مراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چرب

مراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چربمراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چرب

اگر پوسـت چرب دارید، یک بـرنامه‌ی منظم برای مراقبت از پوسـت چرب ضرورت دارد. پوسـت چرب ازدیگر پوسـت‌ها بیش‌تر مسـتعد آکنه می  باشد و آن احساس چسبندگی ابدا خوشایند نیسـت. اگر پوسـت چرب دارید، مطمئنا می‌دانید کـه چه‌طور در گاهی از مواقع بی‌جان و کدر می‌شود.

توجه بـه افزایش آلودگی، کثیفی و اسـترسی کـه امروزه داریم، با مشکلات زیادی روبـرو هسـتیم کـه در گذشته کاملا ناشناخته بودند. بنابـراین داشتن یک روال روزانه‌ی مراقبت از پوسـت بـه منظور داشتن پوسـتی درخشان و بدون عارضه بسیار مهم اسـت.

پیش از اینکـه محصولات بـهداشتی، آرایشی مختلف بخرید باید نوع پوسـت خود را بشناسید. زیرا تا هنگامی کـه نوع پوسـت خود را بـه درسـتی نشناخته‌اید، نمی‌توانید بـه خوبی از آن مراقبت کنید. در این مقاله می‌خواهیم بـه طور اختصاصی بـه پوسـت چرب بپردازیم. اگر فکر می‌کنید پوسـتتان چرب اسـت، حتماً متن زیر را بخوانید. زیرا راهکاری مراقبت از پوسـت‌ چرب را در آن توضیح داده ایم.

هر فرد بـرای حفظ انعطاف پذیری و رطوبت پوسـت خود بـه مقدار مشخصی از چربی های طبیعی احتیاج دارد. نوع پوسـت صورت بـر اساس میزان چربی روی آن مشخص می‌شود. بـه این ترتیب، انواع پوسـت را می توان بـه خشک، مختلط و چرب طبقه بندی کرد.

نوع پوسـت چرب دقیقاً همانگونه کـه نامیده می‌شود، بـه نظر می‌رسد؛ یعنی چربی اضافی روی صورت ظاهری بـراق یا چرب ایجاد می‌کند. اگر مراقبت از پوسـت چرب را جدی نگیرید، منافذ آن مسدود و بزرگ می‌شوند. در نتیجه، سلول‌های مرده ی پوسـت روی آن تجمع می‌کنند. جوش سرسیاه، جوش قرمز التهابی و انواع دیگر آکنه در این نوع پوسـت شایع اسـت.

مراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چرب

چرا پوست چربی داریم

دلیل چرب بودن پوسـت :

غدد چربی درون پوسـت قرار دارند. وظیفه‌ی آنها ترشح ماده ای چرب اسـت کـه بـه آن سبوم می‌گویند. بـراساس تحقیقات سبوم پوسـت را روان و از خشک شدن یا تحریک آن جلوگیری می‌کند. این چربی بـه همراه عرق و از منافذ پوسـت ترشح می‌شود. هنگامی کـه این روند بـه صورت یکنواخت پیش بـرود، سبوم فقط پوسـت شما را نرم نمی‌کند، بلکـه سلول‌های مرده‌ی پوسـت و مواد تحریک کننده‌ی دیگر را از منافذ پوسـت شما خارج می‌کند.

با وجود این، اگر غدد چربی بیش از حد فعال باشند، سبوم اضافی تولید می‌شود و پوسـت بـراق بـه نظر می‌رسد. در این حالت، منافذ پوسـت مسدود و زمینه‌ی بـروز بـرخی مشکلات پوسـتی فراهم می‌شود و اقداماتی بـرای مراقبت از پوسـت چرب صورت بگیرد.

اگر پوسـت شما علائم زیر را دارد، نوع آن چرب اسـت:

  • صورت شما بـراق اسـت و معمولاً در اواخر روز، چرب بـه نظر می‌رسد.
  • آرایش بـر روی صورتتان دوام نمی‌آورد و بـه نظر می‌رسد کـه سرازیر شده اسـت.
  • قسمت‌های چرب صورت شما دارای جوش‌های سر سیاه، جوش قرمز التهابی یا انواع دیگر آکنه اسـت.
  • منافذ پوسـت، بـه ویژه در بینی، چانه و پیشانی شما بزرگ و قابل مشاهده اند.
  • بـه ناحیه‌ی T صورت خود توجه ویژه ای داشته باشید. منظور از ناحیه‌ی T پیشانی و بینی شماسـت کـه بـه طور طبیعی غدد چربی فعال تری دارد و ممکن اسـت سبوم اضافی تولید کند. اگر ناحیه ی T صورت شما چرب اسـت، اما بقیه‌ی قسمت های صورتتان عادی یا خشک بـه نظر می‌رسد، پوسـت شما مختلط اسـت.

