معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازی

معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازیمعرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید

اگر کمی بیشتر سابقه بودن در باشگاه های بدنسازی تجربه کرده باشید به احتمال بسیار زیاد نام کلن بوترول را شنیده اید مثل استروئید در باشگاه ها کلن بوترول ها هم طرفداران بسیار زیادی دارد و ورزش کارانی که می خواهند در مسابقات شرکتت کنند از کلن بوترول به عنوان یک داروی تمام و کمال برای دوره ی کات یاد می کنند. اما قافل از عوارض و پیامد های بعدی آن همانند استروئید ها متاسفانه به صورت خود سرانه مصرفش می شود در ادامه مطلب با فواید و عوارض این دارو بیشتر آشنا خواهیم شد.

گروهی می‌گویند که اگر خواهان چربی‌ سوزی حداکثری بدون از دست دادن ماهیچه‌ها هستید، پس باید کلنبوترول را نیز در برنامه خود جای دهید. اما کافی‌ است کمی‌ در اینترنت جستجو کنید و از برخی‌ افراد خلاف این موضوع را خواهید شنید. این دست از افراد می‌گویند کلنبوترول در واقع آنقدر‌ها هم در چربی‌ سوزی قوی نیست و برای سلامتی‌ بد می‌باشد، مخصوصا برای سلامت قلب، حتی هنگامی که در دوز‌های معمولی‌ مصرف شود.

معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازیاما حق با چه کسی‌ است؟ چقدر این دارو واقعا میتواند سرعت چربی‌ سوزی را افزایش دهد؟ آیا هشدار‌ها در مورد عوارض جانبی آن را باید جدی بگیرید یا در مورد آنها اغراق شده است؟ آیا چیز دیگری هم هست که باید قبل از مصرف یا عدم مصرف این دارو بدانید؟ در این مقاله قرار است پاسخ همه این سوالات و موارد بیشتر را دریافت کنید. در انتهای این مقاله، دقیقا خواهید دانست که کلنبوترول چگونه عمل می‌کند، واقعا چقدر تاثیر گذار است، احتمال آسیب رساندن آن به بدن چه میزان می‌باشد و دیگر موارد.

کلنبوترول چیست و چگونه عمل می‌کند؟

کلنبوترول یک محرک قدرتمند می‌باشد که میتواند باعث افزایش سرعت متابولیسم و چربی‌ سوزی شود. این دارو تحت نام‌های مختلفی‌ فروخته میشود نظیر دیلاترول، اسپیروپنت و ونتیپولمین، اما اکثر افراد تنها از آن با نام “ کلن “ یا “ بوت “ یاد میکنند. این دارو ابتدا در دهه ۷۰ میلادی به عنوان یک داروی دامپزشکی برای درمان مشکلات تنفسی در اسب‌ها و دیگر حیوانات تولید شد. این دارو میتواند همانند یک برونکودیلاتور عمل کند، به این معنی‌ که میتواند با ریلکس کردن عضلات دور مسیر تنفسی باعث تنفس آسان تر شود.کلن بوترول پاسخ جنگ یا گریز را در بدن انسان‌ها فعال می‌کند (مقلد سمپاتیک). اثرات این دارو شامل موارد ذیل می‌شوند:

1. باز کردن مجاری هوا جهت بهبود تنفس و افزایش جریان هوا در ریه‌ها (بازکننده‌ی برونش یا برونکودیلاتور)

2. افزایش سرعت ضربان قلب و فشار خون

3. انتقال خون بیش‌تر به ماهیچه‌ها جهت آماده‌سازی برای فعالیت بدنی

4. افزایش توده‌ی ماهیچه‌ها (فروگشت یا کاتابولیسم) و سوزاندن چربی برای افزایش میزان انرژی

معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازیبرای مدت کوتاهی‌، کلنبوترول همچنین به عنوان یک داروی ضد گرفتگی بینی‌ و درمان آسم نیز برای انسان‌ها تبلیغ میشد. از این دارو در برخی‌ کشور‌ها همچنان برای درمان مشکلات تنفسی استفاده میشود، اما بیشتر کشور‌ها روی به استفاده از جایگزین‌های ایمن تر و کارامد تر آورده اند. کلنبوترول به طور کلی‌ در سه فرم یافت میشود : مایع نوشیدنی‌،مایع قابل تزریق،قرص

هیچ کدام از فرم‌های کلنبوترول توسط سازمان غذا و دارو تائید نشده است، اما اکثر بدنسازان از فرم قرص آن استفاده میکنند زیرا مصرف، نگهداری و حمل آن آسان تر است. اما حالا این سوال پیش میاید که چگونه کلنبوترول که برای دوندگی بهتر اسب‌ها استفاده میشد امروزه تبدیل به یکی‌ از محبوب‌ ترین دارو‌های دوره کات در بدن سازی تبدیل شده است؟

کلنبوترول میتواند به همان گیرنده ای که به اپینفرین در بدن واکنش نشان میدهد متصل شود، اما تاثیر کلنبوترول در این زمینه بیشتر است از جمله چربی‌ سوزی بیشتر. به علاوه، کلنبوترول میتواند به سلول‌های ماهیچه ای متصل شده و سنتز پروتئین در عضلات را تحریک کند، و به همین دلیل است که میتواند در حفظ عضلات در دوره کات کمک کننده باشد.

معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازی

استفاده های کلن بوترول

 تنفس را بهبود می بخشد

کلن بوترول با بر طرف کردن موانع تنفس به درمان بیماری آسم کمک می‌کند. این دارو عروق حامل اکسیژن را آرام و باز می‌کند. این اثر باعث افزایش حجم اکسیژن خون و افزایش ظرفیت بدن جهت مصرف اکسیژن برای تولید انرژی (تنفس هوازی) می‌شود.

طی دو آزمایش تصادفی کنترل‌شده‌ی مختلف، وضعیت تنفس ۱۵ و ۱۹ فرد مبتلا به بیماری آسم که تحت کلنبوترول درمانی قرار گرفته بودند، به طرز قابل ملاحظه‌ای بهبود یافت. کلنبوترول در مقایسه با سالبوتامول دارای اثری سریع‌تر و طولانی‌تر است.

به علاوه، طی یک مطالعه‌ی دیگر، به ۱۲ کودک مبتلا به آسم شدید دوزهای مختلفی از کلنبوترول داده شد. این دارو در مقایسه با پلاسیبو (دارونما) به اندازه‌ی قابل توجهی مجاری تنفسی این کودکان را باز کرد.

در بعضی کشورها هنوز از کلن بوترول به عنوان داروی ضد احتقان و باز کننده‌ی برونش برای انسان‌ها استفاده می‌شود. با وجود این، داروهای جایگزین بی‌خطر‌تری نسبت کلن بوترول وجود دارند.غالبا از کلن بوترول جهت درمان مشکلات تنفسی اسب‌ها استفاده می‌شود.

معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازی

کلن بوترول و چربی سوزی

چربی سوزی را افزایش می دهد

در صورت مصرف دوز بسیار بالاتری نسبت به آن‌چه برای آرام شدن مجاری تنفسی انسان نیاز است، کلن بوترول در مقایسه با سایر چربی سوز‌ها نظیر افدرین، می‌تواند توده‌ی چربی بیش‌تری را در حیوانات کاهش دهد. این اثر کلنبوترول به دلیل افزایش انرژی متابولیک (اثر ترموژنیک یا حرارتی) است.

کلنبوترول سرعت ضربان قلب و فشار خون را افزایش می‌دهد. این مسئله به افزایش فعالیت متابولیک (سوخت و سازی) و دمای بدن، و در نتیجه، به سوختن چربی و کربوهیدرات ذخیره‌ شده‌ی (گلیکوژن) بیش‌تر منجر می‌شود.

