لیست انواع رژیم لاغری معروف و موثر در دنیا

لیست انواع رژیم لاغری معروف و موثر در دنیا

رژیم های لاغری بسیار زیادی هستند که برخی بـه کاهش میزان کالری دریافتی،چربی هـا، کربوهیدراتها و برخی دیگر به کاهش اشتها توجه می کنند. هر کدام از این رژیم ها این ادعا را دارند که بهترین هستند اما فهمیدن اینکه کدام یک بهتر است و بر شما کارساز است دشوار است. گاهی رژیمی برای فردی نتیجه ی بسیار مطلوبی بـه همراه داشته اما بر فردی دیگر نه تنها نتیجه ی خوبی نداشته بلکه سلامتی او را بـه خطر انداخته است. برای انتخاب رژیم مناسب حتما از افراد متخصص کمک بگیرید. در ادامه مطلب چند رژیم پر طرفدار و معروف دنیا را ذکر کرده ایم. با ما همراه باشید

رژیم پالئو

رژیم پالئو (Paleo Diet) :

طرفداران رژیم پالئو ادعا می‌کننـد که ما باید همان غذاهـایی را مصرف کنیم که اجداد شکارچی- گردآورنـدهٔ (hunter-gatherer) ما پیش از استفادهٔ بشر از کشاورزی مصرف می‌کرده‌انـد. در این رژیم، بیشتر بیماری‌هـای امروز را با رژیم غربی و مصرف حبوبات، لبنیات و غذاهـای فراوری‌شده مرتبط می‌داننـد. البته این مسئله که آیا در رژیم پالئو واقعا همان غذاهـای اجدادمان را مصرف می‌کنیم، جای بحث دارد. برخی عقیده دارنـد که این رژیم، فواید زیادی برای سلامتی دارد.

نحوه کارکرد

رژیم پالئو بر مصرف موادغذایی کامل، پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه هـا، مغزهـا و دانه‌هـا تأکید دارد و مصرف موادغذایی فراوری‌شده، شکر، لبنیات، غلات و حبوبات را منع می‌کنـد. در بعضی از انواع انعطاف‌پذیرتر رژیم پالئو می‌توان محصولات لبنی ماننـد پنیر و کره و همچنین سبزیجات غده‌ای ماننـد سیب زمینی و سیب‌زمینی شیرین را نیز مصرف کرد.

ارتباط با کاهش وزن و لاغری

چنـد مطالعه نشان داده است که رژیم پالئو می‌توانـد منجر بـه کاهش وزن و کاهش انـدازهٔ دورکمر قابل‌توجهی شود. در این مطالعات، کسانی که از رژیم پالئو استفاده کردنـد، بـه‌طور خودکار کربوهیدرات بسیار کمتر و پروتئین بیشتری مصرف کردنـد و کالری مصرفی روزانهٔ آنهـا نیز ۳۰۰ تا ۹۰۰ کالری کاهش یافت.

نکات مثبت

ظاهرا این رژیم در کاهش عوامل خطر بیماری‌هـای قلبی ماننـد سطح کلسترول، قنـدخون، تری‌گلیسیرید خون و فشارخون مؤثر است.

نکات منفی

در رژیم پالئو، غلات کامل، حبوبات و لبنیات که موادغذایی سالم و مغذی هستنـد، از رژیم حذف می‌شود.

نتیجه گیری

رژیم پالئو بر مصرف موادغذایی کامل تأکید دارد، ولی مصرف غلات، حبوبات و لبنیات را ممنوع می‌کنـد. یکی از مزیت‌هـای این رژیم برای سلامتی، کاهش وزن است.

رژیم وگان

رژیم وگان (Vegan Diet) :

در رژیم وگان بـه‌دلایل اخلاقی، زیست‌محیطی و سلامتی، مصرف تمام محصولات حیوانی ممنوع شده است. سایر دلایل استفاده نکردن از محصولات حیوانی در وگانیسم (Veganism)، مقاومت در برابر بـهره‌برداری از حیوانات و بی‌رحمـی نسبت بـه آنهـا است.

