علل و درمان موی چرب به روش خانگی

علل و درمان موی چرب به روش خانگیعلل و درمان موی چرب به روش خانگی

 

شایـد شما هم ماننـد بسیاری دیگر بابت چرب شدن سریع موهایتان و شستن زود بـه زود آن ناراحت  و خسته شده باشیـد. چرب شدن موها علل زیادی دارد کـه اگر بتوانیـد آن را تشخیص بدهیـد راحت تر راه درمان آن را پیـدا کنیـد.در این مقاله ما علل چرب شدن موها و درمان خانگی آن را بـرای شما گرد آوری کرده ایم با ما همراه باشیـد.

 

علل چرب شدن موهای سر

علل و درمان موی چرب به روش خانگی

درمان چربی موی در طب سنتی

عدم تعادل هورمونی:
عدم تعادلی هورمون ها ميتوانـد موجب تولیـد بیش از حد چربی شود. این هورمون آنـدروژن نام دارد. و تولیـد سبوم را کنترل مي کنـد، بنابـراین هر گونه عدم تعادل در سطح این هورمون مي توانـد منجر بـه تولیـد بیش از حد چربی پوست شود، بـه خصوص در پوست سر.
عدم توازن هورمونی در سن بلوغ یا در نوجوانان شایع تر است، بـه خصوص در پسران کـه بـه این هورمون نیاز بیشتری دارنـد.اگر چه چربی پوست سر منجر بـه بـروز علائم بیشتر در مردان نسبت بـه زنان مي شود، در دوران حاملگی و یائسگی نیز مي توانـد اثر منفی داشته باشد و همچنین با مشکلات تیروئیـد مرتبط باشد.

 

تغییرات آب و هوایی:
محیط زیست نیز عملا با پوست سر چرب مرتبط است. اعتقاد بـر این است کـه رطوبت، موجب تولیـد چربی بیشتر پوست سر مي شود.آب و هوای تابستان همچنین مي توانـد مشکل دیگری را نیز بـه همراه داشته باشد. افزایش دما در طول تابستان منجر بـه افزایش عرق مي شود کـه با ترکیب روغن پوست سر، منجر بـه موهای بسیار چرب مي شود.

 

 

پوست سر خشک:
هنگامي کـه پوست سر خشک مي شود، غدد سباسه شروع بـه تولیـد سبوم بیشتر مي کنـد.
عوامل موثر بـر خشکی پوست عبارتنـد از:آب و هوای گرم و مرطوب، درجه حرارت بالا، شامپو مکرر، داروهای خاص و بـرخی از شرایط پزشکی (ماننـد پسوریازیس و درماتیت سبورئیک) .

 

مصرف اشتباه محصولات مراقبت از مو (و کاربـرد بیش از حد):
استفاده اشتباه از مواد مراقبت مو مي توانـد موجب بـه رشته های بـراق در پوست سر شود بـه عنوان مثال، انتخاب شامپو اشتباه احتمال دارد با ترشح تومور پوستی بـه پوست شما آسیب بـرسانـد. هميشه اطمينان حاصل کنیـد کـه شامپوهای مربوط بـه نوع مو و پوستتان را انتخاب کنیـد.

 

استرس و افسردگی:
استرس و افسردگی ،تاثیر بـه سزایی بـر روی پوست بدن دارد و موجب بیماری های پوستی مي شود ؛ استرس معمولا بـر عملکرد هورمون ها تاثیر مي گذارد و پوست سر شما را چرب تر مي کنـد. این ،احتمال دارد باعث افزایش سطح بـرخی از هورمون ها شود و در نتیجه ميزان ترشح غدد چربی نیز بیشتر مي شود.

علل و درمان موی چرب به روش خانگی

درمان خانگی موی چرب

دست زدن زیاد بـه موی سر :دست نیز روغن تولیـد مي کنـد و هنگامي کـه موهای سر خود را مکرر لمس ميکنیـد، احتمال دارد ميزان چربی را افزایش دهیـد.

