آیا بدنسازی بدون مکمل می شود و چقدر طول می کشد

 

آیا بدنسازی بدون مکمل می شود و چقدر طول می کشد

دستیابی به یک بدن خوش فرم، سالم و عضله های قوی و بزرگ هدف اکثر افرادی است که به سراغ رشته بدنسازی می روند. بعضی از افراد برای داشتن عضله های بزرگ ترجیح می دهند که از مکمل استفاده کنند. بعضی نیز ترجیح می دهند بطور طبیعی و بدون مصرف مکمل بدنسازی انجام دهند. در این مقاله به بررسی موضوع آیا بدنسازی بدون مکمل می شـود و چقدر طول می کشـد؟ می پردازیم، با ما همراه باشید.

آیا برای بدنسازی، مکمل لازم است؟

همانطور که گفته شـد بدنسازی به عنوان یک ورزش سنگین به شمار می‌رود. افراد ورزشکار برای تقویت قوای جسمی و افزایش انرژی لازم است که مواد مغذی زیادی دریافت نمایند. تامین تمامی عناصر مغذی مورد نیاز از طریق مواد غذایی بسیار بعید و دور از ذهن است. به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای در سراسر دنیا از مکمل‌های بدنسازی استفاده می‌کنند.

مکمل های ورزشی با داشتن ترکیبات بسیار ویژه در افزایش انرژی، تقویت قوای جسمی، عضله سازی، افزایش حجم، حفظ توده‌های عضلانی، کاهش مدت زمان ریکاوری و… بسیار اثر گذار خواهند بود. ترکیبات موجود در این محصولات تمام نیاز افراد به مواد مغذی را تامین می‌نمایند.

بدنسازی بدون مکمل چقدر طول می کشـد؟

اگر شما تصمیم گرفته‌اید که بدون مصرف مکمل بدنسازی را دنبال کنید باید بگوییم راه بسیار سختی را در پیشرو دارید. چرا که در صورت عدم مصرف مکمل‌ مدت زمان دوره ریکاوری بسیار طولانی خواهد بود. و عضلات پس از تایم طولانی و انجام تمرینات بسیار سخت و فشرده شروع به شکل گیری می‌کنند.

یکی دیگر از چالش‌های بدنسازی بدون مکمل، حفظ توده عضلانی است. در صورت عدم مصرف مکمل ورزشی مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ عضلات تامین نخواهد شـد و در این صورت عضلاتی که پس از سختی فراوان ساخته شـده‌اند تحلیل رفته و از بین می‌روند. همین اتفاق سبب طولانی مدت شـدن عضله سازی خواهد شـد.

آیا بدنسازی بدون مکمل می شود و چقدر طول می کشد

آیا بدنسازی بدون مکمل می شود

راهکارهایی برای بدنسازی بدون مکمل :

در ادامه چند روش تاثیر گذار برای انجام بدنسازی بدون مکمل را بررسی خواهیم کرد.

داشتن تمرینات منظمی :

برای اینکه عضله سازی شما به بهترین نحو پیش برود ابتدا باید یک برنامه‌ریزی درست داشته باشید. زمان کافی برای تمرین و ریکاوری اختصاص دهید تا عضلات شما بتوانند بازسازی شـوند و فیبرهای عضلانی بیشتری بسازند. برای بدن‌ سازی وزنه بزنید و زیر نظر مربی از تمرینات صحیح و مناسب استفاده کنید.

اهمیت دادن به تغذیه :

تغذیه در بدن‌سازی حرف اول را می‌زند و گنجاندن ترکیبات غذایی مفیدی که حاوی پروتئین، کربوهیدرات، چربی، مینرال‌ها و ویتامین‌ها هستند به‌ راحتی می‌تواند به شما کمک کنند عضله سازی کنید و حجم عضلات خودتان را افزایش دهید.

