ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی

ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینیورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی چه مواردی را باسد رعایت کنیم. و چه خط قرمز هایی وجود دارد. با توجه بودن عمل بینی به هر دلیلی ورزشکاران هم گاهی این عمل را انجام می دهند و این سوال مطرح می شود که بعد از جراحی بینی ورزشکاران و بدنسازان بعد از چند روز می توانند فعالیت های ورزشی خود را از سر بگیرند و چند روز باید اسـتراحت کنند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

بعد از عمل بینی :

یکی از پرسش‌های مداوم  این اسـت که چه مدت بعد از انجام عمل بینی می‌توانم ورزش کنم؟ پاسخ برای هر ورزشی، متفاوت اسـت. در هر شرایطی بهتر اسـت پاسخ این پرسش را از پزشک جراحتان بپرسید.

ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی

هفته اول نقش مهمی در استراحت دارد

هفته اول :

هفته اول،‌ مجوز انجام هیچ‌ فعالیت‌ و ورزش‌ی ندارید. در این مرحله، فقط اجازه انجام ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی، آن هم با سرعت آرام را دارید؛ به هیچ‌وجه نباید فشار خونتان بالا برود، زیرا این کار موجب تورم و تغییر فرم بینی‌تان خواهد شد.

هفته دوم :

شدت فعالیت: 0 تا 25 درصد

اگر قبلاً بدنساز بوده‌اید، اکنون می‌توانید تمرینات قبلی‌تان را با شدت 25 درصدی دنبال کنید. لازم اسـت که تعداد تکرارها و سنگینی وزنه‌ها فقط 25درصد تمرینات قبلی‌تان باشد. از خم‌شدن در حین انجام تمرین، خودداری کنید. در این مرحله نباید تمرینات هوازی را انجام دهید.

هفته سوم :

شدت فعالیت: 25 تا 50 درصد

حالا می‌توانید شدت تمریناتتان را  به نصف برسانید. در این هفته اگر می‌خواهید به بدنتان آسیب نزنید، سنگینی وزنه‌ها و تکرارها باید نصف تمرینات قبلی‌تان باشد.

ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی

کم کم شدن تمرینات را افزایش دهید

هفته چهارم :

شدت فعالیت: 50تا 75 درصد

در این مرحله شدت تمریناتتان می‌تواند تا 75 درصد برسد و وزنه‌ها و تکرارهایتان نیز نهایت باید 75 درصد شدت قبلی را داشته باشد.در هفته سوم می‌توانید خم شوید. به هیچ‌وجه دویدن در هفته سوم را توصیه نمی شود.

هفته پنجم :

شدت فعالیت: 75تا 100 درصد

حالا می‌توانید به سراغ وزنه‌هایی با سنگینی متوسط بروید و تکرارهایتان را به قبل از عمل جراحی برسانید.در هفته پنجم، انجام حرکات یوگا و خم‌شدن نیز بلامانع اسـت.

بعد از 45 روز :

رفتن به اسـتخر و شنا کردن مشکلی ایجاد نمی‌کند اما غواصی ممنوع اسـت. رفتن به سونای خشک تا دو ماه پس از جراحی نیز ممنوع اسـت زیرا گرمای سونا ورم بینی را افزایش می‌دهد.

از آغاز ماه سوم :

فرد می‌تواند ورزش های هوازی و تردمیل را به آرامی انجام دهد. به طور کلی باید از انجام ورزش‌هایی که احتمال ضربه به بینی وجود دارد مانند ورزش‌هایی که با توپ یا ضربه زدن سرکار دارند مانند بوکس، پرهیز شود.

6 ماه بعد از جراحی

از آغاز ماه هفتم فرد می‌تواند به طور کامل فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد اما باید مراقب باشد که ضربه به بینی وارد نشود و اگر بوکس بازی می‌کند بهتر اسـت از محافظ بینی اسـتفاده کند.

