خواص روغن کتان در طب سنتی؛ عوارض و مقدار مصرف

خواص روغن کتان در طب سنتی؛ عوارض و مقدار مصرف

روغن تخم کتان به دلیل فواید درمانی زیادی که دارد، مثل کاهش التهاب، جلوگیری از بیماری های قلبی و کاهش ابتلا به سرطان است. فواید سلامتی دیگری هم دارد،روغن تخم کتان حاوی اسید چرب امگا 3 ضروری آلفا لینولنیک اسید (ALA) است. از روغن تخم کتان در سس سالاد و مارگارین هم استفاده می شود.  البته عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی در هنگام افزودن روغن تخم کتان به رژیم غذایی خود را هم می بایست در نظر داشت.

روغن تخم کتان در طب سنتی :

روغن تخم کتان همچنین به نام های روغن کتان و روغن تخم کتان شناخته می شود.روغن تخم کتان حاوی بسیاری از ترکیبات فعال و مفید است از جمله:

  • اسیدهای چرب امگا 3
  • پروتئین های سالم که ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهند
  • فیبر برای جلوگیری از مشکلات گوارشی و یبوست
  • ترکیبات فنولیک (lignans) که می توانند از بروز سرطان جلوگیری کنند.
  • مواد معدنی از جمله کلسیم و منیزیم.

در اینجا برخی از فواید سلامتی چشمگیر روغن تخم کتان و شواهدی برای تأیید این ادعاها آورده شده است.

خواص روغن کتان در طب سنتی؛ عوارض و مقدار مصرف

روغن کتان برای التهاب

التهاب را کاهش می دهد :

از آنجا که روغن تخم کتان حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است، باعث کاهش التهاب می شود. در یک مطالعه روی حیوانات که در سال 2013 منتشر شد، مشخص شد که روغن تخم کتان دارای خواص ضد التهابی است و این ویژگیها باعث کاهش چشمگیر التهاب می شود. یک تجزیه و تحلیل و مطالعه ی انسانی نشان داد که ترکیبات حاوی تخم کتان برای کاهش پروتئینهای واکنش C (نشانگرهای التهابی) در برخی از شرکت کنندگان در مطالعه اثر مفیدی دارد. البته برای تایید این نتایج باید تحقیق روی جمعیت بیشتری انجام گیرد. زیرا ممکن است در افراد مختلف اثرات مختلفی داشته باشد.

خواص روغن کتان در طب سنتی؛ عوارض و مقدار مصرف

روغن کتان برای سلامتی

خطر سرطان را کاهش می دهد

روغن تخم کتان حاوی ترکیبات  linoorbitides است که به خاطر خاصیت ضد سرطان و خاصیت آنتی اکسیدانی آنها شناخته شده است، این روغن همچنین منبع غنی از لیگنین (lignans) است، که به نظر می رسد خطر سرطان پستان را کاهش می دهد.

اسیدهای آلفا- لینولنیک (ALA) موجود در روغن دانه کتان ممکن است رشد سلولهای سرطانی را کند کرده و حتی آنها را بکشند. در حالی که تحقیقات در مورد ALA و کاهش ریسک سرطان امیدوار کننده است، مقدار موردمصرف برای انجام این کار درمانی بیش از حد است، که خطر عوارض جانبی و عوارض قابل توجهی را به همراه دارد.

خواص روغن کتان در طب سنتی؛ عوارض و مقدار مصرف

روغن کتان برای قلب

 بهبود سلامت قلب

مطالعات نشان داده اند که مکمل های روغن کتان می توانند اسیدهای چرب امگا 3 و سطح EPA و DHA را افزایش دهد،که جزء ترکیبات اساسی برای تقویت قلب سالم و جلوگیری از بیماری های قلبی است. ALA در بدن به EPA و DHA تبدیل می شود، در حالی که تخم کتان به طور طبیعی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است.