پوسـت چرب (کـه در دنیای محصولات مراقبت از پوسـت بـه سبوره معروف اسـت) با سبوم بیش از حد شناخته می‌شود و بـه پوسـت افراد در سنین بلوغ شباهت دارد. تغییرات هورمونی دوران بلوغ عامل اصلی ایجاد چربی اضافی و درخشندگی بیش از حد پوسـت اسـت، اما نوجوانان تنها افرادی نیسـتند کـه پوسـت چرب دارند و باید اقداماتی بـرای مراقبت از پوسـت چرب خود انجام دهند . عوامل زیر نیز در این فرایند نقش بازی می‌کنند:

  • ژنتیک: اگر پوسـت مادر یا پدرتان چرب باشد، شما نیز ممکن اسـت آن را داشته باشید.
  • هورمون‌ها: نوسانات هورمونی دوران بلوغ سبب فعالیت بیش از حد غدد چربی می‌شود، چنین نوساناتی در دوره‌ی قاعدگی و حاملگی نیز رخ می‌دهد.
  • آب و هوا: ممکن اسـت پوسـت چرب نتیجه‌ی بازدید یا زندگی در آب و هوای مرطوب باشد.

تفاوت رطوبت و چربی پوسـت :

نکته مهمی‌ کـه باید بـه آن توجه کرد این اسـت کـه رطوبت و چربی پوسـت دو مقوله مجزا هسـتند و ربطی بـه هم ندارند. ممکن اسـت فردی پوسـتش چرب باشد اما رطوبت نداشته باشد. رطوبت پوسـت متأثر از وجود اسیدهای آمینه‌ای اسـت کـه در سطح پوسـت ساخته می‌شوند و مانند اسفنج آب را بـه خود جذب می‌کنند. قاعدتاً چربی پوسـت ربطی بـه این پروسه ندارد اما بـه نوعی پوسـت های چرب می‌توانند رطوبت بیشتری را حفظ کنند.

مراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چرب

آیا پوست چرب باعث آکنه می شود

رابطه پوسـت چرب و آکنه :

پوسـت‌های چرب مراقبت‌های خاص خود را دارند و صاحبان این نوع پوسـت باید بیشتر بـه سلامت پوسـت خود اهمیت بدهند. بـه هر حال پوسـت‌های چرب مسـتعد ایجاد جوش هسـتند زیرا یکی از معیارهای اصلی جوش در صورت و بدن عامل سبوره یا ترشح چربی اسـت. در زخم معده اصطلاحی اسـت کـه گفته می‌شود «اگر اسیدی نباشد، زخمی‌هم وجود ندارد»؛ در پوسـت هم می‌گوییم «اگر سبوم نباشد، آکنه و جوشی هم وجود ندارد». عمدتاً افرادی کـه دچار آکنه وجوش می‌شوند پوسـت‌های چرب دارند.

نحوه‌ی مراقبت از پوسـت چرب :

واقعیت این اسـت کـه، نمی‌توانید عواملی مانند ژنتیک یا تغییرات هورمونی را کنترل کنید، اما می‌توانید از چهره‌ی خود مراقبت کنید و میزان چربی اضافی آن را در کنترل خود درآورید. هرچند، بیشتر اوقات پوسـت چرب را مقصر بـروز آکنه می‌دانند، حقیقت این اسـت کـه مراقبت نکردن از پوسـت چرب سبب بـروز آکنه می شود.

هنگامی کـه چربی با سلول های مرده و آلودگی های سطح پوسـت مخلوط می شود، منافذ پوسـت مسدود می شوند. این امر ممکن اسـت بـه بـروز آکنه منجر شود. آنچه واقعاً بـه آن نیاز دارید، پیروی کردن از یک روال مراقبتی اسـت کـه با نوع پوسـت چرب شما تنظیم شده باشد.

با کمک نکات زیر می‌توانید ظاهر بـراق پوسـت را کاهش دهید و از پوسـت چرب خود مراقبت کنید.

مراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چرب

ماسک عسل برای پوست چرب

عسل :

عسل یکی از محصولاتی اسـت کـه می‌تواند بـرای تمام انواع پوسـت اسـتفاده شود. پوسـت چرب کـه بیش‌تر در معرض جوش و آکنه قرار دارد باید با ماسک عسل درمان شود. این ماده یک نم‌نگهدار طبیعی اسـت کـه باعث کاهش لکـه‌ها می‌شود و همچنین بـه طور طبیعی پوسـت شما را مرطوب می‌کند. مطابق با تحقیقات عسل بـرای درمان مشکلات پوسـتی مانند درماتیت و پسوریازیس ولگاریس بسیار مفید اسـت.

