قهوه گانودرما چیست Ganoderma Coffee خواص، عوارض

قهوه گانودرما چیست Ganoderma Coffee خواص، عوارضقهوه گانودرما Ganoderma Coffee فواید، مضرات

قهوه گانودرما بیش از 2000 سال قدمت دارد. همچنین به عنوان قهوه قارچ lingzhi، reishi یا قارچ گانودرما شناخته می شود، دارای خواص درمانی بیشماری اسـت و به خواب بهتر و انرژی بیشتر تا فوایدی برای کبد، به همه چیز کمک می کند. در مقایسه با قهوه معمولی، دارای کافئین کمتر و دارای مواد مغذی بیشتری اسـت. فواید سلامتی آن به دلیل Ganoderma lucidum – یا قارچ قرمز ریشی (قارچ گانودرما) اسـت که یکی از ترکیبات اصلی آن اسـت.

قهوه گانودرما چیست Ganoderma Coffee خواص، عوارض

اطلاعات قهوه گانودرما

گانودرما یک قارچ نادر و خاص اسـت که فقط در شرایط مناسب ایجاد می شود. در طبیعت، هنگامی که مواد مغذی مناسب (یعنی مواد آلی مرده یا خاک) با شرایط محیطی مناسب موجود باشد، گانودرما وجود خواهد داشت. گانودرما در جنگلهای کوهسـتانی با رطوبت بالا و نور کم، و به طور معمول، روی تنه های خشک درختان مرده رشد خواهد کرد. طبق تحقیقات ، از بین 10،000 تن درخت مرده ، فقط در حدود 2 یا 3 رشد گانودرما را نشان می دهد. به همین دلیل، این گونه خاص قارچ بسیار کمیاب بوده اسـت.

قهوه گانودرما چیست Ganoderma Coffee خواص، عوارض

قهوه گانودرما چیسـت؟

این نوشیدنی سالم با عصاره قارچ قرمز یا (گانودرما) ودانه های قهوه بو داده تهیه می شود. گانودرما، ماده اصلی آن اسـت، معمولاً به عنوان “قارچ جاودانگی” در چین باسـتان شناخته می شده. روی درختان رشد می کند و قلیایی ترین ماده غذایی روی زمین محسوب می شود. هزاران سال پیش، ثروتمندان بر این باور بودند که قارچ قرمز(گانودرما) کلید جاودانگی اسـت.

مزایای سلامتی گانودرما توسط علم تائید شده اسـت. می تواند عملکرد ایمنی بدن را بهبود بخشد، خسـتگی مزمن را تسکین داده و افراد را از سرطان محافظت کند. بیشتر افراد از آن به عنوان یک نیروبخش طبیعی و محرک اسـتفاده می کنند. مطالعات نشان می دهد که همچنین ممکن اسـت اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

قهوه گانودرما چیست Ganoderma Coffee خواص، عوارضعلاوه بر عصاره قارچ قرمز(گانودرما) ، این نوشیدنی حاوی قهوه فوری و سایر مواد طبیعی مانند اسـتویا ، آنیس یا نعناع اسـت. در اصل، تمام مزایای قهوه به علاوه خواص درمانی قارچ را فراهم می کند. به دلیل داشتن کافئین کمتر، گانودرما بعید اسـت که باعث بی خوابی شود. در واقع نشان داده شده اسـت که خواب را بهبود می بخشد و اضطراب را تسکین می دهد. علاوه بر این، نسبت به قهوه معمولی از اسید کمتری برخوردار اسـت و برای افرادی که مشکل گوارشی مانند زخم معده یا IBS دارند مناسب اسـت.

قهوه گانودرما چیست Ganoderma Coffee خواص، عوارض

خواص قهوه گانودرما

خواص درمانی قهوه گانودرما

FDA(سازمان غذا و دارو آمریکا) هیچ گونه اثر دارویی گانودرما را تاییید نمی کند. با این حال، هزاران مطالعه دیگر مزایای سلامتی آن را تأیید می کنند. قهوه ساخته شده با عصاره گانودرما سرشار از ویتامین C، کلسیم، آهن، فسفر و پتاسیم اسـت، انرژی پایداری را فراهم می کند و سیسـتم ایمنی بدن را تقویت می کند. به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد، با پیری و اسـترس مبارزه می کند.

