فواید روغن زیتون برای قلب، روغنهای سالم برای آشپزی

فواید روغن زیتون برای قلب، روغنهای سالم برای آشپزیفواید روغن زیتون برای قلب

نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.محققان بیان می کنند که روغن زیتون و همچنین روغن های گیاهی در مقایسه با روغن های حیوانی برای قلب شما سالم تر هستند.تحقیقات جدید نشان می دهد که اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی به بهبود نتایج قلبی عروقی کمک می کند.

روغن زیتون یکی از مؤلفه های اصلی رژیم مدیترانه ای است که یکی از سالم ترین رژیم های غذایی است. محققان یافته های خود را در جلسات علمی انجمن سلامت قلب آمریکا (AHA) و سلامت قلب و عروق قلب در نشست ققنوس ارائه داده اند.

فواید روغن زیتون برای قلب، روغنهای سالم برای آشپزی

آیا روغن زیتون برای چربی خون مضر است

تجزیه و تحلیل آنها از داده های طولانی مدت، از سال 1990 ، نشان می دهد که خوردن بیش از نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را 15 درصد و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را 21 درصد کاهش می دهد.

در حالی که سالهاست مصرف روغن زیتون با سلامت قلب در ارتباط است است، تحقیقات جدید نشان می دهد که این ارتباط ها برای اولین بار با یک جمعیت مستقر در ایالات متحده برسی شده است. دکتر مارتا گواش-فر، نویسنده اصلی این مطالعه و یک دانشمند تحقیقاتی در بخش تغذیه در دانشگاه هاروارد T.H. گفت: بیشتر این انجمن ها در گذشته در جمعیت های مدیترانه و اروپا برسی شده بودند. دانشکده بهداشت چان در بوستون هم گفت :اما تاکنون هیچ مطالعه قبلی وجود نداشته است که نتایج را در یک جمعیت آمریکایی نشان می دهد.

فواید روغن زیتون برای قلب، روغنهای سالم برای آشپزی

روغن های مفید برای قلب

چگونه روغن زیتون می تواند به قلب شما کمک کند؟

به گفته دکتر بنیامین هیرش، رئیس قلب و عروق پیشگیری در بیمارستان قلب ساندرا اطلس باتای Northwell Health  نیویورک، فواید سلامتی روغن زیتون به خوبی درک شده است. او گفت: روغن زیتون یک راه ساده برای جایگزینی اسیدهای چرب ناسالم ، اشباع و ترانس چربی های حیوانی با منبع اسیدهای چرب امگا 3 است که باعث کاهش التهاب و بهبود کلسترول می شود. همچنین با بهبود عملکرد عروق، سلامت قلب و طول عمر همراه است.

چربی های حیوانی مانند مارگارین، کره، لبنیات و مایونز حمایت کمتری از سلامت قلب در برابر روغن زیتون دارند.جزئیات جالب توجه در این مطالعه نشان می دهد که روغن زیتون تنها روغن حاوی این مزایا نیست.محققان همچنین ارتباط مثبت با سایر روغنهای گیاهی مانند روغن ذرت یا گیاه گلرنگ مشاهده کردند ، اگرچه برای تأیید تأثیر روغنهای گیاهی بر پیامدهای سلامتی تحقیقات بیشتری لازم است.

اگر شما نصف قاشق روغن زیتون را با یک قاشق چایخوری کره، مارگارین یا سس مایونز جایگزین کنید. خطر ابتلا به هر نوع بیماری قلبی عروقی را 5٪ و خطر بیماری عروق کرونر قلب را 7٪ کاهش داه اید.

فواید روغن زیتون برای قلب، روغنهای سالم برای آشپزی

بهترین روغن خوراکی از نظر طب سنتی

روغنهای سالم برای آشپزی :

جایگزینی چربی های بد (اشباع و ترانس) با چربی های سالم (اشباع نشده و اشباع نشده) برای قلب شما مفید است.از این روغن ها به جای روغن های جامد (از جمله کره و مارگارین) و روغن های گرمسیری (از جمله روغن نخل و نارگیل) استفاده کنید ، که می توانند چربی اشباع زیادی داشته باشند.

 

 لیستی از روغنهای آشپزی رایج که از چربیهای “بهتر برای شما” و چربی اشباع کمتر برخوردار است

  • روغن کانولا
  • روغن ذرت
  • روغن زیتون
  • روغن بادام زمینی
  • روغن گلرنگ
  • روغن سویا
  • روغن آفتابگردان

 

مخلوط یا ترکیب این روغنها، که اغلب با نام روغن گیاهی فروخته می شوند، و اسپری های پخت و پز حاصل از این روغنها نیز گزینه های خوبی هستند. برخی از روغن های خاص مانند آووکادو، انگور، سبوس برنج و کنجد هم می توانند انتخاب های سالمی باشند اما ممکن است کمی هزینه بیشتری داشته باشد یا پیدا کردن آن سخت تر است.

به طور کلی روغن هایی با کمتر از 4 گرم چربی اشباع شده را در هر قاشق غذاخوری انتخاب کنید. ممکن است متوجه شوید که برخی روغن ها دارای طعم های مشخص هستند، بنابراین انواع مختلفی را امتحان کنید تا بفهمید کدام یک را دوست دارید. همچنین برخی از روغن ها برای انواع خاصی از پخت و پز بهتر از سایرین هستند، ممکن است بخواهید بیش از یک نوعروغن در آشپزخانه خود داشته باشید.

فواید روغن زیتون برای قلب، روغنهای سالم برای آشپزی

بهترین روغن برای مصارف خانگی

نکاتی در مورد پخت و پز با روغن های سالم:

  • روغنهای سالم که در اینجا ذکر شده اند ،بیشتر برای مصارف آشپزی خانگی توصیه می شوند، از جمله پخت و پز درجه حرارت بالاتر مانند سرخ کردن و سرخ کردن درون ماهیتابه.
  • هر روغن پس از رسیدن نقطه تخریب خود شروع به دود کردن می کند. بنابراین ، اگر به طور اتفاقی روغن شما دودکردیا آتش گرفت،آن را بیرون بریزید و دوباره شروع کنید.
  • اگر روغن بوی بدی دارد، از آن استفاده نکنید. وقتی روغن بیش از حد طولانی نگه داشته شود، اکسیده یا سفت می شود. بوی مشخصی خواهد داشت و باید از شر آن خلاص شوید
  • از روغن پخت و پز مجدداً استفاده نکنید یا مجدداً گرم نکنید.
  • روغن های پخت و پز را در ظروف کوچکتر خریداری کنید تا از اسراف جلوگیری شود و آنها را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید تا مدت زمان طولانی تری تازه بماند.

منبع :healthline-heart.org

 

مطالب مرتبط:

خواص سیر برای مردان

 

5/5 - (1 امتیاز)