چگونه یک دوستی را پایان دهیم، قطع رابطه دوستی

چگونه یک دوستی را پایان دهیم، قطع رابطه دوستیپایان رابطه دوستی

وقتی برای اولین بار دوست جدیدی پیدا می کنید ، احتمالاً به فکر آینده و پایان دوستی نیستید. با این حال، این که سرانجام برخی از دوستان دیگر در زندگی شما نخواهند ماند اجتناب ناپذیر است. مردم به دلایل مختلف از هم جدا می شوند و همه دوستی ها مادام العمر نیست.

در عین حال، بیشتر مردم از قوانین پایان دادن به دوستی آگاه نیستند. بر خلاف روابط عاشقانه، که در آن موارد جدایی به روشنی مشخص است. در مورد دوستی ها چنین نیست. این می تواند شما را در حالتی مانند برزخ قرار دهد که دیگر نمی خواهید با کسی دوست باشید اما نمی دانید چگونه رابطه دوستی را پایان دهید.

چگونه یک دوستی را پایان دهیم، قطع رابطه دوستیدلایل پایان دادن به یک دوستی :

قبل از تصمیم گیری برای پایان دادن به یک دوستی، مفید است که دلیل اینکه چرا دیگر نمی خواهید با یک شخص خاص دوست باشید را برای خود بیان کنید. این کمک می کند تا برای پایان دادن به دوستی عملگرا باشید.

یکی از راه های انجام این کار، لیست کردن احساسات است. با این عمل این امکان فراهم می شود تا فضای امنی در مورد افکار خود داشته باشید بدون اینکه در مورد آنها با دیگر افراد صحبت کنید. از همه مهمتر، احساسات خود را با فردی که می خواهید رابطه ی دوستی را با او پایان دهید صحبت و بحث نکنید تا در ذهن خود به نتیجه ی واضح و درستی برسید، البته اگر تصمیم دارید این کار را انجام دهید.

در زیر دلایل متداولی وجود دارد که چرا بخواهید یک دوستی را به پایان برسانید:

  • از نظر علایق یا تعهدات با هم توافق ندارید.
  • ارزشها به نوعی مخالف هم شده اند.
  • در زندگی شما به فردی سمی تبدیل شده است.
  • شخص به رقیب شما مبدل گشته (چشم و هم چشمی کردن)
  • فرد به یک دوست اجباری تبدیل شده (کسی که شما دیگر از بودن با آن لذت نمی برید اما این کار را از روی عادت و عرف انجام می دهید)
  • دوست شما زمان بیشتری برای پایین کشیدن شما صرف می کند تا ساختن شما.
  • دوست شما فریبکار و مکار است.
  • زندگی شما تغییر کرده است (دیگر با هم کار نمی کنید و غیره)

از آنجا که اطلاعات بسیار کمی در مورد چگونگی پایان دادن ارتباط دوستی وجود دارد، و به ندرت در مورد آن صحبت می شود، اکثر مردم نمی دانند که چگونه این کار را انجام دهند.

بدانید که یک دوست هرگز نباید از شما بخواهد تمامیت خود را به خطر بیاندازید، برخلاف ارزش ها یا تعهدات خود حرکت کنید، دروغ بگویید یا با انجام کاری به کسی صدمه وارد کنید. اگرچه ممکن است از دست دادن دوست احساس ضرر مهمی کند ، اما کسی که دیگر زندگی شما را بهتر نمی کند ، لیاقت آن فضا را در زندگی شما ندارد.

اگرچه ممکن است با از دست دادن دوست احساس کنید ضرر بزرگی کرده اید، اما کسی که دیگر زندگی شما را بهتر نمی کند، لیاقت حضور در زندگی تان را ندارد.

چگونه یک دوستی را پایان دهیم، قطع رابطه دوستیراه های نا کار آمد برای پایان دادن دوستی :

قبل از اینکه در مورد بهترین راه های پایان دادن به دوستی صحبت کنیم، در نظر گرفتن برخی از بدترین راه ها مفید است. اگرچه برخی از این تاکتیک ها ممکن است در موقعیت های خاص مناسب باشند، اما به طور کلی آنها استراتژی های مفیدی نیستند و باید از آنها دوری کرد.

