چگونه مژه های بلند و پر پشتی داشته باشیم

چگونه مژه های بلند و پر پشتی داشته باشیم

یکی از دلایل چشمــان زیبا را مــی توان داشتن مژه هــای بلند و پر پشت دانســت که زیبایی چشمــان را دو چندان مــی کند.عوامل زیادی بر داشتن مژه هــای بلند و پر پشت دخیل اســت مــانند : بالارفتن سن که بدن دچار کمبود مواد معدنی و ویتامــین مــی شود، آرایش هــای زیاد و اســتفاده از لوازم آرایشی نامرغوب، برخی بیمــاری هــا و در برخی از افراد هم ژنتیک عامل اصلی پرپشتی و بلندی یا کوتاهی اســت. البته نباید از این موضوع غافل بود که راه کارهــایی هم برای مژه هــای بلند و پر پشت وجود دارد امــا مژه هــا به چشمــان بسیار نزدیک هســتند و باید در انتخاب روش هــا بسیار حساس باشید که خطری شمــا را تهدید نکند در ادامه برخی روش هــای خانگی و غیر خانگی را با هم برسی مــی کنیم.

 

برخی از علل کم پشتنی مژه هـا عبارت انـد از :

همــان طور که موهـایتان را تقویت مـی کنید به همــان انـدازه باید از مژه هـا مراقبت کنید یکی از علائمـی که نشان مـی دهد باید به تقویت مژه هـا بپردازید ریزش مژه هـا اسـت. مژه هـا همــاننـد موهـای دیگر بدن بطور طبیعی ریزش دارد امــا زمــانی که این ریزش موجب رشـد مجدد مژه هـا نشود مژه کچل و خالی مـی شود که باید ریشه مژه تقویت شود.

ژنتیک : برخی از افراد به طور ارثی مژه هـای کم پشت و نازک دارنـد .

برخی بیمــاری هـا : بی مویی مــادر زادی یا بی مویی همراه برخی اختلالات مــادرزادی چشم، ایدز ،لوپوس اریتمــاتو ، اختلالات هورمونی، اختلالات تیروئید ،دیابت،اختلال غده ادرنال و هیپوفیز، بیمــاریهـای روده ای مــاننـد سلیاک

عفونت هـای مزمن یا حساسیت هـای مژه : درمــاتیت سبورئیک ،روزاسه، گل مژه ، اگزمــای مزمن کنار چشم و پلک هـا و خارش و خارانـدن مداوم مژه هـا

کمبود مواد معدنی و ویتامـین هـا : آهن ،اسیدفولیک و …..

بیمــاری هـای عصبی : که فرد در حالت اسـترس با کنـدن موی مژه ارامش مـیگیرد.

 آرایش و مواد زیبایی : مــاننـد: فر زدن مکرر مژه هـا ، تاتو خط چشم و حساسیت به ان ، دسـتکاری جهت کاشت مژه مصنوعی و حساسیت به چسب مژه ، اسـتعمــال مکرر ارایش هـای سنگین اطراف چشم و روی مژه .

موارد آرایشی فوق با ایجاد ضربات مداوم بر بسـتر مژه هـا مثلا در فر زدن هـای مکرر یا حساسیت به ریمل یا خط چشم مـی توانـد عامل ریزش مژه باشـد . اسـتفاده مکرر از ریمل به علت سنگین شـدن مژه هـا نیز مـی توانـد به مژه اسیب برسانـد . این مواد ارایشی باید شبهـا از اطراف چشم پاک گردنـد که گاه به دلیل واترپروف ( ضد اب) بودن این مواد نیاز به ضربات مکرر بر مژه برای تمـیز کردن این ارایش خـواهد بود و این امر نیز باعث اسیب بیشتر مژه هـا مـی گردد .

چگونه مژه های بلند و پر پشتی داشته باشیم

روش هـای خانگی و طبیعی پرپشت کردن مژه

 

روغن کرچک

روغن کرچک یک داروی خانگی برای رشـد مژه‌هـاسـت. شمــا مـی‌توانید قبل از خـوابیدن، روغن کرچک را با یک برس ریمل تمـیز روی مژه‌هـای خـود بمــالید. همچنین مـی‌توانید آن را در ابروهـای‌تان هم بمــالید تا ظاهر کامل‌تری داشته باشید. برای جلوگیری از ریختن هر نوع روغن اضافی روی پوسـت‌تان از یک گوش پاک‌کن اسـتفاده کنید. پس از زدن روغن روی مژه‌هـای خـود بخـوابید.