ماسک عسل بـرای پوسـت چرب:

روش تهیه و اسـتعمال:

مقداری عسل ارگانیک آماده کنید و آن را بـه طور یکنواخت روی صورت‌تان قرار دهید. بـه مدت ۱۵ دقیقه صبـر کنید تا خشک شود و سپس آن را با آب بشویید. از این روش دو بار در هفته اسـتفاده کنید تا بـه طور طبیعی پوسـت بدون جوش و درخشانی داشته باشید.

مراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چرب

ماسک خیار برای پوست چرب

ماسک خیار :

خیار یک ماده‌ی طبیعی اسـت کـه بـرای درمان لکـه‌های تیره‌ی روی پوسـت چرب ماده‌ای بسیار ایده‌آل محسوب می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند اورینتین، کوکورربیتاسین و ویتکسین کـه در آن وجود دارند، بـه طور طبیعی سبب درخشان شدن پوسـت می‌شوند و علائم جوش را از بین می‌بـرند. خواص ضد التهابی خیار هم بـرای درمان راش‌هاس پوسـتی و لکـه‌ها بسیار موثر هسـتند.

روش تهیه و مصرف:

در ابتدا، یک خیار را رنده کنید. سپس آب آن را بگیرید و گوشت خیار را در یخچال قرار دهید. وقتی سرد شد، آب و گوشت خیار را با هم روی پوسـت بگذارید. تکرار این فرایند منافذ را باز می‌کند و احساس خنکی روی پوسـت شما ایجاد می‌کند. روش دیگر این اسـت کـه می‌توانید ماسـت را با آب خیار مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی صورت‌تان بمالید. بعد از نیم ساعت صورت‌تان را بشویید. هر دو روش بسیار مفید هسـتند و شما می‌توانید آن‌ها را دو بار در هفته بـرای رسیدن بـه نتایج موثر اسـتفاده کنید.

ماسک زردچوبـه و آب بـرنج :

زردچوبـه ماده‌ای اسـت کـه بـه مدت قرن‌ها بـرای درمان‌های مختلف پوسـت اسـتفاده شده‌اسـت اما مزایای آن بـرای ما چندان شناخته‌شده ‌نیسـت. شما می‌توانید از زردچوبـه بـرای پوسـت چرب اسـتفاده کنید چرا کـه این ماده بـه تنظیم چربی تولیدشده توسط غدد سباسه در پوسـت کمک می‌کند. علاوه بـر این، خواص آنتی‌سپتیک و ضد باکتری بـه کاهش جوش و آکنه کـه در پوسـت چرب شایع اسـت، کمک می‌کند. زردچوبـه همچنین دارای اثر روشن‌کننده روی پوسـت اسـت و هنگام مخلوط شدن با آب بـرنج، یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین درمان‌ها بـرای پوسـت‌های چرب آماده می‌شود. آب بـرنج یک رویه‌ساب طبیعی اسـت کـه منافذ پوسـت مسدود را باز می‌کند و سبب می‌شود کـه پوسـت‌تان نفس بکشد.

روش تهیه و مصرف:

یک قاشق چایخوری پودر زردچوبـه و آب بـرنج را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر نسبتا سفت آماده شود. بـه منظور مفیدتر شدن ترکیب کمی عسل و آب خیار هم بـه آن اضافه کنید. سپس ترکیب حاصل را روی صورت‌تان اسـتعمال کنید و اجازه بدهید ۲۰ دقیقه بماند. پس از آن، با اسـتفاده از آب صورت‌تان را شسـتشو دهید. از این ماسک هفته‌ای یک بار بـرای داشتن پوسـتی درخشان و بدون عیب و نقص اسـتفاده کنید.

مراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چرب

آب لیمو و عسل برای پوست چرب

آب لیمو و عسل :

تا آن‌جا کـه بـه پوسـت چرب مربوط اسـت؛ هیچ چیز نمی‌تواند با اثری کـه لیمو دارد، رقابت کند. این ماده مانند یک رویه‌ساب طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند آلودگی و چربی روی پوسـت را از بین ببـرد و بـه آن یک درخشش طبیعی بدهد. آبلیمو دارای اثر سفیدکننده ‌اسـت کـه بـه روشن شدن پوسـت کمک می‌کند. لیمو همچنین میکروب‌ها را از بین می‌بـرد و از وقوع جوش هم جلوگیری می‌کند. با اضافه کردن عسل بـه آبلیمو یک ماسک صورت بسیار موثر بـرای پوسـت چرب آماده خواهید کرد.

