خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزنخواص زردچوبـه بـرای لاغری و کاهش وزن

زردچوبـه با سایر خانواده زنجبیل ارتباط نزدیکی دارد، یک گیاه چند ساله اسـت و بومی هند. بـه نام علمی Curcuma longa می باشد. زردچوبـه از ریزوم گیاه گرفتهمی شود کـه قبل از اینکـه بـه صورت پودر دربیاید، خشک می شود. این گیاه بـه درجه حرارت و شرایط خاصی بـرای رشد نیاز دارد، بنابـراین بـه طور گسـترده در سراسر جهان وجود ندارد، اما بـه دلیل مطلوبیت آن، بـه سراسر جهان صادر می شود. رنگ پودر زردچوبـه شاید مهمترین ویژگی آن باشد، زیرا زرد روشن اسـت.

زردچوبـه بـه تسریع میزان متابولیسم کمک میکند و اجازه میدهد بدن شما مقدار قابل توجهی کالری را بسوزاند و باعث کاهش وزن شود. همچنین در کاهش توده چربی و سم زدایی از کبد، کـه وقتی بـرای کاهش وزن رژیم غذایی میگیرید، این دو عامل بسیار اهمیت دارند، مفید اسـت. همچنین، زردچوبـه با کورکومین، می تواند مکمل ایده آلی بـرای کاهش وزن باشد، زیرا سطح کلسـترول بد را کاهش میدهد و مسئول سرکوب پیام های التهابی در عضله، لوزالمعده و سلول های چربی اسـت. بنابـراین، در حالی کـه بدن شما با التهاب مبارزه نمیکند، می توانید بـه آسانی روی کاهش وزن تمرکز کنید.

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

زردچوبه و افزایش متابولیسم

زردچوبـه و لاغری :

ارتباط بین زردچوبـه و کورکومین با لاغری، بـه خاصیت ضد التهابی آن بـرمی گردد. اضافه وزن یا چاقی با آزاد شدن سایتوکاین های پیش التهابی همراه اسـت. این شرایط با التهاب مزمن و درجه پایین مرتبط اسـت. بـراساس مقاله ای منتشر شده در مجله نوتریشن، در ژانویه 2013، تصور می شود کـه بسیاری از افراد دارای اضافه وزن و چاق دچار سندرم متابولیک هسـتند، کـه غالباً ناشی از اضافه وزن و اندازه زیاد دور کمر اسـت.

مطالعه مجله Foods در سال 2017 نشان داد کـه بزرگسالان چاقی کـه بـه مدت 30 روز، 1 گرم کورکومین دریافت کرده و بـه دنبال آن دو هفته مصرف آن را کنار گذاشتند، کاهش چشمگیری در میزان تری گلیسیرید خود نشان دادند. با این حال سطح کلسـترول، شاخص توده بدنی و چربی بدن شان کاهش نیافت. مولفان نتیجه گرفتند کـه مصرف مکمل ها طی یک دوره کوتاه، عدم کنترل رژیم غذایی و دوز کم مکمل ها ممکن اسـت بیان کننده علت این یافته ها باشد. یافته های آن ها با مطالعات قبلی مغایرت داشت.

یک مطالعه در سال 2015 بـه این نتیجه رسید کـه یک فرم زیسـت دسـترس از کورکومین می تواند در مدیریت وزن افرادی کـه دارای اضافه وزن هسـتند، کمک کند. بـه شرکت کنندگان در این گزارش 800 میلی گرم مکمل کـه شامل 95 درصد کورکومین بود، داده شد. آن ها همچنین طی این دوره از رژیم غذایی سختی پیروی کردند. در طی 30 روز اول، لاغری و تغییرات BMI حدود 2 درصد بود. اما پس از 30 روز، حدود 5 تا 6 درصد افزایش یافت.

با این وجود، مولفان هشدار دادند کـه بـرای مشخص شدن اینکـه آیا واقعا زردچوبـه و کورکومین تأثیر مثبتی در مبارزه با سیسـتم التهابی بدن و کمک بـه لاغری دارند یا خیر، مطالعات بیشتری لازم اسـت. مطالعه زیر کـه در سال 2018 انجام شد در واقع هیچ گواهی مبنی بـر این ادعا نبود.