در این‌ بین مصرف غذاهای سرشار از پروتئین بسیار حائز اهمیت است که می‌تواند شامل انواع گوشت، لبنیات و غلات باشـد. شما می‌توانید از کربوهیدرات برای تولید انرژی قبل از تمرین استفاده کنید با این کار ذخایر گلیکوژنی شما افزایش‌یافته و توانایی بدنی شما برای انجام تمرینات افزایش می‌یابد.

آیا بدنسازی بدون مکمل می شود و چقدر طول می کشد

بدنسازی بدون مکمل چقدر طول می کشد؟

کار کردن بر روی عضلات :

تمریناتی انجام دهید که بر روی عضلات شما فشار وارد می‌کند مثلاً به ‌صورت تدریجی وزنه‌های سنگین‌تری بزنید تا تنش وارد شـده بر عضلات آن‌ها را وادار به تولید فیبرهای عضلانی کند.

خواب و استراحت کافی  :

پس از انجام تمرینات و همچنین تغذیه خوب یکی دیگر از موارد بسیار مهم در بدن‌سازی بدون مکمل خواب و استراحت کافی است که به ریکاوری بدن کمک می‌کند و باعث می‌شـود عضله بیشتری بسازید.

سن و عضله سازی :

شما کنترل چندانی بر روی سن‌تان ندارید و اینکه چندسال‌تان است متاسفانه بسیار فاکتور مهمی است. در واقع می‌تواند یک عامل اصلی در زمانی باشـد که می‌خواهید بدن‌تان را بازسازی کنید. افزایش سن با خود عوارضی را به همراه دارد که برای نمونه می‌توان به خستگی زودرس و التیام دیرس آسیب‌ها و یا افزایش مسئولیت‌های خانواده اشاره کرد.

 تمرینات هوازی در عضله‌سازی :

ورزش هوا‌زی (و ایروبیک) هم برای سلامت قلب و سوخت و ساز بدن ضروری هستند و هم رشـد عضلات را تقویت می‌کنند. این تمرینات به‌ویژه برای افرادی که سبک زندگی کم‌تحرکی دارند واجب است. اگر ۴ تا ۵ نوبت در هفته و در هر نوبت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه تمرینات هوازی انجام دهید، بهترین نتیجه را خواهید گرفت. البته پیش از شروع تمرینات هوازی، با پزشک مشـورت کنید و بیشینه ضربان قلب بی‌خطر برای خود را بسنجید.

آیا بدنسازی بدون مکمل می شود و چقدر طول می کشد

مزایای بدنسازی بدون مکمل چیست؟

تنوع تمرین و افزایش اضافه بار در بدنسازی :

شما احتمالاً با واژه‌ی حافظه‌ عضله آشنا هستید، همان روشی که بدن به توسط آن خود را با تمرینات سخت و شـدید سازگار می‌کند. بدان معنا که، هرگاه به طور مداوم یک تمرین را با یک شـدت بدون افزایش بار، بارها و بارها بر روی فقط یک بخشی از بدن یا تنها یک گروه عضلانی اجرا کنید، زودتر به سطح فلات (سندرم بیکاری، بی‌میلی به تمرین، عادی شـدن تمرینات) می‌رسید.

به علت اینکه بدن شما با تمرینات سازگار می‌شـود، بنابراین تنوع در تمرینات بسیار اهمیت دارد. مطمئن شـوید که تمام تمرینات پایه و کار با وزنه را انجام می‌دهید، اما اشکالی ندارد کمی هم تمرینات را باهم میکس کنید، (انجام تمرینات ترکیبی) با اینکار آن دسته از عضلات‌تان را که ریز و غیر فعال هستند بکار وامی‌دارید.

هر لحظه سعی کنید تا عضلات بخش‌های مختلف را با شـدت‌های مختلف بکاربگیرید، هر لحظه در حال سورپرایز کردن بدن‌تان باشید. اینکار نه‌تنها عضلات ثانویه را درگیر می‌کند، بلکه عضلاتی که برای انجام کارهای روزمره و تمرین به آن‌ها وابسته هستید را نیز فعال می‌کند.

