تبخال تناسلی در مردان و زنان؛ علل، علائم، پیشگیری و درمان

تبخال تناسلی در مردان و زنان؛ علل، علائم، پیشگیری و درمان

تبخال دستگاه تناسلی چیست؟

تبخال دستگاه تناسلی یک بیماری مقاربتی و عفونت شایع جنسی است که باعث زخم و تاول های (برجستگی های پر از مایع) دردناک می شود. این تاول ها ممکن است بترکند و مایع درون آنها به بیرون نشت کند. طبق گزارشات انجام شده حدود 16 درصد افراد بین 14 تا 49 سال مبتلا به این بیماری هستند.

تبخال دستگاه تناسلی از طریق ویروس تبخال سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود و رابطه جنسی راه اصلی شیوع ویروس است. بعد از عفونت اولیه، ویروس در بدن شما خفته است و ممکن است چندین بار در سال فعال شود.

ممکن است شما هیچ علامت یا علائمی از تبخال دستگاه تناسلی نداشته باشید. بنابراین می توانید مسری باشید، حتی اگر هیچ زخم قابل مشاهده ای نداشته باشید.

هیچ درمانی برای تبخال دستگاه تناسلی وجود ندارد، اما داروها می توانند علائم را کاهش داده و خطر سرایت به دیگران را کاهش دهند. کاندوم همچنین می تواند به جلوگیری از شیوع عفونت تبخال دستگاه تناسلی کمک کند.

 

علل تبخال دستگاه تناسلی

تبخال تناسلی در مردان و زنان؛ علل، علائم، پیشگیری و درمان

دلایل تبخال دستگاه تناسلی در زنان

دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس باعث ایجاد تبخال دستگاه تناسلی می شود:

HSV-1: که معمولاً باعث ایجاد سرماخوردگی یا تاول هایی در اطراف دهان می شود.

HSV-2: که معمولاً باعث تبخال دستگاه تناسلی می شود.

ویروس ها از طریق غشاهای مخاطی وارد بدن شما می شوند. غشای مخاطی را می توان در بینی، دهان و دستگاه تناسلی یافت.

هنگامی که ویروس ها در بدن شما قرار دارند، وارد سلولهای شما می شوند. سپس در سلولهای عصبی لگن شما قرار می گیرند. ویروس ها می توانند به راحتی در محیط های خود تکثیر یا سازگار شوند، که این امر درمان آنها را دشوار می کند.

HSV-1 یا HSV-2 را می توان در مایعات بدن افراد آلوده یافت، از جمله:

  • بزاق
  • مایع منی
  • ترشحات واژن

حتما بخوانید:
 تشخیص زگیل تناسلی، درمان قطعی زگیل تناسلی

علائم تبخال دستگاه تناسلی

پیدا شدن تاول در ناحیه تناسلی، نشانه بروز این بیماری است. اولین علائم دو روز پس از ابتلا به ویروس یا 30 روز پس از آن ظاهر می شود.

علائم عمومی برای مردان شامل تاول هایی روی آلت تناسلی یا باسن (نزدیک یا اطراف مقعد) است. علائم عمومی برای خانمها شامل تاول اطراف یا نزدیکی مهبل، مقعد و باسن است.

علائم عمومی اعم از زن و مرد شامل موارد زیر است:

  • ممکن است تاول در دهان و روی لب، صورت و هر جای دیگر که با مناطق آلوده در تماس باشد ظاهر شود.
  • محل آلوده قبل از ظهور تاول ها شروع به خارش یا سوزش می کند.
  • ممکن است تاول ها بترکند و مایع داخل تاول به بیرون بریزد.
  • بعد از یک هفته از طغیان بیماری ممکن است روی زخم ها کبره (پوسته) ببندد .
  • ممکن است غدد لنفاوی شما متورم شود. غدد لنفاوی با عفونت و التهاب در بدن مبارزه می کنند.
  • ممکن است سردرد، درد بدن و تب داشته باشید.

گاهی زنان در زمان بارداری متوجه وجود هرپس تناسلی می شوند. از آنجایی که این بیماری مسری است، می تواند مشکلاتی را برای نوزاد به وجود آورد. علائم عمومی برای کودک متولد شده (که از طریق زایمان طبیعی به دنیا آمده) از مادر مبتلا به تبخال تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

زخم های صورت، بدن و دستگاه تناسلی. نوزادانی که با تبخال دستگاه تناسلی به دنیا می آیند، می توانند عارضه بسیار شدیدی را تجربه کنند، از جمله:

  • نابینایی
  • مشکلات مغزی
  • مرگ

بسیار مهم است که در صورت بارداری به پزشک خود بگویید که تبخال دستگاه تناسلی دارید. آنها اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از انتقال ویروس به نوزاد در هنگام زایمان انجام می دهند، با این حال یک روش احتمالاً این است که کودک شما به جای زایمان معمول واژینال از طریق سزارین متولد شود.

 

تشخیص تبخال دستگاه تناسلی

تبخال تناسلی در مردان و زنان؛ علل، علائم، پیشگیری و درمان

علت تبخال دستگاه تناسلی چیست؟

پزشک شما می تواند با معاینه بصری از زخم تبخال، عفونت تبخال را تشخیص دهد. اگرچه لازم نیست، اما پزشک ممکن است تشخیص خود را از طریق آزمایشات آزمایشگاهی تأیید کند.

