چگونه ظروف را در کابینت بچینیم، مرتب کردن آشپزخانه

چگونه ظروف را در کابینت بچینیم، مرتب کردن آشپزخانه

چگونه ظروف را در کابینت بچینیم، مرتب کردن آشپزخانه

مرتب کردن کابینت های آشپزخانه یکی از دغدغه های اصلی تمیزی آشپزخانه است کـه اکثر افراد با آن مواجه می شوند. مرتب بودن ظروف و وسایل در آشپزخانه یکی از مهم ترین اصول در خانه است کـه باید رعایت کرد. زیرا با مرتب نگه داشتن اشپزخانه  و کابینت ها کارها سریع تر انجام میشود و زمان زیادی لازم نیست تا بدنبال وسایل بگردید. همراه ما باشید.

چگونه ظروف را در کابینت بچینیم، مرتب کردن آشپزخانه

مرتب کردن آشپزخانه

خوراکی ها را از ظرف ها جدا کنید

در هنگام مرتب کردن آشپزخانه بـرای هرکدام از وسایل مکان های جداگانه آماده کنید، یک بخش بـرای وسایلی کـه زیاد استفاده می کنید و یک بخش بـرای وسایلی کـه استفاده نمی شوند. همچنین منطقی است کـه خوراکی را در سمت چپ و وسایل دیگر را در سمت راست قرار دهید، یا اینکـه خوراکی را در طبقات بالا و وسایل دیگر را در طبقات پایین قرار دهید. اگر آشپزخانه ای کوچک با یک کابینت دارید، در آن کابینت بـرای وسایل مختلف بخش های جداگانه تعیین کنید.

بـرای قرار دادن آیتمهای مثل هم از سبد استفاده کنید

سبدها و جعبـه‌ها بـهترین و ساده‌ترین روش بـرای مرتب‌سازی آشپزخانه و مواد غذایی در دولابـها هستند. سبدها را دسته‌بندی‌کنید. مثلا خوراکیها، مواد پختنی، پاستا، محصولات نان و مثل آن. بـرای اینکـه راحت باشید لیبل روی سبدها بچسبانید، تا وقتی بـه دنبال چیزی می‌گردید سریع پیداکنید.

چگونه ظروف را در کابینت بچینیم، مرتب کردن آشپزخانه

آشپزخانه تمیز و مرتب

هر چیزی را جلوی چشم قرار دهید

باز هم می‌گوییم کـه هدف ما ساده‌تر کردن زندگیست. مواد غذایی کـه بیشتر روزانه استفاده‌می‌کنید را وسط دولاب و مقابل چشم قرار‌دهید. بعد مواردی کـه کمتر مورد استفاده‌تان هستند را در طبقات بالاتر یا زیرتر قرار‌دهید. با مرتب‌سازی این وسایل ببینید چقدر راحت‌تر خواهید بود.

مواد غذایی پختنی و غلات را در قوطی‌های مخصوص بـریزید

یک ست از قوطی‌های یک‌شکل بـه آشفتگی دولابـهای محدود و کوچکتان کمک بزرگی می‌کند. این قوطیها باعث مرتب سازی کابینتها و دولابـها می‌شوند. سعی‌کنید قوطی‌ها پلاستیک یا شیشه‌ای باشند. می‌توانید مواد غذایی خشک مثل ماکارونی، شکر و هر چیز دیگری را در آنها ذخیره‌کنید.

وسایلی کـه روزانه استفاده می‌کنید را در کابینتهای در دسترس قرار‌دهید

همثل قانون قبلی کـه در مورد دولابـها گفتیم، این روش مرتب‌سازی در اینجا نیز بکار می‌آید. ظرفها و وسایل آشپزی را در کابینتها در جایی قرار دهید کـه بـه سادگی در دسترستان باشد. این عاقلانه‌ترین روش مرتب‌کردن آشپزخانه و کابینتهاست.اگر هر شب بـه دنبال ظرفهای نگهدارنده غذا می‌گردید تا باقیمانده غذا را در آن بـریزید، آنها را در کابینت پایین، در مرکز و وسط قرار دهید.

 

چگونه ظروف را در کابینت بچینیم، مرتب کردن آشپزخانه

شلف مرتب کننده کابینت

نصب قلاب یا تخته‌ای روی بخش داخلی در کابینت بـرای استفاده از فضا

نصب هر چیزی کـه بتوانید از فضای داخلی در کابینت استفاده‌کنید عالیست. می‌توانید در این فضا حوله، وسایل سرو غذا، فنجان یا حتی دستور تهیه غذا و لیست خواروبار را آویزان یا نصب‌کنید. بـه این شکل هم از فضا استفاده‌کرده و هم مرتب‌سازی آشپزخانه و کابینت را انجام داده‌اید. با اتصال قلاب هایی بین کابینت ها، روی دیوار و حتی آبچکان سینک میتونین بـرخی لوازم رو دسته بندی کرده و بـرای استفاده راحت تر باشین.

