رفع گودی و تیرگی دور چشم بدون عمل؛ درمان ها، ورزش و ماسک

رفع گودی و تیرگی دور چشم بدون عمل؛ درمان ها، ورزش و ماسک

با افزایش سن و فرآیند هـای طبیعی کم کم به سمت پیری پیش مـی رویم و این امر باعث گودی و تیرگی دور چشم مـی شود و شادابی و حالت ارتجاعی پوسـت کمتر مـی شود. در نتیجه این فرآیند چین خوردن پلک هـا آغاز مـی گردد و چربی هـا در زیر پوسـت چشم جمع مـی شود. این عوامل موجب عمـیق تر شدن گودی زیر چشم مـی شود و تا آنجا پیش مـی رود که پوسـت زیر چشم به سکمت پایین افتادگی پیدا مـی کند و به روی گونه هـا مـی افتد

علاوه بر آن، گودي زير چشم‌هـا مي‌تواند باعث سياهي و پف کردن زير چشم شود و در اثر آن، چهره يک فرد معمولاً خسـته‌تر و پيرتر از حالت واقعي آن به نظر مي‌رسد. گودي زير چشم‌هـا ممکن اسـت در افرادي با هر سن و سال، از بيسـت ساله گرفته تا هشتاد ساله و بالاتر، مشاهده شود. در گذشته درمـان اين عارضه فقط با اسـتفاده از عمل جراحي ممکن بود، امـا امروزه روش‌هـاي نوآورانه ديگري معرفي شده‌اند که با اسـتفاده از آنهـا مي‌توان گودي زير چشم را بدون نياز به عمل جراحي برطرف کرد و زيبايي و جواني را به چهره فرد بازگرداند.

 

چرا گودی زیر چشم ایجاد مـی‌شود؟

اصلی‌ترین دلیل گود افتادن زیر چشم‌هـا افزایش سن اسـت. معمولا در طول زمـان مواد مغذی بافت‌هـای پوسـت کم‌کم کاهش مـی‌یابند و همـین موضوع باعث ایجاد گودی زیر چشم خواهد شد. همچنین با افزایش سن حجم گونه‌هـای افراد نیز کاهش یافته و گودی زیر چشم بیشتر به چشم مـی‌آید. علاوه بر این برخی بیمـاری‌هـا، مصرف مواد غذایی نامناسب و لاغری‌هـای غیراصولی و سریع نیز مـی‌تواند باعث گود شدن زیر چشم‌هـا شود. همچنین در بعضی افراد این مورد به ‌صورت ارثی وجود دارد.

در مواردی پوسـت زیر چشم در اثر اسـترس آسیب دیده و گود مـی‌شود. همچنین مشکلات خونی نظیر فشار خون بالا، برخی بیمـاری‌هـای داخلی چشم، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، حساسیت به مواد غذایی خاص نظیر لبنیات، مشکلات قلبی و اختلالات کلیه از دیگر دلایل گودی زیر چشم اسـت. در مواردی نیز خسـتگی‌هـای طولانی، کم‌خوابی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف دخانیات و الکل باعث گود افتادن زیر چشم‌هـای افراد مـی‌شود. برخی تغییرات هورمونی نظیر قاعدگی در خانم‌هـا یا بارداری نیز مـی‌تواند باعث ایجاد گودی زیر چشم شود. معمولا این گودی موقتی اسـت و پس از ایجاد تعادل در هورمون‌هـا برطرف مـی‌شود.

رفع گودی و تیرگی دور چشم بدون عمل؛ درمان ها، ورزش و ماسک
درمان سریع گودی زیر چشم

درمـان هـای تیرگی و گودی دور چشم بدون عمل

 

درمـان موضعی

کرم‌هـای زیادی ادعای درمـان تیرگی دورچشم را دارند ولی عملاً تعداد کمـی از آنهـا واقعا موثر هسـتند. گاهی کرم‌هـای دورچشم ترکیبی که در داروخانه آمـاده مـی‌شود مـی‌تواند اثر درمـانی خوبی داشته باشد.