 

بهبود سلامت روده

روغن تخم کتان دارای خاصیت ملین است. در یک مطالعه از 50 بیمار همودیالیز، مصرف مکمل روغن تخم کتان به صورت روزانه به تسکین یبوست کمک کرد. یک مطالعه کوچک دیگر از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) که در سال 2012 منتشر شد، نشان داد که تخم کتان به کاهش التهاب همراه با علائم IBS از جمله یبوست و اسهال مفید واقع شده است.

 

بهبود پوست

ALA پایین به مشکلات پوستی مرتبط است و از آنجا که روغن دانه کتان دارای ALA زیادی است، می تواند سلامت پوست را بهبود بخشد. تحقیقات نشان می دهد که روغن تخم کتان ممکن است در کاهش التهاب سلولهای پوستی و تقویت بازسازی پوست کمک کند.

خواص روغن کتان در طب سنتی؛ عوارض و مقدار مصرف

خواص روغن کتان برای لاغری

کاهش وزن

روغن تخم کتان همه چیز را داخل دستگاه گوارش در چرخش نگه می دارد تا بدن را سم زدایی کند و به کاهش وزن کمک کند. همچنین گزارشی در سال 2012 در ژورنال Appetite نشان می دهد که روغن تخم کتان می تواند در سرکوب اشتها کمک کند و باعث کاهش مصرف مواد غذایی و کاهش وزن می شود.

 

علائم یائسگی را کاهش می دهد

برخی شواهد وجود دارد که روغن تخم کتان ممکن است به علائم یائسگی کمک کند. یک مطالعه در سال 2015 بر روی 140 زن یائسه که از مکمل های روغن تخم کتان استفاده می کردند کاهش گر گرفتگی و افزایش کیفیت زندگی را نشان داد.

خواص روغن کتان در طب سنتی؛ عوارض و مقدار مصرف

مضرات روغن کتان

عوارض جانبی روغن تخم کتان

روغن تخم کتان معمولاً برای بیشتر بزرگسالان در صورت مصرف صحیح و کوتاه مدت بی خطر است. دوزهای زیاد می تواند باعث اسهال، مدفوع شل شود و واکنش های آلرژیک شود.

برخی تحقیقات انجام شده نشان می دهد که ALA می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش داده یا رشد تومور را ارتقا بخشد. با این حال، بخش اعظم این تحقیق سوداگرانه است و تحقیقات دیگر نشان می دهد که تخم کتان در واقع می تواند به نفع سلامت پروستات مردان باشد .

تحقیقات بیشتر نشان می دهد که ALA در غذاهای دارای چربی های اشباع بالا مبتنی بر حیوانات، با سرطان پروستات مرتبط است و حتی در این صورت، ALA ممکن است مقصر نباشد و سایر مواد موجود در آن مواد غذایی رشد تومور را بیشتر کند. هر کسی که نگران اثرات روغن تخم کتان بر پروستات است. قبل از افزودن روغن تخم کتان به رژیم غذایی خود بایدبا پزشک معالج خود صحبت کند.

هرکسی که از روغن تخم کتان روی پوست و مو استفاده می کند باید آگاه باشد که در مورد استفاده از روغن تخم کتان در استفاده موضعی شواهد و اطلاعات کافی وجود ندارد. با این حال، یک مطالعه کوچک از ژل موضعی روغن تخم کتان آن را برای سندرم تونل کارپ ایمن و مؤثر دانست.

افرادی که نباید از روغن تخم کتان استفاده کنند عبارتند از:

زنان باردار: ممکن است اثرات منفی بر بارداری بگذارد، از جمله خطر افزایش زایمان زودرس.

کودکان: در مورد ایمنی روغن تخم کتاندر مورد کودکان، شواهد واطلاعات کافی وجود ندارد، اگرچه احتمالاً مصرف مقادیر کمی از تخم کتان برای کودکان بی خطر است.

مادران شیرده: درمورد ایمنی روغن تخم کتان برای زنانی که شیرده هستند ، اطلاعات کافی وجود ندارد.

مبتلایان به اختلالات خونریزی: روغن تخم کتان ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد بنابراین فردی که دارای اختلال خونریزی است باید قبل از استفاده از روغن تخم کتان در مواد غذایی و به صورت مکمل یا به عنوان یک درمان موضعی با پزشک خود صحبت کند.

