چگونه یک رابطه سالم داشته باشیم، ویژگی های رابطه سالم

چگونه یک رابطه سالم داشته باشیم، ویژگی های رابطه سالم

چگونه یک رابطه سالم داشته باشیم

روابط سالم به شما اجازه می دهد تا فردیت خود را بیان کنید (چه تنها و چه با همسرتان)، بهترین ها را در هر دوی شما نشان می دهد و رشد را ترغیب می کند. به خصوص اگر تازه در یک رابطه هستید، بهتر است از ابتدا پایه و اساس ایجاد یک رابطه مثبت و سالم را پایه گذاری کنید. باتمرکز بر احترام و ارتباط مفید می توانید از یک رابطه سالم و رضایت بخش لذت ببرید.

برقراری ارتباط موثر :

 حرف بزنید :

از شریک زندگی خود انتظار نداشته باشید که بتواند ذهن شما را بخواند یا آن را بفهمد. اگر چیزی نیاز دارید یا می خواهید چیزی بیان کنید، باید خودتان آن را انجام دهید. این برای خودتان یا شریک زندگی تان منصفانه نیست وقتی احتیاجات خود را بیان نکنید. به همین ترتیب، مواردی را که شما را آزار می دهد را نگه ندارید. اگر چیزی شما را آزار می دهد از طریق راه درست به شریک زندگی خود بگویید.

اگر نمی دانید چگونه مکالمه را شروع کنید، بگویید، چیزی در ذهن من است دوستش دارم  اگر مایل هستید به آن گوش کنید. همچنین می توانید بگویید: چیزی مرا آزار می دهد و احساس می کنم باید درباره آن صحبت کنیم.

چگونه یک رابطه سالم داشته باشیم، ویژگی های رابطه سالم

ایجاد رابطه سالم و دلپذیر

با دقت گوش کنید :

بخشی از یک رابطه سالم این است که بدانید چه موقع صحبت کنید و چه موقع گوش کنید. با قطع نکردن و اجازه دادن به شریک زندگی خود برای بیان افکار و احساساتش مهارت گوش دادن را توسعه دهید. صادقانه گوش کنید و سعی کنید در حالی که وی صحبت می کند پاسخی ارائه ندهید.

با بازتاب مطالب و احساسات نشان دهید شنونده فعالی هستید. به عنوان مثال بگویید، اجازه بده که مطمئن شوم می فهمم. من می شنوم که می گویی  ار این که نگفته ام که چه زمانی در خانه خواهم بود ناراحت هستی.

مرزهای سالم ایجاد کنید :

مرزها به این معنا نیستند که شما را به دام بیندازد. آنها برای حفظ احترام و درک انتظارات در روابط ایجاد شده اند. اگر در شما احساس ناراحتی ایجاد می کند، آنرا مطرح کنید و در مورد چگونگی تغییر شرایط و چگونگی ایجاد تغییر با یکدیگر صحبت کنید. اگر یکی از شما بخواهد که زمان زیادی را در کنار هم بگذرانید و دیگری اینطور نباشد، مهم است که تعیین کنیم که چقدر زمان مناسب است باهم وقت بگذرانید و چقدر زمان مناسب است تا جدا و انفرادی وقت بگذرانید.

به عنوان مثال،ممکن است بخواهید مرزهای جنسی (منحصر به رابطه جنسی) و مرزهای اجتماعی ایجاد کنید (داشتن یک شب در هفته برای دوستان یا فعالیت های مشخص شده).

به شریک زندگی خود اجازه ندهید شما را کنترل کند و برای کنترل شریک زندگی خود تصمیم نگیرید. تعیین مرزها به معنی احترام گذاشتن به یکدیگر و پیدا کردن سازش برای بهتر شدن روابط است.

چگونه یک رابطه سالم داشته باشیم، ویژگی های رابطه سالم

چگونه یک رابطه شاد داشته باشیم

ارتباط شفافی داشته باشید :

بدون ارتباطات واضح، یک رابطه می تواند به سرعت بدترین حالت را در افراد به وجود آورد. وقتی نیازی دارید، آن را به روشنی به شریک زندگی خود بگویید. هنگامی که باعث نارضایتی شما می شود،به چیزی شاخ و برگ ندهید یا چیزی را نگویید که فکر می کنید شریک زندگی شما را خوشحال می کند. سعی کنید برای بیان احساسات خود از ضمیر من استفاده کنید.

