دئودورانت چیست؛ مضرات استفاده از آن

دئودورانت چیست؛ مضرات استفاده از آن

بیشتر انسان هـا بسیـار عرق مـی کنند و بـوی عرق اول از همه خودشان را اذیت مـی کند. بعضی از افراد هم به دلیل فعالیت هـای زیـادی کـه دارند بدنشان تعرق زیـادی مـی کند به همـین دلیل به دنبـال راهی برای از بین بردن بـوی بد عرق هسـتند. برای این کار شما مـی توانیـد از دئودورانت هـا بـا رایحه هـای متفـاوت اسـتفـاده کنیـد و نگران نبـاشیـد کـه بـوی بدی بدهیـد و دیگران از این بـابت ناراحت شوند. اگر مـیخواهیـد بدانیـد دئودورانت چیسـت و چه مضراتی دارد بـا این مقاله از ژاویز همراه بـاشیـد.

دئودورانت (Deodorant) چیسـت؟

دئودورانت نوعی اسپری مایع اسـت کـه برای خوشبـوکردن بدن و یـا یک مکان خاص اسـتفـاده مـی‌شود. بیشترین مصرف دئودورانت در از بین بردن بـوی بد عرق اسـت. تجارت این محصول در جهـان از پرسودترین تجارت‌هـا اسـت و سالانه ۱۸ مـیلیـارد دلار از این محصول در جهـان به فروش مـی‌رسد.

این محصول به لحاظ داشتن خاصیت آنتی بـاکتریـال علاوه بر رفع بـوی نامطبـوع بدن، موجب از بین رفتن انواع قارچ و بـاکتری در منافذ پوسـت مـی‌شود. این ویژگی منحصر به فرد موجب شده تا اکثر مصرف‌کنندگان به منظور خاصیت مـیکروب زدایی و از بین برندگی انواع بـاکتری و قارچ از این محصول اسـتفـاده کنند.

دئودورانت رولی چيسـت؟

اگر به دنیـال پاسخی برای سوال دئودورانت زیر بغل چیسـت ، هسـتیـد بـاد بدانیـد کـه دئودورانت‌هـای رولی، مانند همان مام‌هـای زیر بغل هسـتند کـه بـا غلطک گردی در قسمت سری آن‌هـا، روی پوسـت زیر بغل چرخیـده و این ناحیه را مرطوب مـی‌کنند. بـا اینکـه پس از مدتی اثر به جای مانده از مام خشک مـی‌شود، اما احتمال دارد برای برخی این حس رطوبت خوشایند نبـاشد.

دئودورانت چیست؛ مضرات استفاده از آن

چرا عرق می کنیم

تفـاوت دئودورانت بـا ضد تعریق:

دئودورانت در واقع بـا بـاکتری‌هـایی کـه بـاعث ایجاد بـوی بد عرق در بدن مـی‌شوند، مبـارزه مـی‌کند. در واقع اگر بخواهیم به زبـان ساده تر بیـان کنیم کـه دئودورانت چیسـت، بـایـد بگوییم کـه نوعی محصول بـا فعال‌هـای بـوزدایی اسـت کـه مانع رشد بـاکتری بر روی بدن شما شده و حتی تعداد بـاکتری‌هـای آن را کاهش مـی‌دهد.

در کنار دئودورانت‌هـا، ضد تعریق‌ هـا یـا آنتی پرسپیرانت‌ هـا وجود دارند کـه مـی‌توانند نمک‌هـای آلومـینیومـی تولیـد شده توسط عرق غدد را کاهش دهند. ضد تعریق‌هـا نیز خاصیت بـوزدایی دارند، اما به اندازه دئودورانت‌هـا محصولات قوی و قدرتمندی در این زمـینه نیسـتند. شیوه کار این نوع محصولات زیبـایی کاهش پی اچ پوسـت برای ایجاد مقداری کمتری بـاکتری اسـت.

دلیل عرق کردن:

شایـد برای شما هم این سوال ایجاد شده کـه چرا عرق مـی‌کنیم. حقیقت این اسـت کـه عوامل زیـادی در این موضوع دخیل اند، اما اصلی‌ترین آن‌هـا، افزایش دمای بدن طی فعالیت‌هـای جسمانی و یـا گرم بـودن هواسـت. در واقع بدن بـا عرق کردن مـی‌خواهد، دمای بدن را کاهش دهد و افت دمایی را تجربه کند. شما به واسطه عرق کردن، غدد اکرین (تولیـد کننده عرق) رهـا کرده‌ایـد کـه به معنای تولیـد آب و نمک اسـت.