از شلفهای عمودی در کابینت استفاده‌کنید

اگر تعداد کابینت های شما محدود است یا فضای آشپزخانه تان بـه شما اجازه نمی دهد از کابینت های ویترینی استفاده کنید بـه شما پیشنهاد می کنیم از شلف های دیواری استفاده کنید. شلفهای عمودی بـهترین وسیله بـرای دو بـرابـر کردن فضا و مرتب‌سازی آشپزخانه و کابینتهاست. می‌توانید از آنها بـرای گذاشتن ماهیتابـه‌ها، ظروف، ماگ‌ها، بشقابـها و غیره استفاده‌کنید.

در مرتب کردن کابینت های آشپزخانه از زونکن ها استفاده کنید

زونکن ها یکی از بـهترین ایده ها بـرای مرتب کردن کابینت ها هستند. می توانید قوطی های کنسرو را درون زونکن قرار داده و کابینت تان را نظم دهید.

چگونه ظروف را در کابینت بچینیم، مرتب کردن آشپزخانه

کف کابینت چی پهن کنم

از ظرفهای مخصوص ادویه استفاده‌کنید

نیازی نیست بـرای پیدا کردن ادویه تا ته کابینتهای نامرتب را بگردید. از جاادویه‌ای‌های مخصوص استفاده‌کنید. مرتب‌سازی آشپزخانه و کابینتها با وسایلی ساده امکان‌پذیر است. بـرای نظم بخشیدن بـه آن پیشنهاد می‌ کنیم از پلاستیک‌ های سازمان دهنده جوراب بـرای قرار دادن ادویه‌ ها بـهره بگیرید. این پلاستیک را در پشت در کابینت آویزان کرده و ظروفی کـه داخل آن جای می‌ شوند را در بخش‌ های مختلفش قرار دهید.

وسایل آشپزی را با بـر اساس پخت‌و‌پز مرتب‌کنید.

تمام قاشقها و کفگیرها را در یک کشو نگذارید. بـهتر است آنها را جداکنید. حتی اگر یک نوع باشند بـر حسب نوع پخت‌و‌پز آنها را مرتب‌کنید. مثلاً وسایل کباب‌کردن، وسایل پخت‌پز را جدا در یک کشو قرار دهید.

پیدا کردن جای مناسب بـرای ماهی‌ تابـه‌ ها و قابلمه‌ ها کـه معمولا وزن زیادی داشته و اندازه‌ شان هم بزرگ است می‌ تواند چالشی بزرگ پیش روی شما باشد. ساخت دیوایدرهای فلزی بـرای نظم بخشیدن بـه کابینت قابلمه‌ ها، گزینه مناسبی بـه شمار می‌ رود. هم‌چنین با نصب گیره‌ های قلابی و یا نگهدارنده حوله بـه دیواره داخلی درب کابینت، درب قابلمه‌ ها را بـه‌ صورت جداگانه نظم دهید.

چگونه ظروف را در کابینت بچینیم، مرتب کردن آشپزخانه

چیدمان وسایل برقی در آشپزخانه

کابینت هایی مخصوص ظروف پلاستیکی درست کنید

از کسی کـه بـرای شما کابینت های آشپزخانه را طراحی می کند بخواهید کـه یک قفسه دو طبقه مثل شکل بالا بـرای شما طراحی کند تا بتوانید تمام ظروف پلاستیکی تان را در آن قرار دهید.

بـرای مرتب کردن کشوهای آشپزخانه از تقسیم‌کننده استفاده‌کنید

تقسیم‌کننده‌های کشو همثل سبدهای دولابـها هستند و دقیقاً همان کار را می‌کنند. بـه عبارت دیگر، این تقسیم‌کننده‌ها بـرای مرتب‌سازی آشپزخانه و کابینتها بسیار لازمند. از تقسیم‌کننده بـرای وسایل پهن و وسایل سرو غذا مثل انواع کفگیرها استفاده‌ کنید. از تقسیم کننده ها بـرای مرتب کردن کشوهای بزرگ هم میتونین استفاده کنین. کشوهای بزرگ جای مناسبی بـرای قرار دادن لیوان هه، کاسه ها و حتی ظروف هستند

کیسه زباله رولی را درون کابینت زیر ظرفشویی قرار دهید

بـرای این کار از جای دستمال لوله ای سایز بزرگ استفاده کنید. جای دستمال رولی را درون کابینت زیر سینک ظرفشویی آشپزخانه تان نصب کنید و رول کیسه زباله را درون آن قرار دهید.

