نکات مهم در انتخاب تابلو فرش

نکات مهم در انتخاب تابلو فرش

نکات مهم در انتخاب تابلو فرش

 

یکی از زیبا ترین تابلوهایی کـه می توانید بـرای دکور منزل خود انتخاب کنید، تابلو فرش است. تابلو فرش ها احتمال دارد دستباف یا ماشینی باشند، این بـه هزینه ای کـه پرداحت می کنید و نظر خودتان کـه از کدام نوع استفاده کنید، بستگی دارد.  تابلو فرش ها یک اکسسوری لاکچری است کـه نماد اصیل بوئن هم محسوب می شود چون هنر زیبای دستان هنرمند قالیبافان را بـه نمایش می گذارد. در این مقاله نکات مهم در انتخاب تابلو فرش را بـرای شما عزیزان آماده کرده ایم، با ما همراه باشید.

 

یک هدیه تجملی

تابلوفرش‌های اصیل، دستباف هستند. اما امروزه نمونه‌های ماشینی آن نیز بازار را قبضه کرده است. تابلوفرش‌های دستباف نمونه‌ای از هنر فاخر ایرانی هستند و از دیرباز تاکنون جزو اشیای لوکس و تجملی بوده‌اند. زیرا مثل فرش ارزش افزوده پیدا می‌کنند و بـه راحتی بـه پول نقد تبدیل می‌شوند.

میانگین قیمت آن‌ها از قالی پایین‌تر است. از این رو می‌توانند گزینه مناسبی بـرای هدیه دادن بـه شمار آیند. پس اگر در فکر تهیه هدیه‌ای منحصر بـه فرد، ارزشمند و ماندگار بـرای عزیزانتان هستید درنگ نکنید؛ طرح‌های مختلف تابلوفرش چشم انتظار شمایند.

همه رقم هم مدل

گرچه نمی‌توان هیچ قاعده و چارچوب خاصی بـرای رشته‌های هنری قایل شد، اما طرح‌های مینیاتور، مذهبی، میوه، طبیعت، آثار باستانی و حیوانات حیات وحش از مهم‌ترین قالب‌های تابلوفرش‌ بافی هستند و بیشتر تابلوفرش‌های بافته شده در این چارچوب‌ها قرار می‌گیرند.

تابلوفرش‌ها همچنین اندازه مشخصی ندارند و می‌توانند مطابق با میل شخصی بافنده بافته شوند. اما اندازه‌های 60×40 سانتی‌متر، 50×70 سانتی‌متر، 60×90 سانتی‌متر، 70×100 سانتی‌متر و 80×100 سانتی‌متر از معمول‌ترین ابعاد بافت این هنر ارزشمند بـه شمار می‌روند.

نکات مهم در انتخاب تابلو فرش

انتخاب تابلو فرش

ماشینی یا دستباف:

قبل از شروع بـه خرید تابلو فرش مشخص کنیدکـه بـه دنبال خرید تابلو فرش ماشینی هستید یا دستباف؟ این موضوع بسیار مهم است. زیرا محدوده قیمت های تابلو فرش های ماشینی و دستباف کاملا از هم متفاوت است.

اگر بودجه محدودی دارید و مد نظر دارید حتما تابلو فرش بخرید میتوانید از تابلو فرشهای ماشینی انتخاب کنید. اما در صورتی کـه بودجه مناسبی بـرای این کار دارید پیشنهاد می کنیم از تابلو فرش های دستباف گزینه ای انتخاب کنید. تابلو فرش های دستباف بـه مرور زمان ارزش بیشتری پیدا می کنند. اما فرش های ماشینی بـه مرور زمان از ارزش می افتند. بسیاری از فرش های ماشینی بـه مرور زمان پوسیده می شوند. اما هنوز فرش های دستباف عتیقه در موزه ها و کلکسیون های ثروتمندان یافت می شود.

 

بافت تابلو فرش

_ تراکم و رجشمار بالا بـرای تابلو فرش مزیت مناسبی است.

_ رجشمار بالا موجب ظریف شدن کار و تمیز درامدن طرح تابلو می شود.

_ بـرای این منظور اطلاعات رشجمارو بافت فرش را از فروشنده بـه دقت بپرسید.

