فواید موسیقی در زندگی از نظر روانشناسی

فواید موسیقی در زندگی از نظر روانشناسیفواید موسیقی در زندگی، بدن و از نظر روانشناسی

گوش دادن به موسیقی می تواند سرگرم کننده باشد و برخی تحقیقات نشان می دهد بر سلامتی هم تاثیرات مثبت زیادی دارد که شما را سالم تر می کند. موسیقی می تواند منبع لذت و رضایت باشد، اما فواید روانشناختی دیگری نیز وجود دارد. این تصور که موسیقی می تواند در افکار، احساسات و رفتارهای شما تأثیر بگذارد جای تعجبی ندارد. اگر تا به حال در حین گوش دادن به موسیقی مورد علاقه ی خود احساس هیجان و به وجد آمدن کرده اید یا در یک اجرای زنده اشک ریخته اید، آنگاه به راحتی قدرت موسیقی را برای تأثیرگذاری بر خلق و خوی و حتی الهام بخشی آن را به خوبی درک می کنید.

تأثیرات روانی موسیقی می تواند قدرتمند و گسترده باشد. موسیقی درمانی روشی است که گاهی اوقات برای بهبود سلامت عاطفی، کمک به بیماران در مقابله با استرس و تقویت خوش بختی در روانشناختی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی تحقیقات حتی نشان می دهد که سلیقه هرکس در موسیقی می تواند بینشی از جنبه های مختلف شخصیت او را آشکار کند.

موسیقی می تواند ذهن را آرام کند، بدن را انرژی بخشد و حتی به افراد در مدیریت بهتر درد کمک کند. بنابراین چه مزایای بالقوه دیگری موسیقی می تواند ارائه دهد؟

فواید موسیقی در زندگی از نظر روانشناسیبهبود عملکرد شناختی :

تحقیقات نشان می دهد که موسیقی پس زمینه یا موسیقی در حالی که شنونده در درجه اول بر فعالیت دیگری متمرکز است، می تواند عملکرد در کارهای شناختی را در سالمندان بهبود بخشد. یک مطالعه نشان داد که پخش موسیقی شادتر منجر به پیشرفت در سرعت پردازش می شود در حالی که هم موسیقی شادو هم غمگین مزایایی برای حافظه دارد.

بنابراین دفعه بعد که روی یک پروژه کار می کنید اگر به دنبال تقویت عملکرد ذهنی هستید موسیقی را در پس زمینه روشن کنید. در نظر بگیرید انتخاب آهنگ های سازنده را به جای آهنگ هایی با اشعار پیچیده انتخاب کنید، که ممکن است در نهایت باعث حواس پرتی باشد.

فواید موسیقی در زندگی از نظر روانشناسیکاهش استرس :

مدتهاست که گفته می شود موسیقی می تواند به کاهش یا مدیریت استرس کمک کند. روند متمرکز کردن موسیقی باعث آرامش ذهن و ایجاد آرامش می شود. گوش دادن به موسیقی می تواند راهی مؤثر برای مقابله با استرس باشد.

در یک مطالعه سال 2013، شرکت کنندگان در یکی از سه شرایط  مورد آزمایش قرار گرفتند. قبل از قرار گرفتن در معرض استرس زا و سپس تست استرس روانی- اجتماعی برخی از شرکت کنندگان به موسیقی آرامش بخش گوش می دادند، برخی دیگر به صدای موج آب گوش می دادند و بقیه هیچ تحریک شنوایی دریافت نمی کردند.

نتایج حاکی از آن است که گوش دادن به موسیقی در پاسخ به استرس انسان بویژه سیستم عصبی خودمختار تأثیر دارد. کسانی که به موسیقی گوشداده بودند ، بعد از شرایط استرس زا ، سریعتر بهبود یافتند.

فواید موسیقی در زندگی از نظر روانشناسیکمک به کمتر غذا خوردن :

یکی از شگفت انگیزترین مزایای روانشناسی موسیقی این است که می تواند ابزاری برای کاهش وزن مفید باشد. اگر سعی در کاهش وزن دارید، گوش دادن به موسیقی دلپذیر و کم کردن نور محیط می تواند به شما در دستیابی به این هدف کمک کند.