البته دلایل دیگری مانند اسـترس و یـا فشارهـای عصبی نیز مـی‌توانند بـاعث تولیـد عرق زیربغل، کف پا، دسـت و پیشانی و … هم تولیـد کنند. البته مشکل معمولا عرق کردن نیسـت، بلکـه بـوی بدی اسـت کـه تولیـد مـی‌کند. این بـوی بد نیز حاصل لیپیـد و پروتئینی اسـت کـه بـا عرق تولیـد مـی‌شوند کـه نتیجه آن بـاکتری‌هـای بد بـو هسـتند. برای رفع آن پیشنهـاد مـیکنیم مقاله ” راهکارهـای قطعی برای رفع بـوی بد عرق ” را مطالعه نماییـد.

خوشبختانه بـا پیشرفت بشر در جنبه‌هـای مختلف، شاهد این هسـتیم کـه محصولاتی مانند دئودورانت تولیـد شده‌اند کـه نه تنهـا مـی‌توانند در تولیـد کمتر عرق موثر بـاشند، بلکـه بـوی بد آن‌هـا را نیز کاهش مـی‌دهند. این نوع محصولات مـی‌توانند هم برای زنان و هم مردان مورد اسـتفـاده قرار بگیرند.

دئودورانت چیست؛ مضرات استفاده از آن

مضرات استفاده از دئودورانت

مضرات اسـتفـاده از دئودورانت:

  • در ترکیبـات دئودورانت هـا از ترکیبـات ضد مـیکروبی اسـتفـاده مـی‌شود. اسـتفـاده بیش‌ازحد این محصول موجب مقاوم شدن مـیکروب‌هـا به آنتی‌بیوتیک و از بین بردن آن‌هـا کاری غیرممکن شود. بنابراین فکر نکنیـد کـه بـا بیشتر اسـتفـاده کردن تأثیر بیشتری گذاشته و برای همـیشه مـی‌توانیـد از شر بـوهـای بد خلاصی پیـدا کنیـد.
  • از عوارض بسیـار رایج اسـتفـاده از دئودورانت بروز آلرژی و حساسیت اسـت. این آلرژی خود را به‌صورت ورم‌هـای دردناک، سوزش پوسـت، کـهیر، تاول و … خود را نمایـان مـی‌کند و بسیـار آزاردهنده خواهد بـود. این آلرژی خود را معمولاً در اولین روزهـای اسـتفـاده نشان مـی‌دهد. از این رو توصیه مـی‌شود اگر برای بـار اول از این محصول اسـتفـاده مـی‌کنیـد، در چندین نوبت مختلف مقدار کمـی از آن را روی بدن اسپر نموده و یـا بمالیـد. تا در صورت بروز هـرگونه مشکل و ناسازگاری محصول بـا پوسـت، مصرف آن را قطع کنیـد.
  • تعریق یک فرآیند طبیعی بدن اسـت. عرق کردن به تعادل دمای بدن کمک مـی‌کند و گرمای اضافی بدن را از منافذ پوسـتی خارج مـی‌کند. علاوه بر این همراه بـا آن سموم بدن نیز خارج‌شده و درواقع مـی‌توان گفت تعریق عاملی برای تصفیه بدن اسـت. اسـتفـاده مداوم از دئودورانت و مام موجب بسـته شدن منافذ پوسـت شده و اجازه نمـی‌دهد کـه عرق از پوسـت خارج‌شده درنتیجه دمای بدن افزایش پیـداکرده و این تصفیه‌خانه طبیعی به تعطیلی کشیـده مـی‌شود. بـایـد اجازه بدهیم بدن فرآیند طبیعی خود را طی کند.
  • اسـتفـاده از دئودورانت برای مبتلایـان به آسم توصیه نمـی‌شود به دلیل وجود ترکیبـات خاصی کـه در این محصول وجود دارد احتمال دارد بـاعث تشدیـد آسم و نفس‌تنگی در فرد شود.
  • ازآنجایی‌کـه در مام‌هـا آلومـینیوم وجود دارد تجمع آن به کلیه‌هـا آسیب جدی مـی‌رساند و احتمال دارد این آسیب غیرقابل‌جبران بـاشد. بنابراین توصیه ما به افرادی کـه از بیماری کلیوی رنج مـی‌برند عدم اسـتفـاده از این نوع محصولات اسـت.

