طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طرز تهیه چای سبز :

تاکنون گیاهان بی شماری شناخته شده است که خواص دارویی دارند، که اگر طبق اصول و برنامه مورد استفاده قرار بگیرد، به غیر از مواردی نادر، می توان گفت که بدون عوارض هستند. چای سبز نیز از جمله گیاهان دارویی به شمار می رود و با توجه به خواص بی شمارش، مورد استفاده افراد زیادی قرار می گیرد.

در این مقاله، ما قصد داریم تا طرز تهیه چای سبز را به شما عزیزان آموزش دهیم. ولی قبل از اینکه طرز تهیه چای سبز را شرح دهیم، بگذارید در ابتدا شما را با چای سبز و خواص آن بیشتر آشنا کنیم.

 چای سبز چیست :

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طرز تهیه چای سبز ماچا

چای سبز، گونه‌ای چای است که از برگ‌ها و جوانه های کاملیا سیننسیس است. چای سبز فرایند پژمردگی و اوکسیدان شدن چای معمولی را نگذارنده است. بطور دقیق بیان کنیم که چای سبز گیاه متفاوتی از چای سیاه نیست. بلکه چای سبز گلبرگ‌های تازه گیاه چای است که بدون انجام هیچ فرایند اکسایشی به دست مصرف کننده می‌رسد.

چای سبز اصالتاً محصول چین است، اما تولید و توزیع آن به سایر کشورهای شرق آسیا نیز گسترش یافته است. چای سبز و فرهنگ نوشیدن آن، سال ها پیش از چین و ژاپن، وارد آمریکا و اروپا شد. با اینکه خیلی دیرتر به ایران وارد شد اما شاهد افزایش استفاده از  چای سبز در ایران هستیم.

چای سبز به علت داشتن مواد ضد سرطانی، مثل کاتچین که آنتی اکسیدان قوی است، در میان مردم شهرت پیدا کرده است. کاتچین از جمله آنتی اکسیدان‌هایی است که به مراتب قوی‌تر از ویتامین E و C عمل کرده و سبب بهبود سلامتی افراد می‌شود.

علاوه بر این، میزان کافئین موجود در چای سبز، برای کسانی که نباید کافئین مصرف کنند، بسیار مناسب بوده و 20 تا 30 درصد کمتر از چای سیاه است. از این رو علاوه بر کشور چین، مصرف چای سبز در سایر کشورها نیز رو به گسترش است.

خواص چای سبز :

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طرز تهیه چای سبز کیسه ای

چای سبز خواص فراوانی دارد و اگر بخواهیم از آن به عنوان یک نوشیدنی درمانگر نام ببریم، اغراق نکرده ایم. از جمله خواص چای سبز می توان به: کمک به کاهش وزن، پیشگیری و درمان سرطان، درمان مشکلات قلبی، درمان بیماری های قلبی عروقی، کاهش سطح کلسترول بالا، درمان رماتیسم و ورم مفاصل، درمان عفونت، درمان پوسیدگی دندان و بسیاری دیگر اشاره کرد.

جلوگیری از پیری زودرس :

چای سبز با دارا بودن آنتی اکسیدان ها در خود سبب خنثی سازی رادیکال های آزاد بدن می شود. به همین علت مصرف منظم و روزانه چای سبز می تواند علائم پیری و چین و چروک صورت را به صورت چشم گیری کاهش دهد.

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طرز تهیه چای سبز برای یک نفر

چای سبز ایمنی بدن را بالا می برد :

چای سبز قدرت سیستم ایمنی بدن را بالا می برد. تحقیقات نشان می ده، افرادی که بطور منظم چای سبز می نوشند، نسبت به افرادی که چای سبز را در رژیم غذایی خود ندارند، در مقابل باکتری های رایج و عفونت های ویروسی مقاوم تر هستند.  کاتچین موجود در چای سبز از اتصال به دیواره های سلول به منظور عفونی سازی سلول ها توسط باکتری ها و ویروس ها جلوگیری می کند.

خاصیت جمع کنندگی :

خاصیت دیگر چای سبز جمع کنندگی است. مواد جمع کننده(گس) سبب انقباض ماهیچه ها و بافت ها می شود در حالی که کشیدگی آنها را نیز به همراه دارد. حتی اگر نمی خواهید چای سبز بنوشید، شستشوی دهان با آن نیز می تواند انقباض کافی در لثه ها، برای سفت شدن آنها و محکم شدن بر دندان ها شود. بنابراین از شل شدن و از دست دادن دندان ها جلوگیری می کند. شما می توانید موی خود را نیز با چای سبز بشوئید و محکم و سالم تر شدن آن را ببینید.