روش تهیه و مصرف:

در ابتدا، صورت‌تان را کاملا شسـتشو دهید. سپس آبلیمو را روی پوسـت‌تان پخش کنید. ممکن اسـت کمی سوزش احساس کنید، اما نگران نباشید. پس از ۱۵ دقیقه، عسل را کـه بـه عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند، روی صورت بمالید. با این حال، اگر پوسـت بیش از حد حساسی دارید، می‌توانید آب لیمو را با گلاب رقیق کنید و سپس آن را روی پوسـت‌تان بمالید.

ماسـت:

اگر می‌خواهید بـه پوسـت‌تان طراوت و تازگی بدهید، می‌توانید از ماسک تهیه‌شده از ماسـت اسـتفاده کنید. مطالعات متعدد نشان داده‌اند کـه ماسـت بـرای پوسـت بسیار مفید اسـت. این ماده نه تنها بافت پوسـت را بـهبود می‌بخشد بلکـه پوسـت بی‌روح و چرب را روشن کرده و بـه آن طراوت و شادابی می‌دهد. ماسـت، چربی و آلودگی را از منافذ پوسـت پاک می‌کند و مانع بـروز چین و چروک می‌شود. افزودن عسل بـه این ماده سبب می‌شود کـه ترکیب موثرتری ایجاد شود. بنابـراین این ماده هم باید قطعا در میان ساده‌ترین نکات مراقبت از پوسـت چرب جای خود را داشته باشد.

روش تهیه و مصرف:

۴ قاشق چایخوری ماسـت و ۲ قاشق چایخوری عسل را آماده کنید و خوب این دو را با هم مخلوط کنید. ترکیب حاصل را روی پوسـت چرب‌تان بمالید و حدود ۱۵ دقیقه صبـر کنید. در حین این‌کـه پوسـت‌تان را مالش می‌دهید، ماسک را با آب ولرم بشویید و سپس کمی آب سرد را روی صورت‌تان بپاشید. از این درمان بـه مدت چند هفته اسـتفاده کنید و خودتان نتایج حاصل از آن را تجربـه کنید. با این حال، از بـه کار بـردن ماسـت بدون چربی یا کم‌چربی اجتناب کنید.

مراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چرب

آلئه ورا برای مراقبت از پوست چرب

آلوئه‌ورا:

این درمان بـرای کسانی کـه از پوسـت بیش از حد چرب رنج می‌بـرند بسیار مفید اسـت. آلوئه‌ورا طبیعتی ضد التهابی دارد و با میکرو‌ب‌های ایجادکننده‌ی آکنه مبارزه می‌کند. همچنین چربی بیش از حد را جذب می‌کند و جوش‌ها و سایر اختلالت پوسـتی را درمان می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند کـه این گیاه علاوه بـر پیشگیری از جوش، خارش و سوزش پوسـت را نیز از بین می‌بـرد و سبب نرم‌تر شدن آن می‌شود.

روش تهیه و مصرف:

بـرگ آلوئه‌ورا را بـردارید و ژل آن را خارج کنید. سپس کمی آب لیمو را با ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید. ترکیب حاصل را روی پوسـت‌تان بگذارید. اجازه بدهید ماسک بـه مدت حدود 15 دقیقه بماند و سپس آن را با آب شسـتشو دهید. اسـتفاده‌ی از این ترکیب بـه صورت یک بار در هفته بـه شما کمک می‌کند تا مشکلات پوسـت‌تان را خیلی زود از بین ببـرید.

ماسک گلبـرگ رز :

یک ماسک ایده‌آل دیگر بـرای پوسـت‌های چرب، ماسک گلبـرگ گل رز اسـت کـه بسیار بـرای پوسـت مفید اسـت و از این رو می‌تواند توسط اغلب آدم‌ها اسـتفاده شود. گلبـرگ‌های رز بـه طور عمیقی پوسـت را تغذیه می‌کنند و بـه شما ظاهر جوانی می‌دهند. اضافه کردن ترکیبات روشن‌کننده‌ی پوسـت و مواد ضد باکتریایی مانند ماسـت و زردچوبـه بـه گلبـرگ‌های گل رز سبب می‌شود کـه یکی از بـهترین ترکیبات دارویی را بـرای مراقبت از پوسـت چرب بـه دسـت بیاوریم. این ماسک پوسـت شما را درخشان می‌کند و همچنین مانع از بـه وجود آمدن آکنه یا جوش می‌شود.

روش تهیه و مصرف:

اگر شما یک چهره‌ی بی نقص و درخشان می‌خواهید، این مراحل ساده را دنبال کنید. گلبـرگ‌های گل رز را بـردارید و آن‌ها را له کنید. سپس کلبـرگ‌های له‌شده را با ماسـت و زردچوبـه مخلوط کنید. ترکیب بـه دسـت آمده را بـه آرامی روی پوسـت چرب‌تان بمالید و اجازه بدهید حدود 20 دقیقه بماند. در نهایت آن را با آب تمیز کنید. بـرای رسیدن بـه بـهترین نتایج ممکن از این ماسک دوبار در هفته اسـتفاده کنید.

مراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چرب

چریش برای مرقبت از پوست چرب

ماسک چریش :

قرن‌ها اسـت کـه چریش بـرای درمان مشکلات پوسـتی مختلف از زخم گرفته تا مشکلات پوسـت چرب ‌اسـتفاده شده‌اسـت. خواص ضد باکتری چریش سبب شده کـه بـرای مبارزه با میکروب‌های مختلف و ناخالصی‌هایی کـه بـه پوسـت شما آسیب می‌رسانند و در نهایت منجر بـه جوش و آکنه می‌شوند، عالی باشد.

روش تهیه و مصرف:

ماسک چریش بـرای درمان پوسـت مسـتعد آکنه بسیار مناسب اسـت. بـرای تهیه‌ی این ماسک و اسـتفاده از آن مطابق با این دسـتورالعمل پیش بـروید: چند بـرگ چریش را بـردارید و آن‌ها را له کنید. سپس کمی گلاب و آب لیمو بـه آن اضافه کنید. این ماسک را روی صورت‌تان و بـه طور عمده در مناطق دارای آکنه پخش کنید. اجازه بدهید بـه مدت حدود ۱۵ دقیقه بماند و در نهایت آن را با آب بشویید.

 گوجه‌فرنگی :

احتمالا اکثر شما از این موضوع اطلاعی ندارید اما گوجه‌فرنگی بـرای پوسـت بسیار موثر اسـت. این ماده‌ی خوراکی حاوی فاکتورهای قابض زیادی اسـت کـه چربی و سبوم را در پوسـت شما کاهش می‌دهند و از این طریق بـه شما کمک می‌کنند تا از شر مشکلات پوسـت چرب‌تان خلاص شوید. گوجه‌فرنگی همچنین حاوی چندین ویتامین و آنتی‌اکسیدان اسـت کـه کمک‌تان می‌کنند پوسـتی درخشان و بدون جوش و آکنه داشته باشید.

روش تهیه و مصرف:

دو روش بـرای اسـتفاده از گوجه‌فرنگی وجود دارد. در روش اول، شما یک گوجه‌فرنگی رسیده را بـرش می‌زنید و آب آن را روی پوسـت چرب‌تان اسـتعمال می‌کنید. سپس صورت‌تان را بعد از گذشت ۱۵ دقیقه می‌شویید. همچنین می‌توانید آب گوجه‌فرنگی را با آب خیار و عسل مخلوط کنید. سپس ترکیب حاصل را روی پوسـت‌تان بگذارید. اجازه بدهید ۳۰ دقیقه بماند و در نهایت آن را با آب شسـتشو دهید. هر دو روش مفید هسـتند و پوسـت شما را روشن و درخشان می‌کنند. این روش‌های درمانی را هر هفته اسـتفاده کنید تا از مزایای آن‌ها بـهره‌مند شوید.

آرد نخودچی و سفیده‌ تخم‌مرغ:

این ترکیب یکی از ساده‌ترین روش‌های مراقبت از پوسـت چرب اسـت و از سوی متخصصین زیبایی بـه شدت توصیه می‌شود. آرد نخودچی کـه یک رویه‌ساب طبیعی بـرای پوسـت اسـت سلول‌های مرده‌ی پوسـت و آلودگی را از روی پوسـت پاک می‌کند و بـه شما کمک می‌کند پوسـت‌تان را کاملا تمیز کنید. از سوی دیگر، سفیده‌ی تخم‌مرغ قادر اسـت ترشحات چربی را کنترل کند، جوش‌ها و آکنه را خشک کند، و بـه این ترتیب سبب درمان سریع مشکلات پوسـتی شود. علاوه بـر این، ویتامین A موجود در آن بـه سفت شدن پوسـت شل کمک می‌کند و پوسـتی پرطراوت و بسیار جوان بـه شما می‌دهد. شما همچنین می‌توانید کمی هم خاک رنگ‌بـر بـه ترکیب اضافه کنید کـه بـه جلوگیری از ترشح بیش از حد چربی در پوسـت کمک می‌کند و از این رو ماسک صورت آماده‌شده بـرای پوسـت چرب بسیار ایده‌آل خواهد بود.

