رژیم سوپ چیست، کاهش وزن با رژیم سوپ

رژیم سوپ چیست، کاهش وزن با رژیم سوپرژیم سوپ چیست، کاهش وزن با رژیم سوپ

رژیم غذایی سوپ فقط یک رژیم نیست بلکه مجموعه ای از برنامه های غذایی است که کاهش وزن قابل توجهی در مدت زمان کوتاه را نوید می دهد. در برخی از این رژیم ها شما چیزی جز سوپ مصرف نمی کنید. در برخی دیگر، سوپ پایه برنامه غذایی است اما شما غذاهای تجویز شده دیگری را نیز در وعده های غذایی خود قرار می دهید. جزئیات هر رژیم سوپ متفاوت است. بیشتر رژیم های سوپ از پنج تا ده روز طول می کشند.

آنچه کارشناسان می گویند :

خوردن سوپ برای از دست دادن وزن، دهه‌هاست که رایج است. کارشناسان می گویند رژیم غذایی که تماما سوپ باشد فاقد مواد مغذی است و تاب آوردنی نیست. آنها باخوردن سوپ های سبزیجات برای بعضی از وعده های غذایی موافق هستند، زیرا پر از مواد مغذی وکم كالری هستند.

پیشینه :

رژیم سوپ چند دهه است که در کنار دیگر رژیم های غذایی قرار دارند. سوپ کلم، یکی از اولین برنامه‌های غذایی مبتنی بر سوپ برای افزایش محبوبیت در دهه ۱۹۸۰ بود. در این برنامه، افراد دستورالعمل خاص سوپ کلم را دنبال می‌کرند به هدف 4.5 کیلو کاهش در وزن.

از آن زمان، رژیم های غذایی دیگر مبتنی بر سوپ ظاهر شده اند تا سبک های مختلف غذایی، سلیقه ها و گرایش های مختلف غذایی را در خود جای دهند. به عنوان مثال، برنامه سوپ کتو  برنامه سوپ سرخپوشان، برنامه سوپ گیاهی و برنامه سوپ مبتنی بر لوبیا، که هر یک از این طرح ها در مدت زمان کوتاهی وعده کاهش وزن قابل توجهی را می دهند.

رژیم سوپ چیست، کاهش وزن با رژیم سوپ

سوپ سوزاننده ی چربی

برخی تحقیقات نشان داده اند که خوردن سوپ به شما در خوردن غذای کمتر و در نتیجه کاهش وزن کمک کند. این امر منطقی به نظر می رسد چون هر زمان که به شدت مصرف غذاهایی را محدود کنید، کمتر مایل به زیاده روی هستید. طبق یک مطالعه در سال 2011، مصرف سوپ با کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر کوچکتر همراه بود، البته این مطالعه محدود بوده و فقط 103 مرد ژاپنی را مورد مطالعه قرار گرفته است.

مطالعه دیگری که در ایالات متحده انجام شده ارتباطی بین مصرف سوپ و کاهش وزن بدن نشان داده است. محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف سوپ ممکن است مزایایی برای مدیریت وزن بدن داشته باشد.اما این مطالعه و مطالعه ی ژاپنی در مورد رژیم‌های غذایی که در آن سوپ تنها نوع غذای مصرفی بود در مورد ارزیابی رژیم های غذایی فقط  سوپ بررسی نشده است.

رژیم سوپ ممکن است برای برخی افراد مفید باشد، اما برای دوره های طولانی توسط بسیاری از متخصصان بهداشت توصیه نمی شود، زیرا بسیار محدود است.

چگونه کار می کند

انواع مختلفی از رژیم سوپ وجود دارد. در زیر فقط چند مورد از برنامه های شناخته شده تر آمده است. با این حال، فقط به دلیل این که این برنامه ها محبوب هستند، آنها را به رژیم های غذایی سالم یا برنامه های مؤثر برای کاهش وزن تبدیل نمی کند. گفته می شود، می توان یک یا چند مؤلفه از این برنامه ها یا دستور العمل های سوپ را در برنامه غذایی سالم قرار داد.

 

رژیم سوپ پایه :

در رژیم غذایی سوپ پایه، شما می توانید هر نوع سوپی را مصرف کنید. این بدان معنی است که سوپ های خامه ای و سوپ های مبتنی بر آب گوشت هر دو مجاز هستند. انواع سوپ های کنسرو شده و خانگی نیز شامل می شوند. سوپ های ساخته شده با گوشت به همراه سوپ های گیاهی تشویق می شوند. برنامه های دیگر ممکن است شامل دستور العمل خاصی و دستورالعمل های دقیق باشد.

بیشتر رژیمهای سوپ پایه هفت روز طول می کشد اما سایرین تا دو هفته ادامه دارند. ادعاهای آنلاین حاکی از آن است که شما می توانید در این مدت 4 تا 6 کیلو گرم وزن از دست بدهید. گرفتن این است که شما فقط سوپ می خورید.