  •  روش های خصومت آمیز یا پرخاشگری
  • کمک گرفتن از سایر دوستان برای انجام کارهای زشت
  • پایان دادن به دوستی با پیامک و چت کردن

راههای سالم برای پایان دادن یک دوستی :

به طور کلی، می توانیم برای پایان یک دوستی چهار گزینه سالم را در نظر بگیریم و در برخی موارد ممکن است نیاز باشد که از ترکیبی از این راهکارها استفاده کنید.

چگونه یک دوستی را پایان دهیم، قطع رابطه دوستیکم رنگ کردن دوستی به صورت تدریجی

این تاکتیک مستلزم این است که با کاهش تدریجی تعامل اجتماعی با شخص. این کار شبیه به بیرون کشیدن کوک های یک لباس است بر خلاف پاره کردن آن.

اگر از رویارویی می ترسید، کم رنگ کردن دوستی به صورت تدریجی می تواند گزینه مناسبی باشد، یا اگر شخص احتمالاً آنچه را که می گویید گوش ندهد یا نپذیرد یا برای موقعیتهایی سمی باشد.

به طور کلی ،کم رنگ کردن دوستی به صورت تدریجی از احساس ضرر و صدمه جلوگیری می کند. شما به جای اینکه احساسات خود را ردیف کنید، فقط برای باهم بودن بیش از حد سرتان شلوغ است یا به سختی می توانید وقتی اختصاص دهید. ممکن است به جای تماس پیام بفرستید، از رسانه های اجتماعی شخص دور و جدا شوید، هنگام تماس مجدد از پاسخ های کوتاه استفاده کنید.

شاید در گذشته شنونده خوبی بودید، اما اکنون دیگر صبر ندارید و اگر درباره ی مسئله ایی مخالف هستید، بردباری نمی کنید. به طور کلی، شما در حال کم رنگ کردن دوستی به صورت تدریجی هستید.این روش ملایم تر و مهربانانه تر به نظرمی رسد.

سرانجام ، اگر دوستی سمی است و اگر نمی خواهید مجبور شوید توضیح دهید، اگر به شما آسیب رسانده باشد، ممکن است کم رنگ کردن دوستی به صورت تدریجی بهترین گزینه باشد.

چگونه یک دوستی را پایان دهیم، قطع رابطه دوستیصحبت کردن :

اگر تشخیص دهید که روش بالا مناسب نیست، نیار اسن تا صحبت کنید، شبیه گفتگوی شما در یک رابطه عاشقانه است تا مشخص شود که هرکدام از شما در کجا ایستاده اید و در مورد آینده صحبت کنید.

گفتگو هم می تواند پله ای برای پایان دوستی باشد، اما ممکن است شما هم این موضوع را دریابید که می توانید اختلافات خود را برطرف کنید و دوستی تان را درست کنید.

مرحله 1: از شخص بخواهید تا باهم در یک کافه برای قهوه یا نوشیدنی دیگری یکدیگر را ملاقات کند. حتماً به صورت حضوری ملاقات داشتخ باشید. هرگز این کار را از طریق تلفن، از طریق پیام یا از طریق ایمیل انجام ندهید.

مرحله 2: برای گفتگو  هدفی داشته باشید. به آنچه می خواهید برسید فکر کنید. آیا می خواهید یک ناسازگاری را بر طرف کنید، نارضایتی را توضیح دهید، به یک استدلال قدیمی بپردازید یا مرزهایی تعیین کنید؟ هرچه باشد که شما به دستیابی به آن امیدوار باشید، قبل از دیدار، باید در ذهن شما آماده باشد.

با جملاتی شروع کنید که درها را برای مکالمه بیشتر باز می گذارد. به عنوان مثال: من در دو ماه گذشته در دوستی ما چندین مورد مشاهده کردم که باعث ناراحتی من شده است.

مرحله سوم : درمورد احساسی که دارید صحبت کنید، نه اشتباهی که شخص کرده است. اهداف خود را در مکالمه در نظر داشته باشید. به یاد داشته باشید به همان اندازه که صحبت می کنید گوش دهید.

