علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

یازده علت احتمالی تاخیر پریود

تاخیر در پریود، می تواند بسیار نگران کننده باشد، به خصوص اگر یک زن به داشتن دوره های منظم عادت داشته باشد. با این وجود دلایل بسیاری وجود دارد که ممکن است یک زن دچار تاخیر در پریود شود. در این مقاله، یازده دلیل احتمالی برای یک پریود دیررس را مرور می کنیم.

 

1. استرس

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

چرخه قاعدگی ممکن است تحت تأثیر دوره های استرس باشد.

استرس در طولانی مدت می تواند بر چرخه قاعدگی یک خانم تأثیر بگذارد. استرس ممکن است، چرخه قاعدگی را طولانی تر یا کوتاه تر کند، حتی می تواند باعث یک دوره از دست رفته شود. برخی از خانم ها نیز هنگام بروز استرس، یک چرخه قاعدگی دردناک تری را گزارش می کنند.

جلوگیری از شرایطی که باعث ایجاد استرس می شود، مانند ورزش منظم و خواب کافی می تواند به فرد در رفع استرس و حفظ چرخه منظم قاعدگی کمک کند.

اگر زنی دچار استرس مزمن است، ممکن است صحبت با پزشک یا مشاور، که می تواند در شناسایی مکانیسم های مقابله مؤثر باشد، مفید باشد.

 

2. پیراموپوز

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

علت تاخیر پریود

متوسط ​​شروع یائسگی در حدود سن 52 سالگی است که یک زن حداقل 12 ماه پریود را نخواهد داشت. اما بسیاری از زنان این علائم را در اوایل 10 تا 15 سال قبل از یائسگی تجربه می کنند. این امر به عنوان پیراموپوز شناخته می شود و نشان می دهد که سطح استروژن در حال نوسان است.

میزان نامنظم استروژن می تواند چرخه قاعدگی یک زن را تغییر دهد. این باعث می شود که خانم های پیراموپوز، دوره های نامنظم یا از دست رفته را تجربه کنند. هنگامی که یک زن بدون یک دوره کامل یک سال را پشت سر گذاشت، گفته می شود که یائسگی را پشت سر گذاشته است.

 

3. کاهش وزن

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

کاهش وزن زیاد می تواند باعث تاخیر پریود شود.

کاهش قابل توجه وزن یا ورزش شدید می تواند باعث شود که زن پریود خود را از دست بدهد. کمبود وزن یا داشتن نسبت چربی بدن کم، می تواند سطح هورمون تولید مثل را تغییر دهد و آنها را به حدی کاهش دهد که تخمک گذاری و قاعدگی در آنها رخ ندهد.

زنی که پس از، کاهش مقدار قابل توجهی وزن، یک یا چند دوره چرخه قاعدگی را از دست داده است، باید در مورد دریافت مقدار مناسب ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود با پزشک یا متخصص رژیم غذایی مشورت کند.

 

4- چاقی

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

چاقی می تواند سبب تاخیر در چرخه قاعدگی شود.

همانطور که کاهش وزن می تواند باعث شود که یک خانم دوره پریود خود را از دست بدهد، اضافه وزن نیز می تواند بر چرخه قاعدگی یک خانم تأثیر بگذارد.

چاقی و دوره های از دست رفته، بعضی اوقات می تواند نشانه این باشد که زن از نظر سلامتی مشکل دارد، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS). بنابراین مراجعه به پزشک و تشخیص به موقع آن توسط پزشک مهم است.

پزشک ممکن است آزمایش خون یا سونوگرافی را برای بررسی تخمدان ها توصیه کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ شرایط پزشکی خاصی باعث تاخیر در پریود نشده است.

 

5- جلوگیری از بارداری

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

برخی از قرص های ضد بارداری می توانند باعث تاخیر در پریود شوند.

برخی از انواع روش های جلوگیری از بارداری، به ویژه روش های هورمونی، می توانند باعث شوند که یک خانم، پریود را از دست بدهد. هر چیزی که هورمون‌های شما را کنترل می‌کند، احتمال دارد باعث طولانی شدن پریود شود.

بعضی اوقات، این هورمون ها لایه رحم را چنان نازک نگه می دارند که به اندازه کافی از لنت برای ایجاد پریود وجود ندارد. این امر در مورد انواع اشکال کنترل هورمونی، از جمله قرص، وصله‌ها (patches)، حلقه ها، تزریق‌ها و ایمپلنت‌ها اعمال می شود.

در بیشتر موارد، این مضر نیست. اما زنان باید هر گونه نگرانی در مورد روش کنترل تولد خود را با پزشک خود درمیان بگذارند.

این مطلب نیز می تواند برایتان مفید باشد:

نکات مهم قبل از بارداری

 

6. شرایط هورمونی

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

دلیل تاخیر پریود

برخی از هورمون ها مانند پرولاکتین یا هورمون های تیروئید می توانند باعث شوند، زن پریود خود را از دست بدهد. اگر عدم تعادل هورمونی مسئول یک دوره (پریود) از دست رفته یا دیر هنگام باشد، می توان با آزمایش خون به راحتی تشخیص داد.

