بهترین راه های عادت به درس خواندن

بهترین راه های عادت به درس خواندن

بهترین راه های عادت به درس خواندن

بسیاری از افراد در دوران تحصیل خود از درس خواندن بیزار هستند و علاقه ای به آن ندارند. اما چگونه به درس خواندن عادت کنیم؟ این سوالی است اکثر محصلایی که علاقه ای به درس خواندن زیاد ندارند می پرسند تا بتوانند خود را به درس خواندن عادت بدهند. با درس خواندن و فهم دروسی که تدریس می شود شما می توانید بهتر فرصت های درست را تشخیص بدهید و ان ها را دریابید. اما چگونه به درس خواندن عادت کنیم؟ و از آن لذت ببریم. در این مطلب ما روش آن را برای شما آماده کرده ایم، با ما باشید.

بهترین راه های عادت به درس خواندن
چگونه درس خواندن را تبدیل به تفریح کنیم

برنامه‌ریزی :

برای عادت کردن به درس خواندن ابتدا باید برنامه ریزی کنید. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند که برای هر روز خود هدف داشته باشید و آنها را دنبال کنید. اما چه نکاتی را باید در حین نگارش این برنامه رعایت کرد؟

  • اول از همه اینکه شما باید به این توجه داشته باشید که برنامه شما نباید بیش از حد سنگین باشد.
  • دوم اینکه توجه داشته باشید که برنامه باید تمام بخش های درسی را در بر بگیرد.
  • اگر مطالعه شما تخصصی نیست، در ژانرهای مختلف مطالعه داشته باشید.
  • سعی کنید که بر اساس اولویت‌های خود برنامه را طراحی کنید.
  • با خود عهد کنید که به برنامه خود حتما عمل کنید.
  • مسئولیت تصمیماتی که گرفته‌اید را بپذیرید.
بهترین راه های عادت به درس خواندن
چگونه به درس خواندن علاقه پیدا کنیم

یادداشت‌ برداری از مطالب خوانده شده :

یکی از روش‌های یادداشت برداری، ترسیم است. ترسیم یادداشت‌ها یک روش سرگرم‌کننده و ساده برای به خاطر سپردن مطالب است. برای مثال اگر قرار است جنگ سال ۱۸۱۲ را به خاطر بسپارید، پس چیزهایی را که در مورد آن می‌دانید، ترسیم کنید. یکی دو دقیقه‌ی اول پس از شروع مطالعه، از اهمیت بسیاری برخوردار هستند؛ چرا که خیلی ساده ممکن است در این بازه تسلیم شوید و دست از کار بکشید. برای اینکه از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید، فورا شروع کنید به یادداشت برداشتن، حتی اگر یادداشت‌هایتان چندان تعریفی نداشته باشند.زمانی که کمی پیشروی کردید (هرچند کوچک)، می‌بینید که تمایل‌تان برای دست کشیدن از کار کمتر شده است. یادتان باشد چنانچه یادداشت‌های اولیه‌ای که برداشتید به نظرتان به درد بخور نیستند، همیشه می‌توانید آنها را بازنویسی کنید.

 

بیشتر بخوانید : فواید تحصیل و نقش آن در زندگی

بهترین راه های عادت به درس خواندن
چگونه به درس خواندن معتاد شویم

پرسش سوال های ایجاد شده :

اگر سوالی برای شما پیش آمد حتما از معلم یا هرکسی که جواب آن را می داند بپرسید. سوال را در ذهن خود بی جواب نگذارید، چون موجب عدم تمرکز شما می شود. پیدا کردن پاسخ سوالتان انگیزه شما برای یادگیری و مطالعه درس را افزایش می دهد.

 

مطالعه در مکانی خاص :

راه حل دیگر که با تمام سادگی می‌تواند به ما کمک کند که چگونه به درس خواندن عادت کنیم ، این است که مکان خاصی را برای مطالعه در نظر بگیریم. هر عادتی بعد از تکرار در مغز شما شکل خواهد گرفت. به همین دلیل هم اگر می‌خواهید عادت مطالعه کردن را در مغز خود شکل دهید بهتر است که با تکرار هر روزه و مداوم یکسری اعمال، مغز خود را نسبت به مطالعه کردن شرطی کنید.اینگونه اگر خودتان هم نخواهید، مغزتان به دنبال مطالعه مطالب بیشتر خواهد بود. فرقی ندارد که مکان مطالعه شما اتاق خودتان است، و یا هر جای دیگر خانه. مهم این است که این مکان از هرگونه سر و صدای اضافی به دور باشد و تمرکز شما در آن برهم نخورد. به همین دلیل هم به شما پیشنهاد می‌کنیم که جایی را انتخاب کنید که حداقل از تلویزیون به دور باشد. چرا؟ چون تلویزیون یکی از بزرگترین عوامل عدم تمرکز در هنگام درس خواندن است.

