خواص عناب برای لاغری

خواص عناب برای لاغری

خواص عناب برای لاغری و سلامتی

تاکنون گیاهان زیادی برای مصارف درمانی، شناسایی شده اند و از گذشته نیز از گیاهان دارویی به اشکال مختلف استفاده می کردند. یکی از دلایل مهمی که باعث می شود تا مردم به سمت گیاهان دارویی بروند، عوارض کم و خواص بی شمار آنها برای سلامتی بدن است. در این مقاله نیز می خواهیم در مورد خواص عناب برای لاغری صحبت کنیم.

متاسفانه در جوامع امروزی، چاقی گریبان افراد بی شماری را گرفته است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا شما را با خواص لاغری عناب آشنا کنیم. البته عناب به غیر از لاغری، خواص بی شمار دیگری نیز دارد. تقویت خواب و آرامش، کاهش استرس و اضطراب، تقویت هضم سالم، محافظت از قلب و مغز و محافظت در برابر سرطان و…، از جمله خواص دیگر عناب به شمار می روند.

بگذارید قبل از هر چیزی ابتدا خود عناب را برای شما عزیزان معرفی کنیم. سپس به سراغ خواص آن برای لاغری و دیگر خواص آن برویم. البته در این بخش برخی از عوارض عناب را نیز بیان خواهیم کرد. امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان، مفید و مثمر ثمر واقع گردد.

 

عناب چیست؟

خواص عناب برای لاغری

طبع عناب ملایم و مایل به تر است. این گیاه کوچک و درختچه ای مانند، بومی مناطق آسیا و استرالیا و همچنین جنوب اروپا و بخش هایی از جنوب ایالات متحده است. عناب، دارای یک میوه خوراکی است که شبیه خرما است. میوه عناب شیرین و سرشار از فیبر است که دارای ارزش غذای ، منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین های گروه B، مواد معدنی از جمله آهن، فسفر و کلسیم و اسیدهای چرب سالم است.

عناب هزاران سال در طب سنتی چینی، به عنوان آرام بخش، عناب برای لاغری، تسکین دهنده اضطراب، کمک به دستگاه گوارش و غیره، به کار رفته است. دانه عناب را می توان به صورت خام، آسیاب شده، خیس خورده در آب و حتی به صورت آبگرفته مصرف کرد و زیبایی و سلامت را به بدن خود هدیه دهید.

عناب برای لاغری

خواص عناب برای لاغری

مصرف میوه و سبزیجات برای کاهش وزن، بسیار توصیه می شود. عناب را نیز می‌توان در این دسته قرار داد. همانطور که گفتیم، یکی از خواص عناب کمک به لاغری است. این میوه با کالری کم و میزان بالایی از پروتئین و فیبر نیازهای تغذیه‌ای شما را تأمین می‌کند.

از طرفی مصرف آن در رژیم غذایی می تواند به شما احساس سیری بدهد و شما را مدت زمان بیشتری سیر نگه دارد و در نتیجه فاصله زمانی بین وعده های غذاییتان افزایش یابد. شما با خوردن عناب میزان زیادی فیبر و پروتئین به دست می‌آورید؛ در مقابل این میوه کالری کمی در اختیار شما قرار می‌دهد.

بنابراین کالری کم سبب می‌شود تا چربی کمتری در عضلات شما جمع شود و سطح کلسترول خونتان پایین بیاید. اگر می‌خواهید وزنتان را کم کنید؛ عناب را به همراه سایر سبزی های آبدار در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

پروتئین‌ها، کربوهیدرات، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور موجود در عناب می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی سالم و مقوی نیازهای بدنتان را تأمین کرده و در نهایت بدن سالم‌تری را در اختیار شما قرار دهد.

پکتین موجود در عناب نوعی فیبر محلول به حساب می‌آید که سبب کاهش چربی بدن می‌شود. به همین علت بعد از مصرف آن ساعت‌ها احساس گرسنگی ندارید و در مقابل، کالری کم آن سبب می‌شود که یک میان وعده مقوی اما کم کالری مصرف کنید که در نهایت به کاهش وزن شما کمک می کند.

همچنین شما می‌توانید علاوه بر استفاده از میوه عناب، از دم کرده برگ‌های درخت عناب نیز برای از بین بردن چربی‌های بدنتان استفاده کنید و به تناسب اندام برسید. این چای و دمنوش در بیشتر کشورهای آسیایی مثل کره و چین رواج دارد و از نظر آن‌ها سبب سلامت بدن و همچنین کاهش وزن و چربی‌های اضافه می‌شود.

