راز خوشمزگی سالاد ماکارونی چیست؛ 8 نکته طلایی

راز خوشمزگی سالاد ماکارونی چیست؛ 8 نکته طلایی

سالاد ماکارونی یکی از سالاد های خوشمـزه و پر طرفدار اسـت کـه همه افراد آن را دوسـت دارنـد. معمولا از این سالاد درمهمانی ها اسـتفاده مـی شـود. از این سالاد به عنوان پیش غذا یـا غذای اصلی اسـتفاده مـی کننـد. مواد این سالاد سلیقه اسـت و شما طبق سلیقه خودتـان مـی توانیـد آن را دسـتخوش تغییرات کنیـد. در این مقاله راز خوشمـزه شـدن سالاد ماکارونی را برای شما عزیزان آماده کـرده ایـم،بـا ما همـراه بـاشیـد.

راز خوشمزگی سالاد ماکارونی با 8 نکته طلایی

  1. به انتخاب شکل و فرم ماکارونی‌ها دقت کنید.ماکارونی‌های فرمی انواع مختلفی دارند و شکل و اندازه‌شان برای طعم و ظاهر سالاد ماکارونی مهم است. بهتر است از ماکارونی‌های شکلی کوچک و گوشه‌دار که برای پاستا هم کاربرد دارند، استفاده کنید. مثلاً ماکارونی فوسیلی، روتینی، پنه و فارفاله که گوشه‌های زیادی دارند و سس را به خوبی جذب می‌کنند. این ماکارونی‌ها علاوه بر این که سرو و خوردنشان راحت است، برای سالاد ماکارونی بسیار مناسب هستند.
  2. پختن ماکارونی به شکل صحیح برای سالاد ماکارونی اهمیت زیادی دارد. ماکارونی اصلی‌ترین عنصر این سالاد است. اگر ماکارونی را بیش از حد بپزید، خیلی نرم می‌شود و اگر زودتر از آن بردارید، هنوز سفت و نپخته است. بنابراین باید به زمان پخت ماکارونی که روی بسته‌بندی آن نوشته شده است، توجه کنید.برای یک سالاد ماکارونی خوشمزه، باید ماکارونی را فقط تا حدی بپزید که آل‌دنته باشد. این یعنی ماکارونی باید سفت و جویدنی باشد اما در عین حال نرم هم باشد. این کلمه ایتالیایی است و به معنی «تا دندان» است. وقتی سس را به ماکارونی اضافه می‌کنید، سالاد ماکارونی شما کمی نرم‌تر می‌شود.
  3. ماکارونی را به اندازه کافی مزه‌دار کنید. چون سالاد ماکارونی سرد خورده می‌شود، باید بدانید که طعم غذاهای سرد مثل ماکارونی کمتر از غذاهای گرم حس می‌شود. پس برای سالاد ماکارونی خوشمزه، باید چاشنی بیشتری به آن اضافه کنید.برای این‌که سالاد ماکارونی شما خوش‌طعم و چاشنی‌دار باشد، بهتر است زودتر چاشنی را به ماکارونی بریزید. زمان مناسب برای این کار، وقتی است که ماکارونی را در آب می پزید. پس حتما آب پخت ماکارونی را پر نمک کنید تا ماکارونی طعم خوبی بگیرد. وقتی هم سس و مواد دیگر را به ماکارونی اضافه کردید، حتما چاشنی را چشیده و اگر لازم بود، بیشتر کنید.می‌توانید از ادویه‌های مختلف برای ماکارونی و سالاد ماکارونی استفاده کنید. مثلاً آویشن، شوید خشک و البته فلفل سیاه خوب هستند. فراموش نکنید که ادویه‌ها می‌توانند طبع ماکارونی را تنظیم کنند.
  4. نیازی نیست که منتظر بمانید تا پاستا خنک شود و بعد سس را به آن بیفزایید. اگر این کار را بکنید، از داشتن یک سالاد ماکارونی لذیذ محروم می‌شوید. پس بهتر است که دو سوم سس را زمانی که مواد سالاد هنوز گرم هستند به آن بریزید و مابقی سس را هنگام سرو کردن. پاستای گرم سس را بهتر جذب می‌کند و سالاد ماکارونی شما را خوشمزه و مطبوع می‌کند.
  5. شستن یا نشستن پاستا بعد از آبکشی روی طعم سالاد ماکارونی اثر می‌گذارد. آبکشی باعث می‌شود ماکارونی سریع خنک شود و نیاز به سس کمتری داشته باشید. اما اگر آبکشی نکنید، ممکن است ماکارونی بیشتر سس را جذب کند اما سالاد ماکارونی شما کمتر لطیف و ابریشمی باشد. پس بهتر است بر اساس سلیقه خود تصمیم بگیرید که سالاد را آبکشی بکنید یا نکنید
  6. مواد را به شکل متعادل انتخاب کنید. بهتر است از سبزیجات تازه استفاده کنید و از سبزیجات منجمد دوری کنید. یا حتی می‌توانید از محصولات محلی یا آنچه در باغچه خود کاشته‌اید برای این سالاد استفاده کنید.سالاد ماکارونی را می‌توانید با انواع مختلفی از مواد تازه و جذاب مخلوط کنید. اما برای تهیه یک سالاد ماکارونی خوشمزه، باید به نسبت و ترکیب مواد دقت کنید.
  7. سس را تازه و خانگی درست کنید. می‌توانید از انواع سس‌ها برای سالاد ماکارونی استفاده کنید مثلا سس سالاد تازه با رزماری، سیر و لیمو یک گزینه خوب است اما بهتر است حتما سس را خودتان بسازید. بهتر است بعد از زحمت زیاد برای تهیه سالاد ماکارونی با استفاده از سس آماده سالاد و زحمتتان را هدر ندهید.همچنین بهتر است هر وقت ماکارونی را آبکش کردید، سس را به آن بیفزایید تا ماکارونی بیشتر سس را جذب کند.
  8. سس را با روغن بیشتر از آبلیمو یا سرکه درست کنید. معمولا برای سالادها بهتر است از آبلیمو یا سرکه به عنوان طعم‌دهنده استفاده کنید اما برای سالاد ماکارونی باید از مواد اسیدی، مخصوصا سرکه یا آبلیمو، کمتر استفاده کنید. به جای آن‌ها می‌توانید از روغن زیتون، روغن‌های دیگر خوراکی یا حتی سس پستو و خردل استفاده کنید.

