چرا اینقدر زود عصبانی می شوم؟

چرا اینقدر زود عصبانی می شوم؟

چرا من اینقدر عصبانی هستم؟

همه افراد عصبانیت را تجربه کرده اند. شدت عصبانیت می تواند از دلخوری عمیق تا خشم شدید متغیر باشد. با این حال کاملا طبیعی است که هر از گاهی در پاسخ به موقعیت های خاص، احساس عصبانیت کنید.

اما گاهی اوقات مردم عصبانیت غیرقابل کنترل را تجربه می کنند که اغلب اوج می گیرد، به خصوص هنگامی که تحریک جزئی باشد. در این حالت، عصبانیت یک احساس عادی نیست، بلکه یک مشکل اساسی است.

یک مطالعه معتبر در سال 2010، خاطر نشان کرد که عصبانیت کنترل نشده برای سلامتی جسمی و عاطفی مضر است. همچنین می تواند به سرعت در معرض خشونت کلامی یا جسمی قرار بگیرد و به شما و اطرافیان آسیب برساند.

 

چه عواملی باعث عصبانیت و مشکلات عصبی می شود؟

عصبانیت از منابع مختلفی ناشی می شود و می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از محرکهای خشم رایج عبارتند از:

  • مشکلات شخصی، مانند عدم موفقیت در کار یا مشکلات در رابطه
  • مشکلی که توسط شخص دیگری بوجود آید. مانند لغو برنامه ها
  • رویدادی مانند ترافیک سنگین یا تصادف رانندگی
  • خاطرات یک واقعه آسیب زا یا غم انگیز

در موارد دیگر، مشکل عصبی ممکن است ناشی از تروما یا حوادث اولیه در زندگی فرد باشد که شخصیت آنها را شکل داده است. در بعضی موارد، تغییرات هورمونی نیز ممکن است باعث عصبانیت شود.

چرا اینقدر زود عصبانی می شوم؟

عواملی که باعث عصبانیت می شوند.

انواع عصبانیت

عصبانیت می تواند خود را به چند روش مختلف بروز دهد. همه عصبانیت ها به یک شکل بیان نمی شود. عصبانیت و پرخاشگری می تواند بیرونی، درونی یا منفعل باشد.

  • بیرونی: این شامل بیان خشم و پرخاشگری به روشی آشکار است. این می تواند شامل رفتاری مانند فریاد زدن، فحش دادن، پرتاب یا شکستن اشیاء یا سوء استفاده کلامی یا جسمی نسبت به دیگران باشد.
  • درونی: این نوع خشم به سمت خودتان است. و ممکن است صحبت کردن منفی در مورد خود، انکار کردن چیزهایی که فرد را خوشحال می کند یا حتی انکار نیازهای اساسی مانند غذا را در پی داشته باشد. خود آزاری و جدا کردن خود از مردم از دیگر علائم عصبانیت درونی است.
  • منفعل: این شامل استفاده از روشهای ظریف و غیر مستقیم برای ابراز خشم است. نمونه هایی از این رفتار پرخاشگرانه منفعل عبارتند از: به کسی اخم کردن، سکوت کردن و زدن حرف های طعنه آمیز.

حتما بخوانید: دلایل خیانت مردان که باید بدانید


علائم عصبانیت

برخی از علائم عصبانیت که طبیعی نیستند، شامل موارد زیر است:

  • عصبانیتی که بر روابط و زندگی اجتماعی شما تأثیر می گذارد
  • احساس می کنید که باید عصبانیت خود را پنهان کنید یا نگه دارید
  • تفکر منفی مداوم و تمرکز روی تجربیات منفی
  • دائماً احساس بی تابی، تحریک و خصومت می کنید
  • اغلب با دیگران مشاجره می کنید و در روند کار دچار اضطراب می شوید
  • وقتی عصبانی هستید از لحاظ جسمی خشونت آمیز می شوید
  • تهدید به خشونت مردم یا اموال آنها
  • ناتوانی در کنترل عصبانیت

چرا اینقدر زود عصبانی می شوم؟

نشانه های عصبانیت

معیارهای تشخیص عصبانیت چیست؟

خود عصبانیت یک اختلال روانی نیست، بنابراین در نسخه جدید دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) هیچ تشخیصی برای مشکلات عصبانیت وجود ندارد.

با این حال، بیش از 32 اختلال روانی، مانند اختلال شخصیت مرزی و اختلال انفجاری متناوب را ذکر کرده است که جزء علائم عصبانیت به شمار می روند. بنابراین ممکن است که مشکل عصبانیت شما ناشی از یک اختلال روانی اساسی باشد.


حتما بخوانید: راه های کاهش استرس و اضطراب


اگر مشکل عصبانیت درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگر با مشکل عصبانیت سر و کار دارید و زود عصبانی می شوید، ممکن است روزی کاری را انجام دهید که منجر به پشیمانی شود. شما می توانید آنقدر عصبانی شوید که در نهایت صدمه ای به خود یا شخصی که عاشقش هستید، وارد کنید، بدون اینکه قصد انجام این کار را داشته باشید.

اگر گمان می کنید مشکل عصبانیت دارید، به دنبال درمان آن باشید. شما می توانید از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

چرا اینقدر زود عصبانی می شوم؟

شما می توانید به راحتی عصبانیت خود را کنترل کنید.

