قاعدگی پشت سر هم نشانه چیست

قاعدگی پشت سر هم نشانه چیست

قاعدگی پشت سرهم نشانه چیست؟

خانم های بـالغ به طور طبیعی یک چرخه قاعدگی 25 تا 35 روز دارند. اما بـرای بعضی از افراد این سوال پیش می آید که قاعدگی پشت سر هم نشانه چیست؟! بـرای اینکه بفهمیم چه چیزی بـاعث بهم ریختن این چرخه می شود بـاید عوامل آن را بدانید و سریعا به پزشک مراجعه کنید. در ادامه دلایل قاعدگی مکرر گفته شده است، بـا ما بـاشید

قاعدگی پشت سر هم نشانه چیست

علت پریود شدن مکرر

قاعدگی چیست ؟

قاعدگی (پریودی) بـرای یک زن از حدود دوازده یا سیزده‌سالگی شروع می‌شود. اوایل در شروع دوران بـلوغ تخمک‌گذاری وجود ندارد و سیکل‌های ماهانه بدون تخمک‌گذاری است. دختران بعد از این‌که بـالغ می‌شوند در یکی دو سال اول بـلوغ، پریود نامرتب را تجربه می‌کنند. ممکن است زودتر از موقع پریود بشوند یا دیرتر از زمان مشخص این اتفاق بیفتد. تا حدود دوسال بعد از بـلوغ و شروع قاعدگی، تخمک‌گذاری به صورت مرتب آغاز می‌شود و در نتیجه ارتبـاط مغز، تخمدان و رحم هر ماه یکی از تخمدان‌ها شروع به رشد می‌کند و تخمک‌گذاری انجام می‌شود و اگر منجر به حاملگی نشود، در آن سیکل قاعدگی به وجود می‌آید. بعد از این روند در زنان از شروع پریود هر 26 تا 35 روز بـاید خود به خود و تقریبـا قابـل پیش‌بینی قاعدگی رخ بدهد. این روند تا حدود چهل تا چهل‌وپنج‌‌سالگی به صورت منظم در بیشتر خانم‌ها وجود دارد و بعد از آن چهار یا پنج سال ممکن است نامرتب شود؛ به دلیل این‌که تخمک‌گذاری ممکن است کم شود و اختلالات هورمونی به وجود بیاید تا خانمی یائسه شود. بنابـراین فرم طبیعی این است که ماهی یک‌بـار یا بین 26 تا 35 روز یک‌بـار یک خانم بدون مصرف دارو به صورت خود به خود و بـراساس فعالیت طبیعی بدن پریود شود. حالا اگر این روند دیرتر از موقع یا زودتر از موقع شود، ممکن است دلایل مختلفی داشته بـاشد.

 دلایل دوبـار پریود شدن در ماه :

وقتی خانمی دوبـار در ماه دوران قاعدگی را تجربه می‌کند، یعنی آن مدت زمان 20 روزه استراحت را ندارد. یعنی ممکن است یک هفته یا 10روز بعد از یک پریود دوبـاره دچار خونریزی شود. وقتی خانمی در چنین شرایطی بـاشد، یعنی پلی‌مینوره دارد. یعنی دفعات پریودش بیشتر از یک‌بـار در ماه است. این افراد حتما بـاید علت آن را پیدا کنند. از دلایل دوبـار در ماه پریود شدن می‌توان به عفونت رحم، کاهش وزن، استرس زیاد، پولیپ یا فیبـروم، اختلال هورمونی، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید و اختلال در ترشح هورمون پرولاکتین اشاره کرد.

قاعدگی پشت سر هم نشانه چیست

علت پریود شدن یک هفته در میان

علائم دوبـار پریود شدن در ماه :

اگر در زمانی غیر از زمانی که منتظر قاعدگی هستید، دچار خونریزی شدید، نشانه پریودی دوم در ماه است. در این حالت بـاید ببنید خونریزی به صورت لکه بینی است یا پریودی.اگر خونریزی به صورت پریودی بـاشد بـاید هر چند ساعت یک‌بـار نوار بهداشتی عوض کنید و خون آن به رنگ قرمز است. اگر به صورت لکه بینی بـاشد این خون به رنگ قرمز تیره یا قهوه‌ای است.

بیشتر بخوانید : قاعدگی از چه سنی شروع می شود

اختلال در تخمک ‌گذاری :

در شایع‌ترین علت به‌خصوص وقتی پریود زودتر از موعد اتفاق بیفتد؛ مهم‌ترین دلیل اختلال در تخمک‌گذاری است. اختلالات هورمونی به دلایل مختلف مثل تغییرات وزن و کاهش و افزایش وزن منجر به اختلال تخمک‌گذاری می‌شود. بعضی از خانم‌ها به دلیل اختلالات تخمک‌گذاری و عدم تخمک‌گذاری ممکن است دیر به دیر پریود شوند. دوماه یک‌بـار یا حتی سه ماه یک‌بـار. حتی ممکن است به فاصله یک هفته تا 10روز بعد از پایان دوره دوبـاره پریود شوند. بنابـراین شرط اول این است که فرد تاریخ شروع و اتمام زمان پریود خود را یادداشت کند. توصیه ما به همه خانم‌ها این است که یک تقویم شخصی داشته بـاشند و تاریخ پریود و لکه بینی را یادداشت کنند. یک دوره قاعدگی نرمال معمولا بـاید پنج تا هفت روز طول بکشد. خونریزی نبـاید خیلی شدید بـاشد. در حدود 80 میلی لیتر خون در هر سیکل ماهانه خارج می‌شود و خانم‌هایی که مشکلی ندارند تقریبـا 20 روز پاک‌اند و بعد دوبـاره پریود بعدی اتفاق می‌افتد.