طبق یک مطالعه، افرادی که در رستوران های کم نور که در آن موسیقی ملایم پخش می شد 18 درصد کمتری غذا خوردند نسبت به افرادی که در رستوران های دیگر غذا می خورند. محققان پیشنهاد می کنند که موسیقی و نورپردازی به ایجاد یک محیط آرام تر کمک می کند. از آنجایی که شرکت کنندگان آرامش و راحتی بیشتری داشتند، غذای خود را کندتر میل کرده و از احساس سیری دارند.

ممکن است سعی کنید این کار را با پخش موسیقی ملایم در خانه هنگام صرف شام عملی کنید. با ایجاد یک محیط آرامش بخش، احتمالاً شما به آرامی غذا می خورید و به همین دلیل زودتر احساس سیر شدن دارید.

فواید موسیقی در زندگی از نظر روانشناسیبهبود حافظه :

بسیاری از دانش آموزان هنگام تحصیل از گوش دادن به موسیقی لذت می برند، اما آیا این یک ایده عالی است؟ برخی احساس می کنند گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شان باعث می شود که حافظه ی خوبی داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که باعث حواس پرتی می شود.

تحقیقات نشان می دهد که ممکن است کمک کند، اما این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل نوع موسیقی، لذت شنونده از آن موسیقی و حتی شنونده ای که دارای مهارت کافی باشد، است.

در یک مطالعه مشخص شد که دانش آموزان دارای مهارت های موسیقی هنگام گوش دادن به موسیقی خنثی، می توانند در آزمون های یادگیری بهتر عمل کنند، احتمالاً به این دلیل که نوع موسیقی کمتر عامل حواس پرتی بوده و نادیده گرفتن آن آسان تر است. از طرف دیگر ، دانش آموزان بی تجربه در مهارت موسیقی، هنگام گوش دادن به موسیقی مثبت، بهتر یاد می گیرند احتمالاً به این دلیل که این ترانه ها بدون دخالت در شکل گیری حافظه، احساسات مثبت بیشتری را به وجود می آورند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که شرکت کنندگان در یادگیری یک زبان جدید، با یاد گیری کلمات و عبارات جدید به صورت آواز در مقابل صحبت کردن به طور منظم یا صحبت کردن ریتمیک، علکرد بهتری داشتند.

بنابراین، در حالی که ممکن است موسیقی روی حافظه تأثیر داشته باشد، نتایج ممکن است بسته به فرد متفاوت باشد. اگر تمایل دارید که خود را با موسیقی پریشان کنید، شاید بهتر باشید در سکوت یا آهنگ های خنثی در پس زمینه امتحان کنید.

فواید موسیقی در زندگی از نظر روانشناسیکمک به مدیریت درد :

تحقیقات نشان داده است که موسیقی می تواند در مدیریت درد بسیار کمک کننده باشد. یک مطالعه در مورد بیماران فیبرومیالژیا نشان داد که افرادی که فقط یک ساعت در روز موسیقی گوش می دادند در مقایسه با سایر گروهها، کاهش قابل توجهی در درد تجربه کردند.

در این مطالعه، بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا در آزمایشی قرار گرفتند که به مدت چهار هفته یک بار در روز به موسیقی گوش می دادند یا به گروه تحت کنترلی که هیچ موسیقی درمانی را دریافت نکردند. در پایان دوره چهار هفته، افرادی که هر روز موسیقی گوش می دادند، کاهش قابل توجهی در احساس درد و افسردگی را تجربه کردند. چنین نتایج حاکی از آن است که موسیقی درمانی می تواند ابزاری مهم در درمان درد مزمن باشد.

یک بررسی در سال 2015 در مورد اثرات موسیقی در کنترل درد، نشان داد بیمارانی که قبل، حین یا حتی بعد از عمل به موسیقی گوش می دهند، نسبت به افرادی که به موسیقی گوش نمی دهند، درد و اضطراب کمتری را تجربه کرده اند.محققان خاطرنشان کردند که گوش دادن به موسیقی در هر مقطع زمانی مؤثر بوده است، گوش دادن به موسیقی قبل از جراحی نتایج بهتری را به دنبال داشته است.

در این بررسی اطلاعات بیش از 7000 بیمار بررسی شد و مشخص شد که کسانی که موسیقی گوش دادند برای مدیریت درد به داروهای کمتری نیاز دارند. در مواردی که به بیماران اجازه داده شد موسیقی را خودشان انتخاب کنند، بهبودی در نتایج کنترل درد نیز وجود داشت که از نظر آماری قابل توجه نبود.

