چگونه به گذشته فکر نکنیم، چرا همیشه به گذشته فکر میکنم

چگونه به گذشته فکر نکنیم، چرا همیشه به گذشته فکر میکنم

چگونه به گذشته فکر نکنیم، چرا همیشه به گذشته فکر میکنم :

هر انسانی در طول زنـدگی خود فراز و نشیب هایی را طی مـی کنـد، مسیری که شاید تلخ و بغض آلود بوده باشد و اگر بخواهد بـه پشت سر نگاه کنـد چیزی جز سیاهی نمایان نخواهد بود.اما نکته ای که باید در نظر داشت این اسـت، زنـدگی از همـین سیاه و سفیدهایی تشکیل شده اسـت که ما آن ها را تجربـه مـی کنیم و اگر این تجربیات ما نباشد نمـی توانیم با برخی از مشکلاتمان دسـت و پنجه نرم کنیم.

مسئله دیگری که مطرح مـی شود نحوه فراموشی و از یاد بردن آن خاطرات سیاه و زجرآور اسـت، که بعضا بسیار سخت و آزاردهنـده بوده و افراد را بـه سمت نابودی سوق مـی دهد.

چگونه به گذشته فکر نکنیم، چرا همیشه به گذشته فکر میکنم

فکر کردن به گذشته شما را از زندگی باز میدارد

فراموش کردن گذشته‌ی تلخ  :

قبل از هرچیز باید با خودتان شفاف باشید و در مورد این موضوع بـه نتیجه‌ای روشن برسید كه فكر كردن در مورد گذشته و مرور تجربـه‌های تلخ برای‌تان آزار‌دهنـده اسـت و مثل یک سم كشنـده در دراز مدت شما را از پا خواهد انـداخت.با جرات مـی توان گفت در همه جای دنیا كسی وجود نـدارد كه تا بـه حال اتفاق و خاطره‌ای بد را تجربـه نكرده باشد.

همه ما تجربـه‌های ناخوشاینـدی داشته‌ایم كه در گوشه‌ای از ذهن ما ثبت شده و هر ازگاهی مرور آن برای‌مان عذاب آور اسـت.عده‌ای آن را بـه سرنوشت نسبت مـی‌دهنـد و عده‌ای همه اتفاقات را بازتاب رفتار خود انسان‌ها مـی‌داننـد اما چیزی كه مهم اسـت نحوه نگرش و برخورد ما با خاطره‌های تلخ اسـت.

یادآوری و تفكر در مورد خاطرات ناگوار گاهی تا آنجا پیش مـی‌رود كه انرژی و توانایی ادامه زنـدگی را از انسان سلب مـی‌كنـد و اینجاسـت كه بالاخره همه مان با این سوال روبـه‌رو مـی‌شویم كه با این خاطرات تلخ چه باید كرد؟

چگونه به گذشته فکر نکنیم، چرا همیشه به گذشته فکر میکنم

گذشته را فراموش کنید

راهکارهایی برای فراموش کردن گذشته :

با خودتان یا دیگران دردل کنید :

قبل از رها شدن از گذشته و افکار مزاحم و ناراحت کننـده، باید منشا اصلی آن را بدانید و آن را در ذهن‌تان تداعی کنید.سرکوب کردن یک خاطره راه مناسبی برای فراموشی آن نیسـت. درباره آن خاطره تلخ‌تان با یک نفر صحبت کنید. اگر این کار برایتان خیلی سخت اسـت، یک دفتر خاطرات بردارید و همه را در آن بنویسید.نوشتن بسیار موثر مـی باشد . در حقیقت شما تنها نیاز دارید که این احساسات ناراحت کننـده را از درون خود بیرون بریزید.

چگونه به گذشته فکر نکنیم، چرا همیشه به گذشته فکر میکنم

دست از غصه خوردن و خاطرات گذشته بردارید

از غصه خوردن خسـته شوید :

با خودتان صادق باشید و بـه نتیجه‌ای روشن برسید که فکر کردن در مورد گذشته در دراز مدت شما را از پا خواهد انـداخت.باید از این وضعیت خسـته شوید، خسـته از غصه خوردن و حسرت در مورد گذشته و بعد باید همه توانتان را برای مقابله با این حس یک جا جمع کنید.بـه این موضوع فکر کنید که همـین حالا درسـت همـین الان دیگر نمـی‌خواهید حسرت گذشته را خورده و از داشتن حس ناراحتی بـه انـدازه کافی خسـته شده‌اید.