جراحی: از روغن تخم کتان نباید قبل از عمل استفاده شود و باید حداقل دو هفته قبل از عمل و بعد از عمل متوقف شود تا از خطر خونریزی جلوگیری شود.

مصرف داروهای لخته شدن خون : مصرف روغن تخم کتان با داروهایی که لخته شدن خون را کند می کند (به عنوان مثال آسپیرین، دیکلوفناک، وارفارین و غیره) ممکن است خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهد.

خواص روغن کتان در طب سنتی؛ عوارض و مقدار مصرف

خواص روغن کتان برای پوست صورت

مقدار مصرف و آماده سازی:

دوز استانداردی برای روغن تخم کتان وجود ندارد. این ماده به عنوان روغن مورد استفاده در تهیه مواد غذایی و مکمل ها موجود است. دوز توصیه شده بر اساس تولید کننده متفاوت است. برای تشخیص اینکه آیا یک مکمل روغن تخم کتان برای شما مناسب است، با پزشک خود مشورت کنید.

روغن دانه کتان را می توان به عنوان روغن در سالاد، در سس های سرد استفاده کرد و به آب میوه یا اسموتی اضافه کرد. با این حال، روغن نباید در دستور العمل هایی که نیاز به گرم شدن دارند، از قبیل پختها استفاده شود. هنگامی که در معرض گرما قرار دارد، می تواند مواد شیمیایی مضر تشکیل دهد.

علاوه بر استفاده در مواد غذایی، روغن تخم کتان را می توانید روی پوست بمالید و یا به کرم پوست مورد علاقه خود اضافه کنید تا رطوبت پوست افزایش یابد و سلامت پوست بهبود یابد. علاوه بر این، می توان از آن برای تقویت درخشش و رشد روی موها استفاده کرد.

خواص روغن کتان در طب سنتی؛ عوارض و مقدار مصرف

خواص روغن کتان در طب سنتی

 

دنبال چه چیزی بگردیم

به دنبال روغن در بطری مات باشید که از آن در برابر نور محافظت شود. برخی از روغن های تخم کتان دارای آنتی اکسیدان های اضافی دیگری هستند که باعث پایداری آن می شوند به این معنی که تا زمانی که در آن باز نشود نیازی به یخچال ندارد. در غیر اینصورت به دنبال روغن تخم کتان در بخش یخچال فروشگاه مواد غذایی خود باشید. پس از باز شدن، تمام روغن تخم کتان باید در یخچال نگهداری شوند.

روغن تخم کتان تازه دارای رایحه ای ملایم است که یادآور گل آفتابگردان یا کنجد است. روغن باید معطر شفاف و  رنگ طلایی زرد داشته باشد. برخی از روغن ها که به معروف به روغن با لیگنین بالا، معروف هستند حاوی ذره ای از دانه کتان هستند و به نظر می رسد که در آن خاک یا خاک ریز وجود دارد که طبیعی است.

روغنی که کدر باشد، بوی ماهی یا مانند روغن سرخ شده یا طعمی تلخ یا سوخته دارد، سفت و سخت است و نباید از آن استفاده کرد. اگر بوی ناخوشایندی داشت یا تاریخ انقضاء آن گذشته است، آن را بیرون بیندازید.

 

سخن پایانی :

روغن تخم کتان دارای اسیدهای چرب امگا 3 و سایر ترکیبات سالم است و نشان داده شده است که دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است. بیشتر تحقیقات انجام شده در مورد اثربخشی و فواید سلامتی روغن تخم کتان بر روی مدلهای حیوانی بوده و مطالعات انسانی محدود بوده است. بنابراین، برای هرکسی که روغن تخم کتان را به صورت مکمل یا به عنوان یک روغن در نظر دارد، مهم است که با پزشک در مورد ایمنی و اقدامات احتیاطی صحبت کند.

منبع: verywellhealth

 

مطالب مرتبط :

خواص دانه شاهدانه و روغن شاهدانه برای سلامتی

5/5 - (6 امتیاز)