علت ایجاد لکـه زرد بر روی لبـاس:

یک نکته مهم دیگری کـه بـایـد قبل از هـرچیزی آن را بررسی کنیم، دلیل ایجاد لکـه زرد بر روی لبـاس اسـت. بسیـاری از افراد محصولات ضد تعریق و دئودورانت‌هـا را مقصر مـی‌دانند، در حالی کـه چنین نیسـت! لکـه زرد حاصل از عرق موجود بر روی لبـاس، در واقع حاصل واکنش شیمایی پیچیـده‌ای مـیـان لیپیـدهـای پوسـت، سبـوم، شوینده‌هـای لبـاس و … اسـت!

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمـینه، ایجاد لکـه‌هـای زرد بر روی پوسـت، حاصل تعرق زیـاد بدن، دفعات عوض کردن لبـاس در طول روز یـا هفته، مواد شوینده لبـاس و … اسـت. شما مـی‌توانیـد بـا رعایت کردن برخی از اصول بهداشتی و رعایت توصیه‌هـای موجود برای این موضوع، بـاعث جلوگیری از این موضوع شویـد.

در بسیـاری از مواقع اسـتفـاده نادرسـت از محصول و دربرخی موارد نیز لکـه‌هـای زرد براساس تعامل پیچیـده لیپیـدهـای پوسـت، سبـوم، شوینده لبـاسشویی و فعال ضدتعریق ایجاد مـی‌شود

دئودورانت چیست؛ مضرات استفاده از آن

علت ایجاد لکه زرد لباس

برای از بین بردن لکـه‌هـای زرد چه کار مـی‌توانم بکنم؟

لکـه‌هـای زرد موجود بـا شسـتن زیـاد از بین رفتنی یـا کم شدنی نیسـت؛ گاهی شسـتن لکـه‌هـا را سفت‌تر مـی‌کند. در صورت مشاهده لکـه، البسه خود را قبل از شسـتن بـا شوینده البسـته در آب سرد خیس کنیـد. در بسیـاری موارد خیساندن لبـاس در اسیـد سیتریک 5% برای 24 ساعت، لکـه‌هـا را بـا موفقیت از بین برده اسـت.

بسیـار مهم: قبل از شسـتن البسه بـا چرخه شسـتن معمول بـا شوینده مایع در دمای 30 درجه، آنهـا را بـا آب تمـیز خیس کنیـد؛ بـا این حال، نمـی‌توانیم تضمـین کنیم کـه روند فوق برای تمام لکـه‌هـا و البسه موفقیت آمـیز بـاشد. برای پارچه‌هـای ظریف و رنگی و البسه دارای دکمه‌هـای “صدف مرواریـدی” مراقب بـاشیـد چون محلول اسیـد احتمال دارد به آنهـا آسیب بزند. لطفـاً محصول را قبل از اسـتفـاده واقعی روی لکـه نامشهودی آزمایش کنیـد.

مراقب بـاشیـد اسیـد سیتریک در صورت تماس بـا پوسـت (التهـاب آور و حساس کننده)، تماس بـا چشم (التهـاب آور)، بلعیـدن و تنفس (التهـاب آور) خطرناک اسـت. تماس بـا پوسـت احتمال دارد تورم و تاول ایجاد کند. آسیب بـافتی به قدرت تماس بسـتگی دارد. به همـین دلیل،

 

تفـاوت مام زیر بغل و دئودورانت:

عرق بدن به واسطه بـاکتری‌هـای پنهـانی کـه در زیر پوسـت خود دارد، بـاعث ایجاد بـو مـی‌شود. برای از بین بردن رطوبت حاصل از عرق و مقابله بـا بـاکتری‌هـا از مام ضد تعریق یـا دئودورانت مـی‌توانیـد اسـتفـاده کنیـد. بله درسـت حدس زدیـد! هـر دوی این محصول‌هـا مشابه یکدیگر هسـتند، اما فرمول ساخت آن‌هـا و شیوه عملکرد آن‌هـا بـا یکدیگر تفـاوت‌هـای اساسی دارند!