 

طرح تابلو فرش

انتخاب تابلو فرش کاملا بـه محل و دیوار مورد استفاده دارد. معمولا تابلو فرش ها در اتاق های پذیرایی و هال منازل استفاده می شود. طرح های گل معمولا طرح های چشم نوازی هستند کـه بـه منزل روح می بخشند. طرح های مذهبی مورد پسند بسیاری از افراد است بـه ویژه ” بسم الله الرحمن الرحیم” و سوره “و ان یکاد” جز طرح های مورد استقبال است. بـهتر است اگر منزل شما کوچک است از طرح های شلوغ استفاده نکنید! در غیر این صورت میتوانید از طرح های پر کار استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب تابلو فرش

تشخیص تابلو فرش دستباف و ماشینی

مهمترین نکات در انتخاب و خرید تابلو فرش

_ بـهتر است بدانید عموما اطلاعات تابلو فرش یا هر فرشی در بخش پشت آن جایگذاری میشود ، بنابـراین میتوانید با چک کردن پشت کار از وجود شناسنامه تابلو فرش اطلاع پیدا کرده و آن را مطالعه فرمایید.

_ بخش پشت کار همیشه دربـرگیرنده بسیاری اطلاعات میباشد. میتوانید با نگاه کردن بـه پشت تابلو فرش نوع گره های آن از نظر درشت و یا ریز بودن را بـررسی نمایید ، همچنین اگر کمی دقت کنید و قبل از خرید اطلاعات خود را بیشتر نمایید میتوانید با نگاه کردن بـه پشت کار از میزان دقیق بودن شانه هایی کـه توسط بافنده زده شده نیز اطلاع پیدا کنید.

_ احتمال دارد با نگاه بـه تابلو فرش متوجه کجی بافت آن نشوید چراکـه این مساله در طرح تابلو فرش گم خواهد شد و خیلی قابل تشخیص نخواهد بود. یکی از راه کارها بـرای پی بـردن بـه این مشکل ، بـررسی پشت تابلو فرش میباشد چراکـه هرگونه کجی در بافت از این راه قابل مشاهده است.

_ دقت کنید کـه بـهتر است تابلو فرش را قاب نشده تهیه فرمایید چراکـه قاب میتواند کجیهای فرش را بپوشاند در حالیکـه اگر دو طرف تابلو فرش بدون قاب را روی هم بگذارید بـه راحتی متوجه کجی های آن خواهید شد.

_ اگر قصد خرید تابلو فرشی دارید کـه توسط استاد خاصی بافته شده و یا بـرند خاصی داشته باشد بـهتر است از فروشگاه های معتبـر و یا حتی الامکان از خود بافنده خریداری نمایید چراکـه درحین رفو و مرمت فرش و سایر فنون نظیر آن این امکان وجود دارد کـه امضاء یا نام اشخاص در زیر تابلو بافته شود و تنها در صورتی کـه خیلی حرفه ای باشید میتوانید این مساله را تشخیص دهید.

_ تابلو فرش هایی کـه چله ی ابـریشمی دارند گران قیمت تر هستند ، با نگاه کردن بـه چله بـه راحتی میتوانید ابـریشمی یا نخی بودن آن را تشخیص دهید ، چله و یا پرزهای ابـریشمی بسیار ظریف تر و درخشنده تر از نخ میباشد و قاعدتا جلوه بسیار زیباتری نیز بـه کار میدهند.

_ نکته دیگری کـه باید در نظر داشت پرداخت تابلوفرش است. پرداخت فرش و تابلو فرش یک هنر محسوب می شود و اگر بدون مهارت انجام شده باشد نه تنها در کیفیت ظاهری تابلوفرش تاثیر منفی دارد بلکـه از ارزش آن نیز میکاهد.

_ سعی کنید در زمانهایی کـه بازار ساکت تر است و خودتان نیز فرصت بیش تری دارید اقدام بـه خرید تابلوفرش تان نمایید چراکـه با وجود تنوع زیاد در این راستا بـرای انتخاب نهایی تابلو فرشی کـه متناسب با سلیقه و منزلتان باشد نیاز بـه صبوری و صرف زمان میباشد.