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

خواص چای سبز

از سرطان جلوگیری می کند :

نوشیدن چای سبز را عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می دانند، چرا که میزان آنتی اکسیدان های موجود در آن 100 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و 25 برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. (توجه کنیم که ویتامین C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند).

کاهش کلسترول :

چای سبز به دلیل داشتن خاصیت قلیایی، می تواند به کاهش موثر سطح کلسترول کمک کند.به ویژه آنکه چای سبز سبب کاهش میزان کلسترول بد و افزایش میزان کلسترول خوب می شود. این تاثیر نه تنها میزان کلسترول بدن را در حد متعادل نگه داشته و میزان کلسترول خوب را افزایش می دهد، بلکه مانع از بروز سکته قلبی و سایر بیماری های قلبی – عروقی می شود.

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

خواص چای سبز

تقویت استخوان ها و مفاصل با چای سبز :

درصد بالای فلوراید چای سبز، عمده ترین علت تاثیر مثبت آن بر استخوان ها است. به این ترتیب درصد بالای فلوراید در چای سبز می تواند استخوان ها و دندان ها را در مقابل آسیب به ویژه پوسیدگی و پوکی محافظت کند. چای سبز توصیه متخصصان برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل، ناشی از روماتیسم است. این تاثیر با توقف فعالیت آنزیم های تخریب کننده و تحلیل برنده غضروف مفاصل ایجاد می شود.

پیشگیری از آلزایمر با چای سبز :

گفتنی است چای سبز فعالیت سلول های مغز به ویژه بخش های مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می کند. از طرفی چای سبز سبب کاهش میزان «استیل کولین» در سلول های مغز و با این حرکت مانع از تخریب سلول های مغز و بروز بیماری آلزایمر می شود.

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طرز تهیه چای سبز خوش طعم

بهبود وضعیت قلبی و عروقی :

ترکیبات مخصوصی در چای سبز از غلظت خون جلوگیری می کند بنابراین شانس تصلب شراین، لخته شدن و همچنین سکته ی قلبی و مغزی را کاهش می دهد.

بیماری دیابت را کنترل می کند :

اگر چای سبز با شکر خورده نشود، خاصیت قلیایی آن به کاهش سطح گلوکز خون کمک می کند. به علاوه ویژگی های آنتی اکسیدان و جمع کنندگی چای سبز سلامتی خوب و عملکرد بهتر پانکراس را تامین می کند. بهبود عملکرد پانکراس به معنی ترشح مرتب تر و موثر تر انسولین و متعاقبا بهبود تجزیه و جذب شکر است. افزایش عملکرد موثر می تواند از شروع بیماری دیابت جلوگیری کند.

کاهش چین و چروک صورت :

اگر دلتان می خواهد چهره تان جوان تر از سنتان به نظر برسد و چین و چروکی روی صورتتان نباشد، چای سبز را در اولویت قرار دهید. فعالیت آنتی اکسیدان ها و ضد التهابی بودن این چای به کاهش علائم پیری کمک می کند. همچنین بر اساس تحقیقات انجام یافته چای سبز محلی صدمات ناشی از آفتاب برای پوست را نیز به صورت چشم گیری کاهش می ‌دهد.

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طرز تهیه چای سبز برای لاغری

کاهش وزن :

شاید باورتان نشود ولی چای سبز سبب کاهش وزن نیز می شود. به این صورت که مقدار متابولیسم بدن را بالا می برد و بنابراین مصرف چربی ذخیره شده در بدن را افزایش می دهد. اخیرا چای سبز جایگزین نوشیدنی های دیگر شده است زیرا به کاهش وزن کمک می کند و این بدان علت است که چاقی هنوز هم مشکلی حاد است. خوردن یک یا دو فنجان چای هر روز صبح سبب کاهش وزن می شود.

بالا بردن استقامت و تحمل :

داشتن یک فنجان چای گرم بعد از فعالیت شدید می تواند در زمان کوتاهی باعث افزایش ست های ورزشی انجام شده شود. به علاوه چای سبز به طور موثری با درد ماهیچه به دلیل افزایش فشار ماهیچه ها مقابله می کند. با اینکه چای سبز به طور گسترده ای با وجود نوشیدنی های انرژی زا در بازار مصرف نمی شوند اما اگر از ژاپن و چین دیدن کنید می بینید که چای سبز یک نوشیدنی برتر است که توسط ورزشکاران رزمی و ورزش های مختلف دیگر نوشیده می شود.