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

راه های مصرف زرد چوبه برای لاغری

روش مصرف زردچوبـه بـرای لاغری :

راه های مختلفی بـرای اسـتفاده از زردچوبـه بـرای لاغری وجود دارد. ساده ترین آنها خرید کپسول زردچوبـه اسـت. بـه این ترتیب، بدن مقدار مناسب کورکومین مورد نیازش را دریافت می کند. با این حال، لازم بـه ذکر اسـت کـه بدن نمی تواند زردچوبـه را بـه راحتی از هم جدا کند. بنابـراین بـهتر اسـت کـه مکملی انتخاب کنید کـه حاوی فلفل سیاه باشد چرا کـه این ادویه می تواند فرایند شکسـتن را ساده تر کند. در واقع می توان گفت بـه همین جهت اسـت کـه توصیه می شود، زردچوبـه و فلفل بـرای لاغری را با هم مصرف کنید.

کپسول می تواند بـه صورت خوراکی هر زمانی کـه بخواهید مصرف شود، اما چون زردچوبـه هضم را بـهبود می بخشد، اغلب عوارض جانبی در رابطه افزایش سطح انرژی ایجاد می کند.

بنابـراین معمولا توصیه می شود کـه آن را در روز همراه با غذا مصرف کنید. بعضی افراد واقعا عطر و طعم ادویه را دوسـت دارند. می توانید زردچوبـه را بـه سبزیجات، شیر، شیرینی و سالاد اضافه کنید. همچنین می توانید آن را با یک لیوان شیر گرم همراه کنید و بنوشید. فقط در صورتی کـه با غذا مصرف می کنید بـهتر اسـت از فلفل سیاه هم اسـتفاده کنید.

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

زردچوبه و شیر برای لاغری

 شیر و زردچوبـه :

شاید نام نوشیدنی پرخاصیت شیر زردچوبـه را شنیده باشید. نوشیدنی شیر زردچوبـه از روزگاران بسیار دور توسط هندی‌ها بـه‌عنوان دارویی بـرای درمان سرماخوردگی مورداسـتفاده قرار می‌گرفت و امروز شهرتی جهانی یافته و در کشورهای زیادی خواهان دارد. در تهیه این نوشیدنی میخک بـه کار می‌رود کـه بـه دلیل دارا بودن خاصیت ضدویروسی در درمان زکام و سرماخوردگی مؤثر اسـت. شیر زردچوبـه حاوی فیبـر غذایی اسـت کـه بـه جلوگیری از افزایش وزن و کاهش چربی کمک می‌کند. این بدان معناسـت کـه مصرف شیر زردچوبـه باعث کاهش وزن شما می‌شود.

چای زردچوبـه بـرای لاغری :

چای زردچوبـه دارای خواص ضدالتهابی اسـت. التهاب بـه‌طور عمده با چاقی یا چربی بیش‌ازحد در بدن همراه اسـت. زردچوبـه یک ادویه ضدالتهابی اسـت کـه بـه کاهش التهاب و فشار اکسیداتیو کمک می‌کند و بنابـراین بـرای از دسـت دادن وزن مفید اسـت. همچنین چای زردچوبـه مانع از سندرم متابولیک می‌شود.سندرم متابولیک یکی دیگر از عوامل عمومی چاقی اسـت. انباشته شدن چربی در اطراف شکم باعث تغییرات متابولیکی می‌شود کـه این تغییرات باعث ایجاد سندرم متابولیک می‌شوند. چای زردچوبـه با کاهش کلسـترول، سطوح تری گلیسیرید و سطح قند خون از این بیماری جلوگیری می‌کند و می‌تواند در صورت ابتلا بـه آن، درمانش کند.

قرص زردچوبـه بـرای لاغری :

یکی از شیوه‌های خیلی طبیعی بـرای پایین آوردن وزن، مصرف ادویه‌ها اسـت. این ادویه‌ها اگر بـه شیوه درسـت و بـه‌اندازه مناسب اسـتفاده شوند، بـرای سلامتی آن‌ها آسیبی نمی‌رساند، و بـه وزن دلخواه خود هم می‌رسند.

تعجب نکنید، شما خودتان می‌توانید قرص لاغری بسازید. بـرای این کار، کافی اسـت یک قاشق زردچوبـه، یک قاشق زنجبیل، یک قاشق زیره کـه نوع آن فرقی نمی‌کند سیاه یا سبز باشد و یک قاشق دارچین را باهم در ظرفی کوچک مخلوط کنید و میکس کنید.