برای برقراری ارتباط صحیح، بگویید ، من فکر می کنم / احساس می کنم / می خواهم …. وقتی … .. زیرا … به عنوان مثال: وقتی درب را باز می گذاری احساس ناراحتی می کنم زیرا اتاق سرد می شود.

ابراز احساسات :

افکار و احساسات خود را با شریک زندگی خود در میان بگذارید و در مقابل احساساتی که بوجود می آید باز باشید. به احساسات شریک زندگی خود علاقه نشان دهید و از او در مواقع استرس زا حمایت کنید. ارتباط عاطفی با شریک زندگی تان به شما امکان می دهد تا با او همدلی را تجربه کنید.

اگر احساس می کنید از نظر عاطفی از شریک زندگی خود جدا هستید، شروع به پرسیدن سؤالات در مورد احساسات کنید (سرزنش نکنید یا فرضیات انجام ندهید). با کشف احساسات شریک زندگی خود، ممکن است احساس دلسوزی بیشتری نسبت به او داشته باشید.

چگونه یک رابطه سالم داشته باشیم، ویژگی های رابطه سالم

چگونه رابطه پایداری داشته باشیم

با هم بررسی کنید :

به صورت دوره‌ای برای بحث درباره رابطه وقت بگذارید. گاهی اوقات تغییراتی رخ می‌دهد و یا برنامه‌ها شلوغ می‌شوند و ممکن است شما فرصت صحبت درباره چیزها را از دست بدهید. ممکن است بخواهید اهداف و انتظارات رابطه را بالا ببرید چون اینها گاهی می‌توانند تغییر کنند. نادیده گرفتن مباحث دشوار یا امید به فرار، یکی از راه های فروپاشی رابطه است.

یک مثال ازبرسی می‌تواند این باشد. سلام پس از عدم توافق دیروز خوب هستی من فقط می‌خواستم مطمئن شوم که هیچ گونه احساس باقی نمانده یا چیزهایی حل نشده باقی نمامده باشد.

از شریک زندگی خود بخواهید که آیا از نظر انتظارات در رابطه باهم توافق دارید. ممکن است در مورد حرکت در کنار هم، رضایت جنسی، ازدواج، فرزندان یا برنامه هایی صحبت کنید. در مورد آنچه می خواهید و شریک زندگی تان با آن کنار بیاید، واضح باشید.

با یکدیگر خوب رفتار کنید :

چگونه یک رابطه سالم داشته باشیم، ویژگی های رابطه سالم

در شروع رابطه چگونه رفتار کنیم

پایه و اساسی مبتنی بر احترام ایجاد کنید

روابط در اوایل سرگرم کننده و هیجان انگیز است، اما مهم است که اطمینان داشته باشید که شما و شریک زندگی تان با احترام رفتار می کنید. به روشهایی عمل کنید که احترام شریک زندگی خود را طلب کند. سعی کنید با همدیگر احترام بگذارید و در هر زمانی، حتی وقتی از یکدیگر عصبانی هستید.

آرزوها، افکار و احساسات شریک زندگی شما با ارزش است. احترام متقابل بخش مهمی از ایجاد روابط سالم است.

از یکدیگر قدردانی کنید

یک رابطه سالم باید به گونه ای باشد که در آن شما و شریک زندگی تان احساس قدردانی کنید. غالباً،در روابط بسیاری چیزهای کوچک ایجاد می شود که یکی از آنها بر دیگری افزوده می شود. کارهایی را که شریک زندگی شما برای شما انجام می دهد پیدا کنید و بگویید متشکرم. به جای اینکه روی اشتباهاتی که شریک زندگی تان ایجاد می کند  تمرکز کنید، روی راههایی که شریک زندگی تان به زندگی شما می افزاید، تمرکز کنید. وقتی متوجه چیزی شدید، صحبت کنید و قدردانی نشان دهید.

از شریک زندگی خود بپرسید که چگونه دوست دارد از او احساس قدردانی کنید. یادداشت یا کارت بنویسید، یا کوشش کنید اغلب بگویید متشکرم.