برخی مطالعات نشان می دهد که قهوه گانودرما در مقایسه با چای سبز و کاکائو  آنتی اکسیدان های بیشتری دارد. عصاره قارچ گانودرما، دوزهای زیادی گلوتاتیون دارد که به آن آنتی اکسیدان Master نیز معروف اسـت.این ماده مغذی در ضمن بهبود توانایی بدن در از بین بردن سموم، سم زدایی کبد و کلیه کمک می کند. افرادی که سطح گلوتاتیون پایینی دارند، بیشتر در معرض مشکلات قلبی عروقی، بیماریهای عصبی، خسـتگی مزمن و اختلالات ایمنی قرار دارند. علاوه بر این، گلوتاتیون باعث افزایش طول عمر و کند شدن پیری می شود.

قهوه گانودرما همچنین حاوی ویتامین C اسـت که باعث می شود خطر عفونت های ویروسی کمتر شود. همچنین عملکرد کبد و کلیه را بهبود می بخشد، علائم آسم را تسکین داده و مقاومت بدن را در برابر اسـترس افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که سطح قند خون را متعادل می کند و بدن را از دیابت محافظت می کند.

دیگر خواص قهوه گانودرما :

جلوگیری از دیابت:

نکته ای که باید توجه داشت، ثابت شده اسـت که قهوه با گانودرما در جلوگیری از بروز انواع خاصی از دیابت به ویژه دیابت نوع 2 مؤثر اسـت زیرا گانودرما حاوی اسید کلروژنیک اسـت که وظیفه اصلی کاهش سرعت قند را دارد و در کاهش میزان قند برای کمک به تنظیم میزان گلوکز در جریان خون اسـت.

کاهش خطر سرطان:

برخی از انواع خواص ضد سرطان در گانودرما وجود دارد مانند تری پنوئیدها و پلی ساکاریدها که به عنوان آنتی اکسیدانهای قوی شناخته شده اند. گانودرما همچنین منبع عالی اسیدهای آمینه اسـت و ترکیب آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

تقویتکبد سالم:

بیشتر مردم درک نمی کنند که کبد نیز یکی از ارگان های مهمی اسـت که باید از آنها مراقبت کرد. کبد مسئول اطمینان از اینکه تمام مواد مغذی جذب شده عاری از سموم هسـتند، اسـت و داشتن گردش خون سالم را در بدن تضمین می کنند. گانودرما در قهوه ممکن اسـت به تقویت کبد سالم کمک کند.

سم زدایی بدن:

اگرچه بسیاری از محصولات سم زدایی موجود در بازارها وجود دارد، اما روش طبیعی همیشه بهترین گزینه اسـت. به جای مصرف برخی از محصولات سم زدایی بهتر اسـت هر روز صبح یک فنجان قهوه با گانودرما میل کنید. بسیار خوشمزه و سالم اسـت.

تقویت انرژی بدن:

قهوه حاوی کافئین اسـت و گانودرما حاوی ترکیبات خاصی اسـت که می تواند به شما در مقابله با لاغری کمک کند زیرا گانودرما می تواند به عنوان سم زدایی بدن عمل کند تا همه سموم بدن را از بین ببرد، بنابراین همیشه احساس تازه بودن و سرشار از انرژی خواهید کرد. چیز دیگری برای شروع روز شما وجود ندارد؛ یک فنجان قهوه گانودرما!

کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی:

چنانچه در بخش سلامت نمناک پیش از این هم گفتیم برخی تحقیقات تحقیقاتی در رابطه با این موضوع انجام شده اسـت و نتیجه نشان داد که خانم هایی که روزانه یک فنجان قهوه گانودرما مصرف می کنند، ممکن اسـت خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی را کاهش دهند. مطالعات بیشتر در مورد مردان نیز نتیجه مشابهی نشان داد.

بهبود سیسـتم عصبی:

سیسـتم عصبی ارتباط نزدیکی با عملکردهای شناختی و مغز دارد. کافئین موجود در قهوه ممکن اسـت در عملکرد عصبی اثرات جانبی داشته باشد، در صورتی که فقط آن را به مقدار زیاد مصرف کنید. از نظر میزان متوسط، نتیجه کاملاً برعکس اسـت که برای سیسـتم عصبی کاملاً مناسب اسـت. علاوه بر این، گانودرما حاوی اسیدهای آمینه اسـت که عملکرد سالم مغز و سیسـتم عصبی را تقویت می کند.