نحوه کارکرد

وگانیسم سخت‌ترین شکل گیاه خواری است. در این رژیم، علاوه‌بر گوشت، محصولات لبنی، تخم مرغ و محصولات بـه‌دست‌آمده از حیوانات ماننـد ژلاتین، عسل، آلبومین (albumin)، آب‌پنیر، پروتئین شیر (که در موادغذایی فراوری‌شده استفاده می‌شود) و بعضی از اشکال ویتامین D3 نیز حذف شده‌انـد.

ارتباط با کاهش وزن و لاغری

رژیم وگان تأثیر زیادی بر کاهش وزن می‌گذارد و معمولا در این رژیم نیازی نیست که افراد کالری مصرفی خود را بشمارنـد، زیرا این رژیم دارای چربی بسیار کم و فیبر بالایی است که شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.

همواره در مطالعات، میان رژیم‌هـای وگان (در مقایسه با سایر رژیم‌هـای غذایی) و دستیابی بـه وزن پایین‌تر و شاخص تودهٔ بدنی (BMI) کمتر رابطه‌ای یافت شده است. برای نمونه، در مطالعه‌ای 18 هفته‌ای افرادی که از رژیم وگان استفاده کردنـد نسبت بـه کسانی که از رژیم کنترلی (control diet) استفاده می‌کردنـد، 9٫3 پونـد (4٫2 کیلوگرم) بیشتر وزن کم کردنـد. در این مطالعه، گروه وگان می‌توانست تا زمان سیری کامل از موادغذایی استفاده کنـد، ولی گروه کنترل باید کالری‌هـای مصرفی خود را محدود می‌کرد.

با این حال اگر تعداد کالری‌هـای مصرفی را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که ازنظر کاهش وزن، رژیم وگان از سایر رژیم‌هـا مؤثرتر نیست. کاهش وزن در رژیم وگان بیشتر بـه‌دلیل کاهش میزان کالری دریافتی است.

نکات مثبت

رژیم که در آن از گیاهـان استفاده می‌شود، موجب کاهش خطر بیماری هـای قلبی، دیابت نوع ۲ و مرگ زودرس می‌شود. عدم‌مصرف گوشت‌هـای فراوری‌شده نیز خطر ابتلابـه بیماری آلزایمر و مرگ ناشی از بیماری‌هـای قلبی یا سرطان را کاهش می‌ دهد.

نکات منفی

از آنجا که در رژیم وگان مصرف موادغذایی حیوانی بـه‌طور کامل منع شده است، مقدار مواد مغذی ماننـد ویتامین B12، ویتامین D، ید، آهن، کلسیم، روی و اسیدهـای چربی امگا ۳ در این رژیم پایین است.

نتیجه گیری

در رژیم وگان تمام محصولات حیوانی حذف می‌شود. این رژیم بـه‌دلیل کالری دریافتی کمتر موجب کاهش وزن می‌شود و هم‌زمان خطر ابتلابـه چنـد بیماری را نیز کاهش می‌ دهد.

رژیم‌های کم‌کربوهیدرات

رژیم‌هـای کم‌کربوهیدرات :

تا چنـد دهه، رژیم هـای کم کربوهیدرات، بـه‌ویژه بـه‌دلیل تأثیری که بر کاهش وزن می‌گذاشتنـد، بسیار محبوب بودنـد. چنـد نوع رژیم کم‌کربوهیدرات وجود دارد که در همهٔ آنهـا کربوهیدرات دریافتی بـه 20 تا 150 گرم در روز محدود می‌شود. هدف اصلی این رژیم‌هـا، وادار کردن بدن بـه استفاده از چربی بیشتری بـه ‌عنوان سوخت و استفاده نکردن از کربوهیدرات‌هـا بـه‌عنوان منبع اصلی انرژی است.

نحوه کارکرد

در رژیم‌هـای کم‌کربوهیدرات بر مصرف نامحدود پروتئین و چربی و کاهش شدید مصرف کربوهیدرات‌هـا تأکید می‌شود. وقتی کربوهیدرات دریافتی بسیار انـدک باشد، اسیدهـای چرب بـه‌سمت خون حرکت می‌کننـد و بـه کبد انتقال می‌یابنـد. بعضی از این اسیدهـای چرب در کبد بـه کتون تبدیل می‌شونـد. در نتیجه بدن می‌توانـد در نبود کربوهیدرات‌هـا از اسیدهـای چرب و کتون‌هـا بـه‌عنوان منبع اصلی انرژی استفاده کنـد.