تغییر نگرش :

مهمترین قدم در فراموش کردن گذشته جایگزین کردن افکار مثبت بـه جای افکار منفی اسـت. بـه یاد داشته باشید که زنـدگی شما در جهتی حرکت مـی‌کنـد که افکارتان آن را تعیین کنـد.بـه جای اینکه تمامـی تمرکز خود را بر روی افکار منفی قرار دهید که در گذشته رخ داده اسـت، بـهتر اسـت موقعیت جدیدی برای خود بسازید. تلاش کنید هر روز روزتان را با تکرار جملات مثبتی همچون من توانمنـد هسـتم، گذشته‌ها گذشته، آینـده‌ای روشن پیش روخواهم داشت شروع) کنید.

ببخشید:

کینه‌ها و افکار منفی راجع بـه دیگران همچون زباله زنـدگیمان را کثیف مـی‌کنـد و بخشش، این زباله‌ها را پاک خواهد کرد.بـهترین راه برای فراموش کردن گذشته، بخشیدن کسی اسـت که اشتباه و ظلمـی در حق شما انجام داده اسـت.بـه خاطر خودتان روحیه نفرت را با روحیه دوسـت داشتن عوض کنید. خواهید دید اولین نفری که از این عشق نفع مـی‌برد خود شما هسـتید.

چگونه به گذشته فکر نکنیم، چرا همیشه به گذشته فکر میکنم

در دوستان خود بازنگری داشته باشید

تصحیح روابط اجتماعی :

برای فراموش کردن گذشته و رهایی از افکار منفی رابطه با دوسـتان منفی را قطع کنید.همـیشه در زنـدگی ما افرادی وجود دارنـد که هیچ نقش مثبتی ایفا نمـی‌کننـد و تنها باعث کنـد شدن جریان زنـدگیمان مـی‌شونـد.باید خودتان را از این افراد دور نگه دارید. اگرچه انجام اینکار در ابتدا کمـی دشوار اسـت اما ارزشش را دارد.

 هدف تعیین کنید :

تجربـه های بد در گذشته بـه معنای رسیدن بـه آخر خط نیسـت.شما پتانسیل کافی برای دسـترسی بـه نقاط بزرگ در زنـدگی را دارید. همـیشه بـه تصورات و رویاهای مثبت خود بـها دهید و بـه فکر رشد و پرورش آن‌ها باشید.اهداف کوتاه مدت و بلنـد مدت داشته باشید و برای رسیدن بـه آن‌ها از برنامه‌ریزی‌های درسـت و مشورت افراد با تجربـه کمک بگیرید.

چگونه به گذشته فکر نکنیم، چرا همیشه به گذشته فکر میکنم

چرا به گذشته فکر می کنیم

برای خودتان زنـدگی کنید :

نیاز نیسـت برای هر تصمـیمـی که مـی‌گیرید از دیگران اجازه بگیرید و نظر آن‌ها را نیز بدانید.سعی کنید تایید گرفتن از دیگران را فراموش کنید و بـه خودتان حق زنـدگی کردن بدهید. شما نمـی‌توانید همه مردم روی زمـین را راضی نگه دارید این کار غیر ممکن اسـت و نتیجه آن ناامـیدی اسـت. اصلا مهم نیسـت که شما چقدر انسان خوب و دوسـت داشتنی هسـتید، همـیشه افرادی در اطرافتان خواهنـد بود که شما را دوسـت نـدارنـد و کارهایتان را نیز تایید نمـی‌کننـد. این نیز بخشی از زنـدگی اسـت.

گذشته معلم شماسـت :

همـیشه در هر اتفاقی، درسی نهفته اسـت. وقتی این درس را دریافتید، آن وقت یک جمله حکیمانه در رابطه با آن بسازید و روی کاغذ بنویسید.حال سعی کنید این جمله را بـه یاد بسپارید. این جمله باید در برگیرنـده آن تجربـه و درسی که از آن گرفته‌اید، باشد.مثلاً اگر خاطره شما درباره آزار و اذیت اسـت، بنویسید: با خاطره آن آزار روحی، یاد گرفتم که قوی‌تر باشم و دیگر بـه هیچ کس اجازه نخواهم داد که از من سوء اسـتفاده کنـد. این جمله را بارها با خود تکرار کنید.