روش تهیه و مصرف:

مقداری آرد نخودچی، سفیده‌ی تخم‌مرغ و خاک رنگ‌بـر (یک قاشق چایخوری از هر کدام) را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر سفت آماده شود. شما می‌توانید عسل مرطوب‌کننده را نیز بـه این خمیر اضافه کنید. ماسک بـه دسـت آمده را روی صورت چرب‌تان بـه صورت لایه‌ای نازک قرار بدهید، 20دقیقه صبـر کنید و در نهایت آن را با آب شسـتشو دهید. اسـتفاده‌ی مداوم از این ماسک نه تنها مشکلات پوسـت چرب را درمان می‌کند، بلکـه بـه پوسـت‌تان رنگی زیبا می‌دهد.

مراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چرب

یخ برای پوست چرب

فیشیال یخ :

افرادی کـه دارای پوسـت چرب هسـتند عموما منافذ بزرگی دارند زیرا غدد سباسه‌ی آن‌ها بیش از حد فعال هسـتند. این امر باعث می‌شود کـه پوسـت آن‌ها زبـر، ضخیم و کدر باشد. با اسـتفاده از فیشیال یخ، می‌توانید از مشکلات ناشی از پوسـت چرب‌تان خلاص شوید. یخ منافذ را کوچک می‌کند، آکنه و تیرگی زیر چشم را کاهش می‌دهد. همچنین بـه طور طبیعی پوسـت را هیدراته می‌کند، گردش خون را افزایش می‌دهد و پوسـت شما بـه طور طبیعی درخشان می‌شود. این روش احتمالا ساده‌ترین شیوه‌ی مراقبت از پوسـت چرب مخصوصا در فصل تابسـتان اسـت.

روش انجام :

چند تکـه یخ را بـردارید و لای یک پارچه‌ی نرم قرار دهید. 3-4 دقيقه آن را روی پوسـت‌تان و قسمت‌های مسـتعد آکنه مالش بدهید. بـرای رسیدن بـه نتایج موثر هر روز صبح پس از شسـتن پوسـت‌تان، از این روش درمانی اسـتفاده کنید.

 چوب صندل :

این ماده‌ی سازگار با پوسـت بـرای اکثر پوسـت‌ها مناسب اسـت و اغلب بـرای اهداف مختلف پوسـتی اسـتفاده می‌شود. شما می‌توانید چوب صندل را بـرای درمان مشکلات پوسـت چرب‌تان بـه کار ببـرید. چوب صندل یک ضدعفونی‌کننده ‌اسـت و خواص ضد التهابی دارد و بـه همین دلیل مانع از بـروز جوش و آکنه می‌شود. این ماده همچنین کمک می‌کند تا رنگ پوسـت و لکـه‌های تیره روشن شوند و بـه پوسـت شما نرمی می‌دهد.

روش تهیه و مصرف:

یک قاشق چایخوری پودر صندل بـردارید و آن را با چند قطره گلاب مخلوط کنید. این خمیر را روی پوسـت‌تان خوب پخش کنید. اجازه دهید بـه مدت 10 دقیقه بماند و سپس آن را با آب بشویید. شما می‌توانید یک روز در میان این ماسک را اسـتفاده کنید تا پوسـتی درخشان، بدون چربی، روشن و صاف داشته باشید.

سرکـه سیب و آب خیار:

این ترکیب بـرای پوسـت چرب عالی اسـت چرا کـه نه تنها خاک و چربی را از پوسـت شما حذف می‌کند، بلکـه باعث می‌شود کـه همان پوسـت درخشانی کـه همه‌ی ما می‌خواهیم، حاصل شود. سرکـه سیب ماده‌ای بسیار مفید اسـت زیرا پوسـت را آرام می‌کند، آلودگی را از منافذ پوسـت پاک می‌کند و همچنین با میکروب‌ها و باکتری‌های مختلف کـه باعث بـروز جوش و عفونت‌های مختلف پوسـتی می‌شوند، مبارزه می‌کند. از طرف دیگر، خیار، دارای خواص طبیعی روشن‌کننده‌ی پوسـت اسـت و همچنین پوسـت شما را هیدراته و مرطوب می‌کند.

روش تهیه و مصرف:

با ۳ قاشق چایخوری آب خیار و ۱ قاشق چایخوری سرکـه سیب یک محلول آماده کنید. سپس با یک تکـه پنبـه محلول را روی صورت چرب‌تان اسـتعمال کنید. اجازه دهید بـه مدت حدود ۳-۴ دقیقه بماند و در نهایت صورت‌تان را با آب سرد شسـتشو دهید. این ترکیب را بـه صورت هفتگی اسـتعمال کنید تا پوسـتی نرم و لطیف بـه دسـت بیاورید.

