گیاه مورینگا یا گز روغنی، عوارض و خواص مورینگا

گیاه مورینگا یا گز روغنی، عوارض و خواص مورینگاگیاه مورینگا یا گز روغنی، عوارض و خواص مورینگا

مورینگا، یک گیاه فوق العاده که حاوی مواد مغذی بسیاری است از درخت درخت مورینگا اولیفرا (Moringa oleifera) در هند، قرن هاست که در فرهنگ شرقی برای ترویج سلامتی مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیقات جدید نشان می دهد که مورینگا می تواند به کاهش کلسترول ، تعادل قند خون و کاهش سایر نگرانی های سلامتی کمک کند.

برگ ها، غلاف ها و دانه های درخت مورینگا سرشار از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. یک پروتئین کامل، پودر برگ مورینگا حاوی 9 اسید آمینه اساسی مورد نیاز بدن است. غلاف ها منبع غنی ویتامین C هستند و دانه های خوراکی حاوی مقدار زیادی اسید اولئیک هستند که یک اسید چرب مفید است که  همچنین در روغن زیتون هم وجود دارد.

گیاه مورینگا یا گز روغنی، عوارض و خواص مورینگا

مورینگا برای سلامتی

در طب جایگزین، مورینگا برای کاهش سردرد، کمک به یبوست،تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن و افزایش میل جنسی مورد استفاده قرار می گیرد. پودر مورینگا اغلب به اسموتی ها اضافه می شود، به عنوان چای هم استفاده دارد، یا به عنوان یک ماده ی غذایی مغذی و نوشیدنی های انرژی گنجانده می شود و روغن مورینگا به صورت موضعی برای مو و پوست صورت استفاده می شود.

خواص مورینگا

مورینگا که مکرراً از آن به عنوان “درخت معجزه” نام برده می شود ، سابقه بسیار طولانی در طب سنتی سراسر آسیای جنوبی دارد که در علم مدرن هم مورد برسی می باشد.

گیاه مورینگا یا گز روغنی، عوارض و خواص مورینگا

نحوه مصرف مورینگا

مطالعات نشان می دهد که مورینگا حاوی ترکیبات زیادی است که تأثیرات مثبتی بر سلامتی دارد از جمله کوئرستین و بتا سیتوسترول است همچنین دارای ترکیبات ضد التهابی است و در برابر برخی مسائل مرتبط با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن و بیماری های قلبی و برخی سرطان ها از شما محافظت می کند. علاوه بر این، ممکن است به درمان و یا جلوگیری از چندین بیماری مزمن مانند دیابت ، کلسترول بالا ، آرتریت، آسم و فشار خون بالا کمک کند.

گیاه مورینگا یا گز روغنی، عوارض و خواص مورینگا

مورینگا و دیابت

دیابت

تحقیقات نشان می دهد که مورینگا با حفظ تعادل قند خون و کاهش عوارض به مبارزه با دیابت کمک می کند، اگرچه چگونگی عملکرد آن کاملاً کشف نشده است. یک نظریه این است که تولید انسولین را تقویت می کند، همانطور که یک کارآزمایی بالینی کوچک منتشر شده در سال 2016. در یک مطالعه از داوطلبان سالم،مقدار 4 گرم پودر برگ مورینگا نشان داد که انسولین در گردش و کاهش قند خون را افزایش می دهد

یک کارآزمایی بالینی کوچک که در سال 2018 در مجله Nutrients منتشر شده است نشان داد که مورینگا ممکن است قند خون بعد از غذا را کاهش دهد. این مطالعه شامل 17 فرد مبتلا به دیابت و 10 فرد سالم بود و به نظر می رسد مورینگا بعد از وعده های غذایی قند خون را کم می کند

یک مطالعه در سال 2019 با آزمایش بر روی  موشهای صحرایی به این نتیجه رسیدند که مورینگا ممکن است با کاهش مقاومت به انسولین به دیابت کمک کند،در شرایطی که سلولهای بدن قادر به جذب گلوکز خون نیستند. موشهای مورد مطالعه از رژیم غذایی با فروکتوز بالا برای مقاومت به انسولین تغذیه شدند. بعد از چهار هفته درمان با مورینگا، حساسیت به انسولین بهبود یافته و به کاهش قند خون کمک می کند

این مزایا محدود به برگ مورینگا نبود. یک مطالعه در سال 2012 که در مجله دیابت منتشر شده است نشان داد که عصاره غلاف مورینگا ممکن است به مبارزه با دیابت نیز کمک کند. محققان عصاره غلاف مورینگا را در موشهای صحرایی دیابتی آزمایش کردند و دریافتند که باعث کاهش چشمگیر پیشرفت دیابت و عوارض ناشی از آن می شود.

گیاه مورینگا یا گز روغنی، عوارض و خواص مورینگا

مورینگا برای قلب و عروق

بیماری قلب و عروقی

عصاره برگ مورینگا ممکن است به کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک کند. یک بررسی که در سال 2012 در Frontiers in Pharmacology منتشر شده است نشان داد، آزمایشات بالینی و حیوانی موجود در برگ مورینگا را بررسی کرده و این نتیجه را گرفته است که ممکن است یک درمان مؤثر برای دیس لیپیدمی dyslipidemia باشد، شرایطی که با افزایش کلسترول، تری گلیسیریدها (نوعی از چربی خون) یا هر دو باشد.