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

خواص چای سبز

درمان جوش صورت :

استفاده از چای سبز به صورت موضعی تأثیر بسیار محسوسی بر وضعیت جوش‌ها دارد. گفته می‌شود که مصرف خوراکی آن هم برای درمان آکنه‌ها مفید است؛ ولی هنوز مدارک محکم علمی برای این گفته وجود ندارد. اگر بخواهیم یافته‌های علمی را خلاصه کنیم، می‌توانیم بگوییم که در چای سبز آنتی‌اکسیدانی وجود دارد به نام اپی‌گالوکاتکین 3 گالات یا به طور مخفف EGCG.

این ماده ساخت چربی پوست، التهاب و رشد باکتری‌ها را در پوست‌های مستعد جوش کاهش می‌دهد. از آنجا که این موارد عوامل اصلی بروز جوش محسوب می‌شوند، این یافته‌ها برای درمان آکنه در آینده بسیار جالب هستند.

درمان کبد چرب با چای سبز :

چای سبز عملکرد نفوذ چربی را به کبد کاهش می‌دهد و سبب بهبود بیماری می‌شود. همچنین مصرف چای سبز از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طرز تهیه چای سبز برای لاغری

پیش‌گیری از پوسیدگی دندان :

کاتچین به عنوان یک آنتی اکسیدان شیمیایی در چای سبز موجب از بین بردن باکتری ها و ویروس هایی می شود که سبب پوسیدگی دندان، عفونت گلو و غیره می شود.

کاهش دهنده فشارخون :

مطالعات جدید در مورد چای سبز برخی از خواص تجربی که سابق بر این برای چای سبز تصور می‌شد را به صورت علمی اثبات کرده‌اند. با بررسی‌های انجام شده روی نمونه‌هایی که همگی مصرف کننده چای سبز بودند، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خوردن چای سبز می‌تواند در طولانی مدت فشارخون بالای افراد را کنترل کند.

طرز تهیه چای سبز :

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

خواص چای سبز با زنجبیل

روش آماده کردن چای سبز از قدیم اینگونه بوده است که برگ چای را در یک قوری یا چای ساز قرار می دهند و آب گرم به برگ چای اضافه می کنند و برای مدت زمان مشخص می گذارند تا دم بکشد. اما این روش کلی بوده و نحوه آماده سازی چای سبز با توجه به عواملی مثل آداب و رسوم محلی، سلیقه شخصی، مناسبت و… متفاوت است. در زیر تعدادی از نکات کلیدی برای کمک به تهیه چای سبز خوشمزه آورده شده است.

بطور کلی: زمان تهیه چای، نوع استفاده از آب، دمای آب، زمان دم کشیدن و میزان استفاده از برگ چای بعضی از نکات اصلی در تعیین عطر و طعم چای است.

انتخاب آب مناسب جهت دم کشیدن صحیح چای سبز:

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طرز تهیه چای سبز کیسه ای

بطور کلی، بهترین نوع آب برای استفاده در چای سبز، آب نرم است (کم کلسیم و سایر مواد معدنی) که اسیدی نیست. در صورت استفاده از آب شیرین بهتر است ابتدا آن را بجوشانید تا بوی کلر از بین برود.

نکته: استفاده از آب معدنی بطری(آب سخت) برای دم کردن چای سبز به دلیل وجود مقدار زیاد کلسیم و منیزیم باید اجتناب شود.

رابطه دما و عطر و طعم در دم کردن صحیح چای سبز :

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طرز تهیه چای سبز ماچا

اگر دمای آب خیلی زیاد باشد، چای خیلی تلخ شده و مقدار زیادی از عطر لطیف خود را از دست خواهد داد. اگر دمای آب خیلی پایین باشد، عطری که در برگ‌های چای است به طور کامل استخراج نخواهد شد.

در مورد آماده کردن چای سبز آب باید حدود 60 الی 80 درجه باشد. می توانید آب را بعد از جوشاندن به مدت 3 تا 4 دقیقه کنار بگذارید تا به دمای مورد نیاز برای دم کردن چای سبز برسد. دمای آب نقش مهمی در تعیین طعم و عطر چای دارد و انواع مختلف چای نیاز به دمای متفاوت آب دارند.

این به این دلیل است که اجزای مختلف چای در دماهای مختلف حل می شوند. اجزای ریسمانگری (catechins) در دماهای بیش از 80 درجه سانتیگراد کشیده می شوند، در حالی که اجزای طعم (اسید آمینه) نیاز به دمای پایین تر، یعنی حدود 50 درجه سانتیگراد را برای حل شدن نیاز دارند. به همین علت، اگر کسی بخواهد چای سبز درست کند درجه حرارت حدود 70 درجه سانتیگراد توصیه می شود، در حالی که برای گیوروکو(چای سبز ژاپنی)، دمای پایین توصیه می شود.