ارتباط با کاهش وزن و لاغری

مطالعات فراوان نشان داده است که رژیم‌هـای کم‌کربوهیدرات تأثیر زیادی بر کاهش وزن دارنـد (بـه‌ویژه در افراد دچار اضافه‌وزن و چاقی). این رژیم‌هـا در کاهش چربی شکمی خطرناک که اطراف انـدام‌هـا را احاطه می‌کنـد، بسیار مؤثر هستنـد. معمولا افرادی که از رژیم‌هـای غذایی بسیار کم‌کربوهیدرات استفاده می‌کننـد، بـه وضعیتی می‌رسنـد که کتون‌زدگی یا کتوز (ketosis) نامیده می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان می‌ دهد که کاهش وزن ناشی از رژیم هـای کتوژنیک (ketogenic) بیش از دو برابر کاهش وزنی است که در رژیم‌هـای غذایی با چربی پایین و کالری محدودشده بـه دست می‌آید.

نکات مثبت

رژیم‌هـای کم‌کربوهیدرات موجب کاهش اشتهـا و احساس گرسنگی کمتر می‌شونـد و این مسئله موجب می‌شود که کالری دریافتی بدن بـه‌طور خودکار کاهش پیدا کنـد. بـه ‌علاوه رژیم‌هـای کم‌کربوهیدرات برای بسیاری از عوامل خطر مهم و اصلی بیماری‌هـا ماننـد تری‌گلیسیرید خون، سطح کلسترول خون، قنـدخون، سطح انسولین و فشارخون مفید هستنـد.

نکات منفی

رژیم‌هـای کم‌کربوهیدرات برای همهٔ افراد مناسب نیستنـد. این رژیم‌هـا برای بعضی مفید هستنـد و احساس خوبی را در آنهـا ایجاد می‌کننـد و برای بعضی نیز مفید نیستنـد. در مواردی نیز این رژیم موجب افزایش کلسترول LDL (کلسترول بد) می‌شود.

در موارد بسیار نادر، رژیم‌هـای بسیار کم‌کربوهیدرات موجب بروز مشکلی جدی می‌شونـد که کتواسیدوز (ketoacidosis) نام دارد. این وضعیت در زنان شیرده رایج‌تر است و در صورتی که درمان نشود می‌توانـد مرگ‌بار باشد. البته رژیم‌هـای کم‌کربوهیدرات برای بیشتر مردم بی‌خطر هستنـد.

نتیجه گیری

در رژیم‌هـای کم‌کربوهیدرات، مصرف کربوهیدرات‌هـا بـه‌شدت محدود می‌شود و بدن بـه استفاده از چربی بـه‌عنوان سوخت ترغیب می‌شود. این رژیم‌هـا در کاهش وزن مؤثر هستنـد و مزیت‌هـای فراوانی برای سلامتی دارنـد.

رژیم دوکان

رژیم دوکان (Dukan Diet) :

رژیم دوکان، یکی از انواع رژیم لاغری با پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین است که 4 مرحله دارد: دو مرحلهٔ کاهش وزن و دو مرحلهٔ تثبیت وزن. اینکه هر مرحله چقدر طول می‌کشد بـه این بستگی دارد که چقدر می‌خواهید وزن کم کنيد. هر مرحله، الگوی غذایی مختص خود را دارد.

نحوه کارکرد

مراحل کاهش وزن بیشتر بر مصرف نامحدود موادغذایی دارای پروتئین زیاد و مصرف اجباری سبوس جوی دوسر مبتنی است. سایر مراحل شامل افزودن سبزیجات غیرنشاسته‌ای و سپس مقداری کربوهیدرات و چربی است. سپس برای حفظ وزن جدیدتان باید در تعداد روزهـایی که بـه‌تدریج کمتر و کمتر می‌شونـد، از پروتئین خالص استفاده کنيد.

ارتباط با کاهش وزن و لاغری

در مطالعه‌ای زنانی که از رژیم دوکان استفاده کردنـد، در روز حدود 1000 کالری و 100 گرم پروتئین مصرف کردنـد و در 8تا 10 هفته بـه‌طور میانگین 33پونـد (15 کیلوگرم) وزن کم کردنـد. مطالعات فراوان دیگری نیز نشان می‌ دهد که رژیم‌هـای دارای پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین اثرات قابل‌توجهی روی کاهش وزن دارنـد. این اثرات شامل سوخت‌وساز بالاتر، کاهش هورمون گرسنگیِ گرلین (ghrelin) و افزایش چنـد هورمون سیری است.

