به

  • برای خوشرنگ تر شدن مربا می توانید آن را داخل قابلمه مسی بپزید.
  • برای اینکه متوجه شوید، شربت مربا به قوام لازم رسیده یا نه. یک قطره از شربت را داخل یک لیوان آب سرد بریزید و اگر شربت تا ته لیوان رسید و از هم باز نشد یعنی شهد از قوام کافی برخوردار است.
  • آبلیمو کمک می کند تا مربا بعدا شکرک نزند. ولی دقت کنید که هر چقدر مربا بیشتر بجوشد امکان شکرک زدنش بیشتر است.
  • زمانی که مربا را داخل یخچال می گذارید، درش را ببندید تا روی درش بخار نکند و آبش داخل ظرف مربا نچکد.
  • توجه داشته باشید که در هنگام پخت، شعله گاز باید کم باشد و درب ظرف را بگذارید تا مربای خوشرنگی داشته باشید.
  • در صورتی که رنگ مربا کاملا قرمز شد اما شهد آن رقیق بود، درب ظرف را برداشته، شعله را کمی بیشتر می کنیم تا شهد قوام یابد.
  • برخی معتقدند دارچین هارمونی بیشتری با طعم “به” دارد و بجای آبلیمو از چوب دارچین استفاده می کنند. توجه داشته باشید که استفاده از پودر دارچین رنگ مربا را تیره می کند.
  • اگر می خواهید رنگ مربا قرمز باشد آن را دم بیاندازید.
  • اگر مربا بعد از مدتی کپک زد به این دلیل است که آب آن زیاد بوده و شربت مربا به اندازه کافی غلیظ نشده و یا شکر آن کم بوده است. در این صورت مقداری شکر روی آن بریزید و بگذارید مجددا چند جوش بزند تا غلیظ شود
  • مربا را نباید گرم در شیشه بریزیم. اگر مربا را پس از آنکه پخته شد یک شب نگهداریم، سپس آن را در شیشه بریزیم بهتر است. پس از یک شب معلوم می شود که شربت آن رقیق است یا غلیظ. اگر رقیق بود آن را چند جوش می دهیم تا غلیظ شود.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)