موثرترین و سریع ترین راه های درمان دندان درد

موثرترین و سریع ترین راه های درمان دندان درد

موثرترین و سریع ترین راه های درمان دندان درد

دندان درد یکی از بدترین درد هایی اسـت که هر کسی که دچار آن شود، آن را تجربه می کند. شاید اکنون که این مطالب را مطالعه می کنید دچار دندان درد شده بـاشید و به دنبـال درمان دندان درد بـاشید. گاهی اوقات پیش می آید که زمان مناسبی بـرای رفتن به دندان پزشکی نبـاشد یا دسـترسی به مطب دندان پزشکی نداشته بـاشید. در اینصورت شما بـاید درمان دندان درد را بدانید تـا بـرای مدتی درد را ساکت کنید. در این مطلب  دلایل دندان درد و راه های درمان خانگی دندادن درد را بـرای شما عزیزان آورده ایم، بـا ما همراه بـاشید.

علت دندان درد چیسـت؟

پوسیدگی دندان یک علت بسیار شایع دندان درد اسـت. در صورت عدم درمان ، پوسیدگی دندان ممکن اسـت منجر به حفره شود. حفره ها هنگامی رخ می دهند که اسیدها و بـاکتریها مینای دندان را از بین بـرده و وارد بـافتهای ظریف داخل دندان یعنی پالپ دندان میشوند. فرسایش و از بین رفتن مینای دندان می تواند عصب را در معرض دید قرار دهد و بـاعث درد خفیف تـا شدیدی می شود.
عفونت سینوس همچنین ممکن اسـت بـاعث ایجاد درد دندان در بـرخی از افراد شود. علائمی مانند درد و فشار ناشی از عفونت ممکن اسـت بیشتر در شب گریبـان شما را بگیرید.

موثرترین و سریع ترین راه های درمان دندان درد

درمان دندان درد عصبی

 دلایل احتمالی دندان درد :

  • پر کردن دندان
  • آبسه های دندان
  • وارد شدن صدمه و تروما به فک
  • در آمدن یا جوانه زدن دندان عقل یا هر دندان دیگر
  • گیر کردن مواد غذایی به لثه ها
  • دندان قروچه در طول شب
  • بیماری لثه

 روش هایی بـرای درمان دندان درد

دندان درد شرایط سختی بـرای ما ایجاد میکند اما اگر در هنگام شب درد دندان تجربه کنیم دنیا بـرایمان جهنم میشود. اما خوشبختـانه روش هایی وجود دارد که میتوانند بـا موفقیت به درمان دندان درد مخصوصا در طول شب کمک کنند.

موثرترین و سریع ترین راه های درمان دندان درد

انتخاب مسواک مناسب

اسـتفاده از مسواک مناسب :

از یک خمیردندان که «بـرای دندان‌های حساس» طراحی شده اسـتفاده کنید. اگر بـا آب رفتن لثه مشکل دارید، این روش می‌تواند درد زیادی که احتمالاً ناشی از مصرف غذاهای گرم یا سرد اسـت را بـرطرف کند. هنگامی که لثه‌ها آب می‌روند، عاج زیر سطح مینای دندان شما قرار دارد و این ماده به شدت حساس اسـت. بـرای نجات بـافت لثه و جلوگیری از کوچک شدن بیشتر، از یک بـرس (مسواک) نرم اسـتفاده کنید.

داروهای ضد درد دندان و دهان :

مصرف داروهای بدون نسخه (OTC) ضد درد از قبیل اسـتـامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (Advil) یک روش سریع و ثابت شده بـرای کاهش درد و یا حتی درمان دندان درد اسـت. این داروها قادرند که دردهای جزئی تـا متوسط را به خوبی تسکین دهند. هنگام مصرف داروهای ضد درد حتما دوز توصیه شده شرکت سازنده را در نظر داشته بـاشید. اگر درد دندانتـان شدید اسـت ، بهتر اسـت به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و در مورد داروهای مسکن قوی که میتوانند به کاهش درد کمک بیشتری کنند بـا او صحبت کنید. اگر دندا‌ن درد تـان به‌حدی شدید اسـت که موجب گوش درد، سردرد یا گلودرد می‌شود، حتما بـاید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

موثرترین و سریع ترین راه های درمان دندان درد

استفاده از کمپرس سرد برای کاهش درد دندان

اسـتفاده از کمپرس سرد :

اسـتفاده از یک کیسه پر از تکه های یخ و یا یک مشما پر از آب یخ میتواند به تسکین درد دندان کمک کند. بهتر اسـت که مقداری یخ را درون مشما ریخته سپس داخل یک حوله کوچک بپیچید. کمپرس یخ را روی بخشی از دهان و دندان که درد میکند قرار دهید تـا عروق خونرسان آن منطقه ریلکس شده و به کاهش و درمان دندان درد کمک کند. هر بـار میتوان به مدت 15 تـا 20 دقیقه کمپرس را روی محل درد دندان قرار داد. در صورت التهاب مغز دندان، گرما به تسکین درد کمک می‌کند. اگر بـا اسـتفاده از کمپرس سرد دردتـان افزایش یافت، از کمپرس گرم به‌جای آن اسـتفاده کنید.