 

تزریق چربی

یکی از روشهـای رفع گودی و تیرگی زیر چشم اسـتفاده از پرکننده‌هـا مـی‌باشد که چربی بدن خود فرد هم جزو همـین پرکننده‌هـا محسوب مـی‌شود. درمورد تزریق چربی زیر چشم باید گفت این روش به عنوان یکی از متدهـای مـاندگار و کم عارضه اسـت که البته هردوی این موارد به مهـارت و تکنیک تزریق مرتبط اسـت. در ادامه به خصوصیات بهترین تزریق چربی زیر چشم خواهیم پرداخت.

  • مزایای تزریق چربی زیر چشم
  • رؤیت نتایج تزریق چربی زیر چشم بلافاصله پس از اتمـام تزریق
  • کم عارضه بودن تزریق چربی زیر چشم
  •  حداقل دوران نقاهت و بدون نیاز به بسـتری شدن
  • مـاندگاری تزریق چربی زیر چشم مشروط بر تکنیک و مهـارت پزشک

 

تزریق ژل

تزریق ژل نیز مـانند تزریق چربی به منظور پر کردن گودی زیر چشم، روشی موثر در رفع این عارضه محسوب مـی‌شود. در تزریق ژل به اجزای مختلف صورت با توجه به این مطلب که ژل‌هـا ساختنی هسـتند (مـانند چربی از بدن خود فرد قابل اسـتخراج نیسـت و در کارخانه تولید مـی‌شود) ممکن اسـت در موارد نادری ایجاد حساسیت نمـایند و این تنهـا عارضه غیرمعمول این مـاده اسـت. البته بدون در نظر گرفتن مهـارت پزشک در تزریق و مرغوبیت خود ژل که در موفقیت این روش بسیار دخیل هسـتند.

 

مزوتراپی

مزوتراپی روشی اسـت که در آن ویتامـین‌هـا، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌هـا و دیگر مواد فعال، مسـتقیمـا به درون لایه سوم پوسـت، جایی‌که رگ‌هـای خونی وجود دارند، یعنی مزودرم، تزریق مـی‌شود. هدف از مزوتراپی، افزایش فعالیت‌هـای فیبروبلاسـت، یعنی سلول‌هـای مسئول تولید کلاژن، الاسـتین و هیالورونیک اسید در پوسـت، و کاربرد غلظت زیاد مواد فعال ضروری برای احیای پوسـت سالم و جوان، مـی‌باشد. با تکرار این کار، مقدار کلاژن افزایش یافته و به این ترتیب، رنگ پوسـت زیر چشم‌هـا، از تیرگی در آمده بهبود مـی‌یابد.

 

مـیکرونیدلینگ

مـیکرونیدلینگ، که با نام نیدلینگ پوسـت نیز شناخته مـی‌شود، روش جوانسازی پوسـت با حداقل تهـاجم اسـت که در آن، از ابزاری اسـتفاده مـی‌شود که دارای سوزن‌هـای ظریفی اسـت. این سوزن‌هـا برای ایجاد سوراخ‌هـای ریز درون پوسـت، به منظور ایجاد جراحت پوسـتی کنترل شده، اسـتفاده مـی‌شوند. هر سوراخ، کانالی ایجاد مـی‌کند که بدن را برای پرکردن این جراحات مـیکروسکوپی با تولید کلاژن و الاسـتین جدید، تحریک مـی‌کند و از این طریق بافت، رنگ و سفتی پوسـت، بهبود مـی‌یابد. به همـین جهت مـیکرونیدلینگ هم در گروه درمـان‌هـای سیاهی دور چشم قرار مـی‌گیرد. مـیکرونیدلینگ بر روی نواحی حساس اطراف چشم، باید توسط متخصص و با احتیاط کامل، انجام شود. با توجه به حساسیت و ظرافت این روش توصیه مـی‌شود حتمـا توسط متخصص پوسـت و مو انجام پذیرد تا با بهترین نتایج مـیکرونیدلینگ و حداقل عوارض آن مواجه شوید.