چگونه یک دوستی را پایان دهیم، قطع رابطه دوستیاستراحتی داشته باشید :

ممکن است با صحبت کردن مشخص شود که اختلافات شما برطرف نمی شوند. اگر اینگونه باشد، چه می کنید؟ شما می توانید بلافاصله دوستی را خاتمه دهید، یا می توانید تصمیم بگیرید که استراحت کنید، دقیقاً به همان روشی که افراد گاهی در روابط عاشقانه انجام می دهند.

استراحت می تواند موارد مثبت بسیاری داشته باشد:

  • چشم انداز تازه ای در مورد دوستی به شما می دهد.
  • اگر ناراحت باشید به شما آرامش می دهد.
  • اگر مدت زمان زیادی را در کنار هم گذرانده اید و باهم دوست بوده اید این فرصت را به شما می دهد که دوستتان را از دست ندهید.
  • این شانس را می دهد که دوستی را دوباره ارزیابی کنید.

شما می توانید هر دلایلی برای استراحت بیان کنید. اگر ترجیح می دهید مبهم باشد، می توانید بگویید که قرار است دو هفته دیگر وقتم بسیار شلوغ باشد. از طرف دیگر، اگر شما فقط صحبت کردن کرده اید، می توانید بگویید که برای هضم همه چیز به زمان نیاز دارید.

چگونه یک دوستی را پایان دهیم، قطع رابطه دوستی پایان دادن فوری :

گاهی اوقات جلوگیری از هرج و مرج که با پایان ناگهانی به یک دوستی می انجامد غیرممکن است. این درست است که شما با یک دوست سمی یا کسی که به مرزهای شما احترام نگذارد، برخورد می کنید.

در این شرایط، فقط بیان کنید که نیازهای شما در دوستی برآورده نمی شود. برای او بهترین ها را در آینده آرزو کنید.

این نوع قطع رابطه می‌تواند خوب باشد چون واضح و روشن است و شما فرصتی را به دست می‌آورید برای شنیدن هر گونه مسائلی که پیش از آن بازنگری کرده اید. در عین حال، برخورد با این شیوه می تواند ناخوشایند باشد.

این نوع قطع رابطه دوستی هم مناسب خواهد بود اگر شما مدت طولانی کسی رامی شناسید و احساس می کنید که لیاقت احترام گذاشتن با یک خداحافظی دارد، یا اگر کسی کاری بسیار افتضاح انجام داده که نادیده گرفتن آن دشوار است.

در بعضی از مواقع، شما به سادگی می توانید بگویید، خداحافظ، من باید بروم. اگر کمک می کند، یک نامه ی کوچک بنویسید که بیانگر آنچه احساس می کنید، باشد.

 واکنش دوست شما نسبت به قطع دوستی:

دوستانتان ممکن است چه کاری انجام دهند اگر شما به دوستی پایان دهید؟ در زیر برخی از احتمالات بیان شده :

  • آنها سعی می کنند شما را به سمت بازگشت به دوستی هدایت کنند.
  • آنها درک نمی کنند که چرا می خواهید به دوستی پایان دهید.
  • ممکن است آنها صدمه دیده و حالت تدافعی بگیرند.
  • آنها می پرسند که آیا امکان ادامه دوستی به شکل دیگری وجود دارد.

بهتر است برای هر یک از این احتمالات آماده باشید، اما بدانید که تا زمانی که در این شرایط قرار نگرفته اید، نمی دانید چه احساسی خواهید داشت. شاید تعجب کنید که بتوانید یاد بگیرید یک دوستی را می توان نجات داد یا به چیز دیگری تبدیل کرد.

سخن پایانی :

قطع دوستی می تواند به همان اندازه استرس زا باشدکه به یک رابطه عاشقانه پایان می دهید. مطمئن باشید که بعد از آن با خودتان خوب هستید. طبیعی است که احساس غم، نا امیدی یا عصبانیت کنید. سلامتی روانی خود را بالا نگه دارید تا اطمینان حاصل شود که پایان دوستی از نظر سلامت جسمی یا کاهش مقاومت در برابر استرس مشکلی ایجاد نمی کند. درست مثل طلاق، پایان دادن به رابطه دوستی با گذشت زمان آسانتر می شود.

مطالب مرتبط :

چگونه یک رابطه سالم داشته باشیم، ویژگی های رابطه سالم

دلایل و علائم افسردگی در زنان

 

3.2/5 - (16 امتیاز)