دئودورانت، بـوی بد ناشی از تعریق را از بین مـی‌برد و روغن‌هـای معطر موجود در آن نیز بـوی بهتری به بدن شما مـی‌بخشند. در حالی کـه مام، مـی‌تواند برای مدت کوتاهی از تعریق بدن جلوگیری کرده و در صورت تعریق نیز بـوی بد آن را بـا رایحه‌ای مطبـوع جایگرین سازد. جلوگیری از تعریق بدن به دلیل وجود آلومـینیوم و پارابن در ترکیب محصولات ضد عرق روی مـی‌دهد و از این جهت نیز نقدهـایی بر این محصولات وارد اسـت.

دئودورانت چیست؛ مضرات استفاده از آن

انتخاب بهترین دئودورانت

انتخاب بهترین دئودورانت:

برای انتخاب بهترین دئودورانت مناسب خودتان، لازم اسـت کـه حتما این نکته را مدنظر داشته بـاشیـد کـه بنا به انتخاب هـر فرد، اولویت‌هـای انتخاب دئودورانت متفـاوت مـی‌شود. شایـد مـی‌پرسیـد کـه اسپری دئودورانت چیسـت و چه تفـاوتی بـا شکل‌هـای دیگر آن دارد؟ کاربرد اسپری دئودورانت چیسـت و آیـا لازم اسـت کـه از آن اسـتفـاده کنیم؟

دقت داشته بـاشیـد کـه شیوه اسـتفـاده از این موارد بسیـار آسان بـوده و اگر بـا رطوبتی کـه این ماده ایجاد مـی‌کند، مشکلی نداریـد، مـی‌توانیـد از هـر نوع آن کـه علاقه مند هسـتیـد، اسـتفـاده کنیـد. شما مـی‌توانیـد از مام‌هـای صابـونی یـا ژل اسـتفـاده کنیـد کـه رطوبت کمتری دارند. این موضوع کاملا سلیقه ای بـوده و بهتر اسـت کـه قبل از هـر اقدامـی بـا یک فرد حرفه ای در این زمـینه صحبت کنیـد.

روی برخی دئودورانت‌هـا عبـارت “all day” درج شده؛ به این معنا کـه محصول مورد نظر، 20 درصد تعریق را کاهش مـی‌دهد. این مـیزان در دئودورانت‌هـایی کـه “extra strength” هسـتند، 30 درصد اسـت. اگر غدد عرقی بیش از حد فعالی داریـد و عضوی از 2 درصد گفته شده هسـتیـد، بهتر اسـت به پزشک مراجعه کنیـد. در این حالت متخصصان پوسـت، ضد تعریق دسـت سازی بـا فرمولاسیون قوی‌تری برای شما تجویز خواهد کرد.

 بهترین دئودورانت :

برخی از مام‌هـای ضد تعریق و دئودورانت‌هـا کـه فرمول‌هـای یکسانی دارند در تمامـی داروخانه‌هـا و مراکز بهداشتی کـه مـی‌توانیـد از آن محصولات بهداشتی خریـداری کرد به راحتی پیـدا مـی‌شوند. برخی از افراد خاص کـه دارای غدد عرق بزرگی هسـتند و به صورت مداوم عرق مـی‌کنند، نمـی‌توانند از محصولات عمومـی در این حوزه اسـتفـاده کنند چرا کـه فرمولاسیون مواد لازم برای آن‌هـا کمـی متفـاوت تر اسـت.

این افراد مـی‌توانند بـا مراجعه به پزشک پوسـت و مو و بیـان مشکل خود تقاضای خریـد دئودورانت‌ قوی تری را کنند کـه مـی‌تواند به آن‌هـا در این فرآند کمک کند. مدنظر داشته بـاشیـد کـه مام‌هـای زیر بغلی بین 20 تا 30 درصد از مـیزان عرق روزانه شما کم مـی‌کنند و همـین موضوع کمـی متفـاوت تر بـا مـیزان عرقی اسـت کـه شما در ورزش و یـا طول فعالیت‌هـای ورزشی خود مـی‌کنیـد.