خواص عناب برای سلامتی

خواص عناب برای لاغری

عناب را به هر شکلی که مصرف کنید، آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی ارگانیک قوی موجود در آن، طیف گسترده‌ای از خواص را برایتان به ارمغان می‌آورد. خواص عناب برای لاغری و کاهش وزن را برایتان بیان کردیم. حالا در ادامه می توانید با دیگر خواص عناب آشنا شوید.

خواص عناب برای درمان بی خوابی

حل مشکلات خواب یکی از خواص عناب است. مصرف عصاره عناب می‌تواند درمان خانگی مناسبی برای کسانی باشد که مشکل بی خوابی یا بی قراری دارند. خاصیت آرامش‌بخشی که در ترکیبات ارگانیک این میوه‌ی مفید وجود دارد، ذهن و بدن را آرام می‌کند و بنابراین اگر شب‌ها راحت به خواب نمی‌روید کمی جوشانده عناب می‌تواند همان چیزی باشد که برای یک خواب راحت و عمیق به آن احتیاج دارید.

درمان تنگی نفس با عناب

جوشانده عناب، گرفتگی صدا، آسم و تنگی نفس را برطرف می‌کند. برای تهیه این جوشانده، 50 گرم عناب را در یک لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آن دو سوم شود. سپس آن را مصرف کنید

کاهش استرس و اضطراب با عناب

ترکیبات موجود در عناب به رفع اضطراب بدن کمک کرده و نقش آرام بخش را برای بدن دارند. استفاده از روغن عناب در ماساژ درمانی و یا مصرف آن به صورت خشک و تازه می تواند اختلالات هورمونی و استرس های شما را برطرف کند.

خواص عناب برای لاغری

عناب برای پیشگیری از بیماری‌های استخوانی

با افزایش سن، استخوان‌های بدن ضعیف‌تر می‌شوند، بنابراین با مصرف عناب می‌توانید از بسیاری از بیماری‌های استخوانی در جلوگیری کنید. این میوه سرشار از کلسیم، مواد معدنی، فسفر و آهن است.

تنظیم گردش خون با عناب

عناب یکی از منابع غنی از آهن و فسفر است که هر دو از عناصر مهم در گلبول‌های قرمز خون هستند. اگر به فقر آهن یا کم خونی دچار هستید، ممکن است علائمی مثل ضعف عضلانی، خستگی، سوءهاضمه،‌ سرگیجه و اختلال شناختی در شما بروز کند. با افزایش آهن و فسفر دریافتی از طریق میوه عناب،‌ گردش خون شما بیشتر می‌شود و در نهایت، اکسیژن رسانی به اندام‌های شما بهتر خواهد شد.

عناب، یبوست را درمان می کند

در مطالعه ای در سال 2008، اثرات دمنوش عناب را بر زمان عبور گوارش و ماده مدفوع در همسترها مورد آزمایش قرار دادند. محققان دریافتند که این دمنوش، نه تنها زمان گذار از روده را بهبود می بخشد، بلکه سطح آمونیاک را در مدفوع کاهش می دهد. محققان نتیجه گرفتند که دمنوش عناب می تواند سبب کاهش فشار روده شود، در زمانی که در معرض مواد سمی است. با این حال، مطالعات انسانی باید پیش از هر گونه ادعایی انجام شود.

خواص عناب برای لاغری

مطالب مرتبط: برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

عناب باعث افزایش ایمنی بدن می شود

عناب به علت داشتن مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله ویتامین C،‌ ویتامین A و ترکیبات ارگانیک مختلف و اسیدها به شیوه‌های مختلفی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند رادیکال‌های آزاد را که عامل بسیاری از امراض و بیماری‌ها هستند خنثی کنند. علاوه بر این ویتامین C، منجر به افزایش تولید گلبول‌های سفید می‌شود و همان‌طور که می‌دانید گلبول‌های سفید اولین خط دفاعی سیستم ایمنی بدن هستند.

عناب به عنوان کاهنده قند خون

عناب می تواند قند خون را کاهش دهد و این باعث می شود تا در برابر دیابت و سایر اختلالات متابولیکی مفید باشد. برخی دانشمندان فکر می کنند که توانایی کاهش قند خون عناب از غلظت بالای ویتامین A ناشی از آن است که می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. تحقیقات دیگر به اثرات مثبت عناب بر آدیپونکتین، هورمونی که قند خون و سایر نشانگرهای متابولیک را تنظیم می کند، اشاره دارد.