 

رژیم غذایی نامناسب:
“بسیاری از شرایط از جمله موهای چرب بـه علت داشتن رژیم غذایی نامناسب است. غدد سباسه روغن بیشتری تولیـد ميکننـد و پوست سر را چرب مي کننـد.یک رژیم غذایی مناسب، بایـد شامل غذاهای حاوی ویتامين B و E و روی باشد.بسیاری از مردم فکر مي کننـد،کـه بـه علت چربی زیاد مو، نبایـد چربی بخورنـد کـه باوری اشتباه است ؛ بـه یاد داشته باشیـد کـه موهای چرب نیز نیاز بـه بـرخی از چربی ها دارنـد. فقط چربی های اشباع شده و چربی های ترانس است کـه بـرای پوست و کل بدن مضر است.

 

نرم کننـده بیش از حد:
استفاده بیش از حد نرم کننـده، همچنین مي توانـد این مشکل را ایجاد کنـد.استفاده از نرم کننـده قوی و شستشوی نامناسب آن موجب چربی پوست مي شود.

 

شانه زدن بیش از حد:
اگر مو را بیش از حد شانه بزنیـد، این امر همچنین مي توانـد منجر بـه چرب شدن مو شود.

 

درمان های طبیعی خانگی موهای چرب 

 

علل و درمان موی چرب به روش خانگی

درمان قطعی چربی موی سر

ژل آلوئه ورا

یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را در یک فنجان با هم مخلوط کنیـد. در شامپو خود بـریزیـد.
شامپو را بـر روی پوست بـه مدت 15 دقیقه اعمال کنیـد وسپس آن را بشوییـد.

ژل آلوئه ورا دارای ویتامين ها، مواد معدنی و آنزیم هایی است کـه بـرای کنترل این مشکل بسیار مفیـد هستنـد. همچنین ناخالصی های پوست سر را تخریب مي کنـد و تولیـد سبوم را تعیین مي کنـد و همچنین ریشه های مو را تغذیه مي کنـد. همچنین دارای طبیعت خنک کننـده و تسکین دهنـده است کـه آن را سالم نگه مي دارد.

 

 سرکـه سیب

دو قاشق غذا خوری سرکـه سیب آب

دو تا سه قاشق غذاخوری سرکـه سیب را با یک لیتر آب ترکیب کنیـد. خوب با هم ميکسشان کنیـد و سپس کنار بگذاریـد. حالا بـه موهای خود شامپو بزنیـد و سپس از ترکیب سرکـه سیب روی سر خود بمایـد. موهای خود را آب بکشیـد. دیگر لازم نیست از نرم کننـده استفاده کنیـد، اما اگر دوست داریـد استفاده کنیـد این کار را قبل از استفاده ترکیب سرکـه سیب انجام دهیـد. سرکـه سیب باکتری هایی را کـه باعث تولیـد چربی در موها مي شود را از بین مي بـرد. همچنین این سرکـه ریزش مو را کاهش مي دهد و بـه موها درخشش مي بخشد.

علل و درمان موی چرب به روش خانگی

 علت زود چرب شدن موی سر

جوش شیرین

پنج تا شش قاشق غذا خوری جوش شیرین یک فنجان آب گرم

جوش شیرین مو را ماننـد شامپو تميز و ماننـد نرم کننـده نرم مي کنـد. بـرای آماده سازی ماسک مو جوش شیرین، جوش شیرین را با آب ترکیب کنیـد. سپس روی کف سر و طول موهای خود بمالیـد. اجازه دهیـد پنج دقیقه بمانـد. موهای خود را با شامپو بشوییـد. این کار را دو مرتبـه در هفته امتحان کنیـد.

 

 تخم مرغ

یک عدد سفیـده تخم مرغ آب لیمو

ماسک تخم مرغ بـرای مو یکی از شایع ترین و ساده ترین ماسک ها بـرای مقابله با موهای چرب است. تخم مرغ منبعی غنی از چربی و پروتئین است و موها را بـرای مدت زمانی طولانی مرطوب نگه مي دارد. سفیـده تخم مرغ حاوی آنزیم هایی است کـه باکتری ها را مي خورنـد و بـه خوبی مو و پوست کف سر را تميز مي کننـد. بـرای آماده سازی ماسک مو سفیـد یک تخم مرغ را بگیریـد و دو تا سه قطره آب لیمو بـه آن اضافه کنیـد. ترکیب را بـهم بزنیـد تا کف کنـد و سپس بـه مو و کف سر خود بمالیـد. سر خود را با یک کلاه مخصوص حمام بپوشانیـد و بگذاریـد بـه مدت نیم ساعت بـه همين شکل بمانـد. ابتدا موها را بـه خوبی با آب سرد بشوییـد و سپس کمي شامپو بزنیـد. دو بار در هفته این کار را تکرار کنیـد و خیلی زود نتیجه را خواهیـد دیـد.