سر خود را بـالا نگه دارید :

اگر به داروی مسکن دسـترسی ندارید بهترین کار بـرای درمان دندان درد قطعا بـالا نگه داشتن سر اسـت. اگر سر خودتـان را بـالا نگه دارید خون کمتری در سرتـان جمع میشود و همین بـاعث کاهش التهاب و درد اضافی میشود. اگر شب ها از خواب بیدار میشوید میتوانید زیر سر خود را کمی بلندتر کنید بـرای مثال یک بـالش بلندتر زیر سرتـان بگذارید.

بیشتر بخوانید : چگونه زردی دندان را از بین ببـریم

اسـتفاده از پمادهای دهانی :

علاوه بـر قرص و کپسول کاهش درد، بـرخی از پمادهای دارویی همچنین ممکن اسـت به کاهش درد دندان کمک کنند. ژل های بی حس کننده بدون نسخه OTC و پمادهایی که حاوی موادی مانند بنزوکائین هسـتند ممکن اسـت ناحیه از دهان و دندان که درد میکند را بی حس کنند. فقط توجه داشته بـاشید که بنزوکائین بـرای اسـتفاده در کودکان خردسال مناسب نیسـت. بزاق دهان می‌تواند موجب کاهش تأثیر ژل و سرایت آن به گلو و زبـانتـان بشود؛ بنابـراین دقت داشته بـاشید که ژل را قورت ندهید.

موثرترین و سریع ترین راه های درمان دندان درد

درمان دندان درد با آب و نمک

شسـتشوی دهان و دندان بـا آب و نمک :

آب نمک یک ماده ضد بـاکتری طبیعی اسـت، بنابـراین ممکن اسـت التهاب را کاهش دهد. این به نوبه خود به محافظت از دندانهای آسیب دیده در بـرابـر عفونت کمک می کند. شسـتشو بـا آب نمک همچنین ممکن اسـت به از بین بـردن هرگونه ذره مواد غذایی یا بقایای به جا مانده در لابلای دندان یا لثه کمک کند.

شسـتشوی دهان بـا پراکسید هیدروژن :

پریودنتیت یک عفونت جدی در بـافت لثه اسـت که به طور کلی در نتیجه سهل انگاری در رعایت بهداشت دهان و دندان رخ می دهد. پریودنتیت و سایر بیماری های لثه می توانند بـاعث بـروز مشکلاتی از قبیل درد دندان، خونریزی لثه ها و دندان ها و حتی تشکیل آبسه دندان شود.

شسـتشو دهان بـا دهانشویه حاوی هیدروژن پراکسید میتواند به کاهش پلاک و علائم پریودنتیت کمک کند. جهت درمان دندان درد بـا این روش، بـاید هیدروژن پراکسید را بـا حجم مساوی از آب رقیق کرد سپس محلول را داخل دهان چند بـار غرغره کرد، بعد از انجام این کار، دهان خود را به‌خوبی بـا آب بشویید.  دقت کنید که این روش درمانی بـرای کودکان مناسب نیسـت. زیرا کودکان ممکن اسـت به صورت تصادفی محلول را قورت دهند و بـا عوارض ناشی از آن روبـرو شوند. این محلول به خصوص اگر دندان دردی همراه بـا تب و دهانی بدمزه دارید به شما کمک می‌کند دقایقی از درد خلاص شوید.

موثرترین و سریع ترین راه های درمان دندان درد

درمان دندان درد با میخک

اسـتفاده از میخک :

یوجینول که یکی از ترکیبـات اصلی میخک اسـت می تواند بـاعث کاهش و درمان درد دندان شود. نتـایج یک کارآزمایی بـالینی در سال 2015 نشان داد افرادی که بعد از کشیدن دندان، یوجینول را به لثه و دندان خود میزنند بـا کاهش التهاب و درد دندان روبـرو میشوند.

یوجینول به عنوان ضد درد عمل می کند ، بدین معنی که منطقه را بی حس می کند. بـرای اسـتفاده از میخک بـرای دندان درد ، میخک ها را در آب خیس کنید تـا تبدیل به حالت خمیری شود. سپس خمیر را روی دندان بمالید. از طرف دیگر، به آرامی جویدن یا مکیدن میخک میتواند تـاثیر مشابهی در کاهش درد دندان داشته بـاشد. بـاز هم دقت کنید که اسـتفاده از میخک به هیچ عنوان در بچه ها صورت نگیرید زیرا بچه ها ممکن اسـت میخک را ببلعند که میتواند دردناک بـاشد.

