فواید تحصیل و نقش آن در زندگی

فواید تحصیل و نقش آن در زندگی

فواید تحصیل و نقش آن در زندگی

تحصیلات بخصوص تحصیلات دانشگاهی اهمیت و تاثیر خاصی در زندگی هر فردی دارد. تاثیراتی همچون پیشرفت در آینده شغلی،شخصیتی، برقرار کردن ارتباط بهتر با دیگران و … .دانشگاه ها شما را به بهتر فکر کردن تشویق می کنند و ذهن شما را آماده می کند که بهتر به مسائل  پیرامونتان نگاه کنید و بهتر تصمیم بگیرید. در مقاله زیر ما به تاثیر تحصیلات بر زندگی پرداخته ایم وفواید آن را برای شما آورده ایم با ما همراه باشید.

 

تحصیلات چیست؟

تحصیل کردن فرآیند تسهیل یادگیری یا کسب دانش ، مهارت ها ، ارزش ها ، اعتقادات و عادات است. روش های آموزشی شامل داستان گویی ، بحث ، آموزش ، آموزش و تحقیقات مستقیم است.

فواید تحصیل و نقش آن در زندگی

تحصیلات تکمیلی چیست؟

تحصیلات تکمیلی شامل تحصیل برای درجه یا دیگر مدارک تحصیلی است که الزاماً به مدرک کارشناسی نیاز دارند، و به طور کلی به عنوان بخشی از آموزش عالی در نظر گرفته می‌شود. سازمان و ساختار تحصیلات تکمیلی در کشورهای مختلف و نیز در نهادهای گوناگون در داخل کشورها، بسیار متفاوت است.

 

نقش تحصیلات در زندگی هر فرد چقدر است؟

تحصیلات دیگر تنها عامل موفقیت تضمینی نیست! تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان بیکار در جامعه این را نشان می‌دهد. بسیاری از خانواده‌ها بدون در نظرگرفتن علایق فرزندان در وارد کردن آن‌ها به دانشگاه رقابت می‌کنند و هر کدام دوست دارند تا فرزندشان حتما دکتر و مهندس شود. برای خیلی از افراد نیز تحصیلات تنها جنبه‌ی چشم و هم‌چشمی و رقابت کورکورانه دارد که در این صورت اتلاف وقت، هزینه و انرژی است. اما تحصیلات بسیار بالا در زندگی تمام افراد کارساز نیست؛ این افراد باید همواره به دنبال استعدادها و افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های خود باشند. لازم نیست حتما به درجات بسیار بالا در تحصیلات دست یابید تنها کافیست در زمینه‌ای که توانایی و علاقه دارید به بهترین شکل عمل کنید. باید توجه داشت که شخصیت و توانایی افراد متفاوت است و نمی‌توان برای همه تحصیلات را تجویز کرد.

 

طرز فکر اشتباه راجع به سطح تحصیلات

این یک واقعیت است که تحصیلات عالی سطح توقع افراد را بالا می‌برد؛ به گونه‌ای که افراد دیگر حاضر نیستند به سمت کارهای معمولی و سطح پایین بروند؛ از طرفی بیشتر اوقات امکان کار در زمینه تخصصی خود برایشان بوجود نمی‌آید. نگرشی که تحصیلات بالا را از ارکان اصلی زندگی و تنها عامل موفقیت و رسیدن به خوشبختی می‌داند بسیار رایج است. نمونه‌ی بارز این نگرش جوانانی هستند که به دلیل عدم موفقیت در کنکور و آزمون‌های تحصیلی، زندگی را تمام شده می‌پندارند و در برخی موارد به سمت خودویرانگری پیش می‌روند. در همین ارتباط مقاله افت تحصیلی را بخوانید تا بدانید در زمینه تحصیلات نقش خانواده و جامعه بسیار تاثیرگذار است. با کمک مشاور متخصص می‌توانید در زمینه تحصیلات به انتخاب‌های معقولانه‌ای برسید. در مقاله موفقیت تحصیلی نیز بطور کامل به ابعاد مختلف مسأله پرداخته‌ایم.

فواید تحصیل و نقش آن در زندگی

نقش تحصیلات در زندگی مشترک برای هر فرد

در مقاله اختلاف سطح تحصیلات در ازدواج مهم است؟ به مزایا و معایب مسأله تحصیلات متفاوت زن و مرد پرداخته‌ایم. ممکن است شما نیز به این باور اعتقاد داشته باشید که تحصیلات لزوماً شعور و شخصیت نمی‌آورد؛ اما تحصیلات تشکیل‌دهنده‌ی بخش‌هایی از شخصیت و تعیین‌ کننده‌ی وجهه اجتماعی افراد است. تحصیلات می‌تواند دورنمایی از آینده‌ی شغلی همسرتان را به شما نشان دهد.