 نمک دریایی :

این رویه‌ساب طبیعی بـرای پوسـت‌های چرب و کدر مناسب اسـت. مواد معدنی موجود در آن چربی و آلودگی را از منافذ پوسـت حذف می‌کند. این ماده پوسـت شما را سم‌زدایی می‌کند و جوش‌های سرسیاه و سرسفید را کـه در پوسـت چرب شایع هسـتند از بین می‌بـرد. افزودن عسل بـه آن سبب می‌شود کـه ترکیب ایده‌آل‌تری داشته باشید. این ترکیب نه تنها پوسـت را روشن می‌کند، بلکـه همچنین رطوبت و مواد مغذی لازم را بـه پوسـت می‌رساند.

روش تهیه و مصرف:

صورت‌تان را با آب ولرم شسـتشو دهید. سپس یک قاشق چایخوری نمک دریا و کمی عسل را با هم مخلوط کنید. سپس صورت‌تان را با حرکات دایره‌ای ماساژ بدهید. بعد از 2-3 دقیقه صورت‌تان را با آب سرد شسـتشو دهید. اسـتفاده از این دارو بـه صورت سه بار در هفته بـه شما کمک می‌کند کـه پوسـتی بدون چربی و روشن را بـه دسـت بیاورید.

مراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چرب

جوی دوسر و ماست برای پوست چرب

ماسک ماسـت و جوی دوسر:

اسـتفاده از این ترکیب سالم بـرای افراد دارای پوسـت چرب ضروری اسـت. جوی دوسر چربی را از صورت‌تان حذف می‌کند و بـه آن درخشش طبیعی می‌دهد. ساپونین شیمیایی کـه در آن موجود اسـت، پوسـت شما را پاکسازی کرده و بـه عنوان یک رویه‌ساب عالی عمل می‌کند و آلودگی، و چربی روی پوسـت صورت را از بین می‌بـرد. از سوی دیگر، اسید لاکتیک موجود در ماسـت، سبب شده کـه یک عامل سفیدکننده‌ی عالی باشد و بـه مبارزه با جوش، لکـه‌ها و تیره شدن پوسـت کمک ‌کند.

روش تهیه و مصرف:

خوب ماسـت را بزنید. سپس جوی دوسر را بـه آن اضافه کنید. پوسـت‌تان را با این ترکیب بـه مدت ۵ دقیقه و بـه صورت حرکات دایره‌ای ماساژ بدهید. اجازه بدهید ماسک بـه مدت نیم ساعت بماند و سپس آن را با آب ولرم شسـتشو بدهید. بـرای رسیدن بـه نتایج موثر، از این ماکس صورت سه بار در هفته اسـتفاده کنید.

ماسک توت‌فرنگی :

این ماسک توت‌فرنگی یکی از ساده‌ترین روش‌های مراقبت از پوسـت‌های چرب اسـت. توت‌فرنگی دارای خواص ضد پیری اسـت و بـه شما کمک می‌کند کـه درخشش و طراوت حاکی از جوانی را روی پوسـت‌تان احساس کنید. علاوه بـر این، توت‌فرنگی بـه شما کمک می‌کند کـه از شر چربی بیش از حد روی پوسـت خلاص شوید. علاوه بـر این، مواد مغذی موجود در آن با التهاب و سایر مشکلات پوسـتی مانند چین و چروک، لکـه‌ها و جوش‌ها مبارزه می‌کنند. اضافه کردن آبلیمو بـه این میوه تاثیر آن را افزایش می‌دهد و بـه شما کمک می‌کند کـه پوسـتی روشن و صاف داشته باشید.

روش تهیه و مصرف:

حدود 4-5 توت‌فرنگی را خوب له کنید. سپس کمی آبلیمو (در حدود ۱ قاشق چایخوری) بـه آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را روی پوسـت‌تان بمالید و اجازه بدهید در حدود 20 دقیقه بماند. در نهایت آن را با آب سرد شسـتشو دهید. اسـتفاده از این ماسک صورت بـه طور هفتگی شما را بـه نتایج دلخواه‌تان می‌رساند.

نکات مهم مراقبت پوسـت چرب :

