چگونه ورزش، رژیم و کنترل وزن باعث طول عمر می شود

چگونه ورزش، رژیم و کنترل وزن باعث طول عمر می شودچگونه ورزش، رژیم و کنترل وزن باعث طول عمر می شود

 

محققان می گویند عادات سبک زندگی سالم می تواند به اندازه یک دهه به طول عمر شما بیفزاید و پنج عامل مهم زندگی از جمله رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن بدن را  عنوان کردند و همچنین کارشناسان می گویند ، دو نکته مهم دیگر جلوگیری از مصرف سیگار و اضافه وزن یا چاقی است. همه ما دوست داریم مدت طولانی و با سلامتی زندگی کنیم.

یک مطالعه جدید که به تازگی منتشر شده به این نتیجه رسیده است که عواملی در شیوه زندگی وجود دارد که می تواند شانس رسیدن به سن سالمندی را بدون داشتن مشکلات بهداشتی مزمن افزایش دهد.تحقیقات زیادی درمورد انتخاب سبک زندگی ، مانند سیگار کشیدن ، فعالیت بدنی ، عادات نوشیدن ، مدیریت وزن و رژیم غذایی انجام شده است که بر طول کلی زندگی ما و احتمال ابتلا به بیماریهای مزمن تأثیر می گذارد.

با این حال در مطالعات کمی مشاهده کرده اند که چگونه ترکیبی از این عوامل به زندگی طولانی و عاری از بیماری مربوط می شود.

می خواستیم ببینیم که پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش چگونه می تواند زندگی را طولانی تر کند، نه فقط توقع به زندگی بلکه توقع به زندگی عاری از بیماریهای مزمن مانند سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی و دیابت، دکتر فرانک هو ، MPH ، استاد دانشگاه هاروارد T.H. دانشکده بهداشت عمومی چان در ماساچوست می گوید : وی گفت: ما نه تنها به طول عمر نگاه می کنیم بلکه به سلامتی نیز نگاه می کنیم ، به این معنی که سالهای طولانی زندگی بدون بیماری مزمن وجود داشته باشد.

چگونه ورزش، رژیم و کنترل وزن باعث طول عمر می شود

داشتن سبک زندگی سالم

پنج عامل مهم سلامت :

محققان داده های مربوط به تقریباً 73،000 پرستار زن ثبت نام شده در ایالات متحده را از مطالعه بهداشت پرستاران و تقریباً 40،000 متخصص بهداشت مرد در ایالات متحده از مطالعه پیگیری متخصصان بهداشت بررسی کرده اند. شرکت کنندگان در این مطالعه به طور معمول برای بیش از 20 سال برای تشخیص و مرگ و میر ناشی از سرطان، بیماری قلبی عروقی و دیابت نوع 2 مورد ارزیابی قرار گرفتند. محققان سن ، پیشینه قومی ، سابقه پزشکی خانواده و سایر ملاحظات را در نظر گرفتند.

موارد سبک زندگی کم خطر برای محاسبه نمره زندگی سالم شامل موارد زیر است:

  • هرگز سیگار نکشید
  • حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی روزانه
  • مصرف محدود الکل
  • حفظ وزن متوسط (BMI کمتر از 25 تعریف شده است)
  • یک رژیم با کیفیت خوب

 

با افزودن این پنج عامل ، نمره نهایی سبک زندگی کم خطر از 0 تا 5 به دست آمد. نمره بالاتر نشانگر سبک زندگی سالم تری بود.ارائه دهنده خدمات بهداشت و درمان شما می تواند با استفاده از امتیازاتی که می تواند خطر مرگ شما را برای برخی شرایط تخمین زده باشد، کمک کند. و اصلاحات و شیوه زندگی مبتنی بر شواهد که می تواند شرایط را بهبود بخشد به گفته ی دکتر کاترینا میلر پاریش ، مدیر ارشد کیفیت و اطلاعات در برنامه بهداشت و درمان L.A.

به خاطر داشته باشید که یک سبک زندگی سالم با تأثیر کم، ورزش جسمی قابل تحمل؛ یک رژیم غذایی خوب و متعادل و رنگارنگ؛ هیدراتاسیون؛ و خواب مناسب می تواند شگفتی هایی برای حفظ نگرش مثبت ذهنی و وضعیت جسمی ایجاد کند.