تحصیلات بالا و آگاهی زیاد در صورتی که موجب افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های حل مسئله شود و قدرت درک و تجزیه تحلیل را در افراد بالا ببرد می‌‌تواند روابط زن و شوهر را بهبود بخشد. کسب تحصیلات عالی مزیت است اما نباید به گونه‌ای باشد که ملاک‌های مهم دیگر مانند سخت‌کوشی، صداقت، پاکدامنی و موارد دیگر نادیده گرفته شود. نباید تنها به خاطر تحصیلات پایین شخص مناسب برای خود را رد کنید و صفات خوب او را نادیده بگیرید. در همین ارتباط مطلب زندگی مشترک موفق را بخوانید.

 

فواید داشتن تحصیلات در زندگی اشخاص

کسب تحصیلات تا حدودی باعث موفقیت نسبی افراد در جامعه می‌شود؛ چرا که راهی است برای کسب دانش تخصصی که اگر با مهارت‌های زندگی همراه شود، فرد دارای دو بال برای پرواز خواهد شد. ممکن است شما با کسب مدرک در مقطع بالاتر در شغل خود ارتقا یابید و درآمد بیشتری داشته‌ باشید.

همچنین تحصیلات باعث می‌شود تا شما در حرفه‌ی خود تخصصی‌تر عمل کنید. افرادی که تحصیلات بالاتری دارند از آزادی اجتماعی بیشتری در جامعه برخوردارند و احترام بیشتری نیز دریافت می‌کنند. والدین تحصیل‌ کرده آگاهی بیشتری در مورد تربیت فرزندان خود دارند و معمولا فرزندان تحصیل کرده‌ای نیز تحویل جامعه می‌دهند. تحصیلات بالا در زندگی به معنای بهره‌مندی از تمام فواید ذکر شده نیست؛ در واقع شخصیت انسان‌ها به تحصیلات آن‌ها بستگی ندارد اما می‌تواند برخی از ویژگی‌های مثبت را در افراد به‌وجود آورد.

 

بکارگیری توانایی‌ها به جای کسب تحصیلات

بسیاری از هنرمندان و دانشمندان از لحاظ تحصیلی در سطح بسیار پایینی بوده‌اند اما با عملکرد خود و به کارگیری تجربه فردی تغییرات عظیمی را در جهان ایجاد کرده‌اند. دوره‌های طولانی مدت تحصیلات دانشگاهی مقارن با سال‌های جوانی و شور و انرژی در زندگی است که فرد می‌تواند به جای اتلاف وقت و انرژی در رشته‌ی تحصیلی که علاقه‌ای به آن ندارد توانایی‌های خود را به کار بگیرد و استعدادهایش را شکوفا کند. افرادی که بعد از گرفتن دیپلم وارد بازار کار در زمینه‌ی مورد علاقه‌ی خود می‌شوند از افرادی که سال‌های زیادی را در کسب تحصیلات غیر ضروری صرف می‌کنند موفق‌ترند.

بنابراین افراد باید همواره اطلاعات و دانش خود را در زمینه‌ی مورد علاقه خود بالا ببرند؛ چه از طریق تحصیلات دانشگاهی و چه از طریق کسب تجربه و مهارت.

فواید تحصیل و نقش آن در زندگی

مزایای ادامه تحصیل

در اینجا مزایای تحصیلات را برای شما آورده ایم تا با آن بیشتر آشنا شوید و بدانید چه تاثیراتی در زندگی و شخصیتتان می گذارد.

 

به وجود آمدن اهداف مختلف

ادامه تحصیل در سطوح بالاتر از دبیرستان به جوانان این امکان را می‌دهد تا بتوانند هدف‌های بیشتر را در نظر داشته باشند. کسانی که بعد از دوران دبیرستان علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارند، مجبورند به یک الی دو هدف در زندگی خود بسنده کنند و با مهارتی که در طول زمان به دست می‌آورند آن اهداف را ترقی داده و از این را زندگی مادی و حتی معنوی خود را تحت تاثیر قرار دهند. جوانی که از ادامه تحصیل انصراف می‌دهد، از بسیاری مزایای بالقوه که ممکن بود با ادامه دادن تحصیلات برایش فراهم شود بی بهره می‌‌ماند. ادامه تحصیل می‌تواند روی شیوه زندگی شخص و حتی نوع برخورد مردم نسبت او، تاثیر گذار باشد. در ادامه با دیگر مزایای و فوائد ادامه تحصیل که حتی ممکن است، مسیر زندگی‌تان را عوض کند، بیشتر آشنا می‌شویم.