ورزشکاران غالبا در دوره‌های چربی سوزی‌شان به طور غیر قانونی از کلنبوترول به عنوان داروی کاهش چربی استفاده می‌کنند. طی یک آزمایش تصادفی کنترل‌شده‌، میزان ماهیچه‌ی خالص و نسبت چربی به ماهیچه در ۱۹ بیمار مبتلا به نارسایی مزمن قلبی که با کلنبوترول درمان شده بودند، به اندازه‌ی قابل توجهی افزایش یافت. این اثر هم‌چنین در موش‌ها و اسب‌ها نیز مشاهده شده است.

معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازی

اثر کلن بوترول در ماهیچه ها

 ساخت و ترمیم ماهیچه‌ها

کلنبوترول می‌تواند سرعت بازیابی بیماران را از عمل‌های جراحی افزایش دهد. طی یک آزمایش تصادفی کنترل‌شده‌، ۲۰ بیمار مرد خوش بنیه پس از گذشت یک ماه از انجام عمل جراحی (زانو) با کلنبوترول تحت درمان قرار گرفتند. کلنبوترول باعث افزایش سرعت بازیابی قدرت ماهیچه می‌شود، و دارای توان بالقوه‌ای برای درمان بیماری‌های تباه کننده‌ی ماهیچه است.

کلنبوترول با افزایش تولید پروتئین و کاهش میزان از دست رفتن ماهیچه باعث تحریک رشد ماهیچه می‌شود. استفاده از کلنبوترول در موش‌های آزمایشگاهی به افزایش قابل توجه توده‌ی ماهیچه و میزان تولید پروتئین در این حیوانات منجر شد. به علاوه، فیبرهای ماهیچه‌ای خوک‌ها در اثر استفاده از کلنبوترول ضخیم‌تر شدند.با این حال، در یک مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی، مصرف کلنبوترول باعث افزایش تولید پروتئین در این حیوانات نشد. در عوض، تولید ماهیچه در اثر کاهش میزان تجزیه‌ی پروتئین افزایش یافت.

نتایج مطالعه‌ای روی موش‌های آزمایشگاهی نشان دادند، کلنبوترول به طور ویژه بر ماهیچه اثر می‌کند؛ ماهیچه‌هایی که دارای قدرت انقباض سریع هستند در اثر مصرف کلنبوترول به سرعت بیش‌تری رشد می‌کنند و کم‌تر دچار تخریب می‌شوند. ماهیچه‌هایی که دارای قدرت انقباض سریع هستند برای فعالیت‌هایی که به حرکات انفجاری سریع و قوی نیاز دارند، استفاده می‌شوند.

علی‌رغم این‌که امروزه استفاده از کلنبوترول در بیش‌تر کشورها غیر قانونی است، سال‌‌ها است که در صنایع تولید گوشت از کلنبوترول جهت افزایش توده‌ی ماهیچه‌ی خالص دام استفاده می‌شود.

معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازی

کاربرد کلن بوترول در بدنسازی

به درمان وضعیت‌های تحلیل برنده‌ی ماهیچه کمک می‌کند

طی یک مطالعه، 16 بیمار مبتلا به وضعیت تحلیل برنده‌ی ماهیچه (آتروفی ماهیچه) تحت درمان با کلنبوترول قرار گرفتند. این کار به اندازه‌ي قابل توجهی قدرت حرکت بیماران را بهبود بخشید و میزان وخامت این بیماری را کاهش داد. کلنبوترول برای حفظ ماهیچه‌هایی کاربرد دارد که در اثر جراحت یا بیماری از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

طی مطالعه‌ای دیگر، کلنبوترول درمانی (به مدت ۶ الی ۱۸ ماه) وضعیت چهار بیمار مبتلا به بیماری تحلیل برنده‌ی ماهیچه (دیستروفی ماهیچه‌ای) را بهبود بخشید. طبق نتیجه‌ی این مطالعه، کلنبوترول می‌تواند برای درمان مراحل اولیه‌ی این وضعیت مفید باشد.