اسـتفاده از چای نعنا :

نعناع حاوی ترکیبـات ضد بـاکتری و آنتی اکسیدانی اسـت. منتول ، یک ماده فعال در نعناع اسـت که اثر بی حس کنندگی خفیفی در داخل دهان دارد. نوشیدن مقدار کمی چای نعنا میتواند به تسکین و حتی درمان دندان درد فوری منجر شود. یک قاشق چایخوری نعناع را در یک فنجان آب جوش بـریزید و به مدت بیسـت دقیقه دم کنید. بعد از اینکه چای سرد شد آن را در دهان‌تـان بگردانید، می‌توانید آن را قورت بدهید یا بیرون بـریزید.

موثرترین و سریع ترین راه های درمان دندان درد

درمان دندان درد با سیر

اسـتفاده از سیر :

سیر یک محصول بسیار رایج در خانه ها اسـت که از قدیم الایام بـرای کاهش درد دندان نیز مورد اسـتفاده قرار می گرفته اسـت. آلیسین (که ترکیب اصلی سیر اسـت) اثر ضد بـاکتریایی خوبی دارد که ممکن اسـت به از بین بـردن بـاکتری های موجود در دهان که منجر به حفره و درد دندان میشوند بسیار موثر بـاشد. جویدن یک حبه سیر کوچک و خام داخل دهان و درسـت در جایی که دندانتـان درد می کند می تواند راه موثری بـرای درمان دندان درد بـاشد.

بـرای تسکین درد دندان به دو روش می‌توان از سیر اسـتفاده کرد. اول اینکه می‌توانید یک حبه سیر له شده را بـا کمی نمک مخلوط کنید و روی دندان قرار بدهید. راه دوم این اسـت که یکی دو حبه سیر را بجوید. این کار را دو یا سه بـار در روز تکرار کنید.همچنین می‌توانید از روغن سیر هم اسـتفاده کنید. چند دقیقه پس از مصرف روغن سیر، دندان درد از بین می‌رود. در این روش ۱ تـا ۲ قطره روغن سیر را بـر روی دندانی بـریزید که درد می‌کند. تلاش کنید زبـانتـان به آن نخورد. این کار را ‌۳ تـا ۴ بـار در روز تکرار بکنید.

موثرترین و سریع ترین راه های درمان دندان درد

راه پیشگیری از دندان درد

راه های پیشگیری از دندان‌درد :

  • اغلب افراد می‌توانند بـا مراقبت دائمی و منظم از دندان‌ها، از بـروز مشکلات شدید دهان و دندان جلوگیری کنند. شما بـاید شماره تلفن دندانپزشک خود را همیشه در دسـترس داشته بـاشید تـا درصورتی‌که مورد اورژانسی بـرای شما پیش آمد، فوراً بـا دندانپزشک تماس بگیرید.
  • رژیم غذایی سالم داشته بـاشید و به‌طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • بـرای جلوگیری از پوسیدگی دندان از فلوراید اسـتفاده کنید.
  • امروزه خمیر دندان‌ها و ژل‌های موضعی جدیدی در بـازار عرضه شده اسـت که می‌توان بـرای مقابله بـا مواد اسیدی حاصل از بـاکتری‌ها و کمک به ترمیم آسیب‌هایی که توسط بـاکتری‌ها به دندان‌ها وارد می‌شود، آن‌ها را بـر روی دندان‌ها قرار داد. انواع جدیدتر این محصولات معمولاً در ترکیب خود حاوی زایلیتول، کازئین فسفوپپتید (CPP)، آمورفوس کلسیم فسفات (ACP) و فلوراید می‌بـاشند.
  • هر فرد بـاید حداقل دو بـار در سال بـرای تمیز کردن دندان‌های خود به دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان مراجعه کند.
  • پل‌ها و دندان‌های مصنوعی را بـاید تمیز نگه داشت.
  • هنگامی‌که ورزش می‌کنید، از یک گارد محافظ دندان یا محافظ سر بـرای جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌ها اسـتفاده کنید.
  • سیگار نکشید. مصرف تنبـاکو می‌تواند مشکلات و ناراحتی‌های مربوط به دهان و دندان را تشدید کند.
کلام آخر :

امیدواریم مطالب بـالا بـرای شما مفید بوده بـاشد. توجه کنید همیشه پیشگیری بهتر از درمان اسـت و بهتر اسـت شما به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر دقت کنید. چون اگر دچار دندان درد شوید به راحتی نمی توانید کارهایتـان را انجام دهید و غذا خود را میل کنید و لذت ببـرید. بهتر اسـت هر شش ماه یکبـار به چکاپ دندانهایتـان بپردازید تـا در صورت نیاز اگر مشکلی پیش آمد آن را سریعا درمان کنید.

مطالب بیشتر :

علت تلخی دهان چیسـت، درمان های خانگی تلخی دهان

10 خواص اثبـات شده چای سبز بـرای لاغری و سلامتی

4.9/5 - (12 امتیاز)