دکتر کاترین میدز ، نویسنده اصلی این تحقیق از دانشگاه برونل، در بیانیه مطبوعاتی توضیح داد: سالانه بیش از 51 میلیون عمل در ایالات متحده و حدود 4.6 میلیون نفر در انگلیس انجام می شود.موسیقی یک مداخله غیر تهاجمی، ایمن و ارزان است که باید برای همه افراد تحت عمل جراحی در دسترس باشد.

فواید موسیقی در زندگی از نظر روانشناسیخواب بهتر :

بی خوابی یک مشکل جدی است که همه گروه های سنی را درگیر می کند. در حالی که روش های بسیاری برای درمان این مشکل و همچنین سایر اختلالات شایع در خواب وجود دارد، تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی آرامش بخش می تواند یک روش درمانی ایمن، موثر و مقرون به صرفه باشد.

در یک مطالعه که به دانشجویان دانشگاه می پرداخت، شرکت کنندگان به موسیقی کلاسیک، کتاب صوتی گوش می دادند یا اصلاً چیزی گوش نمی دادند. یک گروه 45 دقیقه استراحت همراه موسیقی کلاسیک را گوش می دادند در حالی که گروه دیگر به مدت سه هفته به یک کتاب صوتی گوش می دادند. محققان کیفیت خواب را قبل و بعد از آزمایش را ارزیابی کردند. این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که به موسیقی گوش داده اند نسبت به افرادی که به کتاب صوتی گوش کرده اند یا چیزی گوش نداده اند، کیفیت خواب بهتری دارند.

از آنجا که موسیقی درمانی مؤثر برای مشکلات خواب است، می تواند به عنوان یک استراتژی آسان و بی خطر برای درمان بی خوابی مورد استفاده قرار گیرد.

فواید موسیقی در زندگی از نظر روانشناسیبهبود انگیزه :

یک دلیل خوب وجود دارد که هنگام گوش دادن به موسیقی، ورزش کردن را آسانتر می شود- محققان دریافته اند که گوش دادن به موسیقی با ریتم سریع، باعث می شود افراد به سخت تر ورزش کنند.

یک آزمایش طراحی شده برای بررسی این اثر، 12 دانش آموز پسر سالم را به دوچرخه ثابت با سرعت خود گام در سه آزمایش مختلف، شرکت کنندگان به مدت 25 دقیقه دوچرخه سواری کردند و در حالی که به یک لیست پخش از شش آهنگ رایج مختلف با شرایط مختلف گوش دادند. محققان، تفاوت های ظریفی در ریتم موسیقی ایجاد کردند که برای شنوندگان محسوس نبود و سپس پس از هر تغییر، عملکرد را اندازه گیری کردند. موسیقی با سرعت عادی، 10 درصد افزایش سرعت ریتم موسیقی یا 10 درصد کاهش سرعت ریتم.

بنابراین تغییر سرعت ریتم موسیقی چه تاثیری در عواملی مانند فاصله ایی که توسط دانش آموزان توسط دوچرخه ثابت طی کردند، ضربان قلب و لذت بردن از موسیقی داشته است؟

محققان دریافتند که افزایش سرعت موسقیی باعث افزایش کارایی از نظر مسافت مسافت، سرعت پدال زدن و میزان توان مصرفی می شود. در مقابل، کند کردن سرعت موسیقی منجر به کاهش در همه این متغیرها شد. جالب اینجاست که تحقیقات نشان می دهد که گوش دادن به موسیقی باریتم و سرعت بیشتر نه تنها باعث می شود که ورزشکاران در حین تمرین سخت تر کار کنند. آنها همچنین بیشتر از موسیقی لذت می برند.

بنابراین اگر می خواهید به تمرینی بپردازید، یک لیست پخش پر از آهنگ های با ریتم سریع در نظر بگیرید که این امر به افزایش انگیزه و لذت بردن از تمرین به شما کمک می کند.

فواید موسیقی در زندگی از نظر روانشناسیبهبود روحیه :

یکی دیگر از مزایای موسیقی این است که شما را خوشحال تر می کند. در یک بررسی دلایل گوش دادن به موسیقی، محققان دریافتند که موسیقی نقش مهمی در برانگیختگی و خلق و خوی بازی می کند. شرکت کنندگان توانایی موسیقی را برای کمک در رسیدن به روحیه بهتر و خودآگاهی بیشتر به عنوان مهمترین کارکرد های موسیقی ارزیابی کردند.