علت این عدم تعادل هورمونی باید توسط پزشک بررسی شود. برخی عدم تعادل هورمونی یک مشکل شایع است که در خانواده ها وجود دارد، یا ممکن است به دلیل جدی تری، مانند تومور مغزی ایجاد شود. در بسیاری از موارد، مصرف دارو می تواند به بازگشت پریود به چرخه طبیعی خود کمک کند.

 

7. PCOS

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

علت تاخیر پریود در دختران

PCOS یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی در بین زنان در سن باروری است. اگرچه این علائم بین خانم ها متفاوت است، اما افرادی که PCOS دارند، هورمون غیر طبیعی دارند و این می تواند باعث ایجاد کیست های کوچک در تخمدان ها ، آکنه ، موهای زائد صورت و بدن ، طاسی مردانه و چاقی شود.

چرخه قاعدگی های نامنظم یا حتی عدم داشتن آن نیز یکی از ویژگی های متداول این بیماری است. زنانی که گمان می کنند PCOS دارند، برای ارزیابی باید به پزشک مراجعه کنند. اگر به درستی درمان نشود، عدم وجود پریود در سالهای باروری ممکن است باعث سرطان آندومتر شود.

 

8- بارداری

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

بارداری، یکی از دلایل تاخیر پریود

زنان نباید حاملگی را به عنوان یک دلیل احتمالی دیررس بودن دوره پریود خود، حتی اگر از ضد بارداری استفاده می کنند، رد کنند. زنان هنوز هم می توانند باردار شوند، حتی اگر به طور صحیح از کنترل تولد استفاده کنند. یک زن فعال جنسی که پریود دیررس دارد، باید از تست بارداری خانگی استفاده کند.

توجه به این نکته مهم است که هیچ نوع کنترل تولدی که 100 درصد مؤثر باشد وجود ندارد. هرکسی که باردار است باید فوراً به مراقبت های بهداشتی قبل از تولد مراجعه کند.

زنی که در تست بارداری خانگی نتیجه منفی دارد اما دوره پریود آن هنوز شروع نشده است باید به پزشک مراجعه کند.

 

9. بیماریهای مزمن

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

علت چرخه قاعدگی دیر رس

بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری سلیاک نیز می تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. تغییرات قند خون با تغییرات هورمونی مرتبط است، بنابراین حتی اگر این بیماری نادر باشد، اما ضعیف کنترل می شود، باعث می شود دوره شما نامنظم باشد.

بیماری سلیاک باعث ایجاد التهاب می شود که می تواند منجر به آسیب در روده کوچک شما شود. این امر می تواند مانع از جذب مواد مغذی کلیدی در بدن شود. این می تواند باعث دوره های دیرهنگام یا از دست رفته شود.

 

10. یائسگی زودرس

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

یائسگی زودرس، یکی از دلایل تاخیر چرخه قاعدگی

بیشتر خانمها یائسگی را بین 45 تا 55 سالگی شروع می کنند. زنانی که علائم آنها در حدود 40 سال یا زودتر بروز می کنند، یائسگی زودرس دارند. این بدان معناست که تخمک گذاری شما در حال خاموش شدن است و نتیجه آن، دوره های از دست رفته و در نهایت پایان قاعدگی خواهد بود.

 

11. مشکلات تیروئید

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

دلایل تاخیر پریود

غده تیروئید بیش فعال یا کم تحرک نیز می تواند دلیل بروز دوره های دیرهنگام یا از دست رفته باشد. تیروئید، متابولیسم بدن شما را تنظیم می کند. بنابراین سطح هورمون را نیز می تواند تحت تأثیر قرار دهد. مشکلات تیروئید معمولاً با دارو قابل درمان است. بعد از درمان، احتمالاً پریود شما به حالت عادی باز خواهد گشت.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

علت عقب افتادن پریود در دختران و زنان

اگر یک زن درباره دوره های از دست رفته نگران باشد، می تواند سابقه کتبی از پریود خود، از جمله تاریخ شروع و پایان، و لیستی از سایر علائم را در زمان مراجعه به پزشک به همراه داشته باشد.

اگر پزشک، در خصوص شما این اطلاعات را داشته باشد، می تواند سریعتر تشخیص را انجام دهد. با استفاده از یک تقویم ساده می توانید زمان آغاز و پایان پریود خود را به راحتی مشخص کنید.

انجام معاینات منظم با متخصص زنان یا متخصص بهداشت زنان می تواند به سؤالات زیادی درباره چرخه قاعدگی کمک کند. بعضی اوقات، دوره پریود یک اتفاق جداگانه است و دلیلی برای نگرانی نیست.

با این حال، ممکن است علائم خاصی نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد. آنها شامل موارد زیر هستند:

  • چندین دوره پشت سر هم، پریود نشده باشید
  • تست بارداری مثبت
  • داشتن علائمی مانند علائم PCOS، همانطور که در بالا توضیح داده شد
  • وزن زیادی کسب کرده یا از دست داده اید
  • احساس استرس بیش از حد

همچنین اگر علائم زیر را دارید، سریعاً با پزشک تماس بگیرید:

  • خونریزی غیرمعمول و سنگین
  • تب
  • درد شدید
  • تهوع و استفراغ
  • خونریزی که بیش از هفت روز طول بکشد
  • بعد از اینکه یائسگی کردید خونریزی کرده اید و یک سال پریود نشده اید

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com

https://www.healthline.com

4.4/5 - (7 امتیاز)