نکات مهم خرید موکت

نکات مهم خرید موکت

نکات مهم خرید موکت

احتمالا بـرای شما هم اتفاق افتاده است کـه موقع  خرید کف پوش از جنس موکت سر درگم شوید. چون انواع و طرح های مختلف زیادی دارد کـه شما باید ویژگی های مد نظر خودتان را در نظر بگیرید. با وجود اینکـه کف پوش های مختلف زیادی بـه بازار عرضه شده است اما هنوز خیلی از افراد ترجیح می دهند از موکت استفاده کنند. در موقع خرید موکت بـه جزئیات و نکات گوناگونی توجه کنید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

چرا موکت :

در قدیم موکت یکی از کف پوش‌های رایج بـرای زیرفرش بود. پس از آن کف پوش‌هایی مثل سرامیک و پارکت در رنگ‌های متنوع جایگزینی بـرای موکت شدند. امروزه موکت‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوع‌تری در بازار ارائه می‌شوند. بـه همین دلیل طرفداران و علاقمندان زیادی پیدا کرده است. زیرا دارای مزایایی نسبت بـه کف پوش‌های دیگر است.

مزایای موکت :

موکت دارای تنوع بسیار بالایی از رنگ، طرح و جنس است کـه هرکسی با توجه بـه دکوراسیون محل مورد نظر و کاربـردش می‌تواند رنگ و طرح مورد نظر را انتخاب کند.

ـ موکت می‌تواند یک عایق حرارتی بـرای ماه‌های سرد باشد و دیگر نیازی بـه پوشیدن جوراب بـرای راه رفتن در منزل نداشته باشید.

ـ موکت می‌تواند یک عایق صوتی بـرای مکان‌های پر سر و صدا باشد.

ـ نگهداری از موکت بسیار راحت‌تر است.

ـ بـرای خانواده‌هایی کـه فرزند کوچک دارند موکت انتخاب بـهتر و امن‌تری است.

ـ موکت با هر نوع سبک مبلمان و دکوراسیونی سازگار و هماهنگ می‌شود.

ـ موکت‌ها می‌توانند رنگ و بافتی جذاب بـه منزل شما بدهند.

ـ مکان‌هایی کـه دارای اثاث کم است با موکت پرتر و مبله‌تر بـه نظر می‌آیند.

ـ موکت‌های طرح دار فضا‌های بزرگ را بسته‌تر و دوستانه‌تر نشان می‌دهند.

انواع موکت :

نکات مهم خرید موکت

انواع موکت پرز بلند زیادی داریم

موکت‌هایی با پرز بلند :

اگر دلتان می‌خواهد کف خانه نرم و راحت باشد این موکت‌ها را انتخاب کنید. این نکته بـرای افرادی کـه در مناطق سردسیر سکونت دارند بیشتر اهمیت دارد. ضخامت بـرخی از موکت‌ها آنقدر زیاد است کـه از این لحاظ بـه فرش‌های ماشینی شباهت زیادی دارند. بـه هر حال اگر می‌خواهید اتاق‌های شما در فصل زمستان گرم و در تابستان نرم و راحت باشد اینجور موکت‌ها بـه دردتان می‌خورند.

موکت‌های کبـریتی :

قدیمی‌ترین نسل موکت هاست کـه البته هنوز هم می‌توانید آن‌ها را در میان فروشگاه‌های تزئینات داخلی خانه پیدا کنید. بـه هر حال مهمترین ویژگی موکت‌های کبـریتی ارزان بودن آنهاست. اگر نمی‌خواهید بـرای پوشاندن کف خانه هزینه زیادی بپردازید، انتخاب موکت‌های کبـریتی بـهترین گزینه است. البته این موکت‌ها قطر کمی دارند و کمی زبـر هستند، بـه همین دلیل چندان راحت نیستند.

