نقش گیاهان خانگی در کاهش آلودگی هوا

نقش گیاهان خانگی در کاهش آلودگی هوا

نقش گیاهان خانگی در کاهش آلودگی هوا :

امروزه توجه بیشتری به گیـاهان به عنوان چاره‌ای بـر آلودگی هوا در شهرها، معطوف شده اسـت، چرا که گیـاهان طی فرایند فتوسنتز کربن با جذب دی اکسیـد کربن و تبدیل آن به اکسیژن بطور طبیعی کربن اضافی هوا را جذب مي‌کنند. همچنین طی فرایند فتوسنتز، بـرگ درختان سایر مواد شیميـایی مانند اکسیـدهای نیتروژن، آمونیم تولیـد شده در هوا، بخشی از دی اکسیـد گوگرد و ازن که مولد قسمتی از مشکلات مه آلودگی و اثرات گلخانه‌ای هسـتند را از محیط خارج مي‌کند.

بـرگ درختان با جذب و حفظ گرد و غبار و سایر ذرات معلق هوا تا زمان شسـت‌وشو و بارندگی مقدار گرد و غبار و سایر ذرات معلق هوا را تا 75 درصد کاهش داده و تاثیر به‌سزایی بـر بهبود کیفیت هوا دارد.

اگر چه بشر امروزه به تکنولوژی‌های مختلفی دسـت یـافته اسـت، ولی به نظر مي‌رسد بـرگ درختان و گیـاهان مي‌توانند بهترین وسیله جهت بهبود کیفیت هوای محیط زیسـت بشری باشد. این جانداران قادرند گازها و ذرات الاینده را از هوا خارج کرده، مصرف انرژی را کاهش داده، باعث کاهش دمای جو زمين شده و جوامع را در جهت زندگی هرچه مطلوب تر یـاری کنند.

نقش گیاهان خانگی در کاهش آلودگی هوا

تاثیر گیـاهان در کیفیت هوا

نقش گیـاهان در کاهش آلودگی هوا :

گیـاهان را مي‌توان یکی از مفیـدترین و بی ضررترین راه‌های از بین بـردن آلودگی‌های شیميـایی دانسـت.
گیـاهان قادر به دریـافت بسیـاری از سموم و مواد شیميـایی و دفع آن‌ها هسـتند. اما گیـاهان ميتوانند به روش های مختلف در جذب سموم عمل کنند.

1- آن‌ها قادر هسـتند تا سموم محیط پیرامونشان را از طریق بـرگ ها دریـافت و به ریشه های خود منتقل کنند. این سموم بعد از مدتی در ریشه ها به مواد مغذی تبدیل ميشود و به رشد گیـاه کمک ميکند.

2- روش دیگر بـرای جذب سموم از طریق ریشه های گیـاه اسـت. سموم از طریق ریشه ها جذب شده و به صورت مواد غذایی در آنها ميماند.

3- گیـاهان ميتوانند از طریق بـرگ ها دی اکسیـد کربن را جذب و با انجام عمل فتوسنتز اکسیژن به محیط پیرامون خود پمپاژ کنند.

اما انسان ها بـرای دریـافت این اکسیژن تولیـد شده، هر چه به گیـاه نزدیک تر باشند بهتر اسـت. پس به همين دلیل نگهداری از گیـاهان در محیط زندگی تاثیر بیشتری در سلامتی شما خواهد داشت. گیـاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا با حضور در فضای خانه و یـا محل کار، تمام تلاش خود را در حفظ سلامتی شما ميکنند.

البته گیـاهان بزرگ تر و بلند تر که بـرگ های بیشتری دارند تصفیه کننده های خوبی بـرای هوا هسـتند. اما در ميـان گیـاهان کوچک و کوتاه قامت نمونه هایی هسـتند که به گیـاهان تصفیه کننده شهرت یـافته اند. ما بـرای معرفی این گیـاهان و اثبات تصفیه کنندگی آن‌ها به شواهدی نیـازمندیم. در اینجا سه نمونه از تحقیقات و شواهد را بـرای شما بازگو ميکنیم:

نقش گیاهان خانگی در کاهش آلودگی هوا

نقش گیـاهان آپارتمانی در بهبود کیفیت هوا

1- تحقیقات ناسا :

بـرخی از تحقیقات در مرکز ناسا نشان داده اسـت که گیـاهان آپارتمانی ميتوانند تاثیر قابل توجهی در بهبود کیفیت هوا در منازل و محیط های اداری داشته باشند. گیـاهان حتی مي‌توانند در محافظت انسان ها از سموم شیميـایی مانند فرمالدهیـد ، آمونیـاک و بنزن نیز موثر باشند.

2 – تحقیق گیـاهان داخلی :

در یک سری از تحقیقات در سال ۱۹۹۶ مشخص شد که هوای یک اتاق خواب بدون گیـاه ۵۰ درصد بیشتر از هوای یک اتاق دارای گیـاه در معرض ميکروب های مختلف قرار دارد.

3- تحقیق گیـاهان گلخانه ای :

در یک تحقیق آزمایشگاهی در سال ۱۹۸۵ دکتر ولترتون در یک اتاق حاوی گازهای مونواکسیـد کربن و دی اکسیـد نیتروژن گیـاهان عنکبوتی بسیـاری گذاشت و اتاق را مهر و موم کرد. در این تحقیقات مشخص شد که پس از گذشت ۲۴ ساعت ميزان گازهای موجود در اتاق به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یـافته اسـت.

