پسیلیوم چیست؟ 7 مزایای شگفت انگیز آن

پسیلیوم چیست؟ 7 مزایای شگفت انگیز آن

مزایای پسیلیوم

پسیلیوم نوعی فیبر است که معمولاً به عنوان یک ملین ملایم استفاده می شود. پسیلیوم به عنوان یک فیبر محلول، قادر به عبور از دستگاه گوارش شما است بدون اینکه به طور کامل شکسته یا جذب شود.

در عوض، آب را جذب می کند و به یک ترکیب چسبناک تبدیل می شود که برای یبوست، اسهال، قند خون، فشار خون، کلسترول و کاهش وزن مفید است. در این مقاله با همه چیزهایی را که باید در مورد پسیلیوم بدانید، آشنا خواهید شد.

 

پسیلیوم چیست؟

پسیلیوم چیست؟ 7 مزایای شگفت انگیز آن

پسیلیوم یک فیبر محلول است که از دانه های گیاه Plantago ovata، تهیه می شود. گیاهی است که عمدتا در هندوستان رشد می کند.

این ماده به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می شود و معمولاً به شکل سبوس، گرانول، کپسول یا پودر یافت می شود. با این حال، می توان آن را از طریق غلات غنی شده صبحانه نیز تهیه کرد.

سبوس پسیلیوم ماده اصلی فعال Metamucil است، یک فیبر مکمل که اغلب برای کاهش یبوست مورد استفاده قرار می گیرد.

به دلیل حلالیت عالی در آب، پسیلیوم می تواند آب را جذب کرده و به یک ترکیب چسبناک تبدیل شود که در مقابل هضم شدن در روده کوچک مقاومت می کند.

مقاومت آن در برابر هضم به آن كمك می كند تا به تنظیم كلسترول بالا، تری گلیسیرید و قند خون كمك كند. همچنین می تواند به مدیریت وزن کمک کرده و اسهال و یبوست را تسکین دهد.

همچنین مصرف پسیلیوم باعث پر شدن معده و کم شدن اشتها و در نتیجه کمک به رفع چاقی می شود. این فراورده به دلیل جلوگیری از جذب مجدد اسیدهای صفراوی، سبب کاهش کلسترول سرم خون نیز می شود.

 

فواید پسیلیوم

پسیلیوم به اشکال مختلف یافت می شود و فواید سلامتی زیادی دارد.

1. پسیلیوم یبوست را تسکین می دهد

پسیلیوم چیست؟ 7 مزایای شگفت انگیز آن

پسیلیوم، یبوست را درمان می کند.

پسیلیوم به عنوان یک ملین استفاده می شود و با افزایش مقدار مدفوع، به رفع یبوست کمک می کند. در ابتدا، این ماده با اتصال به مواد غذایی که کمی هضم شده اند، آنها را از معده به روده کوچک منتقل می کند. سپس به جذب آب کمک می کند و باعث افزایش اندازه و رطوبت مدفوع می شود. پسیلیوم با این کار به دفع آسان تر مدفوع کمک می کند.

یک مطالعه نشان داد که پسیلیوم تأثیر بیشتری نسبت به سبوس گندم بر رطوبت، وزن کل و بافت مدفوع دارد. یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف 5.1 گرم، دو بار در روز به مدت دو هفته، محتوای آب و وزن مدفوع و همچنین تعداد کل حرکات روده را در 170 فرد مبتلا به یبوست مزمن افزایش داده است.

مطالب مرتبط: برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

 

2. ممکن است به درمان اسهال کمک کند

پسیلیوم چیست؟ 7 مزایای شگفت انگیز آن

درمان اسهال با پسیلیوم

نشان داده شده است كه پسیلیوم باعث تسكين اسهال مي شود. پسیلیوم این کار را به عنوان ماده جذب کننده آب انجام می دهد، که می تواند ضخامت مدفوع را افزایش داده و عبور آن را از طریق روده بزرگ کندتر کند.

یک مطالعه نشان داد که سبوس پسیلیوم به طور قابل توجهی در 30 بیمار مبتلا به سرطان تحت پرتودرمانی، اسهال را کاهش داده است.

یک مطالعه دیگر هشت نفر را که اسهال ناشی از لاکتولوز بود، با 3.5 گرم پسیلیوم، سه بار در روز درمان کرد. با این کار زمان تخلیه معده آنها از 69 به 87 دقیقه افزایش یافته است، که به معنی حرکات کمتر روده است.

بنابراین، پسیلیوم هم می تواند از یبوست جلوگیری کند و هم اسهال را کاهش دهد. در صورت بروز مشکل به طور موثر به حرکات عادی روده کمک می کند.

 

3. پسیلیوم می تواند سطح قند خون را کاهش دهد

پسیلیوم چیست؟ 7 مزایای شگفت انگیز آن

کاهش قند خون با پسیلیوم

تحقیقات نشان داده است که مکملهای فیبری با پایین آوردن سطح انسولین، مقدار قند خون را کاهش می دهند. این خاصیت در مورد الیاف حلال در آب مانند پسیلیوم، بیشتر اتفاق می افتد.