رژیم سوپ چیست، کاهش وزن با رژیم سوپ

رژیم سوپ کلم

سوپ کلم :

این برنامه غذایی هفت روزه مستلزم تهیه یک دسته بزرگ از سوپ هاست که کلم به عنوان ماده اصلی است، اما شامل گوجه فرنگی، پیاز، هویج و یا آب گوشت یا سبزیجات باشد. اکثر وب سایتهای تبلیغ کننده این طرح ادعا می کنند اگر دقیقاً برنامه را دنبال کنید، می توانید تا 4 کیلو در یک هفته وزن کم کنید.

در حالی که شما در رژیم سوپ کلم قرار دارید، لیستی از غذاهای مجاز و همچنین یک لیست از غذاهایی را که باید از آنها پرهیز کنید، خواهید داشت. بیشتر برنامه ها به شما امکان می دهند غذاهایی مانند گوشت گاو و شیر بدون چربی بخورید اما غذاهایی مانند موز را محدود کنید.

یکی از اشکالات قابل توجه رژیم سوپ کلم (و بسیاری دیگر از برنامه های کاهش وزن سوپ) این است که هیچگونه راهنمایی در مورد فعالیت بدنی یا برنامه ای برای انتقال به یک برنامه غذایی طولانی مدت سالم را شامل نمی شود.

رژیم سوپ چیست، کاهش وزن با رژیم سوپ

سوپ لاغری شکم

رژیم قلب مقدس :

در این برنامه، سوپ تهیه شده با گوشت گاو یا آب گوشت، لوبیا سبز، کرفس، گوجه فرنگی، پیاز و هویج را مصرف می کنید. هنگامی که این رژیم برای اولین بار محبوب شد، طرفداران این برنامه ادعا کردند که این رژیم یک مرکز پزشکی به نام قلب مقدس مرتبط است. با این حال، این ادعاها هرگز اثبات نشده است.

طبق ادعاها، اگر دقیقاً از این طرح پیروی کنید، می توانید در هفت روز 4 تا 6  کیلو گرم وزن کم کنید. غذاهایی که علاوه بر سوپ می خورید شامل آب میوه بدون چربی و برنج قهوه ای در مقادیر بسیار خاص است. به عنوان مثال، سیب زمینی و گوجه فرنگی فقط در روزهای معینی و فقط در مقادیر اندازه گیری شده قابل خوردن هستند.

رژیم سوپ چیست، کاهش وزن با رژیم سوپ

قویترین سوپ لاغری

رژیم سوپ لوبیا :

در این رژیم، شما سوپ لوبیا و سبزی تهیه می کنید که از ترکیباتی از جمله قارچ، فلفل قرمز، گوجه فرنگی خرد شده، لوبیا چیتی، فلفل دلمه ایی و کرفس تهیه می شود. این دستور العمل سوپ پیچیده تر از دیگر موارد است.

در حالی که این برنامه را دنبال می کنید، روزانه دو بار سوپ لوبیا را به عنوان غذای اصلی مصرف می کنید. همچنین به شما توصیه می شود آب زیادی بنوشید. به افراد پیرو این رژیم توصیه می شود از مصرف میوه های خشک، آجیل، دانه ها و آووکادو خودداری کنند و یا آنها را محدود کنند، اما بیشتر غذاهای فاقد روغن،گیاهی و سبزی جات توصیه می شود.

 

رژیم سوپ کتو :

این رژیم اغلب برای کسانی که رژیم کتوژنیک، رژیم غذایی سرخپوشان یا برنامه غذایی کم کربوهیدرات دارند، جذاب است. این رژیم پنج روز ادامه دارد و میزان مصرف روزانه 1200 تا 1400 کالری و حداکثر 20 گرم کربوهیدرات را تأمین می کند. بعضی از غذاها مانند آجیل و لبنیات محدود نیستند.

این سوپ با بیکن، روغن زیتون، گوجه فرنگی، آفتابگردان، شراب قرمز، کدو و لوبیا سبز تهیه می شود. برخی  جایگزینی ها مجاز است، اما به کسانی که رژیم را رعایت می کنند توصیه می شود از سبزیجات خاصی مانند کلم خودداری کنند زیرا ممکن است “مانع کاهش وزن شود.” با این حال، در مورد کلم که یک ادعای سوال برانگیز است و توسط طرفداران آنلاین این برنامه ی غذایی مطرح شده است و مورد حمایت علم نیست.

چه بخوریم :

همانطور که مشاهده می کنید تنوع بسیاری در رژیم سوپ وجود دارد. هر کدام  مواد غذایی مختلفی دارند که مورد تشویق قرار می گیرند و غذاهایی محدود یا ممنوع است. اگرچه هر رژیم منحصر به فرد است، گرایش های خاصی در بین آنها وجود دارد. به کسانی که رژیم  را برای مدت زمان مناسب حفظ می کنند قول کاهش وزن سریع داده می شود، با این حال، این برنامه ها اغلب فاقد تغذیه متعادل یا روش سالم و پایدار برای تغییر رژیم به یک برنامه ی غذایی طولانی مدت هستند.