در صورتی کـه یبوسـت دارید یک قاشق پودر سنا هم بـه این مواد خشک اضافه کنید. حالا این مخلوط را با یک قاشق عسل بـه‌صورت یک خمیر آماده کنید و از آن بـه‌اندازه یک نخود بـرداشته، در دسـت گرد کنید و بـه شکل قرص درسـت کرده و کنار بگذارید تا خشک شود. حالا یک یا دو قرص را در روز مصرف کرده و تا رسیدن بـه وزن مطلوب ادامه دهید. این قرص طبیعی، سوخت‌وساز و متابولیسم بدن را افزایش داده و موجب کاهش وزن شما می‌شود.

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

میزان مصرف زردچوبه برای لاغری

نحوه مصرف و میزان زردچوبـه بـرای لاغری :

زردچوبـه را همیشه با فلفل سیاه و بعضی از روغن‌های غیر التهابی و چرب بـه کاربـرید. بـه دلیل این‌کـه در چربی قابل‌حل اسـت. (از روغن نارگیل نیز می‌توان اسـتفاده کرد.) بـرای جذب حداکثری، همیشه همراه با غذا مصرف کنید. روغن‌های غیر التهابی از میوه‌های گیاه و نه از دانه‌ها بـه دسـت می‌آیند مانند گردو، زیتون و یا نارگیل.

بـرای بزرگسالان توصیه رسمی کـه وجود دارد تا1.5گرم روزانه اسـت کـه حدود نصف قاشق چای‌خوری می‌شود و می‌توان آن را در 2 یا 3 نوبت قسمت کرد. زردچوبـه (بـه‌خصوص با معده خالی) می‌تواند موجب تشدید اسید معده و ریفلاکس شود. همچنین هنگامی‌کـه بـه‌عنوان یک مکمل مصرف می‌شود، می‌تواند در عملکرد بـرخی داروها دخالت کند، پس قبل از مصرف مکمل با دکتر خود مشورت کنید.

همچنین اگر در دوزهای بالا و مدت‌زمان طولانی مصرف شود، می‌تواند معده شما را ناراحت کند و باعث زخم شود. افراد دیابتی باید بـه‌خصوص مراقبت کنند زیرا ممکن اسـت باعث کاهش قند خون در هنگام مصرف داروهای دیابتی شوند. اگرچه مصرف مقدار معمول آن در هنگام بارداری یا پرسـتاری از بچه کاملاً ایمن اسـت، اما مصرف بیش از سه قاشق چای‌خوری در روز در مادران تازه باردار باید اجتناب شود. زردچوبـه مانند زنجبیل و بـرخی دیگر ادویه‌جات می‌تواند گردش خون را تحریک کند و باید از مصرف آن در دوزهای بالا دو هفته قبل از جراحی اجتناب شود

 چای زردچوبـه و کاهش وزن :

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

چای زردچوبه و لاغری

چای زردچوبـه و خاصیت ضد التهابی :

التهاب بـه طور عمده با چاقی یا چربی بیش از حد در بدن همراه اسـت. زردچوبـه یک ادویه ضد التهابی اسـت کـه بـه کاهش التهاب و فشار اکسیداتیو کمک می‌کند و بنابـراین بـرای از دسـت دادن وزن مفید اسـت.

چای زردچوبـه مانع از سندرم متابولیک می‌شود :

سندرم متابولیک یکی دیگر از عوامل عمومی چاقی اسـت. انباشته شدن چربی در اطراف شکم باعث تغییرات متابولیکی می‌شود کـه این تغییرات باعث ایجاد سندرم متابولیک می‌شوند. چای زردچوبـه با کاهش کلسـترول، سطوح تری گلیسیرید و سطح قند خون از این بیماری جلو گیری می‌کند و می‌تواند در صورت ابتلا بـه آن، درمانش کند.

چای زردچوبـه بـرای هاضمه :

یک سیسـتم گوارش خوب، کلید کاهش وزن اسـت. چای زردچوبـه کمک می کند تا اختلالات معده مانند گاز، التهاب و بـهبود حرکات روده از بین بـروند و با این کار از افزایش وزن جلو گیری کرده و بـه کاهش وزن سرعت می بخشد.