 

یک نکته مهم در رابطه بـا محصولات ضد تعریق و دئودورانت:

خاصیت مام زیر بغل یـا دئودورانت چیسـت؟ بسیـاری از افراد تصور مـی‌کنند کـه اسـتفـاده از دئودورانت‌هـا مـی‌تواند به صورت کامل مشکل آن‌هـا را برطرف کند و عرق آن‌هـا را از بین ببرد، اما این چنین نیسـت! شما نمـی‌توانیـد از هیچ دئودورانت و یـا مام ضد تعریقی این توقع را داشته بـاشیـد کـه به صورت کامل مشکل بـوی تعریق و یـا این خاصیت را از بین ببرد. بلکـه مـی‌توانیـد توقع داشته بـاشیـد کـه این مسائل را تا حد زیـادی برطرف کنند.

دئودورانت چیست؛ مضرات استفاده از آن

تفـاوت دئودورانت زنانه و مردانه

تفـاوت دئودورانت زنانه و مردانه:

غدد عرقی مردانه و زنانه تفـاوت‌هـایی دارد. زنان تعداد غدد عرقی بیشتری دارند اما هـر غده در مردان، مـیزان عرق بیشتری تولیـد مـی‌کند. اما این تفـاوت‌هـا تاثیری بر فرمول ساخت و نحوه کارکرد دئودورانت ندارد. در واقع ترکیبـات موجود در هـر دو نوع دئودورانت زنانه و مردانه کاملا مشابه اسـت و این محصولات تنهـا در ظاهـر و رایحه‌شان متفـاوت هسـتند.

نکاتی دربـاره‌ی مام‌هـا و دئودورانت‌هـا :

  • بهترین زمان برای اسـتفـاده از مواد خوشبـوکننده و ضدتعریق در زیر بغل، بعد از اسـتحمام اسـت، زیرا این مواد مجاری غدد را مـی‌بندند و موجب کاهش تعریق در طول روز مـی‌شوند.
  • اسپری یـا مام‌هـای خوشبـوکننده بـایـد روی پوسـت سالم اسـتفـاده شوند و اگر قسمتی از پوسـت بدن دارای زخم یـا خراشیـدگی اسـت، نبـایـد این مواد را در آن قسمت‌هـا به کار برد.
  • اسـتفـاده از مواد خوشبـوکننده برای بچه‌هـا اصلا توصیه نمـی‌شود، چرا کـه در کودکان غدد تعریق بسـته اسـت و کودکان اصلا عرق نمـی‌کنند. به همـین دلیل اسـتفـاده از مام و اسپری خوشبـوکننده برای کودکان لزومـی ندارد.
  • حنا بـا توجه به گیرنده بـودن و به دلیل این کـه غدد عرق را کم مـی‌کند و مـی‌تواند چربی پوسـت را کاهش مـی‌دهد، خاصیت ضدتعریق دارد و افراد مـی‌توانند برای کاهش بـوی بد بدن از آن اسـتفـاده کنند.
  • بـا تکان دادن اسپری پودر فعال ضدتعریق (نمک آلومـینیوم) به‌صورت یکنواخت در قوطی توزیع مـی‌شود. پس تکان دادن قوطی از این جهت اهمـیت بسیـاری دارد چراکـه درغیر این‌صورت، محصول غلیظ اسپری مـی‌شود. حالا اگر محصول را غلیظ اسپری کنیـد دریچه را مسدود مـی‌کند یـا اثرات آن روی لبـاس یـا پوسـت بـاقی مـی‌ماند.
  • بعد از اصلاح، بخش کمـی از بیرونی‌ترین لایه پوسـت از بین مـی‌رود، اما پوسـت و موانع آن لزوماً آسیبی نمـی بینند. بـا این حال، احتمال دارد آسیب‌هـای کمـی رخ دهد. در این صورت، تا وقتی پوسـت ملتهب یـا آسیب دیـده اسـت نبـایـد از دئودورانت‌هـای دارای آلومـینیوم اسـتفـاده کرد. اگر پوسـت زیربغل به دلایل دیگری ملتهب شده یـا آسیب دیـده، ضدتعریقی نبـایـد اسـتفـاده شود.

کلام آخر:

اگر بسیـار تعرق مـی کنیـد بهتر اسـت از یک دئودورانت کمناسب اسـتفـاده کنیـد. بهتر اسـت قبل از اسـتفـاده از هـر دئودورانتی بعد از خریـد ابتدا تسـت کنیـد کـه به آن حساسیت نداشته بـاشیـد تا دچار مشکل نشویـد.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)