موکت‌های چمن مصنوعی :

شاید پسربچه‌های شیطان کـه بـه شدت علاقه‌مند بـه ورزش فوتبال هستند از این جور موکت‌ها خوششان بیاید و از والدینشان بخواهند اتاقشان را با اینجور موکت‌ها بپوشانند. ظاهر این موکت‌ها شبیه چمن و رنگشان هم سبز چمنی است. البته جدای از اتاق‌ها بـرای کف سالن‌های ورزشی، بالکن یا تراس‌های سقف دار هم قابل استفاده هستند. انتخاب این موکت با رنگ سبزش فضای اتاق را شاد و گوناگون جلوه می‌دهد.

نکات مهم خرید موکت

موکت مناسب چ ویزگی هایی دارد

موکت‌های طرح دار :

استفاده از موکت‌های ساده و یک رنگ فضای اتاق را بزرگتر نشان می‌دهد، اما ممکن است اتاق شما بـه اندازه کافی بزرگ باشد و نیازی بـه این ترفند دکوراسیونی نداشته باشید؛ بنابـراین دستتان حسابی باز است تا رنگج و طرح مورد علاقه تان را انتخاب کنید. در حال حاضر موکت‌های طرح دار متنوعی در بازار وجود دارند. انواع وارداتی معمولا از کشور‌های بلژیک یا ترکیه بـه ایران می‌آیند. البته موکت‌های ایرانی هم کیفیت و نقش و نگار‌های خوبی دارند.

نکات و راهنمای خرید موکت

خرید موکت بادوام و ضخیم بـرای مسیرهای پرتردد :

در اولین قدم بـه فضایی کـه می‌خواهید آن را با موکت، فرش کنید دقت کنید. میزان تردد یکی از فاکتور مهم در انتخاب موکت است. اگر بـرای فضا‌هایی مثل راهرو یا فضای نشیمن بـه دنبال موکت مناسب می‌گردید، از موکت‌هایی با دوام بالا، محکم و ضخیم استفاده کنید.

تردد در فضا‌هایی مثل راهرو، ورودی و فضای نشیمن بالا است و اگر موکتی نرم و پرز بلند بـرای این فضا‌ها انتخاب کنید، خیلی زود زیبایی و شکل اولیه خود را از دست می‌دهند و زیبایی دکوراسیون منزل شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بـه یاد داشته باشید کـه با چک کردن پشت موکت می‌توانید از استحکام آن مطمئن شوید. موکت‌هایی با گره‌ها نزدیکتر و فشردگی بافت بیشتر از دوام بیشتری بـرخوردارند.

نکات مهم خرید موکت

بـه موکت مناسب اتاق کودک توجه کنیم

اگر فرزند کوچک دارید از خرید موکت پرز بلند خودداری کنید :

در گام بعدی بـه این نکته فکر کنید کـه چقدر اهل مراقبت از کفپوش هستید؟ با خود رو راست باشید. اگر فرزند کوچکی در منزل داشته باشید یا خانواده پر جمعیتی باشید بـه احتمال زیاد موکت شما با فواصل زمانی بسیار کمی پر از خرده ریز‌های خوردنی‌های اهالی منزل و گرد و خاک و … می‌شود و باید زود بـه زود آن را تمیز کنید.

اگر فرزند کوچکی در خانه داشته باشید اهمیت این کار دو چندان می‌شود، چرا کـه بچه‌ها معمولا روی زمین بازی می‌کنند و آلوده بودن کفپوش ممکن است باعث بیماری فرزند شما شود. هرچند اگر خانواده کم جمعیتی باشید و فرزند کوچکی نداشته باشید، بـه احتمال زیاد موکت‌های منزل شما بـرای مدت طولانی‌تری تمیز خواهند ماند.

قیمت موکت و بودجه شما :

اگر نمی‌خواهید بـرای خرید موکت زیاد هزینه کنید، بـهتر است از موکت‌های کم پشت و با پرز‌های کوتاه استفاده کنید. مثل موکت‌های کبـریتی کـه در قدیم وجود داشت. این نوع موکت‌ها هم ارزان‌اند و هم بـه راحتی شسته می‌شوند.