 

محرک قدرتمندی است

ورزشکاران از کلنبوترول به عنوان دارویی برای افزایش انرژی استفاده می‌کنند؛ زیرا کلنبوترول در بدن مشابه‌ی آدرنالین (فعال‌ساز دستگاه عصبی سمپاتیک) عمل می‌کند. بسیاری از مراجع ورزشی کلنبوترول را به عنوان دارویی برای تقویت عملکرد ورزشکاران می‌شناسند.

کلنبوترول به عنوان یک داروی محرک، هوشیاری، توجه، و انرژی را به طور موقت افزایش می‌دهد. این اثر باعث می‌شود تمرین‌های ورزشی مطلوب‌تر و پرانرژی‌تر برگزار شوند. به علاوه، مصرف این دارو ممکن است به سرکوب اشتها، بهبود انگیزه و حس رقابت، و افزایش نیروی شدید برای تمرین‌های ورزشی منجر شود.

 

سختی های زایمان را در حیوانات کاهش می‌دهد

کلنبوترول به دلیل اثرات آرام کنندگی ماهیچه، جهت کاهش دشواری‌‌های زایمان دام‌ها کاربرد دارد. این اثر به دلیل خطرات کلنبوترول، هرگز روی انسان‌ها آزمایش نشده است. استفاده از کلنبوترول به همراه اقدامات اصلاحی برای کاهش دشواری‌های زایمان برای دام، نیاز به بیهوشی را کاهش می‌دهد. ولی این گروه از داروها حتی در حیوانات نیز می‌تواند عوارض جانبی از قبیل افزایش سرعت ضربان قلب، خونریزی، و نقص‌های مادرزادی به همراه داشته باشد

معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازی

کلن بوترول چیست و چه کاربردی دارد

عوارض جانبی مصرف کلن بوترول چیست؟

کلن بوترول به خاطر عوارض جانبی که دارد در اغلب کشورها برای انسان‌ها تجویز نمی‌شود. فهرست این عوارض جانبی بلند است: حالت تهوع، خواب آلودگی، خشکی دهان، سردرد، بیخوابی، سرگیجه، گرفتگی عضلات، استفراغ، درد قفسه سینه.

اینها عوارض کلی بود یک سری عوارض هم وجود دارند که خیلی جدی‌تر هستند:

 سلامتی قلب : کلن بوترول یک تحریک کننده است و باعث می‌شود که فشار خون شما در مدت زمانی طولانی افزایش پیدا کند پس می‌تواند به سلامتی قلب آسیب برساند. باعث افزایش ریسک بیماری هیپرتروفی بطن چپ قلب می‌شود. در این بیماری، ضخامت عضله دریچه چپ قلب بیشتر می‌شود. این عارضه خود یک عامل افزایش دهنده بیماری‌های قلبی مثل: آریتمی قلب و مرگ ناگهانی است.یک سری شواهد هم وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف آن باعث از بین رفتن سلول‌های قلبی می‌شود و باعث افزایش ریسک بیماری‌های قلبی می‌شود.

خواب شبانه :نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که کلن بوترول بین ۲۴ تا ۲۶ ساعت در خون باقی می‌ماند که حتی از کافئین و افدرین هم بیشتر است.پس می‌توان نتیجه گرفت که به عنوان یک تحریک کننده، روند خواب شبانه را به هم بریزد.

 پتاسیم بدن: بدن شما برای عملکرد مناسب عضلات و نیز کارکرد قلب به پتاسیم نیاز دارد. باعث از دست دادن پتاسیم و تائورین می‌شود. پتاسیم برای انقباض عضلانی و تائورین برای جلوگیری از گرفتگی عضلانی مفید استهمین موضوع شانس گرفتگی عضلانی، عملکرد ضعیف ورزشی در بلندمدت و در نتیجه دور شدن از شرایط آرمانی را به همراه خواهد داشت

معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازی

داروی بدنسازی

اثرات کوتاه مدت

از آن‌جا که کلنبوترول یک داروی محرک است، اثرات جانبی کوتاه مدت آن مشابه‌ی سایر محرک‌ها نظیر قهوه و آمفتامین است. این اثرات کوتاه مدت عمدتا بسته به افراد مختلف متفاوت است؛ به خصوص اگر سطوحی از تحمل دارویی در این افراد ایجاد شده باشد. موارد ذیل از جمله عوارض جانبی کوتاه مدت شایع مصرف کلنبوترول، به ویژه در افرادی هستند که برای نخستین بار از این دارو استفاده می‌کنند:

  • – افزایش فشار خون، سرعت ضربان قلب، و تپش قلب
    – بی‌خوابی
    – خشکی دهان
    – استفراغ و حالت تهوع
    – رعشه (لرزش، به خصوص به شکل قابل توجهی در دست‌ها)
    -اضطراب، وحشت‌زدگی، عصبانیت، و بی قراری
    – سر درد
    – مشکلات تنفسی، تنفس سریع
    – تعریق شدید
    – گرفتگی و اسپاسم ماهیچه (به دلیل کم‌آبی یا کمبود پتاسیم در بدن)
    – سرگیجه
    – افزایش دمای بدن
    – علائم شیدایی (افزایش انرژی)

معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازی

زمان مصرف،کلن بوترول

اثرات بلند مدت

عوارض جانبی بلند مدت مصرف کلنبوترول تا حدود زیادی ناشناخته هستند. بیش‌تر این عوارض جزء موارد گزارش شده از ورزشکارانی هستند که برای تقویت عملکرد ورزشی‌شان از کلنبوترول استفاده کرده‌اند.

بد شکلی ماهیچه:علی‌رغم عدم مشاهده‌ی این عارضه در انسان، مصرف کلن بوترول می‌تواند باعث بد شکلی ماهیچه و خستگی مفرط در موش‌های آزمایشگاهی شود.

اعتیاد به مصرف:کلنبوترول بر دوپامین، سامانه‌ی پاداش مغز، اثر می‌کند و می‌تواند به شدت اعتیادآور باشد.

سکته‌ی قلبی: کلنبوترول می‌تواند سرعت ضربان قلب (تندتپشی یا تاکی‌کاردی) را افزایش دهد و باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم، تپش قلب، و درد قفسه‌ی سینه شود. این اثر خطر سکته‌ی قلبی را به خصوص در افرادی که در برابر این عارضه آسیب‌پذیر هستند، افزایش می‌دهد.طبق یک گزارش، بیماری با مصرف کلنبوترول (و سولیفناسین) دچار ضربان قلب نامنظم شدید و به طور بالقوه مرگبار شد.

مصرف کلنبوترول برای اسب‌هایی که دچار مشکلات قلبی یا فشار خون بالا هستند، ممنوع است. به این ترتیب، مصرف کلنبوترول می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری قلبی خطر ویژه‌ای به همراه داشته باشد.طی مطالعاتی بر روی انواع مختلفی از موش‌های آزمایشگاهی، مصرف کلنبوترول در این حیوانات باعث بروز تغییرات کارکردی و آناتومیک قلب از قبیل بزرگ شدن قلب شد، که این اثرات می‌توانند بسیار مخرب باشند

معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازی

طریقه مصرف کلن بوترول

دوز مصرفی

داروی کلن بوترول که سابقا با دوزهای پایین به عنوان یک باز کننده‌ی برونش (برونکودیلاتور) موثر به کار برده می‌شد، امروزه تنها توسط دامپزشکان و پژوهشگران استفاده می‌شود. به همین دلیل، دستورالعمل‌های بالینی مشخصی برای دوز مصرف مناسب وجود ندارد که بتوان از آن‌ها پیروی کرد.وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌هایی داروی کلنبوترول را به فروش می‌رسانند ممکن است اطلاعات اضافه‌ای در خصوص دوز مصرف این دارو ارائه بدهند؛ این اطلاعات به دلیل فقدان پژوهش‌های علمی و احتمال بروز عوارض جدی می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

 

این دارو چه مدت در بدن باقی می‌ماند؟

پس از مصرف چندین دوز از کلن بوترول ، رد پای این دارو در ادرار قابل شناسایی است. هم‌چنین، اثر این دارو، یک ماه پس از مصرف، در نمونه‌های مو نیز قابل مشاهده است.