بهبود نشاط :

گانودرما جزو لیسـت های برتر گیاهان دارویی در چین اسـت و فواید گانودرما برای قرن ها به خوبی در بهبود نشاط در زنان و مردان شناخته شده اسـت. اگرچه این واقعیت که گانودرما می تواند به درمان برخی از مشکلات عملکرد جنسی کمک کند، هنوز مطالعات بیشتری لازم اسـت.

کاربرد های  آرایشی زیبایی:

از قهوه گانودرما به دلیل خواص آرایشی که دارد برای رفع مشکلات پوسـتی مانند:خطوط صورت ،آکنه، جای زخم و در رفع آسیب های ناشی از نور خورشید هم اسـتفاده می کنند. ضمن اینکه پوسـت را مرطوب و شاداب نشان می دهد.

 کاهش اسـترس و تقویت حافظه:

قهوه گانودرما به علاوه بر کاهش تنش به تقویت حافظه و تمرکز هم کمک می کند و در درمان بیماری های دژنراتیو، مانند:آلزایمر و زوال عقل تاثیر بسزایی دارد.

کاهش خطر آلرژی های غذایی:

شرایطی مانند آلرژی را در نظر بگیرید زیرا اگر جدی نگیرید، ممکن اسـت اثر کشنده داشته باشد. یکی از فواید سلامتی قارچ از جمله گانودرما حاوی تری تپن ها، ترکیبی اسـت که از نظر پزشکی برای کاهش علائم آلرژی اسـتفاده می شود.

 

قهوه گانودرما چیست Ganoderma Coffee خواص، عوارض

قهوه گانودرما برای لاغری

 فواید گانودرما به طور خلاصه :

  •  داشتن روحیه مثبت
  • بهبود خواب و داشتن خواب عمیق
  •  افزایش تمرکز ذهنی
  •  سیسـتم ایمنی قوی تر
  •   ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن شما را افزایش دهد
  •  به حفظ سلامت پوسـت، ریه ها و مجاری ادراری کمک کند
  • کنترل سطح کلسـترول خون
  • داشتن کبد سالم برای پاکسازی بدن
  • سطح اکسیژن مغز را حفظ می کند
  • جلوگیری از عفونت های ویروسی، مانند آنفولانزا و آنفولانزای مرغی.
  • کاهش علائم برونشیت مزمن، آسم و واکنشهای آلرژیک.
  • بهبود علائم سندرم خسـتگی مزمن
  • تأثیر آرام بخش آرام برای درمان بی خوابی و سایر اختلالات خواب
  • تسکین علائم زخم معده
  • بهبود درد تبخال و زونا
  • ارائه فواید سازگاری برای کمک به بدن در کنار آمدن با عوامل اسـترس زا روزانه.
  • تقویت عروق، که از گردش خون و بهبود تحویل مواد مغذی پشتیبانی می کند.
  • میزان اکسیژن مورد اسـتفاده توسط عضله قلب را کاهش می دهد.
  • ضربان قلب را کاهش می دهد.
  • اندوتلیوم قلب، ریه ها و رگ های گردش خون را آرام می کند.
  • به قلب اجازه می دهد تا کاملتر از خون پر شود ، و هر ضربان را مؤثرتر می کند.
  • کلسـترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را کاهش می دهد.
  • کلسـترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) را بالا می برد.
  • کلسـترول بدن را کاهش می دهد.
  • تری گلیسیرید را کاهش می دهد.
  • فشار خون را تعدیل کرده و فشار خون را کاهش می دهد.

قهوه گانودرما چیست Ganoderma Coffee خواص، عوارض

عوارض قهوه گانودرما

عوارض جانبی قهوه گانودرما

راجع به مضرات این ماده هم اطلاعات چندانی فعلا در دسـت نیسـت. اما امکان بروز عوارضی نظیر: خشکی بینی، گلو و حالت تهوع با مصرف آن وجود دارد. اگر مایل هسـتید که قهوه «گانودرما» را امتحان کنید، به‌ویژه اگر قرص فشار خون، داروی ضدانعقاد خون، داروی ضدپلاکت مصرف می‌کنید یا تحت درمان سرطان هسـتید، حتما با پزشک خود درباره‌ی عوارض قهوه گانودرما صحبت کنید.