مواد لازم سالاد ماکارونی برای ۴ نفر:

ماکارونی فرمـی 300 گرم
ژامبـون یـا گوشت مـرغ300 گرم
خیـارشـور6 عدد متوسط
نخود فرنگی100 گرم
ذرت100 گرم
سس مایونز به انـدازه دلخواه
نمک و فلفل سیـاه به انـدازه کافی

طرز تهیه سالاد ماکارونی

راز خوشمزگی سالاد ماکارونی چیست؛ 8 نکته طلایی

دستور پخت سالاد ماکارونی مجلسی

مـرحله اول :

برای تهیه سالاد ماکارونی مخصوص ابتدا یک قابلمه حاوی آب روی حرارت قرار مـی دهیـم و اجازه مـی دهیـم آب جوش بیـایـد، سپس ۱ قاشق چایخوری روغن مایع به همـراه مقداری نمک به آب جوش اضافه مـی کنیـم. در ادامه ماکارونی های فرمـی را داخل آب جوش مـی ریزیـم.

مـرحله دوم :

توجه داشاته بـاشیـد کـه روغن را برای این اضافه مـی کنیـم کـه ماکارونی هنگام جوش خوردن به هم نچسبنـد و خمـیر نشـونـد. پس از گذشت ۷ تـا ۱۰ دقیقه ماکارونی ها را داخل آبکش مـی ریزیـم و بـا آب سرد آبکشی مـی کنیـم، سپس کنـار مـی گذاریـم تـا آب اضافی شان خارج شـود.

مـرحله سوم :

نکته مهم در مورد ماکارونی سالاد ماکارونی این اسـت کـه نبـایـد خیلی نرم و له شـود و بـایـد حالت خود را حفظ کنـد، برای همـین برای پخت ماکارونی بیش از ۷ تـا ۱۰ دقیقه زمان نمـی گذاریـم. (زمان پخت دقیق پشت بسـته ماکارونی درج شـده اسـت)

راز خوشمزگی سالاد ماکارونی چیست؛ 8 نکته طلایی

سالاد ماکارونی با مرغ

مـرحله چهارم :

در این مـرحله ژامبـون یـا گوشت مـرغ را به شکل دلخواه خرد مـی کنیـم و در یک کاسه بزرگ و جادار مـی ریزیـم. در صورتی کـه بخواهیـم در تهیه این سالاد خوشمـزه از گوشت مـرغ اسـتفاده کنیـمف ابتدا بـایـد گوشت مـرغ را به صورت آبپز بپزیـم.

مـرحله پنجم :

برای این منظور گوشت مـرغ را به همـراه مقداری آب، نمک، زردچوبه و یک پیـاز خرد شـده درون یک قابلمه منـاسب مـی ریزیـم و روی حرارت قرار مـی دهیـم تـا وشت مـرغ بپزد. سپس گوشت مـرغ را خرد مـی کنیـم. در ادامه خیـارشـور را نیز به صورت دلخواه خرد مـی کنیـم .