قاعدگی پشت سر هم نشانه چیست

پریود شدن به فاصله دو هفته

اندومتریوز:

این شرایط هنگامی رخ می دهد که بـافت های رحم به طور غیرطبیعی رشد کرده و به سایر مناطق بدن رشد می کنند. علائم اندومتریوز شامل درد و دردهای شکمی و خونریزی نامنظم واژینال است. در بـرخی از موارد خونریزی می تواند بسیار سنگین و همانند خونریزی قاعدگی بـاشد. پزشک معمولا اندومتریوز را بـا آزمایشی های لگنی و اولتراسوند تشخیص می دهد، اما متد اصلی بـرای تشخیص اندومتریوز، لاپاروسکوپی است که جراحی سبکی به همراه دارد.

فیبـروم رحم (کیست رحم) :

فیبـروم رحم تومور یا زائده خوش‌خیمی است که در رحم رشد می‌کند و زنان زیادی هم این تومور را تجربه می‌کنند. فیبـروم می‌تواند یکی از دلایل خونریزی بین دوره قاعدگی شود. فیبـروم‌ها می‌توانند بـاعث دل درد، کمر درد، درد و خونریزی در زمان رابطه جنسی شوند. بـرای تشخیص فیبـروم پزشک سونوگرافی یا بیوپسی رحم تجویز می‌کند. البته عفونت‌های مزمن لایه‌های رحمی، توده‌ خوش‌خیم در رحم، سرطان‌های بدخیم، وجود لایه‌های طبیعی بـافت رحمی در جاهای غیرطبیعی لگن، وجود جسم خارجی مثل iud هم می‌تواند از دلایل خونریزی دوبـار در ماه بـاشد.

قاعدگی پشت سر هم نشانه چیست

علت سه بار پریود شدن در ماه

استفاده از IUD :

آی یو دی می تواند به بـرخی خونریزی های نامنظم منجر شود. حدود 25 درصد از زنانی که از پاراگارد (IUD مسی) استفاده می کنند، دوره های پریودی طولانی و سنگین را تجربه می نمایند. همچنین IUD مینرا که حاوی لوونورژسترول، هورمون پروژسترون، می بـاشد می تواند سبب خونریزی های تصادفی بیش از حد ( حداقل بـرای سه تا شش ماه اول) شود. وجود IUD ممکن است بـاعث قاعدگی های سبک و کوتاه مدت شود، اما اگر در جای مناسب خود قرار نگرفته بـاشد می تواند خونریزی ایجاد کند.

کم کاری تیروئید :

اگر دچار کم کاری تیروئید هستید ، به این معنی است که غده تیروئید کم تحرک دارید. بدن شما نمی تواند به اندازه کافی از هورمون تیروئید استفاده کند. پزشک معالج شما هورمون تیروئید تجویز می کند که می توانید از طریق خوراکی استفاده کنید.

پرکاری تیروئید :

اگر مبتلا به پرکاری تیروئید هستید ، به این معنی است که غده تیروئید بیش فعال دارید. بدن شما بیش از حد هورمون تیروئید ایجاد می کند. چندین درمان بـرای این بیماری موجود است. پزشک شما پیشنهادی را ارائه می دهد که فکر می کند بـرای شما بهترین است.

قاعدگی پشت سر هم نشانه چیست

علت ده روز زودتر پریود شدن

سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک :

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هم یکی از عواملی است که می‌تواند بـاعث تکرار قاعدگی در یک ماه شود. این سندرم به دلیل عدم تعادل هورمون‌ها که 8 تا 20 درصد زنان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند بـاعث تخمک‌گذاری مکرر، عدم تعادل استروژن، پروژسترون و تستوسترون در بدن شود. مهم‌ترین نشانه این سندرم خونریزی نامنظم است. اضافه وزن، رشد مو در چانه و مشکلات در بـارداری هم از دیگر نشانه‌های این سندرم است.

قبـل از یائسگی :

اگر نامنظم شدن دوره ها در اوایل دهه 30 زندگیتان شروع شود یا پریود مکرر داشته بـاشید یا پریودتان گاهی سنگین تر از حد معمول شود احتمال یائسگی زودرس یا قرار گرفتن در معرض یائسگی وجود دارد و تنها کاری که می توانید انجام دهید مراجعه به پزشک و مصرف دارو بـرای به حداقل رساندن و به تاخیر انداختن آن است.