رفع گودی و تیرگی دور چشم بدون عمل؛ درمان ها، ورزش و ماسکPRP برای رفع گودی و تیرگی دور چشم 

درمـان با PRP

این روش یکی از روش‌هـای غیرتهـاجمـی برای زیبایی پوسـت و رفع آسیب‌هـای بافت‌هـای پوسـتی اسـت. در روش PRP مقداری خون از شخص داوطلب گرفته شده و پلاکت‌هـای موجود در آن رشد داده مـی‌شوند. این پلاکت‌هـا پس از رشد کامل به نواحی زیر پوسـت تزریق مـی‌شوند. درواقع برای انجام PRP بین 30 تا 60 سی‌سی خون از شخص گرفته مـی‌شود. این خون در دسـتگاه سانتریفیوژ قرار مـی‌گیرد تا پلاکت از گلبول‌هـای قرمز جدا شود. این پلاکت جدا شده با اسـتفاده از مواد دیگری تقویت شده و PRP به دسـت مـی‌آید. PRP به دسـت آمده به ناحیه موردنظر که در اینجا زیر چشم‌هـا اسـت، تزریق شده و رشد و فعالیت سلول‌هـا را تا 8 برابر افزایش مـی‌دهد.

روش PRP یکی دیگر از روش‌هـای غیرتهـاجمـی برای برطرف کردن گودی زیر چشم‌هـا اسـت. این روش نیز به دلیل تزریق پلاکت‌هـای خون خود فرد به ناحیه تحت درمـان، عوارض بسیار کمـی دارد. عوارض این روش مدت کوتاهی پس از تزریق از بین مـی‌روند و نتایج واقعی آن خود را نشان مـی‌دهند. نتایج این روش معمولا تا 6 مـاه باقی مـی‌مـانند و پس از آن نیاز به تمدید دارند. در افراد با سن بالاتر و آسیب شدیدتر بهتر اسـت زودتر از 6 مـاه برای تمدید PRP اقدام شود.

تزریق PRP بسیار حساس اسـت و ممکن اسـت باعث ایجاد گودی بیشتر در زیر چشم‌هـا شود. بنابراین باید حتمـا توسط پزشک مـاهر و متخصص انجام شود. به‌علاوه در مواردی که گودی چشم دلیلی به جز آسیب در بافت پوسـتی زیر چشم نظیر بیمـاری‌هـای زمـینه‌ای یا برجسـتگی بیش‌ازحد گونه دارد، اسـتفاده از این روش مـی‌تواند باعث تشدید آسیب و بیشتر شدن گودی زیر چشم‌هـا شود.

 

لیزر

جوانسازی زیر چشم با لیزر به طور قابل توجهی، سیاهی دور چشم و زیر چشم را بهبود مـی‌بخشد. لیزر پوسـت مـی‌تواند رنگ پوسـت تیره را روشن ساخته و همچنین تشکیل کلاژن‌هـای جدید در پوسـت را تحریک کند و در نتیجه موجب کاهش سیاهی دور چشم و خطوط دور چشم گردد.

 

رفع گودی زیر چشم با خواب

بسیاری از افراد بر این باورند که افزایش ساعت خواب مـی تواند به آن هـا در رهـایی از شر لکه هـای تیره و گودی زیر چشم کمک کند. با اینکه خواب بیشتر قطعا در کاهش لکه و تیرگی زیر چشم موثر اسـت، امـا نمـی توان گفت که تاثیری بلند مدت دارد و برای برخی از افراد نیز کارساز نیسـت.

واقعیت این اسـت که گودی زیر چشم و لکه هـای تیره مـی توانند در اثر عوامل ژنتیکی شکل بگیرند و خوابیدن بیشتر دوای درد شمـا نیسـت. خواب نمـی تواند جای خالی بافت زیر پوسـت چشم را پر کند و در نتیجه گودی برطرف نمـی شود.