بهترین راه های عادت به درس خواندن
چگونه درس خواندن برایمان جذاب باشد

ایجاد انگیزه برای درس خواندن :

قبل از شروع مطالعه خود به این فکر کنید که برای چه هدفی مطالعه می کنید؟ مثلا به آینده شغلی و موقعیتی که با درس خواندن به دست می آورید فکر کنید. به این فکر نکنید که به اجبار خانواده یا معلم درس می خوانید. وجدان می‌تواند نقش بزرگی در تعیین اینکه آیا درس خواندن امروز شما مفید بوده است یا نه ایفا کند. با انرژی و اشتیاق شروع به درس خواندن کنید و در تمام مدت مطالعه، این انرژی و اشتیاق را حفظ کنید.

 

به دیگران بگویید می خواهید درس بخوانید :

وقتی که همه‌ی موارد دیگر با شکست مواجه می‌شوند، اجازه دهید شرم و خجالت، انگیزه‌دهنده‌ی شما باشند. به دوستان خود بگویید می‌خواهید درس بخوانید و در امتحان پیش رو یک نمره‌ی خوب بگیرید. ترس از اینکه اگر درس نخوانید آبرویتان خواهد رفت، می‌تواند به شدت انگیزه‌بخش باشد. همچنان که موعد امتحان نزدیک‌تر می‌شود، احساس می‌کنید برای درس خواندن تحت فشار قرار گرفته‌اید و همین می‌تواند شروع کار را ساده‌تر کند.یک روش بهتر از آن، این است که به دوستان‌تان بگویید می‌خواهید با آنها درس بخوانید. با این روش یا باید درس بخوانید (در حضور دوستان‌تان که احتمالا مراقب هستند حواس‌تان از درس‌ خواندن پرت نشود) یا باید زیر قول و قرار خود بزنید. در هر دو حالت، دوستان‌تان مطلع خواهند شد.

بهترین راه های عادت به درس خواندن
چگونه درس خواندن را از صفر شروع کنیم

بین درس خواندن استراحت داشته باشید :

پس از مدتی که به درس خواندن پرداختید، به سراغ کارهای مورد علاقه خود بروید. سعی نکنید بی وقفه درس بخوانید. بهتر است هر 45 تا 50 دقیقه به خودتان استراحت بدهید و هر 10 روز 1روز کامل را استراحت کنید یا به کارهای موردعلاقه خود بپردازید.

 

هدف‌گذاری کوتاه مدت :

هدف کوتاه مدت عادت به درس خواندناهداف کوتاه مدت از این جهت اهمیت دارند که رسیدن به آنها نه تنها به شما در رسیدن به چیزی که دوست دارید کمک می‌کنند، بلکه باعث افزایش انگیزه برای درس خواندن هم خواهد شد. در حقیقت زمانی که شما به هدف کوچکی مثل تمام کردن یک فصل از کتابی می‌رسید، این اتفاق شما باعث به وجود آمدن حس خوشحالی و رضایت در شما خواهد شد.در نتیجه شما با میل و انگیزه بیشتری به کار خود ادامه می‌دهید. یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید “سفری به طول هزاران مایل، با قدم‌های کوتاه شروع می‌شود”. شما هم اگر به دنبال رسیدن به اهداف بزرگ خود هستید، باید برای عادت کردن به مطالعه حتما هدف‌گذاری داشته باشید.

بهترین راه های عادت به درس خواندن
چگونه به درس خواندن عادت کنیم

اهمیت دادن به اهداف بلند مدت :

از اهداف کوتاه مدت که بگذریم، به هدف‌های بزرگتر و بلند مدت می‌رسیم. برای اینکه بتوانید به برنامه خود پایبند بمانید، بهتر است که مدام اهداف بزرگتان را هم در ذهن مرور کنید. برای مثال فکر کردن به اینکه در صورت عادت به مطالعه در ۵ سال آینده چه اتفاقاتی برای شما خواهد افتاد، نه تنها میل شما را برای یادگیری افزایش خواهد داد، بلکه در افزایش تمرکز شما هم موثر خواهد بود.دلیل اصلی آن هم این است که اهداف بلند مدت معمولا چیزهای بزرگی درون مغز ما هستند که رسیدن به آنها می‌تواند زندگی ما را متحول کند. پس فکر کردن به این اهداف می‌تواند به استمرار ما در پیروی از برنامه خود کمک کند. دفعه بعد که کسی از شما پرسید چگونه به درس خواندن عادت کنیم ، می‌توانید به او هدف‌گذاری بلند مدت را هم پیشنهاد دهید.