 

آمادگی شغلی

برخی از جوانان یک ایده و هدف جامع برای رسیدن به شغل آینده خود دارند. چنین افرادی سعی می‌کنند پس از اتمام دوران ابتدایی روی شغل آینده خود برنامه ریزی کنند. از این رو در دوران دبیرستان رشته تحصیلی‌ای را انتخاب می‌کنند که راه رسیدن به شغلی که مورد پسندشان است، هموار شود. آنها در دوران متوسطه با مهارت‌های ابتدایی شغل آینده خود تا حدودی آشنا می‌شوند. چنین افرادی برنامه بلند مدت برای رسیدن به اهداف خود دارد اما همه افراد اینگونه نیستند. انتخاب رشته در دوران دبیرستان شاید یکی از شناخته شده ترین راه‌ها برای رسیدن به شغل آینده باشد. با این تفاسیر بسیاری از نوجوانان درک درستی از آینده خود ندارند. شاید بیشتر جوانان پس از دوران دبیرستان به فکر شغل آینده خود باشند. گویا پس از این دوران است که آنها با معنای واقعی زندگی و به دست آوردن امتیازات برای ادامه زندگی آشنا می‌شوند. چنین افرادی با ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها می‌توانند روی شغل مورد نظر خود تمرکز کنند، از این رو با انتخاب یک انتخاب رشته مناسب دانشگاهی سعی می‌کنند، هر آنچه لازم است را برای شغل آینده خود بیاموزند. بنابراین پس از نیم سال اول دانشگاه دانشجویان تشویق می‌شوند، بهتر بیاموزند و خود را با شغل آینده بیشتر وفق دهند. دانشجویان باید توجه داشته باشند که محیط دانشگاه بی شک یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که افراد می‌توانند در مورد شغل آینده خود بیشتر فکر کنند و خود را برای روبه‌رو شدن با آن آماده سازند.

فواید تحصیل و نقش آن در زندگی

مزایای عملی گسترده

آماده شدن برای شغل آینده و گرفتن مسئولیت در آن حوزه تنها مزیت ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها نیست، بلکه امکان موفقیت‌شان نیز بالا می رود. بر اساس یک گزارش که از هیئت دانشگاه‌ها در سال ۲۰۱۳ منتشر شده، نشان می‌دهد؛ افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند، نسبت به افرادی که تنها به دیپلم اکتفاء کرده‌اند، موفق‌تر هستند.

 

مزایای اقتصادی

میانگین درآمد سالانه کسی که دارای دیپلم دبیرستان است تنها ۳۵۴۰۰ دلار است، اما شخصی که دو سال تحصیلات دانشگاهی دارد(فوق دیپلم) ۴۴۸۰۰ دلار و شخصی که چهار سال تحصیلات دانشگاهی (لیسانس) دارد ۵۶.۵۰۰ دلار می‌تواند به صورت سالانه درآمد داشته باشد. با توجه به پرداخت شهریه و وام‌های دوران دانشجویی باز هم افرادی که دارای مدرک فوق دیپلم و لیسانس هستند، در آمد سالانه‌شان در تمام طول عمر خیلی بیشتر از افردی است که به دیپلم در دوران تحصیل خود بسنده کرده‌اند.

مشارکت مدنی

نسبت مشارکت افراد در مسائل کشوری و پست‌های سیاسی و مهم که داری مدارک تحصیلی دانشگاهی هستند، به مراتب بیشتر از افرادی است که مدرک دیپلم دارند. افرادی که به دنبال تحصیلات بالاتر از دبیرستان هستند، احتمالا از لحاظ رفاه اقتصادی، سلامت جسمانی و مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی وضعیت بهتری دارند. صرف نظر از اینکه درباره چه چیزی مطالعه می‌کنید، درس خواند خود می‌تواند اطلاعات عمومی و سلامت مغزتان را ارتقاء ببخشد.

 

پیشرفت شخصی

همه مهارت‌ها به طور شفاهی به یک حرفه و یا آمار مرتبط نیستند. اما آنها می‌توانند در زندگی شخصی بسیار تاثیرگذار باشند. مزایایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، معمولا با تجربه در تحصیلات عالی دست یافتنی می‌شوند. البته استثنا نیز در این امر وجود دارد.

 

ارتباطات بهتر

همان طور که می‌دانید محیط دانشگاه جای بحث و تبادل علمی و غیر علمی نیز هست. از این رو کسانی که در چنین محیطی رشد می‌کنند، خواسته و ناخواسته از قدرت بیان بیشتری برخوردار می‌شوند. به همین دلیل راحت‌تر می‌توانند با دیگر افراد جامعه ارتباط برقرار کنند و تعامل بیشتری با دیگر افراد جامعه دارند.