نکات مثبت

در نوشته‌هـا و متون علمی، برای رژیم دوکان مزیت دیگری بـه‌جز کاهش وزن ثبت نشده است.

نکات منفی

پژوهش‌هـای باکیفیت بسیار انـدکی درمورد رژیم دوکان انجام شده است. رژیم دوکان مصرف چربی و کربوهیدرات‌هـا را محدود می‌کنـد و این استراتژی، پایه و اساس علمـی نـدارد. در مقابل، مصرف چربی بـه‌عنوان بخشی از رژیمـی با پروتئین بالا موجب افزایش میزان سوخت‌وساز در مقایسه با رژیم‌هـای کم‌کربوهیدرات و کم‌چربی می‌شود.

بـه ‌علاوه، کاهش وزن سریع ناشی از محدودیت شدید کالری دریافتی می‌توانـد موجب کاهش قابل‌توجه میزان ماهیچه‌هـا شود. کاهش تودهٔ عضلانی و محدودیت شدید کالری نیز موجب می‌شود که بدن در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنـد و این مسئله موجب می‌شود که افزایش وزن دوباره پس از کاهش وزن بـه‌سادگی اتفاق بیفتد.

نتیجه گیری

رژیم دوکان در مطالعات انسانی باکیفیتی آزمایش نشده است. درست است که این رژیم موجب کاهش وزن می‌شود، ولی از سوی دیگر نیز می‌توانـد سوخت‌وساز بدن را آهسته کنـد و موجب شود که علاوه‌بر ذخایر چربی، تودهٔ عضلانی بدن نیز کاهش یابد.

 رژیم فوق‌العاده کم‌چربی

 رژیم فوق‌العاده کم‌چربی (Ultra-Low-Fat Diet) :

رژیم فوق‌العاده کم‌چربی، مصرف چربی را بـه کمتر از 10٪ کالری روزانه کاهش می‌ دهد. بـه‌طور کلی، در رژیم کم‌چربی حدود 30٪ کالری موردنیاز بـه‌صورت چربی تأمین می‌شود. مطالعات نشان داده است که این رژیم برای کاهش وزن در بلنـدمدت بی‌تأثیر است. طرف‌داران رژیم فوق‌العاده کم‌چربی ادعا می‌کننـد که در رژیم‌هـای کم‌چربی قدیمی، میزان چربی بـه‌انـدازهٔ کافی پایین نیست و مصرف چربی باید کمتر از 10٪ کل کالری مصرفی باقی بمانـد تا فوایدی برای سلامتی داشته باشد و موجب کاهش وزن شود.

نحوه کارکرد

در رژیم فوق‌العاده کم‌چربی، 10٪ کالری‌هـای دریافتی یا کمتر از 10٪ آن از چربی‌هـا تأمین می‌شود. این رژیم بیشتر بر مصرف گیاهـان مبتنی است و مصرف محصولات حیوانی در آن محدود می‌شود. بنابراین بـه‌طور کلی در این رژیم، مصرف کربوهیدرات‌هـا بالا است (حدود 80٪ کالری مصرفی) و پروتئین انـدکی مصرف می‌شود که 10٪ کالری‌هـای دریافتی را تشکیل می‌ دهد.

ارتباط با کاهش وزن و لاغری

این رژیم در کاهش وزن افراد چاق، موفق بوده است. در مطالعه‌ای افراد چاق با استفاده از رژیم فوق‌العاده کم‌چربی بـه‌طور میانگین 140 پونـد (63 کیلوگرم) وزن کم کردنـد. در مطالعهٔ8 هفته‌ای دیگری نیز با رژیمـیشامل 7 تا 14 درصد چربی، میانگین کاهش وزنی بـه‌میزان 14٫8 پونـد (6٫7 کیلوگرم) مشاهده شد.

