کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خود

کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خودکارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خود

تنهایی غالباً مورد سرزنش است. کارشناسان فضایل ارتباط اجتماعی را بیان می کنند که با: سیستم ایمنی بهتر، بهبود مقاومت در برابر استرس و حتی زندگی طولانی تر مرتبط است.از طرف دیگر تنها بودن بیشتر اوغات با تنهایی برابر ارزیابی می شود. تحقیقات نشان می دهد که انزوای اجتماعی و تنهایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی  اضطراب، افسردگی، بیماری آلزایمر، فشار خون بالا و حتی مرگ زودرس را افزایش می دهد.

اما تحقیقات به طور فزاینده ای نشان می دهد که همچنین فوایدی برای یافتن کارهایی که باید توسط خودتان انجام شود هم وجود دارد. انجام کارها به تنهایی به شما امکان می دهد تا از فعالیتهایی که دوست دارید با سرعت خود و به روش خود لذت ببرید. از طریق پیگیری های انفرادی،خودتان را بهتر می شناسید و به تجربیات خود فکر می کنید.

کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خود تفاوت تنها بودن و تنهایی

در حالی که تحقیقات زیادی وجود دارد که به نکات منفی روانشناختی تنهایی و انزوای اجتماعی اشاره دارد، شواهد روزافزونی هم وجود دارد که نشان می دهد، اختصاص دادن زمان مشخصی به تنهایی برای تندرستی بسیار مهم است. این تحقیقات نشان می دهد که برخی کار ها را بهتر است خودتان بدون دخالت عقاید و تأثیرات افراد دیگر انجام دهید.

حتی اگر بعضی اوقات مردم از تنهایی می ترسند، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از افراد در واقع به دنبال تنهایی هستند. تمایل به گذرندان زمانی به تنهایی تحت تأثیر شخصیت کلی شماست.تر جیهات شما در تعیین اینکه آیا تنها بودن تأثیر مثبت یا منفی بر تندرستی و حال خوب شما دارد نقش دارند. در جایی که برونگراها معمولاً تنها بودن را دوست ندارند، درونگراها تنهایی را ترجیح  می دهند. البته فقط به این دلیل که شما درون گرا تر هستید ارتباطی ندارد و به این معنا نیست که می خواهید تمام وقت تنها باشید. حتی افراد درونگرا هم به ارتباطات اجتماعی نیاز دارند.

برون گرا بودن به معنای این نیست که شما قادر به لذت بردن از اوقاتی با خود نیستید. حتی اگر به طور طبیعی به دنبال شرکت در اجتماعات هستید، می توانید یاد بگیرید چگونه از کمی تنهایی و با خودتان بودن لذت ببرید.

مهم است که به یاد داشته باشید که تنها بودن و تنهایی دو چیز بسیار متفاوت هستند. تنهایی یعنی اینکه علی رغم تمایل به ارتباطات اجتماعی و اجتماعات، منزوی و تنها هستید و تنها بودن به این معنی که گذراندن زمانی برای خود در بین تعاملات اجتماعی منظم است.

کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خودزمانهایی که تنهایی می تواند سودمند باشد:

  • به صورت داوطلبانه است.
  • شما همچنین روابط  و ارتباطات سالم و مثبت را حفظ می کنید.
  • در صورت تمایل می توانید به گروه های اجتماعی برگردید.
  • احساس خوبی دارید از اینکه به تنهایی وقت می گذرانید.

انتخاب تنها بودن گاهی می تواند جوان کننده باشد، اما متغیرهای مهم این است، چیزی که شما انتخاب می کنید و چیزی که شما از آن لذت می برید. اگر احساس تنبیه می کنید یا از ارتباطات اجتماعی محروم هستید، تنها بودن مضر است.

کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خودکارهایی که باید به تنهایی انجام دهید

اگر شما به طور طبیعی به سمت افراد دیگر جذب می شوید، پیدا کردن فعالیت هایی برای لذت بردن به تنهایی ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد. اضافه کردن لحظات آرامی که در آن تنها باشید می تواند فواید زیادی داشته باشد، به ویژه اگر همیشه در حرکت و مبارزه هستید و برای کند کردن سرعت و استراحت تلاش می کنید.

