چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف

 

چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف

چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف :

یکی از ظروف جذابی که در بیشتر خانه ها پیدا میشود ظروف استیل است. ظروف استیل زمانی که نو هستند بسیار براق هستند ولی به مرور زمان کدر می شوند. اما چگونه ظروف استیل را برق بیندازیم ؟! یا لکه های آن را از بین ببریم ؟ در این مقاله روش های مختلف برق انداختن ظروف استیل برای شما گرد آوری شده است تا با این راهکارها ظروف استیل خود را براق و درخشان کنید. با ما باشید.

چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف

تمیز کردن ظروف استیل

با روغن زیتون :

قبل از استفاده از روغن زیتون باید ظروف را به طور کامل شستشو و خشک نمایید. سپس یک دستمال آغشته به مقداری روغن زیتون را روی ظروف بکشید. با اندکی فشار دادن بر روی سطح استیل ظروف می توانید روغن را به لابه لای خطوط استیل نیز برسانید. این کار درخشش خاصی به ظروف خواهد بخشید.

با آرد :

در اینجا نیز ظروف استیل شما می بایست کاملاً تمیز و خشک باشند. مقدار مناسبی آرد روی ظروف خود بپاشید (در حدی که سطح آن را سفید کنید)، سپس با استفاده از پارچه‌ای تمیز و خشک، محکم فشار داده و به شکل دورانی، آرد را به تمام سطح ظرف بمالید. این کار را چند دقیقه انجام دهید تا ظرف درخشان و صاف شود. برای خطوط ریز موجود روی ظرف می‌توانید با استفاده از یک مسواک کهنه، آرد را روی ظرف برس بکشید.

با استفاده از  جوش شیرین :

اگر اثراتی شبیه به سوختگی یا لکه های ضخیم تر روی استیل به جا مانده باشند ، باید کمی وقت بیشتری را صرف تمیز کاری کنید. از خمیر نرم جوش شیرین استفاده کرده و با کمی رطوبت به لکه بزنید و 20 دقیقه در همان حالت نگه دارید و سپس آن قسمت را با آب و مایع ظرفشویی اسکراب کنید و بعد آن را کامل شسته و آب بکشید.

چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف

طریقه پاک کردن ظروف استیل سوخته

با استفاده از شوینده‌های ملایم :

در مورد لکه‌های کباب‌پز یا سینک به جای سیم، از شوینده‌های ملایم استفاده کنید. لکه غذای باقی مانده روی تابه، قابلمه استیل، سینک آشپزخانه یا کباب‌پز را با استفاده از پودرهای ملایم شوینده از بین ببرید. مواد شوینده همراه با آب گرم و پارچه یا برس نرم برای این کار مناسبند. یادتان باشد که سیم یا سایر برس‌ها سطح استیل را خش می‌اندازند. اول یک پارچه را به این شوینده آغشته کنید، خیسی اضافه را بگیرد و روی استیل بکشید. حتما در جهت خطوط روی استیل حرکت کنید.

بیشتر بخوانید : روش تمیز کردن و براق کردن ظروف برنجی

چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف

برق انداختن استیل با جوش شیرین

با شیشه شوی :

برای حفظ درخشندگی ظروف استیل خود می توانید در بازه های زمانی منظم بدنه ظروف را با شیشه شوی تمیز کنید. این کار مخصوصاً برای از بین بردن لکه های ملایم روی ظروف یا یخچال استیل نیز مناسب است. برای از بین بردن جای انگشتان از روی گاز، مایکروفر یا یخچال استیل، از شیشه‌شورها کمک بگیرید و به‌راحتی آن‌ها را تمیز کنید. استفاده از خمیر کربنات سدیم همراه با یک پارچه نرم و شستشو با آب گرم هم جا انگشتان را از بین می‌برد.

با استفاده از آب گرم :

خیلی وقت‌ها ظروف استیل، تنها با استفاده از آب گرم پاک می‌شوند. اگر ظرف چرب نباشد، کافی است آب گرم را روی آن بریزید و با یک دستمال نرم خشک کنید. در صورت تمایل برای تمیزتر و راحت‌تر شدن شست‌وشو می‌توانید از یک ماده شوینده هم استفاده کنید. بعضی مواقع، مواد معدنی آب، روی ظرف‌های استیل لکه بر جا می‌گذارند، برای حفظ درخشش ظروف بهتر است آنها را بعد از شستن، با یک حوله خشک، پاک کنید.

چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف

سیاه شدن ظروف استیل

با سرکه یا آب لیمو :

به طورکلی سرکه و لیمو جزو پاک کننده های طبیعی هستند که کاربرد زیادی در آشپزخانه دارند. سرکه و روغن
یکی از بهترین پاک کننده‌ها برای ظروف استیل آشپزخانه، سرکه است. کافی است مقداری سرکه سفید را به صورت اسپری روی وسیله مورد نظر بپاشید و با پارچه نرم آن را پاک کنید. اسید موجود در سرکه به تمیز شدن ظرف‌های استیل کمک می‌کند.

سپس برای براق کردن آن کمی روغن، از هر نوع، روی پارچه‌ای نرم بریزید و آن را روی سطح ظرف به شکل دورانی بمالید. پس از چند دقیقه متوجه می‌شوید، نه تنها اثری از خطوط ریز روی استیل باقی نمانده، بلکه ظرف‌تان براق و درخشان هم شده است. استفاده از آب‌لیمو به جای سرکه، به دلیل اسیدی بودن نیز همان نتایج را دارد.

با استفاده از گاز پاک کن :

یکی از محلول ها  که تمیز کننده بسیار قوی است، گاز پاک کن می‌باشد. این روش مناسب وقتی است که جداره‌های بیرونی ظرف استیل چرب و کدر شده باشند. مقدارا ز گاز پاک کن را روی یک اسفنج نرم بریزید و با همان اسفنج کمی ظرف را بسایید و سپس با آب سرد و با دقت آبکشی کنید. گاز پاک کن‌ها تمام لکه ها، مخصوصا لکه های چربی را از بین می برند و سطح استیل را بسیار براق و درخشنده می کنند.

چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف

چگونه استیلی را که سیاه شده سفید کنیم

با الکل :

اگر مدت زیادی است که به طور مناسب ظروف استیل خود را نشسته اید و همچنان در بعضی نقاط لکه های چربی می بینید می توانید از الکل استفاده کنید. بعد از پاک کردن ظروف با دستمال آغشته به الکل آن ها را آب کشی نمایید.بر اثر استفاده از روغن و سرخ کردن مواد غذایی، به مرور مواد چسبناکی روی هود یا بالای گاز ایجاد می‌شود. برای تمیز کردن آ‌نها کافی است کمی ‌الکل را روی پارچه نرم بریزید و تا از بین رفتن آنها، روی سطح مورد نظر بمالید.

از الکل می‌توانید برای تمیز کردن سطح کتری و سایر ظرف‌های چرب شده هم استفاده کنید. بعد از مالیدن دستمال الکلی، آنها را با آب گرم بشویید، خشک کنید و متوجه برق افتادن آنها بشوید.

با استفاده از خمیر کربنات سدیم :

این محلول را می‌توانید از فروشگاه هایی که مواد شیمیایی دارند تهیه کنید و سپس این خمیر را روی سطح ظرف استیل خود بمالید و بعد از چند دقیقه آن را با آب گرم بشویید. خمیر کربنات سدیم قوی ترین و تضمینی‌ترین راه برای تمیز کردن ظرف های استیل است و تاثیر آن هم بسیار زیاد می‌باشد.

بیشتر بخوانید : روش های تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی

چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف

برق انداختن ظروف استیل

با پودر ماشین ظرفشویی :

یکی از قوی‌ترین پاک کننده‌ها پودر‌هایی هستند که در ماشین ظرفشویی استفاده می شوند می‌توانید این پودر‌ها را در ظرف استیلی بریزید و آن را پر از آب کنید و به مدت یک شب کنار بگذارید. بعدا آن را خالی کرده و آبکشی کنید. این روش به خصوص برای مواردی که چربی به سطح ظروف استیل چسبیده است هم می‌تواند موثر باشد.

روش برق انداختن ظروف مختلف استیلی :

چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف

روش برق انداختن قاشق و چنگال استیل

روش برق انداختن قاشق و چنگال استیل :

  • ابتدا باید قاشق و چنگال را با استفاده از یک حوله مرطوب و مقداری مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی تمیز کنید.
  • سپس باید سطح استیل را با استفاده از روغن بچه، روغن زیتون و یا شیشه پاک کن جلا داد. برای این کار یک دستمال نرم انتخاب کرده و آن را مرطوب کنید. مقداری از روغن و یا شیشه پاک کن را روی دستمال ریخته و روی سطوح قاشق و چنگال بکشید.
  • در نهایت یک دستمال نرم و یا حوله خشک انتخاب کرده و با استفاده از آن وسایل استیل را تمیز و خشک کنید.

چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف

تمیز کردن پشت قابلمه استیل

روش برق انداختن قابلمه استیل :

  • ابتدا قابلمه را مانند همیشه بشویید و آن را با یک دستمال نرم خشک کنید.
  • سپس به اندازه ۴ سانتی متر در قابلمه آب بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید.
  • هنگامی که آب قابلمه جوش آمد دو قاشق غذاخوری نمک و یا جوش شیرین به آن اضافه کنید و شعله را کم کنید. اجازه دهید این محلول نیم ساعت روی شعله گاز بماند.
  • بعد از نیم ساعت قابلمه را برداشته و آب آن را خالی کنید. پس از سرد شدن قابلمه، یک قاشق غذاخوری آب و دو قاشق جوش شیرین را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید. با استفاده از یک دستمال نرم، خمیر را به قسمت های سوخته و یا لکه شده قابلمه بمالید.
  • سپس قابلمه را بشویید و آن را خشک کنید.
  • در آخر مقداری روغن زیتون را بر روی یک دستمال نرم ریخته و به سطح قابلمه بکشید تا براق و درخشان شود.

چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف

برق انداختن سینک ظرفشویی استیل

روش برق انداختن سینک ظرفشویی :

  • دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را روی سینک بپاشید و با استفاده از یک اسفنج نرم آن را به خوبی روی سطح سینک پخش کنید.
  • چند دقیقه صبر کرده و سپس سرکه سفید را به جوش شیرین اضافه کنید. برای اینکه سرکه در تمام سطح سینک پخش شود، می توانید آن را درون یک آب پاش ریخته و به سینک اسپری کنید.
  • سرکه با جوش شیرین واکنش شیمیایی نشان می دهد و کف تولید می شود. این کف لکه ها و سیاهی های سینک را از بین می برد.
  • پس از گذشت ۱۰ دقیقه سینک را بشویید.

چگونه ظروف استیل را برق بندازیم با راهکارهای مختلف

روش برق انداختن کتری استیل

راهکارهای صحیح نگه داری ظروف استیل :

برای استفاده طولانی مدت از ظروف استیل رعایت چند نکته ضروری است:

  • از قرار دادن ظروف استیل بر روی شعله ای بزرگ تر از ظرف خودداری کنید تا باعث تغییر رنگ بدنه آن نشوید.
  • بهتر است بعد از صرف غذا بلافاصله ظروف استیل را در آب قرار دهید تا از چسبیدن باقی مانده غذا و ایجاد شدن لکه جلوگیری کنید. سپس می توانید با مایع ظرف شویی آن ها را شسته و آبکشی نمایید.
  • سعی کنید همیشه بعد از شستشوی ظروف استیل آن هارا با یک دستمال یا حوله کاملاً خشک کنید تا روی آن ها لکه نماند.
  • از سیم ظرف شویی و اسفنج ها سخت و شوینده های خیلی قوی برای شستشوی ظروف استیل خود استفاده نکنید.
  • برای استفاده از ظروف استیل به هنگام پخت وپز حتماً اجازه دهید ظرف با روغن حرارت ملایم داغ شود و سپس مواد غذایی را اضافه کنید تا از ایجاد شدن سوختگی و لکه های چسبنده جلوگیری کرده باشید.
  • برای هم زدن مواد غذایی در صورت امکان از قاشق، ملاقه و  کفگیر فلزی استفاده نکنید تا به ظرف آسیب نرسانید.
  • با استفاده از روش هایی که در بالا ذکر می شوند هرچند وقت یک بار ظروف خود را براق تر و درخشان کنید.

کلام آخر :

امید واریم مطالبی که در بالا بیان کردیم برای شما مفید باشد. روش هایی که در بالا اشاره کردیم برای اکثر ظروف استیل کاربردی است شما می توانید با استفاده از این روش ها ظروف استیل خود را براق و درخشان کنید.

مطالب بیشتر :

تمیز کردن مبل پارچه‌ای و مبل چرم با راهکارهای ساده

جدیدترین دکوراسیون آشپزخانه

مدل شومیز شیک و زیبا2021

5/5 - (1 امتیاز)