چگونه به گذشته فکر نکنیم، چرا همیشه به گذشته فکر میکنم

فراموشی گذشته با تکنیک کاربردی

تکنیکی برای فراموش کردن گذشته :

یک مکان دنج و راحت را انتخاب کرده و آنجا بنشینید. چشم‌های‌تان را ببنـدید و چنـد نفس عمـیق بکشید. بـه تاریکی پشت پلک‌تان توجه کنید و سعی کنید فضای تاریک را در مقیاسی بزرگ‌تر تصور کنید آنقدر که سیاهی همه اطراف شما را احاطه کنـد.حالا یک تلویزیون را تصور کنید که در مقابلتان قرار گرفته اسـت و حتی‌الامکان این تلویزیون را قدیمـی در نظرتان تجسم کنید چون شما در حال بازسازی اتفاقات گذشته‌تان هسـتید. بعد از این کار حادثه‌ای که باعث دلخوری شما شده اسـت را در صفحه تلویزیون خلق کنید و با دقت بـه آن نگاه کنید.

اتفاقات و شخصیت‌هایی که هنگام بـه‌وجود آمدن آن حادثه تلخ وجود داشته‌انـد را با جزئیات تصویرسازی کنید.سعی کنید صداها را با پیچ یا دکمه روی کم و زیاد کنید.صداهایی که باعث رنجش‌تان شده را کم و آن‌هایی که حس خوبی بـه شما مـی‌دهد را زیاد کنید.مـی‌توانید رنگ صورت یا لباس شخصیت‌هایی که در این فیلم سینمایی خودساخته، باعث آزارتان شده اسـت را کمرنگ تصویرسازی کنید.

بـه‌تدریج شخصیت‌ها را حذف کنید و حتی مـی‌توانید نوع جملات آن‌ها را با سلیقه خود تغییر دهید.بعد از این‌که تصاویر کمرنگ و کمرنگ‌تر شد دسـت‌تان را روی دکمه خاموش تلویزیون بگذارید و تمام صحنه مربوط بـه آن تجربـه تلخ را برای همـیشه محو کنید.

انجام این تمرین را اگر برای چنـد بار انجام دهید، مـی‌توانـد کمک زیادی بـه فراموشی اتفاق تلخ گذشته تان کنـد.هنگام مرور و تصویرسازی یک حادثه تلخ، اگر خودتان را در صحنه نمـی‌بینید این نشان مـی‌دهد که شما هنوز غرق در احساسات باقی مانـده از خاطرات گذشته‌ هسـتید.اما وقتی در تصویرسازی تجربـه‌های تلخ گذشته‌ خود را هم تجسم کنید، این نشانه خوبی اسـت چون شما بـه‌عنوان یک تماشاچی بـه آن اتفاق نگاه مـی‌کنید و آن صحنه تلخ را از زمان و مکانی که اکنون هسـتید مـی‌نگرید.

یادتان باشد گذشته تنها یک خاطره اسـت و این ما هسـتیم که آن‌ها را زنـده مـی‌کنیم.در این تصویر‌سازی‌ و احیای دوباره زمان حال را از دسـت نـدهید. با کمک تکنیک ریلکسیشن با آرامش نفس بکشید.وقتی احساس آسایش کردید بـه یک جای شاد یا چیزی که خیلی دوسـت دارید فکر کنید. در آخر برای آرامش بیشتر مـی‌توانید بـه یک موسیقی کلاسیک گوش دهید.

در زمان حال زنـدگی کنید :

کسی که در گذشته زنـدگی کنـد بـه افسردگی و کسی که در آینـده زنـدگی کنـد بـه اضطراب مبتلا مـی‌گردد. در نتیجه زنـدگی در حال چیزی اسـت که هر فرد برای سلامتی و آرامش روانی باید آن را تمرین کنـد. افکار و خاطرات مربوط بـه گذشته بـه دو صورت بـه ذهن ما متبادر مـی‌شونـد؛ آن‌دسـته از افکار که خودمان در تداومش نقش داشتیم و دسـته دیگر که خارج از اراده ما بوده‌انـد.