 

تداخل‌ دارویی

بسیاری از آدم‌ها کلنبوترول را به صورت غیر قانونی و بدون هیچ نظارتی استفاده می‌کنند. در این صورت، پزشکان ممکن است بدون آگاهی از مصرف کلنبوترول توسط بیمار، به تجویز داروهایی دست بزنند که با این دارو تداخل داشته باشند.ترکیب کلنبوترول با سایر فعال کننده‌های گیرنده‌ی بتا ۲ ممکن است خطرناک باشد و احتمال بروز عوارض جانبی خطرناک را افزایش دهد.کلنبوترول توسط آنزیم‌های سیتوکروم پی ۴۵۰ (CYP1A1 و 1A2) تجزیه می‌شوند، و ممکن است بر فعالیت سایر داروهایی که از مسیر سم‌زدایی مشابه استفاده می‌کنند، تاثیر بگذارد.

معرفی قرص کلن بوترول، عوارض و فواید در بدنسازی

پیشنهاد بهتر به جای استفاده از کلن بوترول

بجای این که بخواهید به کمک یک داروی ناامن که برای درمان موقت برخی دام‌های غیرخوراکی مثل اسب کاربرد دارد، چربی سوزی و عضله سازی کنید، بهتر است سراغ روش‌هایی سالم‌تر بروید:

فعالیت بدنی بهتر و سالم‌تر داشته باشید: با یک برنامه تخصصی تغذیه و تمرین می‌توانید اثر تمرین خود را خیلی بیشتر از ۱۰ درصد افزایش بدهید.

کیفیت غذای مصرفی خود را بالا ببرید:  یک برنامه غذایی درست به شما امکان می‌دهد که مواد اولیه مرد نیاز بدن خود را با کالری کم‌تری تامین کنید.

مصرف سرکه سیب، قهوه و چای سبز: هم می‌تواند باعث افزایش نرخ متابولیسم شود. همچنین نوشیدن آب کافی و استفاده از فلفل، به صورت طبیعی به چربی سوزی کمک می‌کند.

سعی کنید میزان خواب خود را افزایش دهید: یک ساعت خواب بیشتر، برای شما مفیدتر از هر داروی چربی سوزی است.

سلامتی را در اولویت قرار دهید: اصلا دلیل جذابیت افرادی که تغذیه درست و تمرین کافی دارند همین است. آن‌ها سالم‌تر و قوی‌تر هستند. موضوعی که با تغذیه اصولی و تمرین درست به دست می‌آید. نه با مصرف قرص و داروهای غیرمجاز.

اگر دوست دارید مکمل مصرف کنید: با متخصص در مورد مکمل‌های پروتئینی و نیز ویتامین-مینرال مشورت کنید. افزایش مصرف پروتئین هم قادر است در کنترل اشتها و نیز چربی سوزی و عضله سازی به شما کمک کند.

 

کلام آخر

همانطور که مشاهده کردید مضرف این قرص به هبچ وجه توصیه نمی شود  و در بیشتر کشور ها مصرفش ممنوع شده است. سلامتی نعمتی و سرمایه بزرگی است که به ما داده شده است قدر آن رابیشتر بدانیم و با روش های پر خطر سعی بر آسیب زدن به خود نکنید. دقت داشته باشید که قبل از مصرف هر گونه دارو با پزشک خود مشورت کنید و از مصرف خود سرانه دارو ها بپرهیزید

{{ سایت ژاویز قصد توصیه‌ی مصرف این دارو را به مخاطبان ندارد قبل از مصرف هر گونه دارو، با پزشک مشورت کنید}}

مطالب بیشتر:

تاثیر رابطه جنسی بر بدنسازی

برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

4/5 - (2 امتیاز)