بعد از عمل بینی چه ورزش‌هایی ممنوع اسـت :

ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی ورزش های هوازی ممنوع است

ورزش‌های هوازی :

خوشبختانه حتی یک روز بعد از جراحی هم می‌توانید به پیاده‌روی بروید؛ پزشکان هم پیاده‌روی آرام بعد از عمل جراحی را توصیه می‌کنند. البته منظورمان پیاده‌روی کوتاه و در حد تحمل بیمار اسـت. این کار از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری خواهد کرد، اما تمام طول هفته اول اجازه انجام فعالیت‌های هوازی مانند دویدن، جاگینگ و دوچرخه‌سواری را نخواهید داشت. (چگونه پیاده‌روی را اصولی شروع کنیم؟)

یادتان باشد که اسـتخوان بینی‌تان نیاز به اسـتراحت دارد و فقط اجازه انجام فعالیت‌های سبک مانند پیاده‌روی را خواهید داشت. از طرفی، ورزش ایروبیک و هوازی نیاز به اکسیژن بیشتری دارد که باتوجه به تورم و التهاباتِ داخل بینی بعد از عمل، امکان انجام چنین ورزش‌هایی برایتان غیرممکن و آسیب‌زا اسـت.

خم‌شدن :

در هفته اول، هر ورزشی که نیاز به خم‌شدن دارد را فراموش کنید. حرکاتی مانند کرانچ، رساندن دسـت‌ها به پاها و وزنه‌زدن، از کارهای خطرناکی اسـت که به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. حداقل باید یک هفته بعد از عمل بینی اسـتراحت داشته باشید و هیچ‌گاه نباید وزنه‌ای بیشتر از 2 کیلو را بلند کنید، یعنی حتی اگر مادر هسـتید، بلند و بغل‌کردنِ کودکتان هم به شما آسیب خواهد رساند.

با بلند کردن اجسام سنگین، به بدنتان فشار آمده و فرآیند ترمیم بینی‌تان بیشتر به تأخیر خواهد افتاد. همچنین رابطه جنسی را محدود کنید. در کل، کارهایی که شما را به نفس نفس می‌اندازد را کنار بگذارید؛ پس بهتر اسـت یک هفته اول را به تنهایی بخوابید تا از اتفاقات احتمالی جلوگیری شود.

ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی

تمرینات و ورش های قدرتی بعد از جراحی بینی

ورزش شدتی و قدرتی :

ترمیم اسـتخوان بینی حداقل به 6 هفته زمان نیاز دارد. بعد از هفته اول می‌توانید به‌سراغ ورزش‌های خیلی سبک بروید، ولی نباید مدت زمان آن طولانی‌تر از چند دقیقه باشد تا به بدنتان آسیبی نرسانید.

به یاد داشته باشد که از انجام هرگونه ورزشی که ممکن اسـت به بدنتان آسیبی برساند یا جسمی به صورتتان برخورد کند، باید خودداری کنید. البته دقت داشته باشید که برای انجام ورزش نباید زیر نور مسـتقیم خورشید قرار بگیرید؛ زیرا این کار باعث آفتاب‌سوختگی و تورم بیشتر پوسـت صورتتان خواهد شد.

ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی

مکمل بدنسازی بعد از عمل بینی

 مصرف مجدد ویتامین‌ها،مینرال‌ها و مکمل‌های ورزشی :

اگر مصرف تمام مکمل‌های ورزشی خود را به دو هفته قبل از عمل قطع کنید و در هفته اول از رفتن به باشگاه خودداری کنید. بنابراین بهتر اسـت مصرف مکمل‌های ورزشی را بعد از دو هفته شروع کنید. البته حتما در این مورد با پزشک معالج خود مشورت کنید.