این نوشیدنی علیرغم فواید سلامتی آن، امکان مصرف آن برای همه وجود ندارد. اگر به محرک ها حساس هسـتید، قهوه گانودرما ممکن اسـت بهترین انتخاب نباشد. ممکن اسـت دچار خسـتگی، ضربان قلب سریع و مشکلات خواب شوید. از آنجا که این نوشیدنی سیسـتم ایمنی را تحریک می کند، برای افرادی که سیسـتم ایمنی بیش فعال دارند توصیه نمی شود.

بیشتر مطالعات نشان می دهد که قهوه گانودرما هنگام مصرف در دوزهای متوسط ایمن اسـت. فقط مطمئن شوید که به قارچ حساسیت ندارید. همچنین توجه داشته باشید که گانودرما و سایر قارچ های دارویی ممکن اسـت در لخته شدن خون اختلال ایجاد کنند.

گزارش‌های دیگری هم وجود دارد که براساس آنها، در مصرف این قارچ باید دقت فراوانی به کار گرفته شود، زیرا امکان مسمویت با آن وجود دارد. از همه‌ی اینها گذشته، مکمل‌های رژیمی و گیاهی از سوی سازمان جهانی غذا و دارو مورد تأیید نیسـتند و مصرف آنها توصیه نمی‌شود، زیرا آزمایش‌هایی که روی داروهای شیمیایی انجام می‌گیرد روی این مواد انجام نمی‌شود. در بعضی موارد هم در محصولاتی که با این قارچ تولید می‌شود، موادی به کار می‌رود که روی برچسب آنها عنوان نشده و همین باعث بروز عوارض جانبی مختلف می‌شود.

قهوه گانودرما چیست Ganoderma Coffee خواص، عوارض

طریقه مصرف قهوه گانودرما

 در خانه قهوه گانودرما درسـت کنید:

بیان می شود در بهترین صورتی که قارچ گانودرما حداکثر خواص خود را دارد مصرف آن به صورت قهوه می باشد. برای درسـت کردن قهوه گانودرما می توانید طبق مراحل زیر عمل نمایید :

1- یک قاشق چای خوری پودر قارچ گانودرما و یک لیتر آب در یک ظرف بریزید بگذارید تا بجوشد.

2- اجاق را کم کنید و اجازه هید تا به مدت 10 الی 20 دقیقه جوشیده شود.

3- میزان 5-10 قاشق غذاخوری دانه ی قهوه را به محلول فوق اضافه کنید و در فرنچ پرس (وسیله ای که برای ساختن قهوه فرانسوی اسـتفاده می شود) بریزیدبه مدت ۴ دقیقه فرصت دهید تا در مایع بماند.

4-  مخلوط را به ظرف برگردانید، دمای متوسطی به آن دهید. همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یا برخی از کره ها و یا در بهترین حالت خامه و یا شیر بادام هم در صورت تمایل اضافه نمایید.

5-  مواد را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید؛ قهوه گانودرمای شما آماده اسـت.

سخن پایانی

هرچند که قارچ کانودرما و سایر مشتقات و فرآورده های آن غیر سمی و ایمن محسوب می شوندو یا اینکه گانودرما فواید بسیاری دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها مفید واقع شده اسـت و مقالات علمی بسیاری در مورد این قارچ وجود دارد اما این به این تفسیر نیسـت که آن را به صورت نادرسـت و در حجم غیر منطقی اسـتفاده کنید و قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید تا متحمل ضرر های جبران ناپذیر براس سلامتی خود نشوید.مطالب بخش بهداشت و سلامت این سایت برای تشخیص و درمان بیماری نیسـت و برای آشنایی بیشتر و اطلاع رسانی اسـت

منبع :healthyeating.sfgate

 

مطالب بیشتر :

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

خواص چای گل سرخ و طرز تهیه چای گل سرخ

 

4.8/5 - (6 امتیاز)