نکات مثبت

مطالعات نشان می‌ دهد که رژیم‌هـای فوق‌العاده کم‌چربی می‌تواننـد چنـد عامل خطر بیماری‌هـای قلبی شامل فشار خون بالا، کلسترول بالا و نشانگرهـای التهـاب را بـهبود دهنـد. شگفت‌انگیز است که این رژیم پرکربوهیدرات و کم‌چربی می‌توانـد بـه بـهبود قابل‌توجهی در دیابت نوع 2 نیز منجر شود. بـه ‌علاوه این رژیم می‌توانـد پیشرفت بیماری ام اس را نیز آهسته کنـد. بیماری MS بیماری خودایمنی است که روی مغز، نخاغ و اعصاب بینایی چشم‌هـا اثر می‌گذارد.

نکات منفی

محدود کردن میزان چربی مصرفی می‌توانـد موجب بروز مشکلات بلنـدمدتی شود، زیرا چربی‌هـا کارکردهـای بسیار مهمـیدر بدن دارنـد. این کارکردهـا شامل کمک بـه ساخت غشای سلول‌هـا و هورمون‌هـا و همچنین کمک بـه جذب ویتامین‌هـای محلول در چربی است. بـه ‌علاوه در رژیم‌هـای غذایی فوق‌العاده کم‌چربی، دریافت بسیاری از موادغذایی سالم محدود می‌شود، در موادغذایی مصرفی تنوعی وجود نـدارد و پایبنـدی و رعایت این رژیم‌هـا نیز بسیار دشوار است.

نتیجه گیری

در رژیم فوق‌العاده کم‌چربی کمتر از 10٪ کالری‌هـای مصرفی روزانه از چربی‌هـا تأمین می‌شود. این رژیم می‌توانـد موجب کاهش وزن چشمگیری شود و مزیت‌هـای قابل‌توجهی نیز برای بیماری‌هـای قلبی، دیابت نوع 2 و ام‌اس دارد.

رژیم اتکینز

رژیم اتکینز (Atkins Diet) :

رژیم اتکینز شناخته‌شده‌ترین رژیم کاهش وزن کم‌کربوهیدرات است. طرف‌داران این رژیم اصرار دارنـد که مادامـی که از مصرف کربوهیدرات‌هـا پرهیز کنيد می‌توانيد با مصرف هر مقدار پروتئین و چربی که می‌خواهید، وزن کم کنيد. دلیل اصلی تأثیرگذاری رژیم‌هـای غذایی کم‌کربوهیدرات بر کاهش وزن این است که این رژیم‌هـا موجب کاهش اشتهـای شما می‌شونـد. کاهش اشتهـا موجب می‌شود که کالری کمتری مصرف کنيد، بدون اینکه مجبور باشید درمورد میزان کالری مصرفی خود نگران باشید.

نحوه کارکرد

رژیم اتکینز چهـار مرحله دارد. این رژیم با مرحلهٔ انگیزش یا القایی (induction) شروع می‌شود. در این مرحله بـه‌مدت دو هفته، روزانه کمتر از 20 گرم کربوهیدرات مصرف می‌کنيد. در مراحل دیگر، همچنان که بـه وزن موردنظرتان نزدیک می‌شوید، بـه‌آرامـیکربوهیدرات‌هـای سالم را دوباره بـه رژیم خود بازمی‌گردانيد.

ارتباط با کاهش وزن و لاغری

رژیم اتکینز بـه‌طور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار گرفته است و مشخص شده است که این رژیم، نسبت بـه رژیم‌هـای کم‌چربی، کاهش وزن سریع‌تری را بـه دنبال دارد. سایر مطالعات نشان داده است که رژیم‌هـای کم‌کربوهیدرات برای کاهش وزن بسیار مفید هستنـد. این رژیم‌هـا بـه‌ویژه در کاهش چربی شکم (خطرناک‌ترین چربی که در حفرهٔ شکمـیجمع می‌شود) موفقیت زیادی داشته‌انـد.

نکات مثبت

مطالعات فراوانی نشان داده است که رژیم‌هـای کم‌کربوهیدراتی ماننـد رژیم اتکینز می‌تواننـد بسیاری از عوامل خطر بیماری‌هـا ماننـد تری‌گلیسیرید خون، کلسترول، قنـدخون، انسولین و فشارخون را کاهش دهنـد. رژیم‌هـای غذایی کم‌کربوهیدرات در مقایسه با سایر رژیم‌هـای کاهش وزن، موجب بـهبود بیشتر قنـدخون، کلسترول HDL (خوب)، تری‌گلیسیریدهـا و سایر نشانگرهـای سلامتی می‌شونـد.