رفع گودی و تیرگی دور چشم بدون عمل؛ درمان ها، ورزش و ماسک

تمرین ورزشی رفع گودی و تیرگی دور چشم 

 

تمرین ورزشی گودی زیر چشم

با بالا رفتن سن، کاهش حجم گونه هـا مـی تواند منجر به گود شدن زیر چشم شود. جهت حالت دادن و لیفت عضلات اطراف چشم، پیشنهـاد مـی کنیم تمرین زیر را انجام دهید:

 

حرکت حفره ای چشم

حجمـی مناسب از کرم هـای مرطوب کننده را قبل از انجام هرگونه نرمش و تمرین بر روی دسـت و صورت خود بمـالید. کف دسـت خود را بر روی گونه هـا قرار دهید، به نحوی که نوک انگشتان در دو طرف پیشانی قرار گیرند. دسـت خود را حرکت دهید تا عضلات و پوسـت دو ناحیه پیشانی و گونه هـای شمـا به حرکت درآیند. این تمرین را حداکثر تا دو دقیقه ادامه دهید.

 

رقص چشم هـا

این نرمش مـی تواند حرکات عضله حلقوی چشم هـا را قوی تر و تقویت کند و در نتیجه افتادگی پوسـت و تیره شدن را برطرف خواهد کرد.

برای این کار کافیسـت، سر خود را بالا نگه داشته و رو به جلو باشید، سپس چشم هـا را از بیرون به مرکز و سپس از مرکز به بیرون متمرکز کنید. این کار را برای پنج بار انجام دهید. حالا در حالتی که چشم هـا بسـته اسـت، به پایین و بینی خود نگاه کنید.

 

فشردن چشم

این حرکت مـی تواند به تمـام ناحیه چشم و اطراف آن حالت دهد و تمرکز اصلی آن نیز بر روی پلک هـای پایینی و گودی زیر چشم اسـت. مقاله تخصصی مـا در خصوص تقویت مو را بخوانید.

بر روی هر کدام از پلک هـای بسـته خود نوک انگشت را قرار دهید. این حرکت مـی تواند به تمرکز شمـا کمک کند. حالا سعی کنید چشم هـای خود را محکم بفشارید و تا پنج بشمرید. سپس خیلی سریع چشم هـای خود را باز کنید. حالا دوباره تا پنج بشمرید و نگاه خود را سریع بین چپ و راسـت جابجا کنید. ۱۰ بار این حرکت را تکرار کنید.

 

لیفت پلک

این حرکت جهت تقویت و محکم کردن ناحیه زیر پلک هـای چشم پیشنهـاد مـی شود. متخصصان معتقدند این حرکت مـی تواند گردش خون را بالا برده و ظاهری جوان را به چشمـان شمـا برگرداند.

برای این حرکت از انگشت وسط دسـت هـای خود اسـتفاده کنید و با آن پلک پایینی چشم هـا را بکشید. به صورت همزمـان سعی کنید پلک هـای بالایی خود را ببندید. این حرکت را تا سه ثانیه نگه دارید. حرکت لیفت پلک را ۱۰ بار، پنج روز در هفته انجام دهید تا بهترین نتایج حاصل گردد.

 

مـاسک هـای  طبیعی رفع گودی زیر چشم

رفع گودی و تیرگی دور چشم بدون عمل؛ درمان ها، ورزش و ماسک

مـاسک خیار برای رفع گودی و تیرگی دور چشم

مـاسک خیار

خیار از نظر داشتن ویژگی تسکین بخش خود شناخته شده و مـاسک آن نیز بیشتر جهت تسکین درد و خسـتگی چشم هـا به کار مـی رود. اعمـال متداول این مـاسک انرژی و تازگی دوباره ای به چشم هـا مـی بخشد. خیار را رنده کرده و پس از نیم ساعت قرار دادن در یخچال، آن را به صورت یکسان در اطراف چشم هـا پخش کنید. با گذشت ۳۰ دقیقه، چشم هـا را با آب سرد بشویید.

 

بسـته چای

بسـته چای هـای سبز، سیاه یا دارویی درمـان مناسبی برای رفع فرو رفتگی و تیرگی زیر چشم هـا به شمـار مـی روند. تعدادی بسـته چای اسـتفاده شده را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در فریزر قرار دهید. سپس، کیسه هـای چای را مرطوب کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی چشم هـا بگذارید. این روش، یکی از بهترین درمـان هـای خانگی رفع تورم و تیرگی اطراف چشم هـا به شمـار مـی رود.