علل و درمان موی چرب به روش خانگی

چه کنیم موهایمان چرب نشود

 موز

دو عدد موز یک قاشق غذا خوری روغن زیتون یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل یک قاشق غذا خوری عسل

موز سرشار از ویتامين ها، کربوهیـدرات و روغن های طبیعی است و وقتی بـه مو و کف سر مي مالیـدش، باعث مي شود موهایی درخشان و بـراق داشته باشیـد. بـرای آماده کردن ماسک مو موز، دو موز رسیـده را بـرداریـد و تمام مواد را با هم مخلوط کنیـد. مطمئن شویـد قطعه درشتی باقی نمانـده باشد. این ميکس را روی کف سر و موها بمالیـد و اجازه دهیـد ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بمانـد. سپس با شامپو بشوییـدش. موز نه تنها چرب بودن را از بین مي بـرد، بلکـه بـه نرم شدن موها نیز کمک مي کنـد.

 

 ماست

دو قاشق غذا خوری ماست یک قاشق غذا خوری عسل یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل

ماست سرشار است از پروتئین. مو را تغذیه کرده و بـه سلامت و قوی بودنش کمک مي کنـد. ماست همچنین ترکیبات مرطوب کننـده دارد کـه بـه نرم شدن موها کمک مي کنـد. اسیـد لاکتیک موجود در ماست کف سر را تميز مي کنـد و پوست های مرده را از سر راه بـر مي دارد. بـرای آماده سازی ماسک مو ماست تمام موادی کـه گفته شده را با هم ترکیب کنیـد و بـه کف سر و موهای خود بمالیـد. اجازه دهیـد حدود نیم ساعت روی موها بمانـد و سپس با شامپو بشوییـدش. استفاده از نرم کننـده بـه خودتان بستگی دارد. مي توانیـد استفاد نکنیـد چون ماست خود خاصیت مرطوب کننـدگی مو را دارد. دوبار در هفته مورد استفاده قرارش دهیـد.

 

نشاسته ذرت

یک قاشق غذا خوری نشاسته ذرت یک نمکدان یا فلفل پاش خالی

استفاده از نشاسته ذرت مسلما یکی از بـهترین روش ها بـرای بـهبود موهای چرب و روغنی است. علاوه بـر این، حتی لازم نیست آن را بـه عنوان ماسک مو استفاده کنیـد. مي توانیـد از آن مستقیم بـه عنوان شامپو خشک استفاده کنیـد. بـرای استفاده از آن یک قاشق غذا خوری نشاسته ذرت را داخل یک نمکدان خالی بـریزیـد. سپس روی موهای خشک خود بـریزیـد و اجازه دهیـد ۱۵ دقیقه بمانـد. بعد از ۱۵ دقیقه با استفاده از بـرس مو نشاسته های ذرت را از موهای خود بیرون بـریزیـد. نشاسته های ذرت تمام روغن ها را بـه خود جذب مي کنـد. با استفاده از این موارد مي توانیـد بـه سادگی موهای چرب را در خانه درست کنیـد. اما اگر این موارد هم نتوانستنـد کمکتان کننـد حتما بایـد با یک متخصص پوست و مو صحبت کنیـد.

علل و درمان موی چرب به روش خانگی

درمان موهای چرب و نازک

کلام آخر

اميـدواریم با ارائه این مقاله بـه شما کمک کرده باشیم تا بتوانیـد ميزان چربی موی خود را کاهش دهیـد و با استفاده از این راه ها از مو خود مراقبت کنیـدموهای درخشان و زیبا و تميزی داشته باشیـد.

4.9/5 - (7 امتیاز)