برخی از مواردی که ممکن است بخواهید آنها را امتحان کنید:

خودتان را به شام دعوت کنید : بیرون غذا خوردن اغلب به عنوان یک تجربه اجتماعی تلقی می شود، امادعوت کردن خودتان به یک وعده غذایی خوب می تواند فرصتی برای تمدد اعصاب و لذت بردن از آرامش به شما بدهد.

به تنهایی فیلم ببینید : دیگر اینگونه نیست که شما مدت زیادی وسط یک فیلم مشغول آداب معاشرت های اجتماعی باشید، بودن با افراد دیگر به این معناست که ممکن است دچار حواس پرتی شوید و درگیراینکه آنها درباره این فیلم چه فکر می کنند و بعدا چه می گویند نباشید. دیدن یک فیلم به تنهایی بدان معنی است که می توانید بدون توجه به اینکه همراهان شما چه فکر می کنند می توانید روی داستان و تصاویر بطور کامل متمرکز شوید.

گروه موسیقی یا نوازنده مورد علاقه خودتان را ببینید : بدون نگرانی در مورد پیدا کردن افرادی که می خواهند شما را همراهی کنند. دیدن یک کنسرت به تنهایی می تواند راهی عالی برای دیدار با افرادی باشد که منافع مشترک خود را با آنها به اشتراک می گذارید. شما ممکن است به تنهایی کاری انجام دهید، اما در واقع به گسترش دایره اجتماعی خود کمک می کنید.

به پیاده روی در طبیعت بروید : گذراندن وقت در طبیعت می تواند برای سلامتی شما بسیار عالی باشد، اما گاهی اوقات پیدا کردن افرادی که می خواهند بروند سخت است. رفتن به تنهایی می تواند فرصتی برای ارتباط با طبیعت، به چالش کشیدن بدن و لذت بردن از تنهایی صلح آمیز باشد. تحقیقات نشان داده که طبیعت می تواند مزایای روانشناختی داشته باشد، از بازگرداندن توجه تا تسکین استرس.

محققان معتقدند که تنها بودن در طبیعت می تواند به افراد کمک کند تا بر اولویت های خود تمرکز کنند، قدردانی بیشتری از روابط داشته باشند و اهداف آینده را بهبود بخشند. اگر به تنهایی پیاده روی می کنید، تمام نکات ایمنی لازم را رعایت کنید. در حالی که نکته این است که خودتان باشید، اطمینان حاصل کنید که شخصی می داند کجا  می روید و همیشه در صورت نیاز باید توانایی تماس داشته باشید.

کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خودمسافرت : تعطیلات و مسافرت به تنهایی ممکن است خطرناک به نظر برسد، اما همچنین می تواند یک راه هیجان انگیز و با ارزش برای به چالش کشیدن خود و یادگیری چیزهای جدید باشد. سفر به تنهایی همچنین راهی عالی برای ایجاد خودکفایی و اعتماد به نفس است.

چیز جدیدی یاد بگیرید : کلاسی ثبت نام کنید که می توانید مهارت جدیدی یاد بگیرید، خواه آن چیزی مانند آشپزی، تیراندازی با کمان، هنر، رقص یا دیگر سرگرمی های که علاقه دارید باشد. می توانید به جای اینكه به انجام كارهایی بپردازید كه دیگران می خواهند انجام دهند، منافع خود را برآورده سازید.

بازدید از یک موزه : به جای احساس عجله،فشار یا سرگردانی به تنهایی و به راحتی به موزه  یا نمایشگاهی رفتن راهی عالی برای صرف وقت در مواردی است که به آنها علاقه مند هستید و از آنهایی که به آنها علاقه مند نیستید و مدام بهانه می گیرند آسوده هستید. همچنین این بدان معناست که می توانید چیزهایی را با سرعت خود بررسی کنید و به نمایشگاه ها واکنش نشان دهید بدون اینکه بدانید افراد دیگر چه فکر می کنند.

شرکت در کار های داوطلبانه : تحقیقات نشان داده است كه رفتار جامعه پسند مانند کار های داوطلبانه می تواند فواید مثبت داشته باشد. به دنبال فرصت هایی در جامعه خود باشید که بتوانید کمی وقت صرف دلیلی کنید که نسبت به آن اشتیاق دارید.

فواید خلوت و تنهایی با خود :

بیشتر تحقیقات نشان می دهد که انزوای بیش از حد اجتماعی هم به سلامت جسمی و روحی آسیب جدی می زند. اما فوایدی هم برای گذراندن زمان به تنهایی وجود دارد، تا زمانی که با حفظ روابط اجتماعی قوی و حمایتی آن را متعادل کنید.

کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خودبهبود تمرکز و حافظه :

وقتی در یک گروه مشغول کار هستید، ممکن است تلاش کمتری برای به خاطر سپردن اطلاعات انجام دهید زیرا به سادگی فرض می کنید که دیگران شکاف ها را پر می کنند، پدیده ای بنام طفره رفتن اجتماعی. کار کردن روی چیزها به تنهایی می تواند به تمرکز و توجه شما کمک کند  باعث بهبود حفظ و یادآوری می شود.

در مطالعه‌ای که در ژورنال «روانشناسی بولتن» منتشر شده است ، محققان دریافتند که گروه‌هایی که برای یادآوری اطلاعات مشغول به کار مشترک هستند ، بدتر از افرادی هستند که به خودی خود چیزهایی را به خاطر می‌آورند. در مطالعه‌ای که در ژورنال «روانشناسی بولتن» منتشر شده است، محققان دریافتند که گروه‌هایی که برای یادآوری اطلاعات مشغول به کار مشترک هستند، از افرادی که به خودی خود چیزهایی را به خاطر می‌آورند بد تر هستند.

کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خودمنافع شما اولویت قرار می گیرند :

این کار به شما فرصت می دهد تا روی منافع خود تمرکز کنید. تنها بودن بخش مهمی از خودسازی است. این امکان را به شما می دهد تا خود را بشناسید. هنگامی که شما کنار دیگران هستید، ممکن است ایده ها و احساسات خود را کنار بگذارید تا خواسته ها و نیازهای دوستان و خانواده را تسکین دهید. صرف وقت باخود فرصتی مهم برای تصمیم گیری خلاقانه می دهد و توجه خود را متمرکز می کنید بدون اینکه نگران اینکه دیگران چه فکر می کنند.

کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خودخلاقیت را تقویت می کند :

طوفان مغزی مشارکتی که اغلب به عنوان یکی از بهترین راهها برای تولید ایده های جدید محسوب می شود، اما تحقیقات نشان داده است که افراد هنگام کار به تنهایی در حل مشکلات دشوار بهتر هستند. در جایی که تلاشهای گروهی غالباً برای دستیابی به اجماع و همسویی با جمع است. کار انفرادی نوآوری و خلاقیت را بدون فشار جمع افزایش می دهد.

کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خودبهبود روابط :

روابط معمولاً وتی قوی تر است که هر شخص برای مراقبت از خود زمان بگذارد. حتی وقتی صحبت از دوستی ها می شود ، ضرب المثل قدیمی که می گوید : دوری و دوستی ممکن است واقعیت داشته باشد

یک مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی انگلیس نشان داد که افراد باهوش در واقع کمتر وقت برای معاشرت با دوستان می گذارند.

داشتن روایط دوستانه و دوست یک سیستم حمایت اجتماعی قوی برای سلامت روان و تندرستی است، اما استراحت کردن و یک بار انجام کاری به صورت انفرادی به شما کمک کند تا بیشترقدر دان این ارتباطات باشید.

کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خودافزایش بهره وری :

کار گروهی به دلیل همکاری و نوآوری مورد ستایش قرار می گیرد، اما همچنین باعث حواس پرتی نیز می شود. نشان داده شده است که تلاش برای تمرکز روی بیش از یک چیز در یک زمان واحد، باعث کاهش چشمگیر بهره وری کلی می شود. بنابراین اگر تمرکز کافی بر روی پروژه ها به صورت انفرادی ندارید، می توانید مواردی را که باعث کاهش بهره وری هستند را با تمرکز بر روی یک کار در یک زمان، کاهش دهید.

کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خودهمدلی بیشتر :

تحقیقات نشان می دهد که گذرندان مشخصی از وقت خود به صورت تنهایی در واقع می تواند به شما کمک کند تا همدلی بیشتری برای اطرافیان داشته باشید. البته، پیدا کردن وقت برای تنها بودن همیشه آسان نیست، به ویژه هنگامی که فناوری تغییر کرده است و حتی وقتی که با خود تنها هستید، ممکن است هرگز از برقراری ارتباط با دیگران دور نشوید. از این گذشته، آنها فقط یک متن، توییت یا عکس هستند.