چگونه ظروف را در کابینت بچینیم، مرتب کردن آشپزخانه

چیدمان داخل کابینیت آشپزخانه

متوجه شوید کـه بـرخی از چیزها اصلا نباید در کابینت ها قرار بگیرند

اگر کابینت های شما کوچک، کم تعداد و یا بـرای دسترسی دشوار هستند، مجبور نیستید تمام وسایل خود را در کابینت ها قرار دهید. شاید بـهتر باشد بـرخی از وسایل را بـر روی کانتر، روی یخچال، روی قفسه های دیوار، یا جای دیگر، قرار دهید. چیزهایی کـه چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند، می توانند جای خود را بـه وسایل ضروری دهند. از آنجایی کـه طراحی آشپزخانه بـر عهده شماست پس این شما هستید کـه تصمیم می گیرید.

لوازم نظافت منزل

لوازم نظافت منزل را هرگز روی قفسه بالایی قرار ندهید. زیرا اگر چکـه کنند، باید تمام کابینت های پایین را خالی کرده و محتویات آن را شستشو دهید، بدتر اینکـه احتمال دارد فردی ندانسته مواد غذایی آغشته بـه آن را خورده و مشکل ایجاد شود. پس بـهتر است آنها را در کابینت های پایین گذاشته و درب را قفل کنید. لوازم نظافت را در کابینت پایین سینک قرار دهید. از آنجایی کـه کابینت پایین سینک محدود است، می توانید بطری و اسپری های نظافت را در آنجا قرار دهید.

چگونه ظروف را در کابینت بچینیم، مرتب کردن آشپزخانه

چیدمان ادویه در کابینت

نکات بیشتر:

هرگز سطوح کار و کانتر را با دستگا‌ه‌ های بـرقی متنوع از قبیل دستگاه آبمیوه گیری، چرخ‌گوشت، سرخ‌کن و غیره شلوغ نکنید و فقط دستگا‌ه‌ هایی مثل چایی‌ ساز و یا تستر را کـه روزانه از آن ها استفاده می‌ کنید را در معرض دید قرار دهید و سایر آن ها را در کابینت‌‌ ها قرار دهید.

اقلام دکوری مثل ظروف، مجسمه‌ ها، گلدان و یا هر شی‌ تزئینی دیگری را بـه میزان اندک در فضای آشپزخانه و بـه‌ خصوص روی سطح کانتر بـه نمایش قرار دهید، چرا کـه هر چه تعداد و تنوع این اشیا غیر ضروری بیش تر باشد و در جای‌ جای آشپزخانه بـه چشم بخورد ازلحاظ بصری حس آشفتگی و بی‌ نظمی را در بیننده ایجاد می‌ کند، هرچند کـه آشپزخانه شما بـه‌ طور کلی منظم باشد.

چگونه ظروف را در کابینت بچینیم، مرتب کردن آشپزخانه

چیدمان مرتب کردن کابینت آشپزخانه

استفاده از قفسه های چرخشی یه ایده ی عالی بـرای گوشه هاست و استفاده از کنج های کابینت رو فوق العاده آسون میکنه. بـرای بطری ها، شیشه ها و ظروف ادویه میتونین از این قفسه ها استفاده کنین.

بـرای تفکیک و نظم دادن بـه مواد غذایی خشک مثل ماکارونی‌ ها و رشته‌ ها، مواد لازم بـرای پخت کیک و شیرینی، سبزی‌ های خشک‌ شده، کنسروها، کمپوت‌ ها و غیره، سبدهای پلاستیکی و یا حصیری بـرچسب دار گزینه خوبی هستند.

تابـه ها را از کنار کابینت تان آویزان کنید، یک میله استیل بـه کناره کابینت کناری آشپزخانه تان نصب کنید و با قلاب های S تابـه ها را بـه این میله استیل آویزان کنید.

چگونه ظروف را در کابینت بچینیم، مرتب کردن آشپزخانه

استفاده بهینه از کابینت

کلام آخر:

با رعات نکاتی کـه در بالا بیان شد، شما بـه راحتی می توانید کابینت ها و وسایل آشپزخانه خود را مرتب کنید. توجه داشته باشید کـه علاوه بـر فضای افقی آشپزخانه و کابینت ها از فضای عمودی هم استفاده لازم را می توانید ببـرید. اگر در منزل کودک دارید در کابیتی کـه مواد شوینده یا خطرناک را در آن نگه می دارید را قفل کنید تا آسیبی بـه کودکتان نرسد.

 

مطالب بیشتر:

درمان طبیعی سردرد بـه روش های خانگی

جدیدترین دکوراسیون آشپزخانه

این مطلب چقدر مفید بود ؟