معیارهای انتخاب همسر برای زنان

معیارهای انتخاب همسر برای زنان

زنان برای انتخاب همسر چه معیارهایی دارند؟

انتخاب همسر یکی از مهم ترین انتخاب های افراد در طول زندگی شان است. انتخاب همسر مناسب می تواند به تشکیل سازمان خانواده و همچنین در زندگی شخصی و اجتماعی و حتی تربیت فرزندان نقش شایانی داشته باشد.

اهمیت این انتخاب بقدری است که سعادت، رضایت و ناکامی های آدمی در زندگی را تا حدی می توان به چگونگی این انتخاب مربوط دانست. بسیاری از زوجهایی که کارشان به مشاجره، طلاق و غیره کشیده می شود به ملاک های انتخاب همسر، تحقیق، گفتگو و بررسی های زمینه های مشترک و متفاوت همدیگر اهمیت نداده اند.

برای انتخاب همسر افراد باید ار معیارهای انتخاب همسر آگاه باشند، ولی پیش از آن باید ابتدا خود را بشناسند و از ویژگی های خود، آگاه باشند و نقاط ضعف و قدرت خود را بدانند.

در دوران گذشته و فضای سنتی حاکم بر آن زمان‌ها، انتخاب همسر جزء انتخاب‌های ما محسوب نمی‌شدند و غالباً، این والدین بودند که یک دختر و پسر را برای هم انتخاب می‌کردند.

اما امروزه، دختران و پسران این حق را برای خود قائل می‌شوند که خودشان باید همسر آینده‌ خود را انتخاب کنند. البته، کاملاً حق با آن‌هاست. به این علت که نتیجه‌ این انتخاب، تا سال‌ها با فرد همراه خواهد بود و مسئولیت تمام پیش آمدها با خود فرد است.

اگر بخواهیم معنای حقیقی انتخاب را در نظر بگیریم، هیچ‌کسی واقعاً خودش همسر خودش را انتخاب نمی‌کند. بلکه این زندگی و موقعیت‌ها هستند که افراد را در سر راه هم قرار می‌دهند.

قدم اول در راه انتخاب صحیح این است که رمان های عاشقانه و فیلم های رمانتیکی که تا بحال دیده اید را فراموش کنید . انتخاب همسر باید با دقت و توجه فراوان صورت بگیرد و برای این کار باید عاقلانه و بدون هیچ عجله ای تمام جوانب را بسنجید و سپس همسر خود را انتخاب کنید.

 

عشق قبل از ازدواج؟

معیارهای انتخاب همسر برای زنان

آیا عشق قبل ازدواج درست است؟

بهتر است ابتدا با دید عاقلانه ای به قضیه انتخاب همسر نگاه کنید و سپس عاشق شوید. ولی ما نمی خواهیم بگوییم که قبل از ازدواج عاشق نشوید! اگر عاشق کسی شوید و بعداً متوجه شوید که او برای همسری شما مناسب نبوده؛ با شکست سنگین عاطفی مواجه خواهید شد و شاید شما عاشق کسی شوید؛ ولی او عاشقتان نشود!

 

همسران امروز، والدین فردا

زندگی آینده خود را فقط محدود به امروز نبینید. یعنی خودخواهانه همسرتان را انتخاب نکنید و از الان به فکر فرزندانتان نیز باشید و قبل از انتخاب همسر معیارهای او را برای یک والد خوب بودن در نظر بگیرید.

 

دوران نامزدی، بهترین زمان برای شناخت

معیارهای انتخاب همسر برای زنان

درزان نامزدی، دورانی برای شناخت بهتر دختر و پسر.

نامزدی یکی بهترین دوران ها برای شناخت بیشتر یکدیگر است که غالبا قبل از ازدواج رسمی صورت می گیرد. در دوران نامزدی می توانید به یک تفاهم و توافق برای زندگی مشترک برسید و مشکلاتتان را رفع کنید و اگر فکر می کنید که نمی توانید در این دوران به تفاهم برسید قبل از ازدواج جدا شوید.

معیار انتخاب همسر برای خانم ها

هر زنی قبل از انتخاب همسر باید معیارها و مشخصات همسر خود را بر اساس اولویت و اهمیت آن بر روی کاغذ بنویسد و بر این اساس همسر خود را انتخاب کند.

تهیه لیست مشخصات همسر آینده یک تصویر جامع و کلی در اختیار شما قرار می دهد تا با دید بهتری نسبت به انتخاب همسر خود اقدام کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر در این روش، احساسی عمل نکنید و در نوشتن لیست کاملاً منطقی و به دور از بزرگ نمایی و احساس عمل کنید.