خواص عناب برای سرماخوردگی

عناب ضد سرفه است و درد سینه را برطرف می‌کند، افراد برای رفع سرفه، سرما‌خوردگی، خلط و تسکین علائم آسم، باید به مقدار مساوی از گیاهانی مثل آویشن شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی، قدومه شیرازی، بارهنگ و هفت عدد عناب را با هم ترکیب کنند و در طول روز این معجون را میل کنند. اشخاص باید استفاده از این ترکیب را به مدت سه تا هفت روز ادامه بدهند. این معجون مثل یک آنتی بیوتیک‌ گیاهی عمل می‌کند.

خواص عناب برای لاغری

عناب به عنوان یک ضد التهاب

دانشمندان چندین فیتوشیمیایی مهم با نام ساپونین ها را در عناب شناسایی کرده اند. این مواد شیمیایی گیاهی طبیعی از قابلیت های ضد التهابی قدرتمند برخوردار هستند و تحقیقات علمی نشان می دهد که آنها تأثیر مفیدی بر سیستم ایمنی بدن دارند. عناب همچنین حاوی فلاونوئیدها و پلی ساکاریدها، ترکیبات فیتوشیمیایی است که دانشمندان معتقدند در تقویت سیستم ایمنی نیز نقش مهمی دارند. توانایی گیاه در کاهش التهاب به احتمال زیاد منبع اثر تسکین دهنده درد عناب است.

عناب برای هضم سالم

عناب هزاران سال است که برای معالجه مشکلات گوارشی از جمله نفخ، درد معده و یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات نشان می دهد عناب می تواند اسید معده را کاهش دهد، همچنین به محافظت در برابر و درمان زخم معده کمک می کند. تحقیقات همچنین نشان می دهد عناب در بهبود یبوست مزمن بسیار مؤثر است.

خواص عناب برای جوش

یکی از راه‌های بسیار تاثیرگذار آنتی اکسیدان‌های عناب برای سلامت پوست است. آب عناب و عصاره‌ی آن می‌تواند مقدار زیادی از التهابات و زخم‌های پوستی و همچنین عفونت‌های آن را درمان کند. (شامل، پسوریاس، اگزما و آکنه) به علاوه استفاده از خود میوه‌ عناب نیز تاثیرات عصاره و آب آنرا دارد. همچنین از بروز چین و چروک و زخم (که به عنوان زخم‌های افزایش سن معروف هستند) نیز با تنگ و جمع کردن پوست جلوگیری می‌کند و سبب اکسیژن رسانی بیشتر به بافت‌ها از طریق گردش خون می‌شود.

خواص عناب برای لاغری

عناب برای سلامتی متابولیک

عناب می تواند در کاهش قند خون مؤثر باشد، و آن را به عنوان یک درمان طبیعی بالقوه مفید برای محافظت در برابر و معالجه دیابت و سایر اختلالات مربوط به قند خون مانند سندرم متابولیک، مفید می کند. تحقیقات همچنین عناب را دارای خاصیت ضد چاقی، با توانایی جلوگیری از تجمع چربی در بدن دانست.

عناب برای سلامت قلب و عروق

آنتی اکسیدان و ضد التهاب عناصر عناب ممکن است مزایا و محافظت های گسترده ای را به قلب و سیستم قلبی و عروقی ارائه دهد. ساپونین های موجود در عناب می توانند به کاهش کلسترول کمک کنند. در تحقیقات علمی، نشان داده شده است که عناب سطح کلسترول HDL سالم را افزایش می دهد، بدون اینکه باعث افزایش کلسترول LDL شود.

مطالعات همچنین نشان می دهد که عناب قادر به کاهش سطح تری گلیسیرید و غلظت پروتئین واکنشی C است. عناب ممکن است در برابر تصلب شرایین، ایجاد مواد در شریان ها که جریان خون سالم را مختل می کند، محافظت کند.

عناب برای محافظت از مغز

تحقیقات نشان می دهد عناب ممکن است تعدادی از مزایای محافظتی برای مغز از جمله محافظت از سلولهای عصبی در برابر آسیب و زوال، کمک به ترمیم حافظه و بهبود یادگیری و محافظت در برابر اختلال شناختی داشته باشد. تحقیقات جدید نشان می دهد عناب ممکن است بتواند فعالیتهای ناکارآمد در مغز را که عامل بیماری آلزایمر است، مسدود کند.

