گندم سیاه چیست؟ | خواص گندم سیاه برای کودکان

گندم سیاه چیست؟ | خواص گندم سیاه برای کودکان

گندم سیاه چیست؟

گندم سیاه، دانه ای است که برای افراد در هر سنی بسیار مناسب است، از نوزادان گرفته تا بزرگسالان. گندم سیاه متعلق به گروهی از خوراکی‌هاست که به نام شبه غلات معروف‌اند. شبه غلات ها دانه‌هایی هستند که درست مانند دانه‌های غلات مصرف می‌شوند، اما یک نوع گندم نیست و گیاهی علفی محسوب نمی شود.

گندم سیاه این نام را از گندم معمولی گرفته است، زیرا به همان روش گندم استفاده می شود. همچنین گندم سیاه فاقد گلوتن است. به همین دلیل توسط افرادی که مبتلا به بیماری سلیاک و آلرژی های گلوتن هستند، مصرف می شود.

 

فواید گندم سیاه برای نوزادان

غلات گندم سیاه را می توان بعد از 8 ماهگی برای نوزادان استفاده کرد. از آنجا که کاملاً فاقد گلوتن است، برای نوزادانی که از عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک رنج می برند، بسیار مناسب است. همچنین برای کودکانی که حساسیت به پروتئین گندم دارند نیز مفید است.

گندم سیاه، سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین B2، پتاسیم، فولات، کلسیم، منیزیم و نیاسین است. این مواد مغذی، گندم سیاه را برای تغذیه سالم برای نوزادان مناسب ساخته و برای رشد کلی کودک بسیار مناسب است.

 

فواید گندم سیاه برای کودکان

گندم سیاه چیست؟ | خواص گندم سیاه برای کودکان

مهم ترین خواص گندم سیاه

کودکان نوپا و کودکان بزرگتر نیز می توانند از مزایای بی شمار گندم سیاه استفاده کنند. که شامل موارد زیر است:

 آسم دوران کودکی

این دانه غنی از فیبر غیر محلول است که آسم را در کودکان کنترل می کند. گندم سیاه، از کودکان در برابر ابتلا به آسم محافظت می کند. این به دلیل فراوانی ویتامین E و منیزیم در این ماده مغذی است. کودکانی که از آسم رنج می برند، به دلیل مقادیر نامناسب مواد مغذی ضد التهابی مانند منیزیم و ویتامین E است.


حتما بخوانید: آسم چیست؟ علل، علائم و پیشگیری از آسم


استخوان های قوی

گندم سیاه دارای مقدار زیادی روی و سلنیوم است. این دو ماده معدنی برای رشد استخوان های قوی و همچنین رشد مجدد استخوان های آسیب دیده لازم است. سلنیوم همچنین برای تقویت ناخن ها و دندان ها مفید است.

گندم سیاه چیست؟ | خواص گندم سیاه برای کودکان

گندم سیاه مفید برای استخوان کودکان

 کم خونی

گندم سیاه غنی از آهن است که در تشکیل گلبول های قرمز خون مؤثر است. کمبود آهن منجر به کم خونی می شود که با سردرد، خستگی، کندی ذهن و سایر عوارض جانبی جدی همراه است. با این حال، با گنجاندن گندم سیاه در رژیم غذایی کودک ،می توان خطر ابتلا به کم خونی را کاهش داد و باعث افزایش جریان خون کودک شد.

 

سلامت قلب

گندم سیاه دارای مقادیر بالایی از گیاهان مغذی، به ویژه فلاونوئیدها است. این ترکیبات مهم باعث افزایش استفاده از ویتامین C می شوند و به عنوان آنتی اکسیدان هایی هستند که با رادیکال های آزاد و ایجاد بیماری قلبی و سرطان مبارزه می کنند و آنها را از بین می برند.

یکی از فلاونوئیدهای موجود در گندم سیاه روتین است که باعث کاهش میزان کلسترول بد LDL در خون می شود. همچنین از لخته شدن پلاکت هایی جلوگیری می کند که می تواند منجر به حمله قلبی، آترواسکلروز و سکته مغزی شود.

همچنین باعث افزایش سطح کلسترول خوب HDL می شود که این امر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. روتین به عنوان یک گشادکننده عروق عمل می کند که جریان خون را افزایش می دهد و احتمال بروز چندین نوع مشکلات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

گندم سیاه چیست؟ | خواص گندم سیاه برای کودکان

فواید گندم سیاه برای قلب

فشار خون

روتین موجود در گندم سیاه به درمان فشار خون بالا کمک می کند.

 

مدیریت دیابت

فراوانی فیبر در گندم سیاه به کاهش میزان قند خون کمک می کند. در حقیقت، گندم سیاه نسبت به آرد معمولی گندم تأثیر بهتری بر دیابت دارد و به همین دلیل دیابت را بهتر مدیریت می کند. همچنین دارای شاخص گلیسمی 54 است که قند خون را کندتر از برنج یا گندم معمولی می کند.


حتما بخوانید: معرفی دمنوش برای کاهش قندخون


گوارش

گندم سیاه سرشار از فیبر است که به هضم بهتر غذا کمک می کند. همچنین به حرکات روده کمک می کند تا آهسته و به طور پیوسته از طریق دستگاه گوارش حرکت کند و تحرک حرکات دورانی را تحریک کند.

فیبر همچنین به تنظیم حرکات روده و کاهش وقوع مشکلات جدی دستگاه گوارش، سرطان روده بزرگ و معده کمک می کند. همچنین به کاهش احتمال ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر و اسهال کمک می کند.