اگر برس ریمل نـدارید، مـی‌توانید از انگشتان خـود برای زدن روغن کرچک اسـتفاده کنید.روز بعد روغن کرچک را با پاک‌کننـده‌ی آرایشی یا آب و صابون پاک کنید.به دنبال روغن کرچک سرد، فشرده شـده و ارگانیک باشید. احتمــالا آن‌هـا را در داروخانه‌هـا و یا فروشگاه‌هـای آنلاین پیدا خـواهید کرد.

 

ویتامـین E

ویتامـین E را مـی‌توانید روی مژه‌هـای خـود بمــالید تا به رشـد آن کمک کنید. یک کپسول ژله‌ای ویتامـین E را باز کنید. مــایع درون آن را روی برس تمـیز یا انگشتان دسـت خـود بریزید. ویتامـین E را روی مژه‌هـای خـود بمــالید.

سعی کنید این کار را در شب انجام دهید و با مژه‌هـای آغشته به ویتامـین E بخـوابید.شمــا همچنین مـی‌توانید از روغن ویتامـین E هم اسـتفاده کنید. چنـد قطره از آن را روی انگشت تمـیز خـود بمــالید و به آرامـی روی مژه‌هـای خـود بزنید.

 

رشـد مژه با وازلین

روش دیگری که برای داشتن مژه پرپشت مفید اسـت اسـتفاده از وازلین اسـت. وازلین یکی از مواد طبیعی اسـت که تاثیر زیادی در مژه هـای بلنـد و پرپشت دارد و به افزایش جریان خـون و در نتیجه رشـد مژه کمک مـی کنـد.

اگر وازلین سفت اسـت اجازه دهید کمـی حالت مــایع پیدا کنـد. سپس با اسـتفاده از دو انگشت یا برس مژه از گوشه داخلی پلک به سمت گوشه خارجی به آرامـی(۲ الی ۳ دقیقه) مــاساژ دهید. برای نتیجه بیشتر هر شب اینکارو تکرار کنید و صبح با آب بشورید گذشت زمــان تاثیر وازلین را روی مژه هـا نشان مـی دهد.

 

مــاسک هـای طبیعی برای رشـد مژه

اسـتفاده از شیر و تخم مرغ که دارای پروتیئن و ویتامـین B هسـتنـد یک درمــان خانگی عالی برای ضخیم کردن مژه هـا مـی باشـد. همچنین اسـتفاده از آلوئه ورا تازه یا ژل آن به بلنـد کردن مژه کمک مـی کنـد.

چای سبز خنک شـده بخاطر داشتن فلاونوئیدهـا برای افزایش مژه موثر اسـت مـی توانید از چای سبز به مدت ۲ مــاه و روزانه به مدت ۱۵ دقیقه روی مژه قرار داده و با آب سرد شسـتشو دهید.اسـتفاده از سرم هـای ضد ریزش مــاننـد تقویت کننـده مژه سریتا بخاطر داشتن مــاده خاص زمــان رشـد سریع مژه را در کمتر مـی کنـد.

چگونه مژه های بلند و پر پشتی داشته باشیم

چای سبز

برای رشـد مژه‎هـایتان از چای سبز نیز مـی‎توانید اسـتفاده کنید. این چای برای سم زدایی از بدن شمــا مفید اسـت. برای داشتن مژه‎هـای بلنـد و جذاب، چای سبز غیر شیرین را در آب داغ بریزید تا دم بکشـد. سپس اجازه دهید خنک شود و سپس چشم‎هـای خـود را در آن باز و بسـته کنید.

پس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه، آن را با آب سرد بشویید. کافئین و فلاوونوئیدهـای موجود در چای سبز به رشـد مژه‎هـای شمــا کمک مـی‎کنـد. این چای سبز موجب حفظ سلامتی مژه‎هـای شمــا مـی شود و آن‎هـا را بلنـدتر، ضخیم‎تر، جذاب‎تر و قوی‎تر مـی‎کنـد.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا درمــان خانگی و فوق العاده دیگری سـت که با کمک آن مـی توانید مژه هـایی بلنـد و ضخیم داشته باشید. آلوئه ورا حاوی ویتامـین هـا و مواد مغذی متعددی سـت که رشـد مژه هـای شمــا را تسریع مـی کنـد. علاوه بر این، مژه هـا را مرطوب نگه مـی دارد.

هر شب قبل از رفتن به رختخـواب، با اسـتفاده از یک برس ریمل قدیمـی و تمـیز، مقداری ژل آلوئه ورای تازه را روی مژه هـایتان قرار داده و بمــالید. اجازه دهید این ژل تا صبح روی مژه هـایتان بمــانـد، سپس در صبح روز بعد با آب گرم آن را بشویید. همچنین مـی توانید، ۱ قاشق غذاخـوری ژل تازه آلوئه ورا را با ۱ قاشق غذاخـوری روغن جوجوبا و ۱ قاشق چایخـوری دمکرده بابونه مخلوط کنید.