زمان با کیفیتی را با هم سپری کنید

گذراندن زمان از چهره به چهره به ارتباط دیجیتال بسیار آسان است. سپری کردن وقت با کیفیت در کنار هم می تواند به تقویت رابطه و افزایش پیوند شما و شریک زندگی تان در کنار هم کمک کند.

فعالیتهایی را پیدا کنید که می توانید به طور مرتب انجام دهید. می تواند به آسانی اینکه هر روز صبح یک فنجان قهوه با هم بخورید یا شب ها با هم کتاب بخوانید باشد.

امتحان کردن چیز جدید در کنار هم می تواند روشی جالب و هیجان انگیز برای گذراندن زمان در کنار هم باشد. لازم نیست کاری دیوانه وار انجام دهید حتی بیرون رفتن برای شام در یک رستوران جدید یا امتحان کردن یک غذای جدید می تواند یک تجربه سرگرم کننده باشد.

به یکدیگر فضا بدهید

هیچ کس نمی تواند همه چیز و هر نقشی را برای دیگری انجام دهد. بگذارید شریک زندگی تان با دوستان و خانواده وقت بگذراند و در سرگرمی ها شرکت کند. برای هر شخص مهم است که دوستان و فعالیتهای خود را داشته باشند و به تنهایی از آنها لذت ببرند. در حالی که ممکن است بخواهید در طول آغاز رابطه هر لحظه را با هم بگذرانید، به یکدیگر احترام بگذارید تا زمان دیگری با هم بگذرانید و بدانید که زمان صرف شده جدا از هم معنای بدی ندارد. از شریک زندگی خود در حفظ دوستیهایش حمایت کنید.

از کنار گذاشتن دوستان خود و یا تحت فشار قرار دادن شریک زندگی خود برای کنار گذاشتن دوستانش خودداری کنید. داشتن دوستان و پشتیبانی عاطفی از آنها مهم است. به همین ترتیب، به شریک زندگی خود اجازه ندهید دیکته کند که آیا می توانید خانواده خود را ببینید یا نه.

چگونه یک رابطه سالم داشته باشیم، ویژگی های رابطه سالم

ویژگی های یک رابطه سالم

بهترین دوستهای  یکدیگر باشید

رابطه ی خود را با بهترین دوست هایتان را برسی کنید، چطور ساعت های طولانی با هم تلفنی حرف می زنید و می خندید؟ چطور احساسات تان از غم و شادی گرفته تا اتفاقات خوب و بد را با آن ها در میان می گذارید؟ رابطه شما و همسرتان هم به این میزان صمیمیت نیاز دارد.

بیشتر از اینکه زن یا شوهر باشید، یک رفیق صمیمی باشید، یک دوست واقعی. طبق تحقیقات رابطه هایی که دو طرف رابطه دوستانه خوبی دارند، به مراتب به هم نزدیک تر هستند و مشکلات بین شان را هم راحت تر بر طرف می شود

از یکدیگر تعریف کنید

زمانی که برای نخستین باریکدیگر را ملاقات کردید را به خاطر بیاورید.  چقدر از رفتار و ظاهر هم تعریف می کردید، چقدر برای هر چیز کوچک او را تحسین می کردید. اما اکنون چگونه است! مسئله ایی که در این زمینه به وجودمی آید این است که پس از گذشت ماه مدتی ازدواج، افراد با نزد خود می گویند من که بارها از او تعریف کرده ام، از نظرم با خبر است، چرا بازهم تعریف کنم! و این فکری بسیار اشتباه است. باید او را به خاطر خوبی هایش تعریف کنید به این دلیل که این تحسین باعث می شود او احساس خوبی داشته باشد.

یک یادآوری است که به او گوش زد می کند که هنوز هم قابل تحسین و تعریف است و  از اینکه باهم هستید خوشحالید. قدردانی محدودیتی ندارد، از غذایی که پخته تعریف کنید، بگویید که لباس جدیدی که خریده چقدر به او می آید یا چقدر از موفقیت هایش در زمینه کاری خوشحالید. اگر تاکنون از او تعریف نکرده اید.حتما این کار را انجام دهید و چهره شگفت زده او را ببینید و لذت ببرید.

 

مطالب مرتبط :

چرا اینقدر زود عصبانی می شوم؟

چگونه عاشق شویم و عاشق بمانیم

4.7/5 - (4 امتیاز)