سعی کنید اجتماعی باشید و در جمع های مختلفی حاضر شوید تا دایره انتخاب های خود را وسیع تر کنید. خواستگارهای خود را به خاطر دارا نبودن ویژگی های کم اهمیت رد نکنید و فرصت های ازدواج با یک همسر مناسب را برای خود محدود نکنید.

 

نکات مهم در انتخاب همسر

معیارهای انتخاب همسر برای زنان

نکاتی که باید برای انتخاب همسر مناسب بدانیم.

نکته اول: خودتان را درست بشناسید و علت ازدواج خود را مشخص کنید و این سوالات را از خود بپرسید: آیا به دلیل وضعیت مالی، چهره و یا شخصیت طرف مقابلتان می خواهید با او ازدواج کنید؟ و یا صرفا برای اینکه از خانه پدری فرار کنید؟ خودشناسی موجب تعیین هدف و برنامه ریزی برای زندگی می شود.

نکته دوم: همسر آینده تان را بر اساس خواسته ها و موقعیت فعلی خود تصور کنید. کسی که خواهان زندگی با یک فرد تحصیل کرده هنردوست است، بهتر است خود نیز تحصیل کرده و هنر دوست باشد.

نکته سوم: معیارهای اولیه برای همسریابی را انتخاب کرده و آنها را آزمایش کنید. رایجترین معیارها (تفاوت سن، تفاوت قد، تفاوت ظاهر، تفاوت تحصیلات، تفاوت طبقاتی، تفاوت قومی، تفاوت زبانی و در نهایت تفاوت دینی) هستند.

نکته چهارم: اجتماعی باشید تا تا دایره انتخاب های خود را وسیع تر کنید. محیط کار، تحصیل یا تفریح خود را به گونه ای انتخاب کنید که حداکثر احتمال ممکن را برای دیده شدن توسط همسر احتمالی آینده تان به شما بدهد.

به عنوان مثال کسی که می خواهد با یک موسیقیدان ازدواج کند، یا در کلاسهای متعدد موسیقی شرکت می کند یا عضو انجمنی می شود که موسیقی دانان معمولا عضو آن می شوند. و یا اینکه خصوصیت اصلی همسر آینده تان را به نزدیکان و دوستان بگویید تا اگر آنان با چنین کسی در آینده برخورد کردند شما را به او معرفی کنند.

نکته پنجم: وقتی با کسی به قصد ازدواج دوست شدید یا از او خواستگاری کردید، فکرتان فقط مشغول ظواهر امر (مانند کافی شاپ رفتن و کادوهای رمانتیک دادن یا نحوه چای آوردن عروس خانم موقع خواستگاری و مراسم عروسی) نباشد و عاقلانه فکر و رفتار کنید.

نکته ششم: شناخت بهتر همسر احتمالی تان از طریق برقراری ارتباط کلامی یا غیر کلامی می باشد. شما می توانید با معاشرت در دوران نامزدی و یا پرسش سوالات اساسی در طول جلسات خواستگاری، صحبت نمودن با طرف مقابل و غیره، شناخت زیادی از او به دست آورید.

نکته هفتم: جمع بندی وضعیت و گرفتن تصمیم نهایی، آخرین نکته است. تمام نظرات و تفکرات را کنار هم بچینید و جنبه های مثبت و منفی ازدواج با این فرد را کنار هم مقایسه کنید و سپس با ارزیابی درست آن ها تصمیمتان را به والدینتان اعلام کنید.

 

دو زوج در چه چیزهایی باید تناسب داشته باشند؟

معیارهای انتخاب همسر برای زنان

پسر و دختر باید چه اشتراکاتی داشته باشند؟

  • همتایی ایمانی و دینی.
  • همتایی در فرهنگ.
  • همتایی در اخلاق.
  • همتایی در تحصیلات.
  • همتایی جسمی و جنسی (یکی سرد مزاج نباشد یکی خیلی گرم مزاج یا یکی قوی و بلند نباشد یکی خیلی کوتاه و ضعیف).
  • همتایی در سن ( بهتر است اختلاف نهایتا 4 تا 5 سال باشد).
  • تناسب در مال.
  • تناسب خانوادگی (هر دو خانواده از لحاظ روحی، اخلاقی جسمی، عقلی تناسب داشته باشند.)
  • تناسب سیاسی.
  • تناسب اجتماعی (اینگونه نباشد که یکی فقط دوست داشته باشد در منزل و از اجتماع دور باشد و به کارهای فکری تمرکز داشته باشد و دیگری دوست داشته باشد با همه رفت و آمد کند و اهل بگو و بخند باشد و…
  • تناسب در زیبایی: توجه به توازن و تناسب در زیبایی صورت، اندام و قیافه ظاهری بسیار مهم است اگر یکی خیلی زیبا و خوش اندام باشد و دیگری زشت صورت و بدنام احتمال به وجود آمدن ناراحتی و مشکل برای هر دو و عقده ای روانی و عقده محرومیت جنسی و انحراف و بی عفتی و حسرت برای فرد زیبا وجود دارد.