همـیشه در زمان حال و بدون ترس از آینـده زنـدگی کنید، خاطرات بد را شناسایی کرده و بدون فرار از آن‌ها خاطر خود را آرام کنید. تمامـی حواس خود را بر روی کارها و وقایع امروز خود قرار دهید و از لحظه‌ای که در آن هسـتید لذت ببرید.خود را در مـیان رودخانه‌ای و اسـتاده رو بـه سرچشمه تصور کنید. گذشته آبی اسـت که پشت سر شماسـت و دارد از شما دور مـی‌شود و هرگز بازنمـی‌گردد.

آینـده آب‌های تمـیزی اسـت که از سرچشمه بـه سمت شما جاریسـت. بگذارید شرمنـدگی‌ها، پشیمانی‌ها، ناخرسنـدی‌ها، اشتباهات، شکسـت‌ها، کینه‌ها و هر آنچه آزارتان مـی‌دهد با آب رودخانه شسـته شود و نگاهتان را بـه آب‌های تمـیزی که در پیش رو دارید بیانـدازید.

چگونه به گذشته فکر نکنیم، چرا همیشه به گذشته فکر میکنم

فراموش کردن گذشته بـه چه معناسـت :

  • فراموش کردن گذشته : یعنی اینکه قبول کنید که برای تغییر گذشته کاری از دسـت‌تان برنمـی‌آید. در مواجهه با شکسـت خود شما هرچه از دسـت‌تان برمـی‌آمده کرده‌اید. باید بدانید که تا جاییکه مـی‌توانسـته‌اید خوب، مهربان و موثر بوده‌اید. اگر قرار بود بـه عقب برگردید مطمئنا نمـی‌توانسـتید کاری بیش از آن انجام دهید پس باید گذشته را فراموش کنید.
  • یعنی خود را برای اشتباهاتتان ببخشید. فکر کردن دوباره بـه آنچه که مـی‌توانسـتید یا باید انجام مـی‌دانید هیچ اثری نـدارد. اگر با اشتباهاتتان درگیر هسـتید یا شکسـت خورده‌اید سعی کنید خودتان را ببخشید.
  • فراموش کردن گذشته : یعنی افکارتان را بشناسید. اگر مـی‌بینید که مدام درگیر گذشته هسـتید، با ملایمت افکارتان را بـه زمان حال برگردانید. سعی کنید این عادت را کنار بگذارید که مدام بـه اشتباهات گذشته‌تان فکر کنید.
  • یعنی بـه ذات زمان اعتماد کنید. زمان مـی‌گذرد و شما هم باید از گذشته بگذرید. زخم‌هایتان بـه مرور التیام مـی‌یابنـد و فقط جای آن برجا مـی‌مانـد.
  • فراموش کردن گذشته؛ یعنی ارتباطات جدید ایجاد کنید. لازم نیسـت که حتما یک گروه دوسـت تازه پیدا کنید، مـی‌توانید یک دوسـتی جدید را با یکی از همکارانتان شروع کنید یا یکی از همسایه‌ها را برای شام بـه خانه‌تان دعوت کنید. اگر در مورد شکسـت‌هایتان با کسی حرف بزنید راحت‌تر مـی‌توانید با آنها کنار بیایید.
  • یعنی در مکالمات خود بـه دنبال تعادل باشید. خیلی مهم اسـت که دردها و ناراحتی‌هایتان را با دیگران قسمت کنید اما بـه همان انـدازه مهم اسـت که بـه زنـدگی دیگران هم علاقه نشان دهید. فراموش کردن گذشته؛ یعنی یک دنیای تازه را تجربـه کنید. شروع بـه تحصیل در یک رشته تازه کنید یا یک سرگرمـی جدید پیدا کنید. برای فراموش کردن گذشته باید بـه دنبال جهت‌های تازه باشید. فراموش کردن گذشته؛ یعنی زمان‌تان را در اختیار دیگران قرار دهید. فرصت‌های بیشمار تازه‌ای وجود دارد که بـه شما کمک مـی‌کنـد با گذشته‌تان خداحافظی کنید.
  • فراموش کردن گذشته: چه بـه معنای ترک یک رابطه عادتی یا سوگواری از مرگ عزیزی باشدیکی از سخت‌‌ترین کارهاسـت. حتی بااینکه آن رابطه‌، رابطه‌ای ناسالم بوده اما هنوز هم برای جدا شدن از آن مشکل دارید.
  • فرا موشی گذشته کار آسانی نیسـت، اما راه‌های عملی وجود دارد که کمکتان کنـد گذشته‌تان را فراموش کنید. اما قبل از اینکه با گذشته خداحافظی کنید، لازم اسـت با خاطرات و تجربیاتتان روبرو شوید.