4 – تحقیق فرمالدهیـد :

در تحقیقی دیگر توسط دکتر ولترتون مشخص شد که تعدادی از گیـاهان توانایی از بین بـردن سم فرمالدهیـد در فضای بسـته آزمایشگاه را دارند.فرمالدهیـد یک سم رایج خانگی اسـت که توسط بـرخی لوازم خانگی تولیـد شده و در هوا رها ميشوند.

نقش گیاهان خانگی در کاهش آلودگی هوا

کدام گیـاه اکسیژن بیشتری تولیـد ميکند

گیـاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

اکنون با جمع بندی این تحقیقات سعی ميکنیم تعدای از گیـاهان که توانایی تصفیه هوای محیط زندگی شما را دارند معرفی کنیم.

گیـاهان عنکبوتی :

رشد و تکثیر گیـاهان عنکبوتی راحت اسـت، که این ویژگی آن­ها را حتی بـرای افرادی که در نگه­داری و پرورش گیـاه سررشته ­ای ندارند تبدیل به گزینه ­ای مناسب مي­کند. این گیـاهان انعطاف­ پذیر بوده و دارای شاخ ­وبـرگ پرپشت با گل­های سفیـد هسـتند. گیـاهان عنکبوتی سمومي مانند بنزن، فرمالدهیـد، مونوکسیـد کربن و گزیلن را از منزل دفع مي­کنند.

این گیـاهان را مي­توان همراه با حیوانات خانگی در منزل نگه­داری کرد که این امر خود یک امتیـاز اضافی محسوب مي­شود. گیـاهان عنکبوتی در دماهای خنک تا متوسط رشد مي­کنند و خاک خشک بـرای آن­ها بهتر اسـت. بـرای این گیـاهان نور غیرمسـتقیم خورشیـد بهترین شرایط اسـت.

نقش گیاهان خانگی در کاهش آلودگی هوا

گیـاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

پاپیتال :

گیـاه پاپیتال یک گزینه­ کلاسیک اسـت که در همه­ منازل زیبا جلوه مي­کند. این گیـاه به توانایی در حذف مواد شیميـایی مضر موجود در هوا، ضمن زیبا جلوه کردن شناخته مي­شود. نگه­داری از این گیـاه آسان اسـت، زیرا مي­تواند در هر دو شرایط نور کامل یـا سایه­ کامل در محیط­ هایی با اندازه­ های مختلف به حیـات خود ادامه دهد. زنده نگه­ داشتن این گیـاه بـرای مدت طولانی حتی بـرای افرادی که سررشته­ ای از پرورش گیـاهان ندارند راحت اسـت.

آگلونما :

آگلونما یک گیـاه عالی بـرای کمک به پاک­سازی هوای درون منزل اسـت. نگه­داری از این گیـاه نیز راحت اسـت، نیـازمند نور کم تا متوسط مي­باشد و تا ارتفاع ۶۰ سانتی­متری رشد مي­کند. با این­که این گیـاهان بـرای هوای داخل منزل شما عالی هسـتند، اما توجه داشته باشیـد که دارای محرک­ هایی هسـتند که مي­توانند بـرای حیوانات خانگی شما مضر باشند، از این رو بـرای منازلی که دارای سگ یـا گربه هسـتند مناسب نمي­ باشند.

گیـاه شمشیری:

این گیـاه پرنشاط که به نام گیـاه مار نیز شناخته مي­شود بـرای تصفیه­ هوای منزل شما از سموم مضر (بدون این­که کار زیـادی از جانب شما انجام دهد) عالی مي­باشد. این گیـاه مي­تواند در بـرخی از شرایط سخت زنده بماند، از جمله گسـتره­ وسیعی از دماها و شرایط نوردهی. گیـاه شمشیری به آب­دهی کمي نیـاز دارند، از این رو بایـد توجه داشت که بیش از حد به آن آب داده نشود.

اسپاتی فیلوم :

این گل سرحال انرژی فوق العاده ای به خانه اضافه مي‌کند. توانایی بالایی که در از بین بـردن گازهای سمي مثل فورمالوییـدها و مونوکسیـد کربن دارد، آن را گزینه بسیـار مناسبی بـرای تصفیه هوای خانه شما مي‌سازد. نگهداری راحت و بی‌دردسری دارند. به محض اینکه نیـاز به آبیـاری داشته‌باشند بـرگ‌ها شل و افتاده مي‌شوند.

البته یک نکته حساس دارند و آن اینکه بـرگ‌هایشان مي‌تواند کمي بـرای انسان و حیوانات خانگی سمي باشند. بنابـراین بهتر اسـت جایی قراربگیرند که دسـت حیوانات خانگی به آنها نرسد. خودتان هم اگر بـرگ هایش را لمس کردیـد بهتر اسـت دسـتتان را بشوییـد.

نقش گیاهان خانگی در کاهش آلودگی هوا

 

نقش گیـاهان در کاهش آلودگی هوا

بامبو :

بامبو یک فیلتر فوق العاده بـرای گازهای فورمالوییـد خانگی اسـت. بامبو در نور مسـتقیم خورشیـد و یـا خانه های پر نور حال و روز خوبی پیـدامي‌کند. هر چقدر اجازه رشد و قدکشیـدن به بامبو بدهیـد هوای سالم‌تری را خواهیـد داشت. در نظر داشته‌باشیـد که گاهی ارتفاع بامبو به ۳/۵ متر مي‌رسد و این موضوع بـرای خانه های با سقف‌ هایی بلند ایـده‌آل اسـت.

مطالب مرتبط :

روش پرورش و نگهداری گل گندمی در منزل

روش نگهداری از کاکتوس در خانه

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)