  •  پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، میوه‌ها و سبزیجات بـرگ سبز را در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار بدهید.
  •  مقدار زیادی آب بنوشید تا همیشه بدن‌تان هیدراته باشد.
  • از مصرف شکر و چربی تا جایی کـه ممکن اسـت، پرهیز کنید.
  • میل‌تان را بـه خوردن غذاهای چرب و سرخ شده، شکلات، نوشابـه‌های گازدار و کافئین محدود کنید و نوشیدنی‌های الکل را کنار بگذارید.
  • صورت‌تان را دسـت کم دو بار در روز با یک مایع شسـتشوی ملایم پاکسازی کنید تا آلودگی‌ها و چربی از منافذ پوسـت‌تان پاک شوند.
  • بعد از تمیز کردن پوسـت از تونر اسـتفاده کنید.
  •  اگر بـه دنبال مرطوب کردن پوسـت‌تان هسـتید از محصولاتی کـه مبتنی بـر آب هسـتند و بـه حفظ رطوبت پوسـت‌تان کمک می‌کند،‌ اسـتفاده کنید.
  • هر بار کـه بیرون از خانه می‌روید، یک لوسیون ضد آفتاب روی پوسـت‌تان بزنید.
  •  بـرای پاک کردن چربی پوسـت‌تان، همیشه کاغذ جاذب داشته باشید.
  •  از رویه‌سابی شدید پوسـت‌تان پرهیز کنید.
  •  از نوارهای مخصوص منافذ پوسـت بـرای حذف جوش‌های سرسیاه و سرسفید در ناحیه‌ی T اسـتفاده کنید.
  •  اطمینان حاصل کنید کـه آرایش‌تان را قبل از رفتن بـه رختخواب بـه طور کامل پاک می‌کنید.
  • – بـه میزان کافی بخوابید.
  •  تا جایی کـه ممکن اسـت خودتان را دور از اسـترس نگه دارید.

نبایدهای پوسـت چرب :

مراقبت از پوست چرب، ماسک صورت برای پوست چرب

صورت خود را زیاد نشویید

پوسـت خود را بیش از حد نشویید:

بـرای مراقبت از پوسـت چرب ، پوسـت خود را نباید بیشتر از دو بار در روز بشویید. زیرا شسـتشوی بیش از حد پوسـت، آن را خشک می کند. بدن شما در واکنش بـه این خشکی، چربی بیشتری را تولید می کند. پس با شسـتشوی بیش از حد صورت، دقیقاً خلاف جهت خواسـت خود عمل کرده اید. بـه همین دلیل، بیش از دو بار در روز صورت خود را نشویید و پس از آن، همواره (همیشه، همیشه) از مرطوب کننده‌ مخصوص پوسـت چرب ، سبک و غیر کومدون زا، اسـتفاده کنید.

شاید بـه نظرتان عجیب باشد، اما پوسـت چرب هم بـه آبـرسانی نیاز دارد. با نادیده گرفتن این موضوع پوسـت شما خشک می شود و بـه دنبال آن، غدد چربی بیش از حد فعال می‌شوند.

از محصولات حاوی روغن های طبیعی نترسید :

با وجود همه‌ی باورهایی کـه در گذشته درباره‌ی محصولات بدون چربی وجود داشت، اگر پوسـتتان چرب اسـت، بـرای مراقبت از پوسـت چرب نیازی نیسـت از چربی و روغن این محصولات بترسید. پاک کننده‌ آرایش کـه حاوی روغن‌های طبیعی هسـتند، مثل زیتون، جوجوبا و پشن فروت یا باباسو (نوعی نخل بـرزیلی) بـرای پوسـت‌های چرب بسیار مناسبند. زیرا چربی ها را در روغن خود حل می کنند.

مزایای پوسـت چرب :

ممکن اسـت از بـراقی و جوش‌های این نوع پوسـت متنفر باشید، اما پوسـت چرب همیشه هم بد نیسـت. چربی پوسـت را بـرجسـته می‌کند. علاوه بـر این، پوسـت چرب کمتر در معرض علائم اولیه‌ی پیری پوسـت مانند خطوط ظریف و چین و چروک قرار می‌گیرد. در نتیجه پوسـت چرب بـه اندازه‌ی پوسـت خشک پیر نمی‌شود. مهم‌ترین نکته مراقبت از پوسـت چرب این اسـت کـه سطح چربی پوسـت خود را کنترل کنید تا بتوانید بـهترین چهره‌ی خود را بـه نمایش بگذارید. معمولاً با افزایش سن (بـه خصوص در اواخر دهه‌ی ۳۰) پوسـت، خشک می‌شود.

بنابـراین، با در نظر گرفتن این موضوع قدر پوسـت چرب را بدانید. از ضد آفتاب مخصوص پوسـت چرب در طول روز اسـتفاده کنید. پوسـت چرب امتیازهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. بـهتر اسـت این گونه فکر کنید: مردم بـرای بـه دسـت آوردن مزایای پوسـت چرب باید هایلایتر بخرند. در حالی کـه، پوسـت شما بـه این محصولات نیازی ندارد.

سخن پایانی :

پوست چرب هم مانند دیگر پوست ها نیاز به نگه داری و مراقبت خاص خودش را دارد و همیشه مراقبت های پوست می بایست به صورت مستمر انجام پذیرد تا نتیجه بخش واقع شود با توجه به نکات بالا تا حد زیادی می توانید چربی پوست خود را مدیریت کنید.

مطالب مرتبط :

ماسک زردچوبه برای پوست و مو

روش استفاده از موبر

این مطلب چقدر مفید بود ؟