در حقیقت، پسیلیوم بهتر از سایر سبوس غلات دیگر مانند گندم و برنج و … عمل می کند. اینعلت  به دلیل فرم فیبری ژله مانند آن است که می تواند هضم غذا را کندتر کند و در نتیجه به تنظیم سطح قند خون کمک کند.

در یک مطالعه، 56 مرد مبتلا به دیابت با 5.1 گرم پسیلیوم، دو بار در روز به مدت هشت هفته درمان شدند. این میزان قند روزانه آنها را 11٪ کاهش می دهد.

در یک مطالعه دیگر در مبتلایان به دیابت نوع 2، دوز بالاتر روزانه (پنج گرم سه بار در روز) به مدت شش هفته منجر به کاهش 29٪ قند خون در دو هفته اول شد.

از آنجا که پسیلیوم قادر به کند شدن هضم غذا است، توصیه می شود که آن را با غذا مصرف کنید نه به تنهایی، زیرا بر میزان قند خون شما تأثیر بیشتری دارد. به نظر می رسد که یک دوز روزانه حداقل 10.2 گرم می تواند سطح قند خون را پایین بیاورد.

مطالب مرتبط: معرفی دمنوش برای کاهش قندخون

 

4. ممکن است باعث افزایش احساس سیری و کاهش وزن شود

پسیلیوم چیست؟ 7 مزایای شگفت انگیز آن

تاثیر پسیلیوم در کاهش وزن

فیبرهایی مانند پسیلیوم که ترکیبات چسبناکی دارند، می توانند به کنترل اشتها و کاهش وزن کمک کنند. در یک مطالعه، 12 شرکت کننده سالم بلافاصله قبل از غذا، 10.8 گرم پسیلیوم مصرف کردند. آنها به مدت طولانی و شش ساعت بعد از غذا، هنوز احساس سیری می کردند.

یک مطالعه دیگر تأثیر دوز 20 گرم پسیلیوم را در 17 شرکت کننده سالم مورد بررسی قرار داد. یک دوز، سه ساعت قبل از غذا، و دوز دیگر بلافاصله قبل از غذا مصرف می شد.

نتایج حاکی از افزایش احساس سیری، یک ساعت بعد از غذا و کاهش کل چربی در طول روز در مقایسه با دارونما یا پلاسبو بود. با این حال، به نظر می رسد مطالعات مربوط به رابطه مستقیم بین پسیلیوم و کاهش وزن نتایج متفاوتی را نشان می دهد.

یک مطالعه نشان داد که 16 هفته رژیم غذایی با کالری محدود به همراه سه گرم پسیلیوم، دو بار یا سه بار در روز منجر به کاهش متوسط ​​وزن 4.52 کیلوگرم و 4.60 کیلوگرم به ترتیب شده است.

علاوه بر این، یک مطالعه دیگر نشان داد که مکمل پسیلیوم به تنهایی و همچنین جفت شدن با رژیم غذایی غنی از فیبر، منجر به کاهش معنی دار وزن، شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن می شود. در مقابل، سایر مطالعات تأثیر معنی داری بر وزن بدن گزارش ندادند .

مطالب مرتبط: خوراکی های چربی سوز شکم و پهلو

 

5- پسیلیوم می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد

پسیلیوم چیست؟ 7 مزایای شگفت انگیز آن

پسیلیوم باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود.

پسیلیوم قادر است میزان چربی و اسیدهای موجود در ترشحات کیسه صفرا (زرداب) را با افزایش دفع مدفوع، محدود کند. زیرا این ترشحات و اسیدهای چرب از طریق مدفوع از بدن خارج می شوند. در فرآیند جایگزینی اسیدهای صفراوی، کبد از کلسترول برای تولید بیشتر استفاده می کند. در نتیجه، سطح کلسترول خون کاهش می یابد.

در یک مطالعه، 47 شرکت کننده سالم پس از مصرف 6 گرم در روز به مدت شش هفته، کاهش 6٪ در کلسترول بد LDL را تجربه کردند. علاوه بر این، پسیلیوم می تواند به افزایش سطح کلسترول خوب HDL کمک کند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه، مصرف 5.1 گرم دو بار در روز به مدت هشت هفته، منجر به کاهش كلسترول بد LDL و همچنین افزایش HDL در 49 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 شد.

جالب اینجاست که با بررسی 21 مطالعه، کاهش کلسترول LDL وابسته به دوز است. این بدان معناست که با 20.4 گرم پسیلیوم در روز نسبت به 3 گرم در روز نتایج بهتری مشاهده شد.

 

6. به نظر می رسد پسیلیوم برای قلب شما مفید است

پسیلیوم چیست؟ 7 مزایای شگفت انگیز آن

پسیلیوم مفید برای قلب

اضافه کردن فیبرهای محلول در آب مانند پسیلیوم به رژیم غذایی شما ممکن است باعث کاهش تری گلیسیرید خون، فشار خون و خطر بیماری قلبی شود.