ژنتیک در بدنسازی :

عضلات شما زمانی رشـد می‌کنند که سلول‌های ماهواره‌ای که عضلات‌تان را احاطه کرده‌اند، هستک‌های خود را در سلول‌های عضله دخیل کنند، و بدین ترتیب آن‌ها را وادار کنند تا مواد ژنتیکی تولید کنند که به عضلات‌تان سیگنال رشـد بفرستند.

افرادی که به طور ژنتیکی، پتانسیل بالایی در بدنسازی دارند، سلول‌های ماهواره‌ای بیشتری پیرامون عضلات خود دارند و بدن‌شان در واکنش به فشارهای تمرینات بدنسازی، حتی می‌تواند سلول‌های ماهواره‌ای بیشتری هم تولید کند.

بر اساس این تنوع ژنتیکی، افراد از نظر توانایی برای واکنش نشان دادن به بدنسازی، بسیار متنوع و متفاوت هستند. برخی از اشخاص، تقریباً هیچ واکنشی به تمرینات بدنسازی نشان نمی‌دهند، البته بیشتر افراد تا حدود قابل قبولی، توانایی واکنش نشان دادن به بدنسازی را دارند.

آیا بدنسازی بدون مکمل می شود و چقدر طول می کشد

معایب بدنسازی بدون مکمل چیست

مزایای بدنسازی بدون مکمل :

مکمل ها میانبری هستند که بدنساز را سریعتر به مقصد می رسانند. توجه داشته باشید که استفاده از مکمل ها سبب می شـود که شما توجه کمتری به تغذیه خود داشته باشید. برای مثال در بدنسازی با مکمل های ورزشی شما می خواهید ویتامین هایی که از خوردن یک کیلو میوه بدست می آورید؛ با مصرف روزانه یک قرص ، تأمین کنید. این مسئله سبب می شـود که توجه کمتری به برنامه غذایی خود داشته باشید و اکثر ویتامین ها و مواد معدنی را به صورت غیرطبیعی دریافت کنید. مصرف ویتامین ها و موادمعدنی طبیعی در سلامت اندام های داخلی بدن مانند کلیه و کبد و … اثرگذار است.

فواید دیگری که بدنسازی با عدم مصرف مکمل های ورزشی دارد ، کاهش هزینه ها است. زیرا مکمل های ورزشی از قیمت های بالایی برخوردار هستند.

معایب بدنسازی بدون مکمل :

قطعاً بدنسازی با عدم مصرف مکمل های ورزشی ، جنبه های منفی هم دارد. یکی از اصلی ترین جنبه های منفی آن ، کاهش توان و نیروی بدنساز است. شما برای جبران مکمل های ورزشی مصرف نکرده ، باید برنامه تغذیه بدنسازی بسیار مناسبی داشته باشید. به هر اندازه ای که تغذیه شما کامل باشـد ، باز هم به اندازه مکمل های بدنسازی نمی تواند انرژی زا باشـد.

کلام آخر :

شما با استفاده از اطلاعاتی که در بالا ذکر شـده و حتما تحت نظر یک مربی بودن می توانید به هدفی که در بدنسازی دارید، برسید. بدین منظور باید جدیت و پشتکار بسیار قوی داشته باشید. سعی کنید در این مسیر خود را تشـویق کنید تا انگیزه بیشتری بگیرید. انتظار دور از دسترس و نتیجه های سریع و کوتاه مدت نداشته باشید و با تمرینات صحیح به بدنی سالم و قدرتمند دست میابید.

مطالب بیشتر :

بدنسازی طبیعی چیست

شروع بدنسازی از صفر، ماه اول بدنسازی

افزایش حجم افراد لاغر، عضله سازی افراد لاغر

برنامه بدنسازی حجم خشک چیست

5/5 - (3 امتیاز)