نکات مهم در انتخاب تابلو فرش

تابلو فرش از کجا بخرم

بـرجسته بودن فرش:

سوالی کـه بـرای اکثر خریداران پیش می آید این است کـه چطور وقتی تایلو رو می بافتند اینطور بـرجسته شده؟! باید گفت کـه این اتفاق در هنگام بافت نمی افتد این مسئله بعد از بافت توسط پرداختچی اتفاق می افتد و پرداخت یک هنر محسوب میشود. چه بسا فرشهایی زیبایی بافته شده کـه در اختیار پرداختچی بدون مهارت قرار گرفته و کل زحمت بافنده را از بین می بـرد و چه بسیار پرداختچی های ماهری هستند کـه عیوب فرش رو از راه پرداخت می گیرند.

چگونه از تابلوفرش مراقبت کنیم؟

تابلوفرش‌ها مثل نوزادان نیاز بـه مراقبت‌های ویژه‌ای دارند. آنها را نباید بـه صورت مستقیم روی دیوارهای گچی یا آهکی آویخت. همچنین نباید میخ را روی آنها کوبید. زیرا بافت فرش سوراخ می‌شود و در صورت زنگ زدن میخ، لکـه بد رنگی بـرای همیشه روی آن باقی می‌ماند. تابلوفرش‌ها بافته شده‌اند تا زیبایی‌شان را در حالی کـه روی دیوار قرار دارند بـه رخ بکشند. پس آنها را لوله و تا نکنید. اگر نگران بیدزدگی تابلوفرشتان هستید، می‌توانید از پودر یا قرص نفتالین استفاده کنید. همچنین آنها را در معرض رطوبت شدید- مثل مسیر مستقیم کولرهای آبی- قرار ندهید. با این کار شرایط پوسیدگی آن را زودتر فراهم می‌آورید.

قاب یا بی‌ قاب؟

تابلوفرش‌ها را نباید بدون قاب از دیوار آویخت. قاب مناسب جلوه بـهتری از تابلوفرش بـه نمایش می‌گذارد و نوعی تشخص و اعتبار بـرایش بـه ارمغان می‌آورد. انواع قاب ساده، مدرن و تک‌رنگ گزینه‌های مناسبی بـرای این کار نیستند. قاب تابلوفرش هر چه پهن‌تر، پر نقش و نگارتر و پر پیچ و خم‌تر باشد، شکوه تابلوفرش بیشتر نمایان می‌شود. قاب‌هایی کـه در اصطلاح عامیانه بـه «سلطنتی» مشهور هستند بـرای این کار بسیار مناسب بـه نظر می‌رسند. توجه داشته باشید هرگز نباید قاب را شیشه گفتهدازید.

شست و شوی تابلو فرش

بـه صورت کلی می‌توان گفت تابلوفرش‌ها نیاز بـه شست و شو ندارند. اگر بـه هر علتی احساس کردید تابلوفرشتان کثیف شده، پیشنهاد ما کمک گرفتن از مراکز قالی‌شویی‌ است کـه در زمینه شستن تابلوفرش نیز تخصص دارند. اما اگر چنین مراکزی را سراغ ندارید و مایلید خودتان این کار را انجام دهید باید اول از همه تابلو را از قابش جدا کنید. سپس روی تابلوفرش را با جاروبـرقی کـه دهانه‌اش تمیز است جارو بزنید تا ذرات گرد و غبار از بین بـرود. سپس مقداری شامپو فرش را در آب سرد حل کنید و با یک تکـه اسفنج بزرگ کـه در این محلول غلتانده‌اید، سطح آن را بسایید. بـرای خشک شدن، باید تابلو فرش را روی زمین، در محیط نسبتا گرم بگسترانید تا رطوبتش تبخیر شود. این کار اجازه نمی‌دهد رنگ‌های آن در همدیگر بلغزند و ادغام شوند. هرگز تابلوفرش را روی طناب پهن نکنید. چون احتمال دارد کش بیاید و از ریخت بیافتد. پهن کردن تابلوفرش زیر آفتاب هم پسندیده نیست. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، آن را پشت و رو زیر آفتاب بگذارید. بـرای گردگیری روزانه تابلوفرش، بـهترین روش، استفاده از بـرس گردگیری جاروبـرقی است.

نکات مهم در انتخاب تابلو فرش

گرانترین تابلو فرش دستباف

کلام آخر:

امیدواریم با نکاتی کـه در بالا ذکر شد بیشتر با تابلو فرش آشنا شده باشید و در هنگام خرید بدانید کـه بـه چه نکاتی باید توجه کنید تا تابلو فرش مناسب خودتان را خریداری نمایید.

3/5 - (2 امتیاز)