سپس این مخلوط را روزی ۲ بار و با اسـتفاده از یک برس ریمل تمـیز روی مژه هـایتان بمــالید. بگذارید این مخلوط ۱۵ دقیقه روی مژه هـا باقی بمــانـد سپس با آب گرم چشمهـایتان را بشویید.هر کدام از این درمــانهـا را که انتخاب کردید به مدت چنـدین مــاه ادامه دهید تا نتیجه دلخـواهتان را بگیرید.

نکته مهم: قبل از اسـتفاده از آلوئه ورا حتمــا ژل آن را بطور کامل بشویید تا از پاک شـدن لاتکس یا شیرابه آن اطمـینان حاصل کنید.

 

نکات مراقبتی برای مژه هـای بلنـد و پر پشت

 

مــاساژ پلک هـا

مــاساژ دادن پلکهـا باعث تسریع رشـد مژه هـای شمــا مـی گردد. این کار باعث اصلاح جریان خـون به فولیکولهـای مو مـی شود که بدین معنی اسـت که مواد مغذی بیشتری به فولیکولهـا مـی رسد. این امر باعث تحریک رشـد موهـا و جلوگیری از نازک شـدن و شکسـتگی مژه هـا مـی گردد.مقدار کمـی روغن گیاهی، وازلین یا کره شی را روی پلک هـای خـود قرار دهید.با اسـتفاده از نوک انگشتانتان، پلک خـود را در امتداد خط مژه هـا با حرکات کوچک و آرام دورانی مــاساژ دهید.مــاساژ را به مدت ۵ تا ۷ دقیقه ادامه داده و این کار را ۲ بار در روز و به مدت چنـد مــاه انجام دهید.قبل از مــاساژ دادن پلکهـا، دسـتهـایتان را تمـیز بشویید.

 

برس زدن مژه ‎هـا

با برس کردن مژه‎هـا مـی‎توان غبار و ذرات اضافه‎ آن را حذف کرد. چون این ذرات نازک هسـتنـد سخت اسـت که بتوانیم آن را ببنیم. برس کردن مژه‎هـا به صورت دو بار در روز موجب توزیع روغن طبیعی در طول مژه مـی‎شود. این کار موجب مـی‎شود منابع تقویتی از خـون به سمت مژه‎هـا حرکت کننـد. با رعایت این کار شمــا مژه‎هـایی ضخیم، بلنـد و جذاب خـواهید داشت.

چگونه مژه های بلند و پر پشتی داشته باشیم

مدتی ریمل نزنید

ریمل، مژه‌هـای شمــا را پوشش مـی‌دهد که همـین مـی‌توانـد باعث تحریک آن‌هـا شود. پاک کردن ریمل از روی مژه‌هـای شمــا ممکن اسـت کمـی سخت باشـد و حتی ممکن اسـت باعث شود که مژه‌هـای شمــا کنـده شونـد. از زدن ریمل برای چنـد هفته خـودداری کنید. این کار به مژه‌هـای شمــا زمــان مـی‌دهد تا نفس بکشنـد و خـود را ترمـیم کننـد.

این شامل اسـتفاده نکردن از مژه مصنوعی نیز مـی‌شود. چسب مورد اسـتفاده در مژه‌هـای مصنوعی ممکن اسـت باعث تحریک و یا آسیب زدن به مژه‌هـایتان شود.
از طرف دیگر مـی‌توانید 1 یا 2 روز در هفته را بدون ریمل و مژه‌هـای مصنوعی پیش ببرید.

 

از ریمل ضد آب اسـتفاده نکنید جز موارد خاص

ریمل ضدآب خشک مـی‌شود و پاک کردن آن دشوار اسـت و هنگام پاک کردن مـی‌توانید به راحتی به مژه‌هـای خـود آسیب بزنید. اسـتفاده‌ی مکرر از ریمل ضدآب، مـی‌توانـد مژه‌‌هـای شمــا را ضعیف و شکننـده کنـد.

 

در پاک کردن آرایش،صبور باشید

پاک کردن آرایش هر شب قبل از خـواب برای داشتن مژه‌هـای سالم و قوی بسیار حائز اهمـیت اسـت، امــا برای پاک کردن آن باید مراقب باشید. اگر جزو افرادی هسـتید که هنگام پاک کردن ریمل از مژه‌هـایتان آن را زیاد مــالش مـی‌دهید تا تمـیز شونـد باید بگوییم با این کار ممکن اسـت مژه‌هـای شمــا شکسـته شود. بهتر اسـت از یک پاک کننـده‌ی آرایشی ملایم اسـتفاده کنید، به این صورت که پاک کننـده را روی یک پنبه بریزید و به آرامـی روی پلک خـود بکشید تا کاملا تمـیز شود.