چگونه ورزش، رژیم و کنترل وزن باعث طول عمر می شود

افزایش طول عمر

طول عمر سالم شما را افزایش می دهد :

سالهای زندگی عاری از سرطان، بیماری های قلبی و دیابت در سن 50 سالگی برای زنانی که هیچ یک از عوامل کم خطر زندگی را دنبال نکردند 24 سال بود و 34 سال برای زنانی که چهار یا پنج عامل را اتخاذ کرده بودند، بوده است.

امید به زندگی عاری از این بیماری های مزمن در بین مردان 50 ساله ای که هیچ گونه شیوه زندگی کم خطر را دنبال نمی کردند ، 24 سال بود و 31 سال برای مردانی که چهار یا پنج مورد از این عادت های سالم را اتخاذ کرده بودند.

در حالی که فشار خون بالا شماره یک علت مرگ و میر در سراسر جهان است، بسیاری از تغییرات در شیوه زندگی، از جمله رژیم غذایی بهتر و ورزش، می توانند این تشخیص را تا درجه های مختلف، به ویژه بر اساس تبعیت از رژیم غذایی تحت تأثیر قرار دهند.

چگونه ورزش، رژیم و کنترل وزن باعث طول عمر می شود

آیا ورزش باعث طول عمر میشود

رژیم غذایی مهم است

انتخاب آنچه که می خورید یکی از مهمترین عوامل سبک زندگی سالم است. یک پزشک در مرکز پزشکی سانتا کلارا ولی در کالیفرنیا ، به می گویید : غذاهایی که فیبر زیادی دارند، به دلیل فوایدی که در مورد سلامت قلب و عروق از جمله تنظیم فشار خون ارائه می دهند، مورد مطالعه قرار گرفته اند. او توضیح می دهد که این غذاها گیاهی هستند و شامل غلات کامل، میوه و سبزیجات می شوند. علاوه بر این، به نظر می رسد که حبوبات مانند لوبیا، عدس و نخود فرنگی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سطح کلسترول بالا و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

چگونه ورزش، رژیم و کنترل وزن باعث طول عمر می شود

ترک سیگار، افزایش طول عمر و سلامتی

سیگار کشیدن و اثرات چاقی

براساس این مطالعه، مردانی که به شدت سیگار می کشند – که روزانه 15 یا بیشتر سیگار تعریف می شود – و زنان و مردان دارای چاقی (که تحت عنوان BMI 30 یا بالاتر تعریف شده است) در سن 50 سالگی کمترین احتمال زندگی بدون بیماری را داشتند. پنج عامل شیوه زندگی مورد بررسی قرار گرفته است : رژیم غذایی سالم، حفظ وزن سالم بدن، نوشیدن بیش از حد، سیگار کشیدن و فعالیت بدنی. همه آنها مهم هستند. اما برای افراد سیگاری، مهمترین کار برای آنها  قطعاً قطع سیگار است. برای افرادی که چاق هستند، کاهش وزن و حفظ وزن سالم بدن بسیار مهم است.

تنها کاری که هر سیگاری می تواند انجام دهد این است که به سادگی سیگار را کنار گذاشته و خطر بیماری و مرگ را کاهش دهد که در این مطالعه مشاهده می شود و به نظر می رسد که این اثر بیشتر باشد تا زمانی که “سیگاری همیشه” دیگر سیگاری نماند. در 1 تا 10 سال اول پس از ترک خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان ریه کاهش می یابد.

 

سخن پایانی :

تحقیقات جدید نشان می دهد پنج عامل در شیوه زندگی وجود دارد که سالهای زندگی شما را بدون اینکه دچار مشکلات بهداشتی مزمن شوید، به طور قابل توجهی افزایش می دهد.شرکت کنندگان در مطالعه بیش از 20 سال پیگیری شدند. کسانی که از چهار یا پنج مورد از گزینه های زندگی سالم پیروی کردند ، پس از 50 سالگی به طور قابل توجهی طول عمر سالم خود را افزایش دادند.کارشناسان تأکید می کنند که تأثیرگذارترین آنها سیگار کشیدن و حفظ وزن متوسط بدن است.

منبع : healthline

 

مطالب مرتبط :

فواید ورزش برای سلامتی، مهم ترین فواید ورزش

میکروب ها و بیماری ها در باشگاه، چگونه بدون نگرانی تمرین کنیم

 

5/5 - (1 امتیاز)