 

معیار انتخاب همسر از دیدگاه قرآن

معیارهای انتخاب همسر برای زنان

معیارهای انتخاب همسر از دیدگاه اسلام

اسلام که کامل ترین مکتبها است و به وسیله آخرین سفیر الهی توسط جبرئیل امین به صورت کتاب زندگی یعنی قرآن مجید به بشر عرضه شده، در انتخاب همسر ایده آل، معیاری را فراروی بشر قرار داده است که اگر مرد و زن مسلمان به مکتب انسان ساز خود عمل کند و به دستورات قرآن و اهل بیت را عمل کند، می تواند همسر ایده آل خود را انتخاب و به آرامش کامل و سعادت دنیا و آخرت نائل شود .

می دانیم که دو قطب منفی مغناطیس یکدیگر را جذب نمی کنند و برای جذب و انجذاب از جهتی سنخیت یا تجانس و از جهتی تضاد و یا عدم تجانس لازم است، در مساله گزینش همسر نیز همین قاعده حکمفرماست .

اما از سوی دیگر چند نوع تجانس و سنخیت نیز لازم است چنانکه خداوند متعال در باره سنخیت در انسان بودن زن و مرد در قرآن مجید می فرماید: «یا ایها الذین اتقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها و بث منهما رجالا کثیرا و نساء … .»

«ای مردم «از (مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! همان کسی که همه شما را از یک انسان آفرید; و همسر او را (نیز) از جنس خود او خلق کرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانی (در روی زمین) منتشر ساخت …»

معیارهای انتخاب همسر برای زنان

انتخاب همسر مناسب

و همچنین به نظر قرآن باید دختر و پسر از نظر ایمان هم سنخیت داشته باشند، زیرا چگونه ممکن است یک انسان با ایمان با یک انسان بی دین زندگی مشترکی را شروع و به سرانجام برساند . چنانکه می فرماید:

«و لا تنکحوا المشرکات حتی یؤمن و لامة مؤمنة خیر من مشرکة و لو اعجبتکم و لا تنکحوا المشرکین حتی یؤمنوا و لعبد مؤمن خیر من مشرک و لو اعجبکم اولئک یدعون الی النار و الله یدعوا الی الجنة و یبین آیاته للناس لعلهم یتذکرون » (4) .

«با زنان مشرک و بت پرست، تا ایمان نیاورده اند، ازدواج نکنید! (اگرچه جز به ازدواج با کنیزان، دسترسی نداشته باشید); زیرا کنیز با ایمان، از زن آزاد بت پرست، بهتر است، هرچند (زیبایی، یا ثروت، یا موقعیت او) شما را به شگفتی آورد.

و زنان خود را به ازدواج با مردان بت پرست، تا ایمان نیاورده اند، درنیاورید! (اگرچه ناچار شوید آنها را به همسری غلامان با ایمان درآورید); زیرا یک غلام با ایمان، از یک مرد آزاد بت پرست، بهتر است;

هرچند (مال و موقعیت و زیبایی او) شما را به شگفتی آورد. آنها دعوت به سوی آتش می کنند; و خدا دعوت به بهشت و آمرزش به فرمان خود می نماید نشانه های خویش را برای مردم روشن می سازد، شاید متذکر شوند!» .

همچنین در مورد سنخیت زن و مرد در احصان (عفت) که زن و مرد هر دو باید عفت کامل داشته باشند و پاکدامنی را در مورد یکدیگر مراعات کنند، می فرماید:

«مرد زناکار جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نمی کند; و زن زناکار را، جز مرد زناکار یا مشرک، به ازدواج خود در نمی آورد; این کار بر مؤمنان حرام است ».

همچنین در آیه پنج سوره مائده می فرماید:

«… زنان پاکدامن از مسلمانان، و زنان پاکدامن از اهل کتاب، حلالند; هنگامی که مهر آنها را بپردازید و پاکدامن باشید … .»

از این آیه معلوم می شود که حتی در مورد ازدواج با اهل کتاب نیز سنخیت از نظر پاکدامنی لازم است.

 

مطالب بیشتر:

راز خوشبختی، 33 نکته برای خوشبختی در زندگی مشترک

دانستنی در مورد مردان، رازهایی از پسران در رابطه

نشانه های عاشق شدن یک مرد، رفتار مرد عاشق

 

 

4.5/5 - (13 امتیاز)