نکات منفی

رژیم اتکینز نیز ماننـد سایر رژیم‌هـای غذایی بسیار کم‌کربوهیدرات برای بیشتر مردم بی‌خطر و سالم است، ولی در موارد نادر می‌توانـد مشکل‌ساز شود.

نتیجه گیری

رژیم اتکینز از رژیم‌هـای کاهش وزن کم‌کربوهیدرات است. این رژیم برای کاهش وزن مؤثر است و در عین حال برای بسیاری از عوامل خطر بیماری‌هـا نیز مفید است.

HCG

رژیم HCG :

رژیم HCG رژیم شدیدی است که هدف از آن، کاهش وزن بسیار سریع است. کاهش وزن در این رژیم حداکثر 1 تا 2 پونـد (0٫45 تا 1 کیلوگرم) در روز است. طرفداران این رژیم ادعا می‌کننـد که این رژیم، بدون ایجاد احساس گرسنگی، موجب افزایش سوخت‌وساز و کاهش چربی می‌شود.

HCG یا گنادوتروپین جفتی انسان (human chorionic gonadotropin) هورمونی است که در اوایل بارداری در سطح بالایی وجود دارد. این هورمون بـه بدن زن می‌گوید که باردار شده است و از تولید هورمون‌هـایی که برای رشد جنین مهم هستنـد، حمایت می‌کنـد. برای درمان مشکلات باروری نیز از این هورمون استفاده می‌شود.

نحوه کارکرد

این رژیم 3 مرحله دارد. در طول مرحلهٔ اول، مصرف مکمل‌هـای HCG را شروع می‌کنيد. در طول مرحلهٔ دوم، رژیمـی فوق العاده کم‌کالری (بـه‌میزان فقط 500 کالری در روز) را رعایت می‌کنيد و هم‌زمان، مکمل HCG را (بـه‌صورت قطره، قرص، تزریق یا اسپری) مصرف می‌کنيد. مرحلهٔ کاهش وزن شامل دوره‌ای 3 تا 6 هفته‌ای است. در مرحلهٔ سوم، مصرف مکمل HCG را قطع می‌کنيد و بـه‌ آرامـی مصرف موادغذایی را افزایش می‌دهید.

ارتباط با کاهش وزن و لاغری

رژیم HCG واقعا موجب کاهش وزن می‌شود، ولی چنـد مطالعه نشان داده است که این کاهش وزن صرفا بـه‌دلیل رژیم فوق‌العاده کم‌کالری است، نه مصرف هورمون HCG. بـه ‌علاوه، هورمون HCG موجب کاهش گرسنگی نمی‌شود.

نکات مثبت

رژیم HCG بـه ‌جز کاهش وزن، هیچ مزیت دیگری نـدارد.

نکات منفی

رژیم HCG نیز ماننـد بیشتر رژیم‌هـای فوق‌العاده کم‌کالری می‌توانـد بـه کاهش تودهٔ عضلانی منتهی شود که موجب کاهش توانایی بدن در سوزانـدن کالری می‌شود. محدودیت‌هـای شدید کالری در این رژیم، موجب کاهش تعداد کالری‌هـایی می‌شود که در بدن سوزانـده می‌شود. زیرا بدن تصور می‌کنـد که در شرایط قحطی قرار گرفته است و بنابراین سعی می‌کنـد انرژی خود را حفظ کنـد.

بـه ‌علاوه، بیشتر محصولات HCG موجود در بازار، تقلبی و فاقد هورمون HCG هستنـد. فقط شکل تزریقی مکمل می‌توانـد میزان این هورمون را در خون افزایش دهد. بـه ‌علاوه این رژیم، عوارض جانبی فراوانی ماننـد سردرد، خستگی و افسردگی دارد. همچنین گزارش شده است که در خون یک زن (بـه‌احتمال زیاد بـه‌دلیل این رژیم) لخته تشکیل شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز این رژیم را تأیید نکرده است و آن را خطرناک، غیرقانونی و کلاهبرداری می‌دانـد.