یک مطالعه تأیید کرد که 5 گرم پسیلیوم، سه بار در روز به مدت شش هفته، تری گلیسیریدها را در مقایسه با دارونما، 26 درصد کاهش می دهد. علاوه بر این، در 40 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2، سطح تری گلیسیرید بعد از دو ماه از درمان با فیبر پسیلیوم به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

علاوه بر این، یک رژیم غذایی با 12 گرم فیبر اضافی از مکمل پسیلیوم، فشار خون سیستولیک را 5.9 میلی متر جیوه در 36 فرد مبتلا به فشار خون بالا کاهش داد.

سرانجام، یک مطالعه دیگر در افراد چاق نشان داد که دوز روزانه 7 گرم به مدت 12 هفته منجر به کاهش هفت درصدی فشار خون در شش هفته اول درمان می شود.

 

7. دارای اثرات پری بیوتیک است

پسیلیوم چیست؟ 7 مزایای شگفت انگیز آن

اثرات پری بیوتیکی پسیلیوم

پری بیوتیک ها ترکیبات غیر قابل هضم هستند که باکتری های روده را تغذیه می کنند و به رشد آنها کمک می کنند. آزمایشات حاکی از آن است که پسیلیوم اثرات پری بیوتیکی دارد.

اگرچه پسیلیوم تا حدودی در برابر تخمیر مقاوم است، اما بخش کوچکی از فیبر پسیلیوم توسط باکتریهای روده قابل تخمیر هستند. این تخمیر می تواند اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFA) تولید کند، که با فواید سلامتی در ارتباط هستند.

یک مطالعه نشان داد که 10 گرم، دو بار در روز به مدت 12 ماه، تولید اسیدهای چرب غیر اشباع را افزایش می دهد. همچنین، به دلیل اینکه کندتر از سایر فیبرها، تخمیر می شود، باعث افزایش گاز و ناراحتی در دستگاه گوارش نمی شود.

در حقیقت، درمان با پسیلیوم به مدت چهار ماه باعث کاهش 69 درصدی علائم گوارشی در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو می شود. علاوه بر این، به نظر می رسد ترکیبی از پسیلیوم و پروبیوتیک در درمان کولیت اولسراتیو و بیماری کرون بسیار مؤثر است.

 

عوارض جانبی پسیلیوم

پسیلیوم چیست؟ 7 مزایای شگفت انگیز آن

پسیلیوم چه عوارضی دارد؟

به نظر می رسد که پسیلیوم در اکثر افراد به خوبی تحمل می شود. دوزهای 5 تا 10 گرم که روزانه، سه بار مصرف می شود با عوارض جانبی جدی مرتبط نیست. اما ممکن است، سبب ایجاد قولنج، گاز معده یا نفخ شود.

همچنین، پسیلیوم می تواند جذب برخی از داروهای خاص را به تأخیر بیندازد. بنابراین، توصیه نمی شود که آن را با هر داروی دیگری مصرف کنید.

اگرچه خیلی کم است است، اما برخی از واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش یا مشکل تنفسی ناشی از مصرف و یا دست زدن به پسیلیوم گزارش شده است.

 

موارد منع مصرف پسیلیوم

دیابت، اشکال در بلع، انسداد روده، نارسایی احتقانی قلب، التهاب آپاندیس، خونریزی ركتوم با علت نامشخص.

هشدارها

پسیلیوم سبب كاهش جذب برخی مواد معدنی مثل كلسيم، منيزيم، مس، روی، و ويتامين B12 و گليكوزيدهای قلبی و مشتقات کومارینی می‌گردد.

 

مقدار مصرف پسیلیوم

پسیلیوم چیست؟ 7 مزایای شگفت انگیز آن

دوز مصرفی پسیلیوم

پسیلیوم را می توان در دوزهای 5-10 گرم با وعده های غذایی، حداقل یک بار در روز مصرف کرد. با این حال، هنگامی که صحبت از فیبر می شود، بیشتر همیشه بهتر نیست. زیرا مصرف بیشتر آنها ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود. همچنین مهم است که پسیلیوم را با آب مصرف کرده و سپس به طور مرتب در طول روز آب بنوشید.

به عنوان یک مکمل ملین، 5 گرم با یک لیوان آب، سه بار در روز، اغلب به عنوان نقطه شروع توصیه می شود. این می تواند به تدریج افزایش یابد، البته تا جایی که با بدن سازگار باشد. همچنین بهتر است دستورالعمل دوز مصرفی روی بسته بندی را رعایت کنید.

 

سخن پایانی

پسیلیوم معمولاً به عنوان ملین استفاده می شود. با این حال، همچنین می تواند اسهال را تسکین داده و به کاهش تری گلیسیرید، کلسترول، قند خون و فشار خون کمک کند.

این مکمل فیبر می تواند در رژیم غذایی شما گنجانده شود و به طور مرتب به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف شود. اگر می خواهید پسیلیوم بخرید، می توانید از داروخانه ها یا عطاری های معتبر تهیه کنید.

منبع: https://www.medicalnewstoday.com

5/5 - (1 امتیاز)