مـرحله ششم :

سپس به کاسه حاوی ژامبـون مـرغ اضافه مـی کنیـم. در ادامه ماکارونی های فرمـی را نیز به کاسه اضافه مـی کنیـم. در ادامه ذرت را به همـراه نخود فرنگی به کاسه اضافه کنیـد. ذرت و نخود فرنگی را مـی توانیـد خودتـان به صورت آبپز تهیه کنیـد یـا اینکـه به صورت کنسروی اسـتفاده کنیـد.

مـرحله هفتم :

در این مـرحله سس مایونز را داخل یک کاسه کوچک بریزیـد سپس مقداری نمک ، فلفل سیـاه و در صورت تمایل کمـی شـویـد خشک و آب لیـمو تـرش به سس اضافه کنیـد و مواد سس را خوب مخلوط کنیـد تـا کاملا یکدسـت شـونـد.

مـرحله هشتم :

در این مـرحله سس سالاد را به مواد سالاد اضافه کنیـد و خیلی آرام مواد را زیر و رو کنیـد تـا علاوه بر اینکـه مواد سالاد له نشـونـد، سس نیز به تمام نقاط سالاد برسد. بـایـد مواد را آرام بهم بزنیـد تـا خرد یـا له نشـونـد زیرا ظاهر سالاد خراب مـی شـود.

مـرحله نهم :

پس از اینکـه سالاد آماده شـد آنرا به سلیقه خود تزیین کنیـد و حداقل یک ساعت قبل از سرو در یخچال قرار دهیـد تـا جا بیفتد. اگر مـی خواهیـد سالاد را چنـدین ساعت بعد سرو کنیـد سس آنرا یک ساعت قبل از سرو اضافه کنیـد تـا تـازگی خود را حفظ کنـد.

راز خوشمزگی سالاد ماکارونی چیست؛ 8 نکته طلایی

رمز و راز خوشمزه شدن سالاد ماکارونی

تـرفند ساده خوشمزگی سالاد ماکارونی

  • اگر مـی خواهیـد سالاد ماکارونی به سادگی خوشمـزه شـود بـایـد صبر خود را برای مـیل کـردن این غذا خوشمـزه افرایش دهیـد چون هر چقدر بیشتـر در یخچال بمانـد مواد آن به خوبی مخلوط مـی شـونـد و طعم و مـزه سالاد بی نظیر مـی شـود.
  • بهتـر اسـت برای سالاد ماکارونی بـا مـرغ، ابتدا سینه مـرغ را بـا کمـی برگ بـو و پیـاز ادویه آبپز کنیـد یـا بـا هویج و کـرفس بپزیـد، سپس ریش ریش کنیـد  و اسـتفاده کنیـد.
  • به جای سس مایونز به دلیل داشتن کالری بـالا مـی توانیـد از روغن زیتون و یـا مخلوط ماسـت و آبلیـمو اسـتفاده کنیـد.
  • حتما بلافاصله بعد از پخت پاسـتـا آن را آب سرد شسـته و زیر و رو کنیـد تـا نشاسـته اضافی آن خارج شـونـد و بگذاریـد تـا کاملا خشک شـود تـا جذب سس آن کمتـر شـود.
  • اضافه کـردن سس به ماکارونی قبل از انتقال ماکارونی به یخچال توصیه مـی شـود چون وقتی ماکارونی داغ اسـت به خوبی سس را جذب مـی کنـد.
  • وقتی سس را به سالاد ماکارونی اضافه مـی کنیـد به دلیل اینکـه ماکارونی ها رطوبت را به سرعت جذب مـی کنـد بعد از انتقال آن به یخچال سالاد خشک مـی شـود برای جلوگیری از خشک شـدن سالاد ماکارونی مقداری آب مـرغ اضافه کنیـد.
  • اگر فرصت چنـدانی برای تهیه سالاد ماکارونی نـداشتیـد مـی توانیـد به جای مـرغ از کالبـاس اسـتفاده کنیـد.
  • خیـار شـور نبـایـد در این سالاد کم بـاشـد و به خاطر افزودن خیـارشـور حواسـتـان به مقدار نمک سس بـاشـد.

نکات تهیه سالاد ماکارونی

راز خوشمزگی سالاد ماکارونی چیست؛ 8 نکته طلایی

سالاد ماکارونی با ژامبون

سالاد ماکارونی قالبی :

برای اینکـه بتوانیـد سالاد ماکارونی خود را به صورت قالبی درسـت کنیـد کافیسـت زمانی کـه سالاد اماده شـد آنرا داخل قالب مورد نظرتـان بریزیـد و کمـی فشار دهیـد تـا تمام قسمت های قالب را پر کنـد سپس در یخچال قرار دهیـد تـا حالت خود را حفظ کنـد. برای اینکـه مطمئن شـویـد سالاد به راحتی از قالب خارج خواهد شـد مـی توانـد داخل قالب یک لایه کیسه فریزر قرار دهیـد سپس سالاد را روی کیسه فریزر بریزیـد.