نتیجه گیری

رژیم HCG رژیمـی است که بـه‌سرعت موجب کاهش وزن می‌شود. این رژیم هیچ پشتوانهٔ علمـی نـدارد و می‌توانـد میزان سوخت ‌و ساز بدن را کاهش دهد و موجب تحلیل رفتن بافت ماهیچه‌ای، سردرد، خستگی و افسردگی شود.

رژیم زون

رژیم زون (Zone Diet) :

رژیم زون یک رژیم کم‌گلیسمـی(low-glycemic) است که در آن باید مصرف کربوهیدرات‌هـا بـه 35تا 45 درصد کالری روزانه و مصرف پروتئین و چربی نیز هرکدام بـه 30 درصد کالری روزانه محدود شود. در این رژیم باید فقط کربوهیدرات‌هـایی را مصرف کنيد که شاخص گلیسمـی(glycemic index، GI) پایینی دارنـد. شاخص گلیسمـی هر مادهٔ غذایی برآوردی است که نشان می‌ دهد مصرف آن مادهٔ غذایی چقدر سطح قنـدخون را بالا می‌برد. رژیم زون در ابتدا برای کاهش التهـاب ناشی از رژیم، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلابـه بیماری‌هـای مزمن ایجاد شد.

نحوه کارکرد

در رژیم زون توصیه می‌شود که هر وعدهٔ غذایی شامل یک‌سوم پروتئین، دو‌سوم میوه‌هـا و سبزیجات رنگارنگ و مقدار کمـی چربی (شامل روغن‌هـای تک‌اشباع‌نشده (monounsaturated) ماننـد روغن زیتون، آووکادو یا بادام) باشد. در این رژیم مصرف کربوهیدرات‌هـایی ماننـد موز، برنج و سیب‌زمینی که شاخص گلیسمـی بالایی دارنـد، محدود می‌شود.

ارتباط با کاهش وزن و لاغری

نتایج مطالعاتی که روی رژیم‌هـای غذایی با شاخص گلیسمـی پایین انجام شده است، یکسان نیست. در حالی که بعضی از مطالعات نشان می‌ دهد که این رژیم‌هـا موجب کاهش وزن و کاهش اشتهـا می‌شونـد، مطالعات دیگری نشان داده است که کاهش وزن در این رژیم‌هـا بسیار کمتر از رژیم‌هـای دیگر است.

نکات مثبت

مهم‌ترین مزیت این رژیم، کاهش عوامل خطر بیماری‌هـای قلبی ماننـد کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید‌هـا است. مطالعه‌ای نشان داده است که رژیم زون می‌توانـد کنترل قنـدخون را بـهبود دهد، انـدازهٔ دورکمر را کاهش دهد و التهـاب مزمن در افراد دچار اضافه‌وزن یا چاق مبتلابـه دیابت نوع ۲ را پایین بیاورد.

نکات منفی

یکی از نکات منفی این رژیم محدود شدن مصرف بعضی از منابع کربوهیدرات سالم ماننـد موز و سیب‌زمینی است.

نتیجه گیری

رژیم زون، رژیمـی با شاخص گلیسمـی پایین است. نتایج مطالعات انجام‌شده درمورد اثرات این رژیم روی کاهش وزن یکسان نیست، ولی این رژیم بسیاری از نشانگرهـای سلامتی مهم را بـهبود می‌ دهد و خطر ابتلابـه بیماری‌هـای قلبی را کاهش می‌ دهد.

 رژیم روزه ‌داری متناوب

روزه ‌داری متناوب :

شامل چرخه‌ای از روزه گرفتن و خوردن غذا است. در این رژیم بـه‌جای کاهش میزان مصرف موادغذایی، زمان مصرف آنهـا را کنترل می‌کنيد. بنابراین روزه ‌داری متناوب، بیشتر الگویی برای غذا خوردن است تا رژیم. پرطرف‌دارترین روش‌هـای روزه ‌داری متناوب عبارت‌انـد از:

  • روش 16/8: در این روش صبحانه حذف می‌شود و دورهٔ غذا خوردن روزانه بـه هشت ساعت محدود می‌شود و در فرد در شانزده ساعت باقی‌مانـده روزه می‌گیرد.
  • روش خوردن-توقف-خوردن (eat-stop-eat): یک یا دوبار در هفته و در روزهـای غیرمتوالی، روزه‌هـای 24 ساعته گرفته می‌شود.
  • رژیم 5:2 در 2 روز غیرمتوالی هفته کالری دریافتی خود را بـه 500 تا 600 کالری محدود می‌کنيد و در 5 روز دیگر هفته کالری دریافتی را محدود نمی‌کنيد.
  • رژیم جنگجو (Warrior Diet): در طول روز مقادیر انـدکی از میوه‌هـا و سبزیجات خام و در شب نیز یک وعدهٔ غذایی بزرگ را مصرف می‌کنيد.