 

مـاسک جوش شیرین و شیر

شیر مـی تواند آرامشی برای چشم هـای خسـته باشد. جهت تهیه این مـاسک ۴ قاشق غذا خوری شیر تازه و کامل و ۲ قاشق غذا خوری جوش شیرین را ترکیب کنید. جهت روان و خامه مـانند شدن این ترکیب باید آن را به خوبی در هم آمـیخت. سپس، ترکیب را در فریزر قرار داده و پس از سرد شدن بر روی چشم هـای خود بگذارید. پس از گذشت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه آن را با آب سرد بشویید. با اسـتفاده از این مـاسک پس از گذشت مدت اندکی چشم هـا احساس سلامت و تازگی خواهند داشت.

 

مـاسک روغن نارگیل

روغن نارگیل در رفع تیرگی یا افتادگی زیر چشم هـا بسیار موثر و مفید اسـت. جهت کسب بهترین نتایج در زمـانی کوتاه تر باید هر روز چند قطره از این روغن را بر روی ناحیه زیر چشم مـاساژ داد.

 

مـاسک گلاب

این مـاسک برای رفع خسـتگی چشم هـا بهترین عملکرد را دارد. قرار دادن یک گلوله پنبه آغشته به گلاب بر روی چشم هـا به مدت ۱۵ دقیقه مـی تواند سبب آرامش و رفع خسـتگی آن هـا شود. همچنین، مـاسک گلاب مـی تواند به کاهش پف چشم هـا نیز کمک کند.

 

مـاسک روغن بادام

یکی از اصلی‌ترین دلایل گودی زیر چشم، نرسیدن مواد مغذی به پوسـت این ناحیه و تخریب بافت‌هـای زیرین آن اسـت. در چنین مواردی با مـاساژ پوسـت اطراف چشم با اسـتفاده روغن بادام مـی‌توان مواد مغذی موردنیاز پوسـت را به آن رساند و باعث بهبود عملکرد سلول‌هـای پوسـتی و بازسازی بافت‌هـای آسیب دیده شد. این روغن حاوی ویتامـین E اسـت که برای حفظ سلامت بافت‌هـای زیرین پوسـت بسیار موثر اسـت. پزشکان طب سنتی معمولا توصیه مـی‌کنند که افرادی که دارای طبع گرم هسـتند، بااحتیاط از روغن بادام اسـتفاده کنند.

توجه کنید که در زمـان مـاساژ اطراف چشم‌هـا با روغن بادام باید مراقب باشید که روغن وارد چشم‌هـا نشود. درصورتی‌که روغن وارد چشم‌هـا شد، آن را با آب فراوان شسـت‌وشو دهید. همچنین در زمـان مـاساژ به‌هیچ‌وجه به پوسـت اطراف چشم فشار وارد نکرده و این کار را با ملایمت انجام دهید. وارد کردن فشار به نواحی اطراف چشم مـی‌تواند باعث تشدید آسیب و تخریب بافت‌هـای حساس زیر چشم شود.

 

کلام پایانی

همـیشه باید توجه داشته باشد مه از مصرف بیش ار حد دارئ هـا حتی در طب سنتی و درمـان هـای خانگی پرهیر کنید و اینکه درمـانهـا بر روی افراد نتایج مختلفی دارد و پزشک با توجه به شرایط شمـا یهترن درمـان را اتخاذ خواهد کرد. همواره توجه داشته باشید که از خود درمـانی و درمـانهـای خود سرانه پرهیز کنید.

 

مطالب مرتبط :

درمـان، رفع پف و تیرگی دور چشم

داشتن پوسـت شفاف با چند روش ساده

نکات مهم مراقبت از پوسـت

روش مراقبت از پوسـت روتین روزانه

تقویت کننده پوسـت صورت، زیبایی پوسـت صورت

5/5 - (2 امتیاز)