بیشتر بخوانید : بدنسازی و ورزش در دوران قاعدگی (پریود)

قاعدگی پشت سر هم نشانه چیست

علت دوبار پریود شدن دختر در یک ماه

تغییر وزن :

افزایش وزن سریع یا کاهش وزن بیش از حد بـاعث تغییر هورمن های تاثیر گذار بـر تخمک گذاری می شود. معمولا اگر ورزش شدید یا کاهش وزن شدید داشته بـاشید بدن به تصور وارد شدن به وضعیت قحطی و این که زمان خوبی بـرای بچه دار شدن نیست تخمک گذاری را متوقف می کند. ولی اگر اضافه وزن بیش از حد داشت بـاشید ممکن است خونریزی نامنظم اتفاق بیوفتد که بیشتر یا کمتر از حد طبیعی است.

استفاده از داروهای جدید :

بعضی از قرص‌ها و حتی مکمل‌ها می‌توانند بـاعث این مشکل شوند. اگر به‌تازگی بیمار شده‌اید و مجبورید داروهای جدیدی مصرف کنید، ممکن است بـا این اختلال و دوبـار پریود شدن در ماه روبه‌رو شوید. دلیل عمده مشکل هم این است که بیشتر قرص‌ها در نحوه تولید استروژن و پروژسترون در بدن اختلال ایجاد می‌کنند.

قاعدگی پشت سر هم نشانه چیست

علت دوبار پریود شدن زن در یک ماه

مصرف قرص ‌های ضدبـارداری :

کسانی که قرص‌های ضدبـارداری استفاده می‌کنند ممکن است دوبـار قاعدگی در ماه را تجربه کنند. قرص‌های ضدبـارداری ممکن است بـاعث اختلال ترشح هورمون‌ها شوند به‌خصوص اگر بـا بدن ناسازگار بـاشند. به همین دلیل بهتر است بـرای انتخاب نوع قرص ضدبـارداری بـا پزشک متخصص مشورت کنید.

تنظیم چرخه پریود :

بـرای تشخیص و درمان این مشکل قبـل از هر چیز بـرای خودتان چرخه پریود تنظیم کنید. تغییر زمان قاعدگی نشانه به وجود آمدن بیماری است، به همین دلیل زمانی که خونریزی غیرطبیعی و در زمان نامشخص مشاهده کردید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. بـرای تعیین چرخه پریودی، روز اول را بشمارید. روز اول پریودی روز اول چرخه است و روز اول پریود بعدی روز آخر چرخه است. شمارش این روزها به شما کمک می‌کند در صورت وجود مشکل خیلی سریع متوجه شوید و اطلاعات درست و دقیقی به پزشک بدهید.

قاعدگی پشت سر هم نشانه چیست

سندرم پیش از قاعدگی

استرس :

استرس هم می‌تواند یکی از متهمان ردیف اول در دوبـار قاعدگی در ماه بـاشد. استرس زیاد می‌تواند بـاعث ایجاد پریودهای مکرر و حتی قطع شدن پریود شود. استرس خیلی راحت می‌تواند از پس نامنظم کردن پریود بـربیاید. کورتیزول که هورمون استرس در بدن است تاثیر مستقیمی بـر میزان تولید هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون دارد. اگر میزان زیادی کورتیزول در جریان خون بـاشد زمان و میزان جریان چرخه قاعدگی تغییر می‌کند.

ورزش کردن و دوری از عامل استرس می‌تواند به این وضعیت کمک کند. اگر استرس زیاد است و بدون نیاز پزشک نمی‌توانید از پس آن بـر بیایید، حتما بـاید از یک روان‌شناس کمک بگیرید.

احتمال سرطان رحم  :

تا اینجا بـا دلایل خونریزی غیر طبیعی در زنان آشنا شدید، اگر شما هیچ کدام از علائم ذکر شده را در خود نیافتید بـاید به سرطان مشکوک شوید، یعنی خونریزی غیرعادی در بدترین حالت می تواند نشانه ی پیش سرطان یا سرطان دهانه ی رحم بـاشد. به خصوص اگر در حال حاضر مستعد یا مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی هستید.

قاعدگی پشت سر هم نشانه چیست

فواید پریود شدن

عوارض دو بـار پریود شدن در ماه :

یکی از تأثیرات سلامتی خونریزی مکرر کم خونی است که به دلیل کمبود آهن در خون شما رخ می دهد. پزشک شما می تواند میزان آهن شما را بـررسی کند در حالی که آزمایش های دیگری انجام می دهد تا علت خونریزی غیر طبیعی شما مشخص شود.

علائم کم خونی می تواند شامل موارد زیر بـاشد:

  • خستگی
  • سردرد
  • ضعف
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • ضربـان قلب نامنظم
کلام آخر :

امیدواریم مطالبی که در بـالا ذکر شده است، بـرای شما مفید بوده بـاشد. اگر دچار این مشکل شدید نگران نشوید و به پزشک مراجعه کنید.

مطالب بیشتر :

دیسفوریک پیش از قاعدگی (PMDD) چیست و چگونه درمان می شود؟

روش های جلوگیری از بـارداری

عکس پروفایل تلاش دخترانه بـرای بهترین شدن

4.2/5 - (16 امتیاز)