نکته: یکی از بزرگترین اشتباهات نوشیدن چای سبز در آشپزخانه ما استفاده از آب جوش در تهیه چای است. همچنین، به جای ریختن آب گرم بر روی برگ های چای خشک، شما باید آخرین چای را قبل از دم کردن خود اضافه کنید.

زمان مورد نیاز جهت دم کشیدن چای سبز :

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طبع چایی سبز

چای سبز به زمان زیادی برای دم کشیدن نیاز ندارد. بالعکس، در صورتی که زمان دم کشیدن خیلی طولانی باشد، سبب تلخ شدن طعم چای و از بین رفتن طعم متعادل آن خواهد شد. توصیه می‌شود که چای بین 1 تا 3 دقیقه دم بکشد. برای دم کشیدن چای سبز ژاپنی معمولاً بین 1 تا 2 دقیقه زمان کافی است، اما چای سبز چینی بین 2 تا 3 دقیقه زمان نیاز دارد. البته زمان دم کشیدن باید با دمای آب تنظیم شود. دمای آب پایین تر، زمان دم کشیدن بیشتر.

چگونه چای سبز دم کنیم در فنجان یا قوری شیشه‌ای :

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طرز تهیه چای سبز خوش طعم

این شیوه، رایج‌ترین شیوه دم کردن چای سبز در چین است. برای این کار فقط باید چای سبز را درون یک فنجان یا قوری شیشه‌ای بریزید و بعد از آن، آب جوش مورد نیاز را به آن اضافه، کنید. بعضی از افراد به این شیوه علاقه ندارند، چون در نهایت مقداری از برگ‌های چای سبز زیر دندان می‌آیند.

مراحل این شیوه دم کردن چای سبز به این ترتیب هستند: 2 قاشق چای‌خوری از چای سبز برای هر نفر درون یک فنجان یا قوری شیشه‌ای بریزید. افزایش میزان چای سبز، غلظت و تلخی آن را افزایش می‌دهد و این مساله تا حدودی به ذائقه شخصی افراد بستگی دارد.

آب جوش مورد نیاز را درون فنجان یا قوری شیشه‌ای بریزید و بگذارید که برگ‌های چای سبز همگی کاملا خیس شوند و در آب جوش فرو بروند. اضافه کردن آب جوش در این مرحله باید حدود یک چهارم از کل آبی باشد که در نظر گرفته‌اید.

کمی فنجان یا قوری را بچرخانید تا مطمئن شوید که همه برگ‌های چای سبز، آب جوش را جذب کرده‌اند. بعد از حدود یک تا 3 دقیقه صبر کنید. حالا باقی آب جوش را به ظرفتان اضافه کنید و 2 دقیقه منتظر بمانید. بعد از این مدت می‌توانید چای را سرو کنید.

چگونه چای سبز دم کنیم به روش سنتی :

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

طرز تهیه چای سبز برای یک نفر

در این شیوه از قوری‌های چینی برای دم کردن چای سبز استفاده می‌شود. ویژگی این شیوه این است که تمام عطر و طعم برگ‌های چای سبز را به ‌خوبی پخش می‌کند و به دهان انتقال می‌دهد. مراحل این شیوه دم کردن چای سبز به ترتیب زیر هستند:

حدود 2 قاشق چای‌خوری از چای سبز را درون محفظه فلزی و شیاردار درون قوری بریزید. این‌جا هم می‌توانید میزان چای سبز را بر اساس غلظت و تلخی مورد نظر اضافه کنید. بعد از آن، آب جوش مورد نیاز را (یک فنجان برای هر نفر) درون قوری بریزید.

مطمئن شوید که همه برگ‌های چای سبز به خوبی در آب جوش فرو رفته‌اند. در ادامه باید حدود 1 دقیقه صبر کنید و بعد چای سبز را درون فنجان شیشه‌ای سرو کنید. البته اگر بیشتر منتظر بمانید، چای سبز غلیظ‌تر و تلخ‌تری به دست خواهید آورد.

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز

توصیه می‌شود که بیست دقیقه قبل یا بعد از وعده‌های اصلی یک فنجان چای سبز مصرف کنید. ولی اگر به قصد لاغری چای سبز می‌نوشید. توصیه می‌شود که چای سبز را 20 دقیقه بعد از غذا میل کنید. چون در این صورت چربی بیشتری سوزانده شده و سم بیشتری از بدن دفع می‌شود.

سخن پایانی :

همانطور که مشاهده نمودید با انواع طرز تهییه ی چای سبز آشنا شدیم و از خواص شگفت انگیز آن برای سلامتی آگاه شدیم. این چای را در برنامهی خود جای دهید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

3/5 - (2 امتیاز)