 

مهارت‌های تفکر در مورد مسائل مختلف

محیط دانشگاه به صورتی است که انسان را وادار به تفکر می‌کند، چرا که استادان از دانشجویان می‌خواهند در مورد مسائل مختلف اظهار نظر کنند. از این رو دانشجویان با انجام چنین تمرین‌هایی حضور ذهن خود را در رابطه با جواب دادن سوالات غیر منتظره بالا می‌برند. چرا که دوست ندارند در یک جمع ۳۰ الی ۴۰ نفره و حتی بیشتر ضعیف دیده شوند. همچنین در محیط دانشگاه قدرت تجزیه و تحلیل دانشجویان با توجه به محیطی که در آن به سر می‌برند، بالا می‌رود و این امر می‌تواند در زندگی روزمره‌شان نیز تاثیر گذار باشد، چرا که همه ما در زندگی شخصی دچار مشکلات متعددی می‌شویم، از این رو تجزیه و تحلیل مشکلات می‌تواند برای حل کردنشان بسیار موثر واقع شود.

فواید تحصیل و نقش آن در زندگی

شناسایی مهارت‌های مختلف

هر شخصی ممکن است، دارای یک توانایی منحصربه فردی باشد که دیگران فاقد آن باشند. محیط دانشگاه می‌تواند باعث بروز چنین توانایی‌هایی شود از این رو شخص با فهمیدن توانایی خود بهتر می‌تواند آن را در مسیری که به نفع‌اش نیز است، استفاده کند. به طور مثال برخی افراد قدرت حفظ کردن مطالب را دارند، اما برخی دیگر قدرت درک مسائل‌شان بالا است. چنین افرادی می‌توانند با توجه به توانایی‌هایی که دارند و با ارتقای آن باعث ترقی خود شوند.

 

به دست آوردن آنچه که دوست دارید

جوانان قبل از ورود به دانشگاه با انواع مختلف رشته‌های تحصیلی روبه‌رو می‌شوند. این مزیت بزرگ می‌تواند به آن‌ها کمک کند که به هر حرفه و یا رشته‌ای که علاقه دارند ادامه تحصیل دهند. چرا که لذت بردن از رشته تحصیلی می‌تواند برای موفق شدن شخص در آن رشته بسیار تاثیرگذار باشد. معمولا افرادی که از رشته تحصیلی خودشان بی‌زارند، نمی‌توانند در آن رشته موفق ظاهر شوند.

 

حس بزرگ شدن و فراگیری نظم و انضباط

وقتی دانشجویان با یک سیستم جدید و فراگیر روبه‌و می‌شوند، سعی می‌کنند خود را با شرایط جدید وفق دهند. از این رو در برنامه ریزی درسی دقیق‌تر می‌شوند، چرا که خودشان باید انتخاب واحد کنند. به همین دلیل تمام برنامه‌های آینده خود را نیز لحاظ می‌کنند. چنین برنامه ریزی‌هایی می ‌واند مدیریت افراد را نسبت به کارهایی که پیش رو دارند، بیشتر کند. از این رو اگر دانشجویی بخواهد در گذراندن دروس پیش رو موفق باشد، باید یک برنامه ریزی منظم داشته باشد. افرادی که دارای نظم کاری هستند، می‌توانند بهتر پیشرفت کنند. محیط دانشگاه باعث می‌شود، دانشجویان با حس بزرگ شدن و داشتن اختیار بیشتر روبه‌رو شوند. از این رو چنین محیط‌هایی باعث رشد فکری افراد نیز می‌شود.

فواید تحصیل و نقش آن در زندگی

حس موفقیت

دانش آموزان برای گرفتن دیپلم مجبور هستند از یک سیستم آموزشی خاص در مدت زمان طولانی پیروی کنند تا بتوانند دیپلم خود را بگیرند. یک نوجوان تا یک سن خاص مجبور است، طبق چارچوب که در مدارس وضع می‌شود، رفتار کند. با این حساب وقتی دانش آموزان فارغ التحصیل می‌شوند، یک حس موفقیت وصف ناپذیری را تجربه می‌کنند. حال اگر شخصی با میل خودش به دانشگاه وارد شود، پس از فارغ التحصیلی بی‌شک با حس موفقیت بیشتری روبه‌رو خواهد شد، چرا که کاری را به پایان رسانیده است که با اختیار کامل در آن ورود کرده بود. از این رو خوشحالی دو چندانی نصیبش می‌شود.

 

کلام آخر

تحصیلات در زندگی هر فرد تاثیر بسزایی دارد و فرد را برای بهتر زندگی کردن آماده می کند. اما امروزه بهتر است درکنار تحصیلات،مهارت های دیگر خود را هم همزان با آن افزایش دهید تا بتوانید آینده بهتری داشته باشید.

4.7/5 - (80 امتیاز)