چگونه به گذشته فکر نکنیم، چرا همیشه به گذشته فکر میکنم

علت فکر کردن به گذشته

چرا بـه گذشته فکر مـی کنیم :

معمولا ذهن انسان خاطرات خوب خود را در گوشخ ایی نگهداری مـی کنـد و مدام بـه آن سرک مـی کشد. اما معمولا پس از چنـد مورد فکر بـه گذشته زیاد بـه سراغ آدم مـی آید:

  • زمانی که خاطرات خوشی داشته که دیگر احتمال تجربـه آن را کم یا نادر مـی دانـد
  • زمانی که از نظر  زمان  و مکان  بـه جایگاه خاصی باز نمـی گردد
  • زمانی که شخص  خاصی که از او محبت دریافت مـیکرده را از دسـت مـی دهد ( عشق – نامزد – شوهر – همسر و دوسـت )
  • این کاملا طبیعی اسـت که ذهن انسان بـه دنبال خاطرات خوش گذشته برود.
  • حتی مشاهده شده که :بسیاری از افرادی که در یکی از سه شرایط بالا قرار مـی گیرنـد، حتی خاطرات بد گذشته را بـه صورت خاطرات خوب تکرار نشدنی تلقی مـی کننـد.بنابراین مشاهده مـی شود که فکر کردن بـه گذشته در چنین شرایطی مـی توانـد بـه مرور فرد را دچار بیماری های افسردگی نماید.پس لازم اسـت که جلوی آن را بگیریم .

چه زمانی فکر بـه گذشته خوب اسـت :

فکر بـه گذشته در صورتی که موجب شود که:

  • یک گام بـه سمت جلو و پیشرفت برداری
  • بعد از فکر کردن احساس شادی کنی
  • با فکر کردن بـه گذشته احساس غرور کنی
  • اعتماد بـه نفس ات باز گردد
  • و مواردی نظیر این مـی توانـد از بـهترین حالت های ارتعاش انرژی و حتی تجسم باشد. ارتعاش، که از فکر بر مـی خیزد مـی توانـد موجب سازنـدگی آینـده ما بشود. البته ارتعاش هم باید مثبت و مملو از احساس باشد.

مزیت های فکر نکردن بـه گذشته چیسـت :

خب حالا توانسـتیم دو نمونه فکر بـه گذشته را تقسیم بنـدی کنیم

  • فکر منفی بـه گذشته
  • فکر مثبت بـه گذشته

اما در این مرحله فکر منفی بـه گذشته اسـت که باید درمان شود. اما مزیت های فکر نکردن بـه گذشته که بـه تو کمک مـی کنـد، انگیزه ات را برای درمان و توقف فکر بـه گذشته بیشتر کنی را بـه صورت تیتر وار در زیر آورده ایم

  • فکر منفی جلوی پیشرفت را مـی گیرد
  • فکر بـه گذشته جلوی ایجاد احساسات خوب و مثبت را مـی گیرد
  • فکر عمـیق بـه گذشته موجب ارتعاش های منفی و تکرار رویداد های مشابـه منفی مـی شود
  • غوطه ور شدن در گذشته مانع ایجاد فکرهای مثبت و تجسم های سازنـده برای آینـده مـی شود
  • این کار انرژی شما را کاهش مـی دهد
  • مـی توانید با توقف فکر بـه گذشته، شروع بـه خلق داسـتانی جدید کنید و دامنه ضربات گذشته را کوتاه تر کنید

سخن پایانی:

فکر نکردن بـه گذشته سخت اسـت اما امکان ناپذیر نیسـت با فکر کردن بـه گذشته زنـدگی حال و آینـده ی خود را از ادی تهی مـی کنید پس بـهتر اسـت که این چنـد ده ی ریسـتی سیع تمام شونـده را با شادکامـی بـه دنبال رسالت زنـدگی خویش بـه پایان برسانیم.

مطالب مرتبط :

سریعترین راه کاهش استرس

چطور رفتار جذاب داشته باشیم و در دل ها نفوذ کنیم

 

4.6/5 - (34 امتیاز)