نحوه کارکرد

معمولا از روش روزه ‌داری متناوب برای کاهش وزن استفاده می‌شود، زیرا در این روش، محدودیت کالری بـه‌شکل نسبتا آسانی انجام می‌شود. این روش باعث می‌شود که درمجموع کالری کمتری مصرف کنيد، البته در صورتی که این کاهش کالری را با مصرف مقدار بسیاری بیشتری از موادغذایی در دوره‌هـای غذا خوردن، جبران نکنيد.

ارتباط با کاهش وزن و لاغری

بـه‌طور کلی، روش روزه ‌داری متناوب تأثیر زیادی در کاهش وزن دارد. این روش، کاهش وزنی 3 تا 8ردرصدی را در طول دوره‌ای 3 تا 24 هفته‌ای بـه دنبال دارد که در مقایسه با بیشتر رژیم‌هـای کاهش وزن، درصد بسیار زیادی است.

روزه ‌داری متناوب نسبت بـه روش‌هـای استانـدارد محدودیت کالری، موجب کاهش عضلات کمتری می‌شود و می‌توانـد در کوتاه‌مدت، سرعت سوخت‌وساز بدن را 3٫6 تا 14 درصد افزایش دهد.

نکات مثبت

روزه ‌داری متناوب، نشانگرهـای التهـاب، سطح کلسترول، تری ‌گلیسیرید و قنـد خون را کاهش می‌ دهد. بـه ‌علاوه مشخص شده است که این رژیم با افزایش سطح هورمون رشد انسان (HGH)، بـهبود حساسیت بـه انسولین، بـهبود ترمیم سلولی و تغییر بیان ژن‌هـا (altered gene expressions) ارتباط دارد.

مطالعه بر روی حیوانات نیز نشان می‌ دهد که روزه ‌داری متناوب می‌توانـد بـه رشد سلول‌هـای مغزی جدید کمک کنـد، طول عمر را افزایش دهد و از بدن در برابر بیماری آلزایمر و سرطان محافظت کنـد.

نکات منفی

اگر چه روزه ‌داری متناوب برای افرادی که تغذیهٔ خوبی دارنـد و سالم هستنـد، خطری نـدارد، ولی برای همه مناسب نیست. بعضی از مطالعات نشان می‌ دهد که سودمنـدی این روش برای زنان، بـه‌انـدازهٔ مردان نیست. بـه ‌علاوه، بعضی از افراد باید از روزه ‌داری پرهیز کننـد، ماننـد افرادی که بـه افت سطح قنـدخون حساس هستنـد، زنان باردار، مادران شیرده، نوجوانان، کودکان، افراد دچار سوءتغذیه، کسانی که وزن آنهـا کمتر از حد طبیعی است و افرادی که دچار کمبود مواد مغذی هستنـد.

نتیجه گیری

روزه ‌داری متناوب موجب می‌شود که بدن در چرخه‌ای از روزه ‌داری و غذا خوردن قرار بگیرد. این روش برای کاهش وزن بسیار مؤثر است و مزیت‌هـای فراوانی نیز برای سلامتی دارد.

کلام آخر :

هیچ رژیم بی عیب و کامل نیست و هریک برای برخی از افراد مفید هستنـد و برای برخی دیگر مناسب نیستنـد. شما تلاش کنيد تا رژیمی را انتخاب کنيد که با سبک زنـدگی و سلیقه شما همخوانی داشته باشد. رژیم مطلوب برای شما آن است که بتوانيد به صورت طولانی مدت بـه آن عمل کنيد

مطالب بیشتر :

رژیم با پروتئین بالا چیست، پروتئین برای لاغری

رژیم پسکاتاریان pescatarian چیست، رژیم گیاه خواری پسکاتاریان

رژیم سوپ چیست، کاهش وزن با رژیم سوپ

 

 

4.9/5 - (9 امتیاز)