بهترین راه های عادت به درس خواندن
چگونه از درس خواندن لذت ببریم

در نظر گرفتن جایزه برای خودتان :

اگر بدانید در نهایت چیزی که می‌خواهید را به دست می‌آورید، درس خواندن ساده‌تر می‌شود. با در نظر گرفتن پاداش و جایزه برای خودتان، در مسیر موفقیت قدم بگذارید؛ البته مسلما این پاداش را باید بگذارید برای بعد از درس خواندن! برای مثال اگر عاشق شیرینی و شکلات هستید، بعد از یک جلسه‌ی مفید درس خواندن، زمانی را کنار بگذارید و سری به بستنی فروشی محل بزنید و خودتان را به خوردن یک بستنی خوشمزه مهمان کنید.

بهترین راه های عادت به درس خواندن
چگونه به مطالعه معتاد شویم

 مدیریت اینترنت برای درس خواندن :

این تکنیک نه تنها در مورد عادت کردن به درس خواندن کاربرد دارد، بلکه باعث افزایش کیفیت مطالعه ما هم خواهد شد. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل از این تکنیک استفاده کنید، بهتر است همین حالا و بعد از پایان مطالعه این مقاله، برنامه‌ای برای استفاده از گوشی خود تنظیم کنید.این برنامه باید شامل میزان استفاده و نوع استفاده شما بشود. مثلا اگر بیشتر وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنید، بهتر است که در روز زمان هایی را به مطالعه مطالب مفید در اینترنت مثل مقالات هوش برتر ایرانیان اختصاص دهید! اما در کل سعی کنید که تا حد ممکن وابستگی خود را نسبت به گوشی موبایل کاهش دهید. مینیمالیسم دیجیتال که در دوره ذهن متمرکز تدریس می‌شود، یک راه مناسب برای رسیدن به این مهم خواهد بود.

 

نکته دوم اما این است که سعی کنید محیط مطالعه خود را خلوت کنید. همانطور که قبلا هم گفتیم بهتر است که در جایی مطالعه کنید، که ترجیحا از تلویزیون و وسایلی از این دست به دور باشد. کنار گذاشتن گوشی موبایل، تبلت یا هر چیزی که ممکن است حواس شما را پرت کند را در اولویت خود قرار دهید. چرا که هر چیزی که حواس شما را پرت کند، باعث خستگی مغز هنگام مطالعه خواهد شد.

بهترین راه های عادت به درس خواندن
انگیزه برای درس خواندن

 غذا بخورید، ورزش و استراحت کنید قبل از درس خواندن :

حواس‌پرت‌کن‌های فیزیکی مانند گرسنگی، بی‌قراری و خستگی مانند هر حواس‌پرت‌کن ذهنی، می‌توانند تلاش‌های شما در رابطه با درس‌ خواندن را با مانع مواجه کنند. برای آنکه مطمئن شوید می‌توانید با حداکثر قابلیت‌تان درس بخوانید، قبل از آنکه مشغول شوید، نیازهای فیزیکی خود با برطرف کنید. غذاهای سالم و متعادل بخورید. برای ورزش کردن زمان بگذارید و خواب کافی داشته باشید. به ‌بدن خود توجه کنید تا ذهن‌تان در آماده‌ترین وضعیت برای یادگیری مطالب جدید قرار بگیرد.

بهترین راه های عادت به درس خواندن
چگونه درس بخوانیم که فراموش نکنیم

ایجاد مجموعه ای از عادات خوب :

آخرین راهکار ما برای اینکه چگونه به درس خواندن عادت کنیم این است که سعی کنید زنجیره‌ای از بهترین عاداتی که دارید را برای خود در طول روز تکرار کنید. از عادت های صحیح مطالعه گرفته تا تمام عادت‌های خوب روزانه که می‌توانند به شما در پیدا کردن عادت درس خواندن کمک کنند را در خود پیگیری کنید.دلیل اصلی آن هم این است که معمولا عادات خوب یا بد همزمان با هم رشد می‌کنند. مثلا عادت خوب سحرخیزی معمولا با عادات خوب دیگری مثل ورزش صبحگاهی همراه است. در مورد عادات منفی هم همین موضوع صدق می‌کند. این یعنی شما مثلا اگر به سیگار کشیدن عادت دارید، احتمال استعمال سایر انواع دخانیات مثل قلیان هم در شما افزایش خواهد یافت. به همین دلیل بهتر است که تمامی عادات خوب را همزمان با هم در کنار عادت به درس خواندن در خود پرورش دهید.

بهترین راه های عادت به درس خواندن
چگونه درس بخوانیم تا بیست بگیریم

کلام آخر :

امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد و به شما کمک کند تا به درس خواندن عادت کنید. اگر به نکات بالا با توجه به ویژگی های خودتون عمل کنید با درصد زیادی موفق خواهید شد و شاهد پیشرفت تان می شوید. کافی است ارداه کنید و پشت کار داشته باشید.

 

مطالب بیشتر:

راهکار هایی برای مدیریت زمان به بهترین شکل

عکس پروفایل عینک و کتاب زیبا بدون متن

عکس پروفایل روز دانشجو | عکس نوشته روز دانشجو

4.7/5 - (60 امتیاز)