چای زردچوبـه باعث افزایش تولید مایع صفرا می شود.
مصرف منظم چای زردچوبـه باعث افزایش تولید مایع صفرا در معده می شود. صفرا یک مایع گوارشی اسـت کـه بـه امولسیون چربی و سوخت و ساز بدن کمک می کند. افزایش تولید مایع صفرا یکی از خواصی اسـت کـه زردچوبـه را بـه یک ماده بسیار مفید بـرای لاغری تبدیل می کند.

چای زردچوبـه و سطح قند خون :

چای زردچوبـه بـه تنظیم میزان قند و جلوگیری از مقاومت بـه انسولین کمک می کند. از آن جا کـه قند اضافی در بدن بـه چربی تبدیل می شود تنظیم قند خون باعث جلوگیری از ذخیره­ ی چربی اضافی در بدن شما می شود.

چای ترکیبی زردچوبـه کـه باعث کاهش وزن می شود :

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

زردچوبه و زنجبیل برای لاغری

 چای زردچوبـه با زنجبیل :

همه چیزی کـه نیاز دارید یک ظرف آب و چند تکـه زردچوبـه و زنجبیل اسـت. تکـه های زردچوبـه و زنجبیل را در آب ریخته و بعد ظرف را روی حرارت گذاشته تا بـه جوش آید. پس از جوش آمدن آب ظرف را از حرارت بـردارید این چای را می تواند گرم میل کنید و یا بـه صورت سرد و نوشیدنی تابسـتانی اسـتفاده کنید. اگر این چای را هر روز میل کنید تأثیر آن بیشتر و مشهودتر خواهد بود.

زنجبیل بـه عنوان یک مهار کننده طبیعی اشتها عمل می کند کـه یکی از بـهترین راه های کاهش وزن اسـت. علاوه بـر این، کمک می کند سطح قند خون خود را پایدار نگه دارید.

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

زردچوبه و نعناع برای لاغری

چای زردچوبـه با بـرگ نعنا :

اگر طعم زنجبیل را دوسـت نداشته باشید، می توانید از بـرگ نعنا اسـتفاده کنید تا با ذائقه شما همخوانی داشته باشد. شیوه تهیه چای زردچوبـه با بـرگ نعنا مشابـه چای زردچوبـه با زنجبیل اسـت. بـرگ نعنا دارای کالری بسیار کم و محتوای فیبـر بالا اسـت. این گیاه همچنین بـه جلوگیری از سوء هاضمه و تحریک آنزیم های گوارشی و تبدیل چربی بـه انرژی کمک می کند.

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

دارچین و زردچوبه

 چای زردچوبـه با دارچین :

کمی از پودر دارچین یا یک تکـه دارچین را بـه کاسه ای از چای زردچوبـه اضافه کنید. دارچین بـه بـهبود حساسیت بـه انسولین کمک می کند و یک آنتی اکسیدان قوی اسـت. دارچین را می توان همراه زردچوبـه جوشاند و یا بعد از بـه جوش آمدن آب و ریختن چای در فنجان بـه آن اضافه کرد.

خواص زردچوبه برای لاغری و کاهش وزن

مصرف زردچوبه و عسل

چای زردچوبـه با عسل :

اگر می خواهید چای زردچوبـه خود را شیرین کنید، یک قاشق چای خوری عسل طبیعی بـه آن اضافه کنید بـرای کاهش وزن شما مفید اسـت. بـه هیچ وجه شکر را بـه آن اضافه نکنید زیرا ممکن اسـت تمامی اثرات خوب را از بین ببـرد. عسل بـرای کاهش اشتها و خواص ضد التهابی شناخته شده اسـت کـه باعث کاهش وزن نیز می شود.

کلام آخر :

همانطور کـه مشاهده کردیم زدچوبـه می تواند بـه کاهش وزن کمک کند و در مسیر لاغری و تناسب اندام شما را یاری کند. اما بـه یاد داشته باشید کـه از مصرف خودسرانه ی زردچوبـه بپرهیزید و حتما در این رابطه با پزشک و فرد متخصص مشورت کنید کـه دچار آسیب و عوارض جانبی نشوید. این مطلب صرفاجنبـه ی آموزشی دارد و بـه عنوان درمان و توصیه ی پزشکی نمی باشد.

مطالب مرتبط :

خواص زردچوبـه بـرای سلامتی، پوسـت و مو

خواص چای سیاه بـرای لاغری و دیگر خواص آن

5/5 - (3 امتیاز)