خواص عناب برای لاغری

مقدار مصرف عناب

دوز مناسب عناب به سن، وزن و سلامتی فرد و همچنین شرایط درمان، بستگی دارد. عناب ممکن است به تنهایی استفاده شود و همچنین ممکن است در ترکیب با سایر داروهای طبیعی در مکمل ها نیز یافت شود. به طور کلی، توصیه می شود که کاربران با کمترین دوز پیشنهادی شروع کرده و در صورت لزوم به تدریج افزایش دهند.

عوارض جانبی و احتمالی عناب

خواص عناب برای لاغری

عناب به طور کلی توسط بزرگسالانی که مشکل جدی ندارند، مصرف می شود. افراد زیر باید قبل از استفاده از عناب با پزشک مشورت کنند:

  • زنانی که در دوران بارداری یا شیردهی قرار دارند.
  • مبتلایان به دیابت. عناب می تواند قند خون را کاهش دهد، اما افراد مبتلا به دیابت یا قند خون قبل از استفاده از عناب باید با پزشک خود مشورت کنند.
  • افرادی که حساسیت به لاتکس دارند. اگر به لاتکس حساسیت دارید ممکن است به عناب حساسیت داشته باشید. افراد مبتلا به حساسیت به لاتکس باید از مصرف عناب خودداری کنند.
  • بیماران جراحی. تأثیر عناب بر قند خون ممکن است مانع از کنترل قند خون در حین و همچنین بعد از عمل شود. عناب همچنین می تواند سیستم عصبی مرکزی بدن را آهسته کند، همانند بیهوشی و سایر داروهای مورد استفاده در جراحی. توصیه می شود افراد حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده، از مصرف عناب خودداری کنند.

تداخل دارویی عناب

خواص عناب برای لاغری

داروهای دیابت: عناب می تواند قند خون را کاهش دهد. در کنار داروهای دیابت که برای کاهش قند خون استفاده می شود، استفاده از عناب ممکن است منجر به افت قند خون شود. داروهای دیابت عبارتند از: گلیمپراید، گلیبورید، انسولین، متفورمین، پیوگلیتازون، روزیگلیتازون، کلرپروپامید، گلیپیزید، تولبوتامید و غیره.

داروهای آرام بخش: از آنجا که عناب می تواند دارای اثرات آرام بخش باشد، استفاده از آن همزمان با داروهای آرام بخش ممکن است به خواب آلودگی بیش از حد منجر شود.

داروهایی که تحت تأثیر کبد قرار دارند: عناب ممکن است در اثر بخشی برخی داروها که توسط کبد شکسته شده و تغییر یافته است، اختلال ایجاد کند. اگر داروهای تحت تأثیر کبد مصرف می کنید، قبل از استفاده از عناب با پزشک خود مشورت کنید.

گیاهان و مکمل هایی که فشار خون را کاهش می دهند: از آنجا که عناب می تواند قند خون را کاهش دهد، استفاده از آن در ترکیب با سایر گیاهان و مکمل هایی که باعث کاهش قند خون نیز می شوند منجر به افت قند خون می شود. گیاهان و مکمل هایی که می توانند قند خون را کاهش دهند شامل موارد زیر است:

  • آلفا لیپوئیک اسید
  • خربزه تلخ
  • مکمل کرومیوم
  • گیاه پنجه شیطان
  • زغال اخته
  • سیر
  • آدامس گوارا
  • شاه بلوط هندی
  • جینسنگ پاناکس
  • پسیلیوم
  • جینسنگ سیبری

گیاهان دارویی و مکمل هایی با اثرات آرام بخش: استفاده از عناب به همراه سایر گیاهان دارویی و مکمل هایی که به عنوان آرام بخش عمل می کنند ممکن است به خواب آلودگی بیش از حد منجر شود. گیاهان و مکمل هایی که می توانند اثرات آرام بخش داشته باشند عبارتند از:

  • گیاه کالاموس
  • خشخاش کالیفرنیا
  • علف گربه
  • گیاه رازک
  • گیاه کاوا
  • مکمل ال- تریپتوفان
  • ملاتونین
  • مریم گلی
  • مخمر سنت جان
  • گیاه ساسافراس
  • گیاه عرقچین

نتیجه گیری

در این مقاله با خواص عناب برای لاغری و دیگر خواص آن آشنا شدید. ولی به شما عزیزان توصیه می کنیم که پیشگیری، بهتر از درمان است و قبل از اینکه کارتان به اینجا برسد، بهتر است که از همان ابتدا از سلامتی خود مراقبت کنید. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد.

منبع: thesleepdoctor.com

 

2.6/5 - (38 امتیاز)