آزمایش خون می تواند قبل از بروز شیوع بیماری، ویروس تبخال را تشخیص دهد. اگر فکر می کنید در معرض تبخال دستگاه تناسلی قرار دارید، حتی اگر هنوز علائمی را تجربه نکردید، به پزشک مراجعه کنید.


حتما بخوانید:
 درمان خارش واژن در بارداری

 

عوامل خطر تبخال دستگاه تناسلی

خطر ابتلا به تبخال دستگاه تناسلی ممکن است در صورت این موارد افزایش یابد:

زن هستید: زنان بیشتر از مردان به تبخال دستگاه تناسلی مبتلا می شوند. این ویروس از طریق جنسی به راحتی از مردان به زنان منتقل می شود تا زنان به مردان.

داشتن چندین شریک جنسی: هر شریک جنسی اضافی، خطر ابتلا به ویروس که باعث تبخال دستگاه تناسلی می شود را افزایش می دهد.

 

درمان تبخال دستگاه تناسلی

تبخال تناسلی در مردان و زنان؛ علل، علائم، پیشگیری و درمان

از بین بردن تبخال دستگاه تناسلی

گرچه می توان شیوع بیماری را کاهش داد، اما هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد. با این حال پزشک شما داروی ضد ویروسی را تجویز می کند. این قرص ها به شما کمک می کنند تا احساس بهتری داشته باشید و شیوع آن را کاهش دهید.

در ضمن، با سایر افراد، رابطه جنسی نداشته باشید. زیرا حتی اگر علائمی نداشته باشید، می توانید بیماری را گسترش دهید.

 

داروها:

داروهای ضد ویروسی ممکن است به سرعت بهبودی زخمهای بیمار و کاهش درد کمک کند. داروها ممکن است در اولین علائم شیوع بیماری (سوزن سوزن شدن، خارش و سایر علائم) برای کاهش علائم مصرف شود. همچنین ممکن است برای افرادی که مبتلا هستند، تجویز شود تا احتمال انتقال ویروس تبخال به شخص دیگر را به حداقل برساند.

داروهای ضد ویروسی که برای تبخال دستگاه تناسلی استفاده می شود عبارتند از:

  • Acyclovir (Zovirax)
  • والاسیکلوویر (Valtrex)

 

مراقبت در منزل:

هنگام استحمام یا دوش گرفتن، از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. محل آلوده را تمیز و خشک نگه دارید. برای راحتی خود، لباس های نخی گشاد بپوشید.

 

پیشگیری از تبخال دستگاه تناسلی

تبخال تناسلی در مردان و زنان؛ علل، علائم، پیشگیری و درمان

تبخال دستگاه تناسلی و راه درمان

تا زمانی که از نظر جنسی فعال هستید، احتمال ابتلا به تبخال وجود دارد. اگر هر بار که بخواهید رابطه جنسی داشته باشید، از کاندوم لاتکس یا پلی اورتان یا سد دندانی استفاده کنید، احتمال آن را بسیار کاهش می دهید.

قابل ذکر است که کاندوم فقط از مناطقی که پوشش می دهد، محافظت می کند. بنابراین اگر تبخال ندارید، بهتر است شما و شریک زندگی تان قبل از رابطه جنسی، از نظر ابتلا به بیماریهای مزمن مقاربتی STD آزمایش شوید.


حتما بخوانید:
 روش استفاده از کاندوم

چگونه در هنگام شیوع احساس بهتری داشته باشیم؟

  • از لباس های گشاد استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن در آفتاب و گرما که می تواند باعث تاول های بیشتر شود، خودداری کنید.
  • یک حمام گرم و آرامش بخش داشته باشید.
  • از صابون های عطر دار در اطراف تاول خود استفاده نکنید.

 

اقدامات احتیاطی در دوران بارداری

تبخال تناسلی در مردان و زنان؛ علل، علائم، پیشگیری و درمان

تبخال دستگاه تناسلی در بارداری

اگر باردار هستید و می دانید که تبخال دستگاه تناسلی دارید، به پزشک خود بگویید. اگر فکر می کنید ممکن است تبخال دستگاه تناسلی داشته باشید، از او بخواهید که برای شما آزمایش بنویسد.

پزشک ممکن است توصیه کند که در اواخر بارداری، از داروهای ضد ویروسی تبخال استفاده کنید تا از شیوع آن در زمان زایمان جلوگیری کنید. اگر هنگام زایمان شیوع بیماری وجود داشته باشد، پزشک احتمالاً برای کاهش خطر انتقال ویروس به کودک، سزارین را پیشنهاد می کند.

 

سخن پایانی:

اگر به این بیماری مبتلا هستید، باید هر بار رابطه جنسی ایمن داشته باشید و از کاندوم استفاده کنید. این امر به جلوگیری از شیوع تبخال دستگاه تناسلی و سایر بیماریهای مزمن مقاربتی STD کمک می کند.

همانطور که گفته شد، هیچ درمانی برای تبخال دستگاه تناسلی وجود ندارد، اما با دارو می توان بیماری را کنترل کرد. این بیماری در بدن شما غیر فعال می ماند تا زمانی که چیزی باعث شیوع بیماری شود.

شیوع بیماری هنگام استرس، بیماری یا خستگی ممکن است رخ دهد. به همین دلیل پزشک به شما در تهیه برنامه درمانی کمک می کند تا شیوع بیماری را مدیریت کنید.

منبع: mayoclinichealthlinewebmd

5/5 - (1 امتیاز)