رژیم سوپ چیست، کاهش وزن با رژیم سوپ

چند رژیم سوپ برای لاغری سریع

غذاهای سازگار :

مرغ، سبزیجات یا گوشت گاو

سبزیجات سبز مانند لوبیا سبز و کرفس

گوجه

ادویه ها

 

غذا های ناسازگار :

غذل های شیرین مانند بستنی و آب نبات

غذاها و میان وعده به شدت فرآوری شده از جمله چیپس و کلوچه

محصولات لبنی مانند خامه، پنیر و بستنی

آب گوشت :

به طور کل، بیشتر رژیمهای سوپ نیاز دارند که شما سوپ را با یک ماده ی غذایی پایه تهیه کنید. شما می توانید از مرغ یا  گوشت گاو استفاده می کنید.

 

سبزیجات:

رژیم های سوپ از سبک غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند از سبزیجات دارای شاخص گلیسمی پایین تر شامل شلغم، گل کلم و  استفاده می کنند. و از سبزیجات با کربوهیدرات بالاتر مانند هویج و سیب زمینی اجتناب می کنند.

 

لبنیات :

کمی از رژیمهای سوپ به شما امکان می دهد لبنیات بخورید. این بدان معنی است که هیچ خامه ای در قهوه یا لیوان شیر همراه ناهار خود ندارید. برخی از رژیم ها اجازه می دهد شیر بدون چربی، اما فقط در روزهای معینی بخورید.

 

غذاهای فرآوری شده و شیرین :

انتظار داشته باشید در هر یک از این طرح ها، چیپس، کراکر، آب نبات یا بتوانید بخورید.

زمان بندی پیشنهادی :

در بیشتر رژیمهای غذایی سوپ، هر روز سه وعده غذایی میل می کنید. بسیاری از آنها  نیاز است که در هر وعده غذایی از جمله صبحانه سوپ بخورید. برخی دیگر به شما این امکان را می دهند که هر روز یک وعده غذایی معمولی و دو وعده غذایی دیگر که صرفاً سوپ هستند مصرف کنید. در بیشتر برنامه ها زمان بندی خاصی که برای مصرف وجود ندارد.

منابع و نکات :

اگر تصمیم به دنبال رژیم سوپ گرفتید، احتمالاً می توانید دستور العمل تجویز شده خود را بصورت آنلاین پیدا کنید. برای آسانتر شدن روند، یک روز قبل از شروع برنامه انتخاب کنید تا مواد آنرا جمع کرده و سوپ را بپزید. اگردر این برنامه نیاز است که قسمت خاصی از سوپ را مصرف کنید، هر وعده غذایی را از قبل اندازه گیری کرده و آن را در یک ظرف مخصوص بسته بندی کنید تا آماده باشد.

کسانی که در تلاشند سدیم خود را کاهش دهند، مانند افرادی که فشار خون بالا دارند، ممکن است بخواهند سوپ هایی را انتخاب کنند که کم سدیم باشد. اگر سوپ خود را در خانه می پزید، آب گوشت با سدیم کم برای تهیه دستور العمل خود انتخاب کنید. همچنین می توانید آب گوشت خود را در خانه درست کنید که این هم به کاهش سدیم در سوپ کمک می کند. هنگام پخت و پز سوپ ، به جای سبزیجات کنسرو شده که اغلب سدیم را به عنوان ماده نگهدارنده اضافه می کنند، از سبزیجات تازه یا یخ زده استفاده کنید.

رژیم سوپ چیست، کاهش وزن با رژیم سوپ

سوپ سبزی جات رژیمی

مزایا و معایب :

عواملی دیگری که باید در هنگام امتحان کردن رژیم سوپ به آنها فکر کنید، مزایا و خطرات نسبی هستند.

 

مزایا :

  • مصرف سبزیجات را تقویت می کند.
  • باعث افزایش مصرف پروتئین های گیاهی می شود.
  • میزان جذب آب را افزایش می دهد.
  •  احساس سیری را تقویت می کند.

 

معایب :

  • میزان کالری را کاهش دهد
  • مصرف غلات کامل را منع می کند
  • مصرف برخی مصرف میوه ها را کاهش می دهد
  • غالباً سدیم زیاد است
  • کاهش وزن ناگهانی

 

سخن پایانی :

در حالی که یک کاسه گرم و خوشمزه سوپ سبزیجات می تواند یک افزودنی سالم برای هر برنامه غذایی باشد، رژیم غذایی که کل گروه های غذایی را از بین می برد به طور کلی برای کاهش وزن پایدار یا سلامتی توصیه نمی شود. اگر از خوردن سوپ لذت می برید و دوست دارید از مزایای خوردن گیاهان بهره مند شوید، تهیه ی غذاهای سالم را آزمایش کنید و آنها را به همراه سایر وعده های غذایی مغذی در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به یک وزن سالم برسید.

 

مطالب مرتبط :

طرز تهیه چای سبز و خواص شگفت انگیز آن

رژیم پسکاتاریان pescatarian چیست، رژیم گیاه خواری پسکاتاریان

5/5 - (2 امتیاز)