خواص حرارتی خنثی گندم سیاه به پاکسازی روده ها و تقویت آنها کمک می کند. این باعث افزایش اشتهای فرد می شود که می تواند به درمان اسهال مزمن کمک کند.

گندم سیاه چیست؟ | خواص گندم سیاه برای کودکان

گندم سیاه به هضم بهتر کمک می کند.


حتما بخوانید: برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟


سلامت سیستم ایمنی

فراوانی آنتی اکسیدان ها در گندم سیاه تأثیر زیادی در سیستم ایمنی بدن دارد و از این طریق بدن را از بیماری های خطرناک محافظت می کند. اجزای آنتی اکسیدانی آن همچنین رادیکال های آزاد مانند سلنیم، توکوفرول ها، فلاونوئیدها و اسید فنولیک را از بین می برد.

 

کلسترول بالا را کاهش می دهد

گندم سیاه خطر فشار خون و کلسترول بالا را کاهش می دهد. همچنین، در حالی که کلسترول خوب HDL را افزایش می دهد، سطح کلسترول بد LDL را نیز کاهش می دهد. این تأثیر مثبتی بر وزن بدن، سنگ کیسه صفرا و کلسترول پلاسما دارد.

 

مدیریت وزن

گندم سیاه نیز گزینه مناسبی برای مدیریت وزن است. سیری بعد از غذا، یک مفهوم مهم در جلوگیری از افزایش وزن یا ترویج کاهش وزن است. غذاهایی که باعث افزایش احساس سیری می شوند، گرسنگی را برای مدت طولانی تری جبران می کنند و ممکن است تعداد کالری را که فرد در طول روز مصرف می کند، کاهش دهد.

گندم سیاه پروتئین بالایی دارد. تحقیقات نشان داده است که غذاهای دارای پروتئین بالا برای مدیریت وزن ضروری هستند. زیرا باعث سیری بیشتر با کالری کمتری نسبت به سایر انواع مواد غذایی می شوند.

مصرف گندم سیاه در رژیم غذایی سالم می تواند منجر به احساس سیری بیشتر و کمک به مدیریت وزن شود. با این حال، دانشمندان برای تأیید این موضوع باید تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر گندم سیاه و سایر غلات کامل انجام دهند.

گندم سیاه چیست؟ | خواص گندم سیاه برای کودکان

گندم سیاه و لاغری


حتما بخوانید: کاهش وزن سریع بصورت کاملا طبیعی


عوارض جانبی گندم سیاه

به طور کلی مصرف گندم سیاه بی خطر است و نباید در بیشتر افراد عوارض جانبی ایجاد کند. اما ممکن است در برخی افراد سبب بروز آلرژی و واکنش شود.

این افراد ممکن است هنگام مصرف گندم سیاه، علائمی مانند تورم در دهان یا کهیر را تجربه کنند. با این حال، گزارش های آلرژی گندم سیاه در ایالات متحده شایع نیست.

 

راه های سالم برای خوردن گندم سیاه

گندم سیاه چیست؟ | خواص گندم سیاه برای کودکان

افرادی که از گلوتن اجتناب می کنند، می توانند هنگام پخت از آرد گندم سیاه استفاده کند.

گندم سیاه به راحتی در یک رژیم غذایی سالم ترکیب می شود. افراد می توانند از طریق فروشگاه های بهداشتی، گندم سیاه را تهیه کنند. آرد گندم سیاه نیز برای تهیه نان، پنکیک و غیره نیز در فروشگاه ها و بصورت آنلاین موجود است.

افراد می توانند بعد از خیساندن و آبکشی کردن بلغور گندم سیاه خام، آن را مصرف کند. این کار باعث هضم راحت تر گندم سیاه می شود. در غیر این صورت، قبل از افزودن آنها به سالاد، غذا و غیره، آن را در آب بجوشانید.

برای اضافه کردن گندم سیاه به رژیم غذایی، ایده های دستور زیر را امتحان کنید:

صبحانه

فرنی گندم سیاه یک جایگزین سالم برای غلات صبحانه استاندارد است. همچنین می توانید سعی کنید پنکیک هایی با آرد گندم سیاه درست کنید که همراه انواع توت ها باشد.

ناهار

بلغور گندم سیاه را می توان به سالاد اضافه کرد. اما قبل از اینکه به سالاد بیفزایید، آن را در آب شور بجوشانید.

شام

برای گنجاندن گندم سیاه در رژیم غذایی، گندمها را با تخم مرغ مخلوط کنید، سپس قبل از اضافه کردن مواد دیگر، آنها را برای مدت چند دقیقه روی حرارت متوسط ​​سرخ کنید.

دسر

کلوچه گندم سیاه یک گزینه خوشمزه و بدون گلوتن برای دسر است.

 

سخن پایانی

گندم سیاه یک محصول غذایی سالم و متنوع است. طیف وسیعی از غذاها، از غلات گرفته تا پنکیک، حاوی گندم سیاه است.

گندم سیاه یک ماده غذایی عالی و دارای پروتئین بالایی است و ممکن است برای سلامتی قلب و هضم بسیار مفید باشد. همچنین می تواند بر رژیمهای غذایی مبتلایان به دیابت، یا افرادی که سعی در مدیریت وزن خود دارند، یک ماده غذایی مفید باشد.

 

5/5 - (2 امتیاز)