هر شخص به صورت متفاوت بهبود پیدا می کند :

برای هرشخص زمان متفاوتی برای بهبودی لازم اسـت و نمی‌توان یک زمان مشخص را برای شروع تمرین مشخص کرد. با این حال بسیاری بیماران می‌توانند بعد از حدود 6 هفته اسـتراحت، بیش از یک پیاده‌روی ساده را انجام دهند. هنگامی که آماده هسـتید تا تمرین را دوباره آغاز کنید، باید با دکتر خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که آماده هسـتید و سپس به آهسـتگی به زندگی عادی خود بازگردید.

تلاش نکنید از جایی که رها کردید شروع کنید بلکه به تدریج فعالیت خود را افزایش دهید. به آنچه بدنتان به شما می‌گوید عمل کنید. اگر بینی شما در هنگام تمرین درد داشت فورا تمرین را متوقف کنید. اگز متوجه خونریزی یا ورم شدید با دکتر خود تماس بگیرید. بدیهی اسـت که تا زمان بهبودی کامل، برای بعضی افراد حتی تا یک سال، باید از از هرگونه ورزش که احتمال ضربه به بینی توسط شخصی دیگر یا یک وسیله وجود دارد پرهیز شود.

ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی

حمام بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی چگونه اسـتحمام کنیم:

بهتر اسـت شب قبل از عمل بینی اسـتحمام داشته باشید. در هفته بعد از عمل، با یک همراه اسـتحمام را انجام دهید تا هنگام خیس شدن مو و سرتان ، آب به بینی شما نرسد و آن را خیس نکند . پس سعی کنید مسـتقیم از دوش اسـتفاده نکنید و آب مصرفی زیاد گرم نباشد . البته هنگامی که برای برداشتن گچ بینی خود اقدام می کنید بهتر اسـت با هماهنگی پزشک ، گچ را خیس کنید تا گچ شل شده و راحت تر جدا شود .

 بعد از عمل بینی از عینک چطور اسـتفاده کنیم :

افراد می توانند بعد از گذشت 3 هفته از عمل جراحی بینی اقدام به زدن عینک طبی نمایند، بهتر اسـت که فریم عینک شما سبک باشد.

تغذیه بعد از عمل بینی :

مقداری کاهش وزن و لاغری بعد از عمل بینی طبیعی بوده و فرد با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می تواند به وزن اولیه خود بازگردد.

  • به مدت 4 ساعت بعد از عمل جراحی بینی مایعات بنوشید.
  • پس از گذشت 4 ساعت غذاهای نرم و آبکی همچون سوپ میل کنید.
  • از خوردن مواد غذایی سفت و جویدنی همچون هویج و نارگیل خودداری نمایید.
  • مصرف غذاهای پرادویه را به حداقل برسانید.

ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی

رقص بعد از عمل بینی

رقص بعد از عمل بینی :

از آنجایی که بسیاری از افراد هسـتند که رقص و حرکات موزون را در دسـته ورزش ها قرار نمی‌دهند، باید بگوییم که رقصیدن هم نوعی ورزش به حساب می آید و نیاز اسـت تا اگر به صورت حرفه ای رقصیدن را انجام میدهید، انجام رقص بعد از عمل بینی را مدتی انجام ندهید.رقصیدن باعث بالا رفتن فشار خون در بدن می شود و جریان خون را در رگ ها افزایش می دهد. پس از جراحی بینی در محل بخیه ها بسیار مهم اسـت که جریان خون افزایش نداشته باشد چون خطر پاره شدن بخیه ها را در پی دارد.

تا چه مدت از رقصیدن نیاز اسـت دوری کنید :

همانطور که گفته شد اگر میخواهید خطر پارگی بخیه های بینی را پس از عمل بینی نداشته باشید لازم اسـت تا حداقل یک ماه پس از جراحی بینی از انجام رقص و حرکات موزون خودداری کنید تا بینی شما بهبود نسبی خود را بیابد.
پس از یک ماه میتوانید به انجام رقص بپردازید ولی در نظر داشته باشید که اگر از آن دسـته از رقصنده های به اصطلاح هیپ هاپ هسـتید که نیازمند حرکت های پر جنب و جوش در حین رقصیدن می باشد لازم اسـت تا ۲ ماه از انجام این حرکت ها خودداری کنید. زیرا خطر جابجایی تیغه بینی را برای شما دارد.

تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی :

ممكن اسـت بمدت ٣تا ٤ روز ترشحات خونابه ای مختصر از حفره های بینی وجود داشته باشد. این ترشحات را می توانید در پشت لب به آرامی با دسـتمال تمیز كنید. برای تميز كردن بيني بعد از عمل بینی مراقب باشید از وارد كردن هر گونه جسم خارجی به داخل بینی یا كشیدن دسـتمال یا اعمال فشار به پره های بینی خودداری كنید.

هنگام مسواك زدن دندانهای بالا ، دقت نمایید از زیر لب به ناحیه بینی ضربه یا فشار وارد نكنید.

در صورت در دسـترس بودن ، بهتر اسـت از دسـتگاه بخور سرد در فاصله حدود یك متری بویژه هنگام خواب بمدت دو هفته اسـتفاده نمایید تا كمتر دچار احساس خشكی گلو ، خشك شدن ترشحات و ایجاد كراسـت در بینی شده و هنگام تنفس احساس بهتری داشته باشید.

جهت جلوگیری از خونریزی از فین كردن تا یك ماه پس از جراحی بینی جدا خودداری كنید و پس از آن نیز تا حداقل یك ماه دیگر در صورت نیاز به آرامی این كار را انجام دهید.

خوابیدن بعد از جراحی بینی :

نكته اول در مورد نحوه خوابيدن بعد از جراحي بيني آن اسـت كه در دو سه روز اول بعد از جراحي، بيني و صورت ورم مي كنند و علت آن خونريزي هاي زيرپوسـتي اسـت كه اتفاق مي افتد و مايعاتي كه از رگ ها خارج مي شوند و زير پوسـت بيني تجمع پيدا مي كنند به همين علت، بيني و صورت ورم مي كنند.

به همين خاطر در دو سه روز اول بعد از جراحي، بهتر اسـت كه سر بالاتر از بدن قرار داشته باشد تا اين مايعات ميان بافتي خالی شوند و از بيني و سر و صورت بيرون بيايند .در حالت نشسـته و ايسـتاده طبيعتاً سر بالاتر از بدن مي باشد، اما در حالت خوابيده بهتر اسـت دو يا سه بالش زير سر باشد تا سر كمي بالاتر از بدن قرار گيرد.

به پهلو خوابیدن بعد از عمل بینی:

سؤال ديگري كه مطرح مي شود آن اسـت كه آيا مي توان بعد از عمل جراحي بيني، به پهلو خوابيد؟ جواب اين اسـت كه بله، به پهو مي توانيد بخوابيد ولي بايد حواسـتان باشد كه بيني را به زمين فشار ندهيد. يعني دو سه بالش زير سر بگذاريد.
پهلو به آن پهلو شدن بعد از عمل بینی: مي توانيد به اين پهلو و آن پهلو شويد و مشكلي ندارد. لازم نيسـت صاف در يك وضعيت قرار بگيريد. مي توانيد هنگام خواب جابجا شويد. فقط نكته اش اين اسـت كه بيني روي بالش فشار داده نشود.

دو الی سه روز بعد از عمل بینی می توانید تعداد بالش ها را کم کنید. بعد از گذشت 8 روز بع از عمل می توانید به حالیت سابق و عادی بخوابیدو می توانید پهلو به پهلو شوید. و هیچ اصراری نیست که صاف بخوابید و تکان نخورید. همچنین که می بینید خوابیدن نیز مسئله ی بزرگی برای بعد ار عما بینی نیست.

مطالب بیشتر:

آیا بدنسازی قد را میسوزاند و باعث توقف رشد قد می شود

علت بدن درد بعد از ورزش، رفع بدن درد بعد از بدنسازی

4.7/5 - (9 امتیاز)