نگهداری و شستشوی موکت :

اگر مکان مورد نظر جوری است کـه می‌خواهید زود بـه زود موکت را بشویید، بـهتر است از موکت‌های کم پشت و با پرز‌های کوتاه استفاده کنید. این نوع موکت‌ها هم ارزان‌اند و هم شستشوی راحتی دارند. همچنین موکت‌های با پرز‌های کوتاه غبار کمتری روی آن‌ها می‌نشیند و بـرای کسانی کـه فرزند کوچک دارند مناسب‌تر است. موکت‌هایی کـه دارای پرز بلند و بـرجسته هستند جارو کردن و تمیز نگه داشتن آن‌ها مشکل است، ولی در عوض عایق بـهتری بـرای سر و صدا هستند.

بـرای محیط‌های پر رفت و آمد از رنگ‌های تیره استفاده کنید تا کثیفی آن بـه چشم نیاید. می‌توانید درباره نحوه‌ی شستشو از فروشنده اطلاعات کافی بگیرید. در خرید موکت بـه آب و هوای محل سکونت تان هم توجه کنید. خوب است بدانید کـه موکت‌ها با الیاف طبیعی مثل پشم بـرای آب و هوای مرطوب و معتدل نظیر استان‌های شمالی کشورمان مناسب نبوده و مستعد کپک زدن هستند.

ابعاد و نور فضای مورد استفاده :

اگر مکانی کـه می‌خواهید موکت کنید دارای اثاث کم و خلوت بوده و یا بسیار بزرگ است، بـهتر است از موکت‌های طرح دار استفاده کنید تا فضا را پر کرده و باعث شود فضا دوستانه‌تر بـه نظر آید. اگر مکان مورد نظر کوچک است از موکت‌های ساده و رنگ روشن و دارای پرز کم استفاده کنید تا اتاق بزرگتر بـه نظر آید.

اگر اتاقتان کم نور است از موکت‌هایی استفاده کنید کـه در آن رنگ‌های گرم و آفتابی بـه کار بـرده شده است تا محیط را بـه یک محیط گرم تبدیل کند. اگر می‌خواهید بـرای اتاق کودک موکت تهیه کنید بـهتر از رنگ‌های شاد و روشن استفاده کنید. بـه این نکته توجه کنید کـه اگر می‌خواهید در آینده‌ی نزدیک بـه مکانی دیگر نقل مکان کنید از رنگ‌های خنثی استفاده کنید. این گونه رنگ‌ها تاثیر بـهتری بـر حس دیداری خریدار خواهد گذاشت.

نکات مهم خرید موکت

 موکت چه مارکی خوب است

نرمی و راحتی موکت :

این موضوع بـه سلیقه‌ی خودتان بـرمی‌گردد. اگر دوست دارید زیر پایتان نرم و راحت باشد از موکت‌های با پرز و پشم زیاد و بلند استفاده کنید.نصب موکت هنگام خرید حتما در مورد نحوه‌ی چسباندن و نوع چسب بـرای چسباندن از فروشنده کمک بخواهید و هنگام نصب موکت حواستان بـه جهت خواب موکت کـه تمام تکـه بـه یک طرف باشند دقت کنید.

کیفیت و دوام موکت :

اگر بـه دنبال یک موکت خوب و با کیفیت و دوام بالا هستید حتما از نمایندگی‌های معتبـر خرید کنید کـه دارای ضمانت و گارانتی باشند. دوام موکت بـه فاکتوری مثل ضخامت و تراکم، جنس فیبـر و نحوه ساخت آن بستگی دارد. هنگام خرید پشت موکت را بـه دقت بـررسی کنید. اگر گره‌ها بـه هم نزدیک و فشردگی بافت بیشتر باشد، موکت استحکام و دوام بیشتری دارد. تراکم موکت بـه زیاد بودن رشته‌های فیبـر موکت بیان می‌شود. هر چه تراکم بیشتر باشد، موکت عمر بیشتری خواهد داشت.