مدیریت عصبانیت در خانه

چندین روش مفید برای کنترل خشم در خانه وجود دارد که در ادامه درموردشان بحث خواهیم کرد.

 

تکنیک های آرامش

این درمان شامل تنفس عمیق و تصور صحنه های آرامش بخش در ذهن است. هنگام استراحت، از عمق ریه های خود نفس بکشید، و دم و بازدم را به آرامی انجام دهید. همچنین یک کلمه یا عبارت آرام بخش را تکرار کنید، مانند “آرامش” یا “راحت باش”.

همچنین می توانید یک تجربه آرامش بخش را، چه از خاطرات و چه از تخیل خود، تجسم کنید. تمرینات آرامش بخش مانند یوگا هم می تواند به آرامش بدن شما کمک کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

 

تجدید ساختار شناختی

با تغییر روش های تفکر خود می توانید شیوه ابراز خشم خود را تغییر دهد. وقتی فرد احساس عصبانیت می کند، فکر کردن به طرز چشمگیری برای آنها بسیار ساده است. اما مهم است که روی افکار منطقی و نه غیرعقلانی تمرکز کنید.

از کلمات “همیشه” و “هرگز” در افکار و گفتار خودداری کنید. بیان چنین الفاظی نادرست است و ممکن است باعث شود که شما احساس کنید که عصبانیت شما توجیه شده است و این باعث بدتر شدن آن می شود. این کلمات همچنین ممکن است به کسانی که در تلاش برای کمک به شما برای رسیدن به یک راه حل برای مشکل هستند، آسیب برساند.

 

حل مسئله

عصبانیت می تواند ناشی از مشکلات بسیار واقعی باشد. برخی از عصبانیت ها به دلیل وقوع اتفاقات غیر قابل پیش بینی توجیه می شود، اما این عصبانیت نیست که مشکل را برطرف می کند. در واقع بهترین راه برای نزدیک شدن به وضعیتی که باعث عصبانیت شما می شود این نیست که روی راه حل متمرکز شوید بلکه پی بردن به چگونگی حل مسئله است.

 

ارتباطات

وقتی مردم عصبانی می شوند، تمایل دارند آن را سریع بروز دهند و خودشان را تخلیه کنند، که می تواند نادرست باشد. وقتی استدلالی برای عصبانیت دارید، قبل از بیرون ریختن آن، دست نگهدارید و کمی فکر کنید. به یاد داشته باشید که هنگام گفتگو با شخصی، خوب گوش دهید. ارتباط خوب می تواند به شما در رفع مشکلات قبل از تشدید عصبانیت کمک کند.

چرا اینقدر زود عصبانی می شوم؟

وقتی اعصابم خورده چیکار کنم؟

یک پزشک متخصص چگونه می تواند در مدیریت خشم به شما کمک کند؟

یک متخصص پزشکی مانند روانپزشک یا روانشناس می تواند مداخلات را برای کنترل خشم شما توصیه کند. بحث درمانی نیز می تواند مفید باشد، همانطور که کلاس های مدیریت عصبانیت نیز وجود دارد.

جلسات مدیریت خشم را می توان بصورت حضوری یا آنلاین انجام داد. همچنین کتاب هایی برای این منظور هستند که با مطالعه آنها می توانید خشم خود را کنترل کنید. جلسات مدیریت خشم به شما یاد می دهد که چگونه زودتر ناامیدی های خود را شناسایی کنید و سپس آنها را برطرف کنید.

این جلسات می تواند به تنهایی با یک مشاور یا با یک مشاور همراه با شریک زندگی شما یا یک گروه انجام شود. نوع ، طول و تعداد جلسات به برنامه و نیازهای فردی شما بستگی دارد. این نوع مشاوره می تواند مختصر باشد یا ممکن است چندین هفته یا ماه طول بکشد.

با شروع جلسات، مشاور به شما کمک می کند تا محرک های عصبانیت خود را شناسایی کنید و بدن و عواطف خود را برای نشانه های عصبانیت بشناسید. توجه و بررسی این علائم هشدار دهنده اولین قدم برای کمک به کنترل خشم است.

بعداً، مهارتهای رفتاری و روشهای تفکر را یاد خواهید گرفت که به شما در مقابله با عصبانیت کمک می کند. اگر شرایط درمانی روحی و روانی دارید، مشاور شما نیز در مدیریت آنها کمک خواهد کرد، که غالباً کنترل عصبانیت را آسانتر می کند.

 

سخن پایانی

عصبانیت چیزی نیست که بتوانید با آن یک زندگی شاد و کامل را پشت سر بگذارید. اگر دچار خشم شدید هستید، به پزشک متخصص مراجعه کنید. با کمک آنها می توانید خشم و عصبانیت خود را بهتر مدیریت کنید.

علاوه بر این، روش های بسیاری وجود دارد که می توانید برای کنترل خشم خود در خانه یاد بگیرید. با گذشت زمان و تلاش مداوم، شما قادر خواهید بود به راحتی عصبانیت خود را کنترل کرده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

 

بیشتر بخوانید:

عکس پروفایل دختر عصبانی بدون متن

 

5/5 - (1 امتیاز)