خشک شـدن سالاد ماکارونی :

مهم تـرین دلیلی کـه سالاد ماکارونی پس از قرار گرفتن داخل یخچال خشک مـی شـود این اسـت کـه پاسـتـا یـا همان ماکارونی فرمـی به شـدت آب را جذب مـی کنـد و به همـین دلیل پس از اینکـه آنرا داخل یخچال قرار مـی دهیـد ممکن اسـت خشک شـود. برای رفع این مشکل مـی توانیـد کمـی روغن زیتون به ان اضافه کنیـد یـا مقدار بیشتـری سس به سالاد بزنیـد تـا نرم و تـازه بـاقی بمانـد.

سالاد ماکارونی بـا سوسیس :

به طور معمول سالاد ماکارونی بـا گوشت مـرغ یـا کالبـاس تهیه مـی شـود اما اگر شما دوسـت داریـد از سوسیس اسـتفاده کنیـد ، کافیسـت کالبـاس یـا گوشت مـرغ را از مواد لازم حذف کنیـد سپس به انـدازه ۳۰۰ گرم سوسیس اضافه کنیـد. سوسیس را یـم توانیـد به صورت خام ، کبـابی یـا سرخ شـده به سالاد ماکارونی اضافه کنیـد.

سالاد ماکارونی بـا کاهو :

اگر مـی خواهیـد از کاهو در تهیه سالاد ماکارونی اسـتفاده کنیـد بهتـر اسـت از برگ های کاهو به عنوان قالب اسـتفاده کنیـد و سالاد را روی برگ های کاهو بریزیـد. البته بعضی افراد از کاهوی خرد شـده هم در مواد سالاد ماکارونی اسـتفاده مـی کننـد کـه سلیقه ای مـی بـاشـد.

راز خوشمزگی سالاد ماکارونی چیست؛ 8 نکته طلایی

سالاد ماکارونی رژیمی

سالاد ماکارونی رژیـمـی :

برای اینکـه بخواهیـد این سالاد رو به صورت رژیـمـی تهیه کنیـد مـی توانیـد به جای اسـتفاده از ژامبـون مـرغ از گوشت سینه مـرغ اسـتفاده کنیـد و بـایـد سس مایونز را هم از مواد سس حذف کنیـد. برای تهیه سس سالاد به صورت رژیـمـی مـی توانیـد به جای اسـتفاده از سس مایونز از روغن زیتون به همـراه فلفل سیـاه و آب لیـمو تـرش اسـتفاده کنیـد.

توجه داشته بـاشیـد کـه سالاد ماکارونی رژیـمـی معمولا بـا سبزیجات کم کالری درسـت مـی شـود. در ادامه آموزش یکی از انواع رسپی های رژیـمـی این سالاد پرطرفدار را آماده کـرده ایـم کـه از طریق لینک زیر مـی توانیـد به آن مـراجعه کنیـد.

سالاد ماکارونی بـا تن ماهی :

یکی دیگر ار روش های تهیه این سالاد مجلسی این اسـت کـه آنرا بـا تن ماهی درسـت مـی کننـد. البته برای مجالس بهتـر اسـت از گوشت مـرغ یـا کالبـاس اسـتفاده شـود، ولی برای تهیه سریع این سالاد برای خانواده مـی توانیـم از تن ماهی نیز اسـتفاده کنیـم.

سالاد ماکارونی بـا مـرغ :

سالاد ماکاورنی بـا مـرغ یکی از انواع روش های تهیه این سالاد خوشمـزه اسـت کـه بـا رسپی های بسیـار متنوعی تهیه مـی شـود. توصیه مـی کنیـم برای تهیه این سالاد خوشمـزه بـا گوشت مـرغ بـا یک رسپی ساده و بین المللی در ادامه بـا مطلب زیر همـراه بـاشیـد.

کلام آخر :

امـیـدواریـم بـا رعایت نکات بـالا سالاد ماکارونی خوشمـزه ای را تهیه و نوش جان کنیـد. شما طبق سلیقه خودتـان مـی توانیـد مواد داخل سالاد را تغییر بدهیـد و بـاب مـیل خودتـان آن را تهیه کنیـد. برای خوشمـزه شـدن زمان بیشتـری داخل یخجال بگذاریـد بمانـد.

مطالب بیشتر :

طرز تهیه سالاد لوبیا سفید ترکیه ای Piyaz

با فیله مرغ چی درست کنیم؛ دستور پخت های متفاوت

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی به سبک رستوران

5/5 - (1 امتیاز)