هرچه میزان تراکم بیشتر باشد، از نرمی موکت کاسته خواهد شد. البته این مسئله بستگی بـه خواست مشتری دارد کـه نرمی را بـه طول عمر و زبـری ترجیح بدهد. فیبـر همان بافت اصلی موکت است کـه در انواع مختلفی مثل فیبـر‌های پشمی و فیبـر‌های نایلونی وجود دارند. همچنین فیبـر‌ها می‌توانند از الیاف پلی استری یا پلی استر رنگ محلول، الیاف پلی استر تریکستا و یا الیاف اولفین ساخته شوند کـه هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه انواع فیبـر‌های بـه کار رفته در موکت‌ها را بیشتر بـررسی می‌کنیم:

فیبـر‌های پشمی: این نوع فیبـر‌ها گران‌ترین نوع فیبـر بوده، دارای عمر طولانی و نرم و در عین حال دارای قیمت بالا هستند.

فیبـر‌های نایلونی: فیبـر‌های نایلونی بادوام‌ترین نوع فیبـر‌ها هستند. نرم و متنوع در طرح و رنگ هستند. این فیبـر‌ها هم راحت کثیف می‌شوند و هم راحت پاک می‌شوند.

الیاف پلی استری: موکت‌هایی کـه از پلی استر ساخته می‌شوند، مزایای فراوانی دارند. از جمله این مزیت‌ها می‌توان بـه قیمت مناسب و نوع ساخت آن و کمتر تکـه دار شدن آن‌ها اشاره کرد.

پلی استر رنگ محلول: این نوع پلی استر در رنگ‌های محدود بـه بازار عرضه می‌شود. اما در عوض دارای قیمت مناسب، مقاوم و ضد لک است و در عین حال در مقابل اشعه ماورابنفش مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد؛ یعنی نور آفتاب نمی‌تواند رنگ آن را بـرگرداند.

الیاف پلی استر تریکستا: این نوع پلی استر بـهترین نوع از پلی استری است کـه در ساخت موکت استفاده می‌شود. در واقع این پلی استر با ساختار مولکولی خاصی کـه دارد بیشترین مقاومت در مقابل آلودگی را نشان می‌دهد و از دوام بالایی بـرخوردار است.

الیاف اولفین: الیاف اولفین از ساده‌ترین و مقاوم‌ترین نوع پلاستیک (در بـرابـر لکـه) است. ولی موکت تولید شده از آن نرم نیست و دوام زیادی ندارد.

نکات مهم خرید موکت

بـه راهنمای خرید موکت توجه کنیم

مواظب باشید در بـرند‌های مشهور احتمال تقلب بیشتر است :

اگر تصمیم دارید از بـرند‌های مشهور ایرانی خرید کنید تا بـه چرخه اقتصاد کشور کمکی کرده باشید، بـهترین کار را می‌کنید. فقط بـه یاد داشته باشید کـه موکت مورد نظر را حتما از نمایندگی تهیه کنید تا بـه جای کالای اصلی بـه شما کالای تقلبی نفروشند. از موارد دیگری کـه باید آن‌ها را چک کنید؛ مدت و معیار گارانتی و خدمات حین ضمانت است.

هنگام خرید با فروشنده مشورت کنید :

با همه اینها، در هنگام خرید موکت با فروشنده مشورت کنید و از آن‌ها کمک بخواهید. تنوع جنس و مدل‌های موکت‌های موجود در بازار بـه قدری زیاد است کـه ممکن است در هنگام خرید با مدل‌ها و جنسی مواجه شوید کـه اصلا از وجود آن اطلاع نداشتید. آنچه مهم است دانستن محدودیت‌ها و باید‌ها و نباید‌های شخصی شما در هنگام انتخاب موکت است.

کلام آخر

ما می توانیم با توجه بـه نکاتی که در این مقاله آمده است، یک کف پوش مناسب برای منزلمان تهیه کنیم که  نرم و راحت و زیبا باشد. با رعایت این اصول می توانیم موکتی را خریداری کنیم که متناسب با دکوراسیون منزل باشد و دکوراسیون ما را خاص و شیک کند و کاربردی هم باشد.

این مطلب چقدر مفید بود ؟