دانه های مورینگا به طور سنتی برای کاهش فشار خون و بهبود عملکرد قلب مورد استفاده قرار می گرفته است. یک مطالعه جدید در سال 2017 در موشهای صحرایینشان داد که بذرهای مورینگا فواید محافظت قلبی دارند و ممکن است به درمان فشار خون بالا کمک کند. یک مطالعه دیگر در سال 2019 بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داد که دانه ی مورینگا ممکن است از بروز اختلالات قلبی و عروقی مرتبط با سن جلوگیری کند.

گیاه مورینگا یا گز روغنی، عوارض و خواص مورینگا

عوارض مورینگا

عوارض جانبی مورینگا :

معدود مطالعات انسانی فواید سلامتی مورینگا را آزمایش کرده اند، اما در مواردی که وجود دارد، مورینگا بدون هیچ گونه عوارض جانبی گزارش شده است. این گیاه قرن ها به عنوان غذا و دارو استفاده شده است.

اما از آنجا که ممکن است این گیاه قند خون و فشار خون را کاهش دهد، مورینگا را با داروهای درمان دیابت یا فشار خون مصرف نکنید. قبل از مصرف هر نوع مکمل رژیم غذایی برای پیشگیری یا معالجه بیماری، با پزشک و داروسازان خود صحبت کنید

گیاه مورینگا یا گز روغنی، عوارض و خواص مورینگا

گیاه مورینگا از کجا تهیه کنیم

انتخاب، تهیه و ذخیره مورینگا

مورینگا که مکرراً از آن به عنوان “درخت معجزه” یاد می شود ، دارای سابقه طولانی در سیستم های طب سنتی در سراسر آسیای جنوبی است. در کپسول، پودر ، عصاره، غلاف خشک و دانه موجود است و در فروشگاههای گیاهان دارویی و بصورت آنلاین هم فروخته می شود.

هیچ دوز توصیه شده جهانی برای مورینگا وجود ندارد.دستور مصرف روی بسته بندی را دنبال کنید و از دوز روزانه ذکر شده در برچسب محصول به هیچ عنوان تجاوز نکنید. ممکن است مصرف بی رویه ی هر چیز خوبی باعث عوارض جبران ناپذیری شود

گیاه مورینگا یا گز روغنی، عوارض و خواص مورینگا

دمنوش مورینگا

سوالات رایج در مورد مورینگا :

آیا مورینگا می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟ 

مورینگا اغلب به عنوان یک کاهش وزن مورداستفاده  قرار می گیرد، با این وجود تحقیقات محدودی برای پشتیبانی از این امر انجام شده است. برخی تحقیقات حاکی از آن است که ممکن است به درمان سندرم متابولیک،گروهی از علائم مانند چاقی شکمی کمک کند، همچنین به عنوان یک کاهش وزن در ترکیب با سایر گیاهان مورد بررسی قرار گرفته در یک کارآزمایی بالینی 140 بزرگسال دارای اضافه وزن، ترکیبی اختصاصی از Curcuma longa ،مورینگا و مورایا کونیجی همراه با محدودیت کالری متوسط و فعالیت بدنی برای کاهش شاخص توده بدنی (BMI) با 2 امتیاز بیش از 16 هفته مطالعه وجود دارد.

 

مورینگا چه طعمی دارد؟

پودر مورینگا شبیه سایر سبزیجات است و با پودر کتان و اسپیرولینا مقایسه شده است. دنه های مورینگا را وقتی که برای اولین بار آنها را در دهان خود می گذارید شیرین هستند اما بعد از کمی جویدن آنها تلخ می شوند.

گیاه مورینگا یا گز روغنی، عوارض و خواص مورینگا

آیا مورینگا به تقویت قوای جنسی کمک می کند ؟

در طب سنتی از مورینگا برای درمان اختلال نعوظ استفاده می شد. اگرچه این تحقیقات در آزمایشات انسانی به اثبات نرسیده است، مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان می دهد که با افزایش سطح تستوسترون ممکن است عملکرد جنسی در مردان را  بهبود بخشد.

 

سخن پایانی

اگرچه خیلی زود توصیه می شود مورینگا را برای هر نوع هدف بهبود سلامتی مصرف کنید، افزودن عصاره مورینگا به اسموتی یا ریختن عصاره گیاه به شکل چای ممکن است رژیم تغذیه ای شما را تقویت کند. اگر به فکر استفاده از مورینگا برای درمان مشکل سلامتی مزمن هستید،  حتما با پزشک خود مشورت کنیدو از مصرف خود سرانه بپرهیزید

منبع:verywellhealth

 

مطالب مرتبط :

خواص زردچوبه برای سلامتی، پوست و مو

زعفران چه خواصی دارد، طرز تهیه دمنوش زعفران

 

 

5/5 - (1 امتیاز)