یک مطالعه دیگر نشان داد که تلاش با هدف تقویت روحیه با گوش دادن به موسیقی مثبت می تواند تا دو هفته تأثیر داشته باشد. به شرکت کنندگان گفته شد تا با گوش دادن به موسیقی مثبت هر روز به مدت دو هفته، به طور هدفمند تلاش کنند تا روحیه خود را بهبود بخشند. سایر شرکت کنندگان به موسیقی گوش فرا می دادند اما برای شادتر شدن عمدا نظارت و هدایت نشده بودند. وقتی بعداً از شركت كنندگان خواسته شد سطح شادكامی خود را توصیف كنند، كسانی كه سعی در بهبود روحیه خود داشتند، پس از گذشت دو هفته احساس خوشبختی گزارش دادند.

فواید موسیقی در زندگی از نظر روانشناسیکاهش علائم افسردگی :

محققان دریافته اند که موسیقی درمانی، می تواند یک درمان مطمئن و مؤثر برای انواع مختلف اختلالات از جمله افسردگی باشد. مطالعه‌ای که در ژورنال جهانی روانپزشکی صورت گرفته است، نشان داد علاوه بر کاهش افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به بیماریهای عصبی مانند زوال عقل، سکته مغزی و بیماری پارکینسون، موسیقی درمانی هیچ عارضه جانبی منفی را نشان نداد، به همین دلیل بسیار بی خطر و کم است.

یک مطالعه نشان داد که اگرچه موسیقی قطعاً می تواند در خلق و خوی تأثیر بگذارد، نوع موسیقی نیز مهم است. محققان دریافتند که موسیقی کلاسیک و مراقبه بیشترین مزایای تقویت خلق و خوی را دارند، در حالی که به نظر می رسد موسیقی متال و تکنو بی اثر و حتی مضر است.

فواید موسیقی در زندگی از نظر روانشناسیبهبو عملکرد و استقامت :

یکی دیگر از مزایای مهم روانشناختی موسیقی، تقویت عملکرد است. در حالی که افراد در هنگام پیاده روی و دویدن از یک فرکانس مرحله ترجیحی برخوردار هستند، دانشمندان دریافته اند که اضافه کردن یک ضرب  ریتم قوی، مانند موسیقی ریتم تند، می تواند مردم را ترغیب کند تا تند تر قدم بردارند. دوندگان نه تنها هنگام گوش دادن به موسیقی می توانند سریعتر حرکت کنند. همچنین احساس می کنند انگیزه بیشتری  و استقامت بیشتری دارند.

در حالی که تحقیقات نشان داده است که هماهنگ کردن حرکات بدن با موسیقی می تواند منجر به عملکرد بهتر و افزایش استقامت شود، اما در موارد ورزش با شدت کم تا متوسط بیشترین تأثیر را نشان می دهد. به عبارت دیگر، یک فرد معمولی بیشتر از ورزشکار حرفه ای  تحت تاثیر موسیقی قرار می گیرد.

دکتر کاراگورگیس برای وال استریت ژورنال توضیح داد: موسیقی می تواند برانگیختگی هیجانی و فیزیولوژیکی درست مانند یک محرک دارویی یا آرام بخش باشد. این ظرفیت برای تحریک افراد حتی قبل از رفتن به ورزشگاه است.

بنابراین چرا موسیقی باعث افزایش عملکرد تمرین می شود؟ گوش دادن به موسیقی در حین تمرین، درک شخص از ورزش را پایین می آورد. شما سخت تر تمرین می کنید، اما به نظر نمی رسد که تلاش بیشتری انجام داده اید. از آنجا که توجه شما به موسیقی منحرف شده است، کمتر احتمال دارد متوجه علائم بارز فشار مانند افزایش تنفس، تعریق و درد عضلات شوید.

 

سخن پابانی :

موسیقی دارای قدرت الهام بخش و سرگرم کنندگی است، اما همچنین دارای اثرات روانشناختی قدرتمندی است که می تواند سلامت و تندرستی شما را بهبود بخشد. به جای فکر کردن به موسیقی به عنوان سرگرمی، برخی از مهمترین مزایای ذهنی موسیقی در زندگی روزمره خود در نظر بگیرید. ممکن است متوجه شوید که در نتیجه احساس انگیزه، شادی و آرامش بیشتری می کنید.

منبع :verywellmind

 

مطالب مرتبط :

ابراز علاقه غیر مستقیم به پسر، گفتن دوست دارم به پسر

درمان غر زدن، چگونه غرغرو نباشیم

5/5 - (1 امتیاز)