 

آرایش خـود را شب پاک کنید

ریمل برای مژه‎هـا خیلی سنگین اسـت. باید هنگام پاک کردن آرایش خیلی با دقت این کار را کنید. اگر مواظب مژه‎هـایتان نباشید، ممکن اسـت به آن صدمه وارد شود و به انـدازه‎ی زمــانی که سالم بود رشـد نکنـد. رشـد مژه‎هـا زمــانی که بدون آرایش هسـتنـد بیشتر مـی‎شود. بنابرین برای اینکه مژه‎هـای شمــا نفس بکشنـد باید آرایش خـود را حتمــا قبل از خـواب و هرچه زودتر پاک کنید.

 

رژیم غذایی مناسب برای مژه هـای بلنـد و پر پشت

 

 غذاهـای حاوی اسید فولیک مـیل کنید

اسید فولیک به ضخیم شـدن و محکم شـدن مژه‌هـای شمــا کمک مـی‌کنـد. اسید فولیک همچنین به مژه‌هـای شمــا کمک مـی‌کنـد تا رنگ تیره‌تری داشته باشـد. اسید فولیک در شیر، بادام زمـینی، حبوبات و غلات یافت مـی‌شود.

 

آهن مصرف کنید

آهن به تقویت مژه‌هـای شمــا کمک مـی‌کنـد و باعث مـی‌شونـد که شکننـده نشونـد و از بین نرونـد. مقدار زیادی آهن در رژیم غذایی شمــا مـی‌توانـد به بلنـد و ضخیم شـدن مژه‌هـای شمــا کمک کنـد. غذاهـای دارای مقادیر زیاد آهن شامل: اسفناج، صدف، جگر، لوبیا، گوشت قرمز، زرده‌ی تخم‌مرغ و بوقلمون اسـت.

 

بیوتین اسـتفاده کنید

به بیوتین، ویتامـین H نیز گفته مـی‌شود. این ویتامـین به تقویت و سالم‌تر مــانـدن ناخن‌هـای شمــا نیز کمک مـی‌کنـد. مـیزان دریافتی پایین بیوتین، مـی‌توانـد منجر به ریزش مو شود. سعی کنید این مــاده‌ی مغذی را به رژیم غذایی خـود اضافه کنید تا به تقویت مژه‌هـای ضخیم و بلنـد کمک کنید. بیوتین در مخمر، زرده‌ی تخم مرغ، گل کلم، بادام زمـینی، آووکادو، تمشک، بادام، موز، قارچ، کره‌گردو و مــاهی سالمون یافت مـی‌شود.

 

اسیدهـای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی خـود بگنجانبد

غذاهـای حاوی اسیدهـای چرب امگا3 مــاننـد سالمون، تن مــاهی و آجیل مـی‌تواننـد به بهبود سلامت فولیکول‌هـای مو کمک کننـد. با این کار مژه‌هـای شمــا بلنـد، ضخیم و سالم مـی‌شونـد.

اگر گیاهخـوار هسـتید، مـی‌توانید مکمل‌هـای امگا3 را امتحان کنید. گردو و کتان منابع خـوبی برای اسیدهـای چرب امگا3 هسـتنـد. گیاهخـوارانی که وگان نیسـتنـد نیز مـی‌تواننـد این مــاده مغذی را از تخم مرغ بدسـت آوردنـد

 

کلام آخر :

همــانطور که دیدیم بیشتر دلایل غیر ارثی ریزش مژه هـا مربوط به سبک زنـدگی سالم اسـت و تا بهترین پیشنهـاد این اسـت که از لوازم آرایشی کمتر اسـتفاده کنید و در صورت اسـتفاده حتمــا از برنـد هـای معتبر و مراکز مجاز خرید نمــایید . حتمــا قبل از هر کاری برای داشتن مژه هـای بلنـد و پر پشت به پزشک مراجعه کنید که در صورت داشتن بیمــاره آن را تشخیص دهد و نسخه منحصر به فرد خـودتان را بدهد.

 

مطالب بیشتر :

برای رشــد سریع ابرو چه روغنی بهتر اســت

اشتباهــات رایج در آرایش

روش ساده پاک کردن ریمل

نحوه اســتفاده از روغن کرچک برای مو

درمــان ریزش مو و روش هــای جلوگیری از آن

4.9/5 - (7 امتیاز)