حتی در مواردی که شما قادر نیستید  وقتی را به طور کامل برای تنها بودن اختصاص دهید، قطع ارتباط دیجیتال برای مدت کوتاهی ممکن است مفید باشد. در یک مطالعه، محققان دریافتند که وقتی نوجوانان پنج روز بدون دستگاه های ارتباطی بودند، توانایی شان در تفسیر احساسات و حالت های صورت بهبود پیدا کرده بود.

فقط مراقب باشید که دوره های تنهایی به انزوای اجتماعی تبدیل نشوند تحقیقات نشان داده است که تنهایی با کاهش همدلی در ارتباط است.

کارهایی که باید خودتان تنها انجام دهید، فواید خلوت و تنهایی با خود

چگونه تنها باشیم :

تنها بودن به طور طبیعی برای همه به آسانی امکان پذیر نیست. اگر عادت دارید که خود را با دوستان و خانواده خود سر گم کنید یا حتی بودن با غریبه ها را ترجیح می دهید، یادگیری قدردانی از شادی های و عادت برای صرف زمانی برای تنها بودن ممکن است مدتی طول بکشد.

برنامه بریزید : بهترین زمان برای تنها بودن وقتی اتفاق می افتد که یک زمان خاص را کنار بگذارید تا خودتان باشید. نباید خودتان را مجبور کنید به انزوا یا  رفتار ضد اجتماعی . یک عصر یا آخر هفته را برای کمی نیروی تازه دادن به خود به نام “زمان من” کنار بگذارید.

حواس پرتی ها را از بین ببرید : اگر  وسوسه می شوید که کار کنید، رسانه های اجتماعی را چک کنید یا از با تلفن صحبت کنید، با خاموش کردن دستگاه های احتمالی شروع کنید. لپ تاپ و تلفن خود را کنار بگذارید و به انجام کارهایی بپردازید که معمولاً نمی خواهید به تنهایی انجام دهید.

برای تنهایی ارزش قائل باشید : در دنیایی که همیشه در ارتباط است و غالباً تنها بودن را بی ارزش می کند، مهم است که اهمیت وقت گذاشتن با افکار خود را بخاطر بسپارید.

یک مطالعه جالب نشان داد که شرکت کنندگان ترجیح می دهند به جای اینکه 6 تا 15 دقیقه را به تنهایی در اتاقی بگذرانند و فکر کنند حاضرند کارهای روزمره انجام دهند یا حتی در معرض شوک برقی قرار بگیرند.

در این مطالعه، شرکت کنندگان بیشتر ترجیح می دهند که وقت خود را صرف کارهای روزمره کنند تا اینکه با فکر کردن تنها بمانند. محققان به این نتیجه رسیدند که بیشتر افراد ترجیح می دهند کاری انجام دهند – حتی کاری منفی- تا به جای نشستن و انجام هیچ کاری.

البته، این بدان معنی نیست که شما باید تنها باشید و از تمام فعالیت های اجتماعی فرار کنید. نکته اصلی درگیر فعالیت هایی بودن است که شما احساس تنها بودن درونی داشته باشید. بعضی از افراد می توانند در حین گوش دادن به موسیقی یا خواندن کتاب به این احساس برسند، در حالی که برخی دیگر به آرامش و زمانی اختصاصی نیاز داردند.

آنچه برای شما مفید است را پیدا کنید و اطمینان حاصل کنید که لحظاتی برای این فضای ذهنی داشته باشید.

 

سخن پایانی :

این که آیا شما یک درونگرا هستید که به تنهایی علاقه مند است یا یک فرد برون گرای که عاشق معاشرت است، یک زمانی را به خودتان اختصاص دهید که می تواند برای رفاه عمومی شما مفید باشد. راهکار این است که به یاد داشته باشید که این زمان تنها برای تمرکز روی شما است، برای پرورش احساسات خود، پیدا کردن الهامات جدی ، بهتر شناختن خود یا پیدا کردن زمانی برای آرامش و استراحت حتی وقتی مشغول کار هستید، می توانید در طول هفته زمانی را برای تنها بودن اختصاص دهید.

 

مطالب مرتبط :

چگونه عاشق شویم و عاشق بمانیم

چگونه دختر رو جذب خود کنیم، قلب زن را تسخیر کنیم

 

4.4/5 - (10 امتیاز)